Situatie:
- FritzBox 7490 op VDSL2 waarop 2 gescheiden WiFi netwerken (lokaal netwerk 192.168.11.0/24, gast netwerk 192.168.179.0/24).
De FritzBox is zo ingesteld dat het Gast netwerk ook op LAN4 komt (dus LAN1-3 = lokaal netwerk, LAN4 = gast netwerk). - Achter de FritzBox staat een managed switch (192.168.11.10), merk: HP PS1810-8G
Deze switch bevat op dit ogenblik geen vlans (alles VLAN1?). - Achter de switch staan 3 AP's (Buffalo WZR-1750DHP) met Firmware DD-WRT v24-sp2.
Deze staan ingesteld als AP en switch. Geen vlans geconfigureerd. - In het netwerk staan een 15-tal clients bedraad aangesloten (printers, laptops, PC's, server, NAS) en een 10-tal draadloos (smartphone, i-phones, macbooks).
Met de FritzBox en de 3 AP's is er goed WiFi bereik over het ganse gebouw op het lokale netwerk, maar het gast netwerk (voor bezoekers) is alleen beschikbaar op de FritzBox (en niet op de AP's).
Als ik het goed begrijp zou ik met VLAN's het volgende kunnen doen:
- - Ik verbind LAN1 (lokaal netwerk) en LAN4 (gast netwerk) van de FritzBox met de managed switch (vb: poort 1 en 2), waarbij ik het gast netwerk in een ander vlan steek.
- In de Buffalo AP's (DD-WRT) activeer ik een 2de SSID, die voor het gast netwerk bedoeld is (De AP's zijn met 1 kabel verbonden, die dus beide vlan's moet bevatten.
Laten gewone switchen (die geen vlans ondersteunen) de paketten met vlan tag ongehinderd door?
Hoe moet ik een en ander instellen?
PS
Als ik een Fritz!Repeater aansluit, kopieert de Repeater de volledige WiFi (beide SSID's en passphrases), en is dus ook op de Fritz repater het gescheiden gast netwerk aanwezig. Nochtans staat de repeater gewoon op het LAN.
Hoe zou dat werken? De FritzBox ondersteunt - out of the box - geen vlans.
Ik denk dat ze een soort tunnel maken, waarbij de pakketten voor het gast netwerk "verpakt" zitten in de lokale paketten en dus via het normale LAN gerouted worden (proprietary protocol van AVM?).