Stofzuigrobot

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik ben nog steeds tevreden van mijn neato. Wordt nu wel minder gebruikt omdat we alle speelgoed van de kindjes moeten opruimen alvorens hij op weg kan :-)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Was op bol aan het kijken naar de irobot roomba 650 omdat deze daar een goede prijs heeft en toch op verschillende sites goede reviews heeft.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
yukata
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 feb 2016, 16:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

jphermans schreef:We zijn nu bijna een jaartje later en wou dus weten welke stofzuigrobot nu aan te raden is voor aanschaf ?
Nu ons huis klaar is willen we dus overschakelen. Hebben in de living en eetkamer parket liggen en de keuken is een gewone vloer.
Alles loop mooi door zonder een hindernis tussen vloer en parket en we hebben geen huisdieren.
We zijn al aan onze derde iRobot maar die stierf onlangs (batterij kapot). Hun dweilrobot Scooba begint ook wel kuren te krijgen...

Ik hoor meer en meer positieve dingen over de Neato's. Die zijn precies iets duurzamer.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

IRobot stofzuigers en wet-cleaners blijven JAREN goed werken als je ze maar een beetje correct serviced.
Ik kan me niet voorstellen dat dit bij Neato anders zou zijn.

Ik heb hier 2 Irobot 580's en 2 Scooba's (een 5 jaar oude 380 en een nog veel oudere 5800). Bij mijn ouders draait een 380 en zelfs nog een 5900 (ding is nu net geen 10 jaar oud !), wordt wekelijks gebruikt en doet het nog uitstekend. Vanuit mijn ervaringen zijn Irobot toestellen vrij stevig in elkaar gedraaid, maar als je op onderhoud gaat besparen halen die toestellen geen 4 jaar.

Nu, stel je van dat onderhoud niet ZO gek veel voor : bij de borstelrobots beperkt zich dat tot het zuiver houden van borstels en sensoren, casting wheel, en het haarvrij maken van de uiteinden van de borstels en de borstels zelf -wat feitelijk een designfout is : haren draaien rond de borstels en worden aan de uiteinden vaak niet door de gebruiker zuiver gemaakt. Het gevolg is dat die haren uiteindelijk in de gearbox van de cleaning unit terecht komen, iets wat op langere termijn de dood betekenen zal voor de head-unit van het borstelsysteem- en klaar ben je.

De nieuwe generatie Irobots is daar veel beter tegen beschermd, maar oudere series zoals die van ons hebben daar toch wel extra aandacht nodig.

Scooba : casting wheel, filter, port rubber, borstels, en de watertank eens goed uitspoelen. Klaar.

Kost je een minuut of 2 per machine, liefst doen in functie van je cleaning schedule. Laat je je machines iedere dag van de week draaien ? Zeker iedere week zuiver maken. Meer mag altijd, minder gaat ten koste van de levensduur van je machines.

1 maal om de 2 jaar zijn de batterijen byebye -ruwweg-. Kost je dan +/-40€ per toestel. Reserveonderdelen zijn meestal heel makkelijk te krijgen maar buiten diegene die ik gekocht heb om de oorspronkelijk defecte 380 en 5800 te herstellen (gekocht als "niet werkend" op Ebay) beperkt zich dat tot de "normale" slijtonderdelen (rubber water strip, borstel ...). En dat "niet werkend" was het directe gevolg van een onbestaand onderhoud voeg ik er even aan toe.

De huidige Neato's (Botvac series) lijken me degelijk, ik heb er al eens eentje opengedaan en het verschil met de VX'en is echt wel duidelijk. De generatie Neato's voor de huidige BotVac series kan ik daarom enkel afraden : gaan vrij vaak mechanisch stuk, reserveonderdelen zijn met wat moeite wel te krijgen maar kosten vaak een stuk meer als je zou verwachten.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Kleine bump van dit topic, gezien we nu bijna 2j verder zijn sinds de laatste post :wink:

Ik ben namelijk van plan om zeer binnenkort een toestel aan te kopen, maar vroeg me af of jullie tips hebben waar ik op moet letten. Bv de (on)zin van decibels, een app, zuigkracht,...

Momenteel neig ik naar de Roomba 681: aan 339 EUR is deze redelijk geprijsd, en reviews zijn best ok. Ook even gekeken naar de Xiaomi Mi Vacuum Robot.
Geen tapijt, geen huisdieren, dus op dat vlak lijkt een high-end toestel overbodig. Of hebben deze toch bepaalde interessante functies?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik heb de xiaomi en ben er echt tevreden van.
het feit dat die vrij goed geprijsd is en de kamer scant vooraleer hij begint te kuisen is merkbaar handiger dan de domweg "oei, hier bots ik tegen iets, even wat anders proberen" alternatieven.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Splitter schreef:ik heb de xiaomi en ben er echt tevreden van.
het feit dat die vrij goed geprijsd is en de kamer scant vooraleer hij begint te kuisen is merkbaar handiger dan de domweg "oei, hier bots ik tegen iets, even wat anders proberen" alternatieven.
Heb je deze via *.eu warehouse gekocht?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

https://www.aliexpress.com/item/XIAOMI- ... 0.0.xxVLSY
Via Spain of France aan te klikken (bij mij was het via Duitsland, ging op 2 dagen) best in 1 keer accessoires meebestellen (anders moet je nadien nog verzendkosten hiervoor betalen, voor hetgeen het kost)

7 € in prijs gezakt met 7 maand terug. :-D

bestellen via
https://www.cashbackxl.nl/webshops/aliexpress#
vroeger 7%, nu 6% maar is soms maar 1-2%. Tja, alles wat je hebt is extra hé.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Bedankt voor de nuttige tips!
Ik zag dat ze sinds enkele maanden ook een 2de generatie hebben. Even uitzoeken of het zin heeft om dit duurdere toestel te bestellen (op het eerste zicht denk ik van niet).

Voor de Gen1 lijkt dit me de goedkoopste route:
CashbackXXL.nl - - > ga naar https://gearbest.com/robot-vacuum/pp_440546.html - - > laat staan op China warehouse, en voer code XIAOMIVAC in - - > 280USD (-de cashback).
Gratis (Priority) levering via UK.

Enkel benieuwd naar douanekosten...
Afbeelding
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

kaween schreef:Vanuit mijn ervaringen zijn Irobot toestellen vrij stevig in elkaar gedraaid, maar als je op onderhoud gaat besparen halen die toestellen geen 4 jaar.

Nu, stel je van dat onderhoud niet ZO gek veel voor : bij de borstelrobots beperkt zich dat tot het zuiver houden van borstels en sensoren, casting wheel, en het haarvrij maken van de uiteinden van de borstels en de borstels zelf -wat feitelijk een designfout is : haren draaien rond de borstels en worden aan de uiteinden vaak niet door de gebruiker zuiver gemaakt. Het gevolg is dat die haren uiteindelijk in de gearbox van de cleaning unit terecht komen, iets wat op langere termijn de dood betekenen zal voor de head-unit van het borstelsysteem- en klaar ben je.
Ik vind het ook een designfout. De borstels heb ik altijd keurig onderhouden maar met een langharige hond heeft de gearbox van onze “pet roomba” nog geen jaar overleefd... los van het feit dat je met een stofzuigerrobot eigenlijk vaker de stofzuiger aan het reinigen bent dan dat die daadwerkelijk ronddraait. Persoonlijk kom ik geen verschil in duurzaamheid vinden tussen een goedkope Chinese, eentje uit de Aldi en een duurdere irobot. Geef mij maar een gewone stofzuiger met zak :-p
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ditCh schreef:
Splitter schreef:ik heb de xiaomi en ben er echt tevreden van.
het feit dat die vrij goed geprijsd is en de kamer scant vooraleer hij begint te kuisen is merkbaar handiger dan de domweg "oei, hier bots ik tegen iets, even wat anders proberen" alternatieven.
Heb je deze via *.eu warehouse gekocht?
jazeker, via deze verkoper: https://www.aliexpress.com/store/1398588
2Flip schreef:Ik zag dat ze sinds enkele maanden ook een 2de generatie hebben. Even uitzoeken of het zin heeft om dit duurdere toestel te bestellen (op het eerste zicht denk ik van niet).
ik geloof dat de gen2 ook een dweil is, dus dan heb je het voordeel van tegelijk nat en droog te poetsen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Klopt, die kan ook dweilen. Al vraag ik me af, met zo een klein waterbakje over wat voor een oppervlakte het maar gaat gaan.
[youtube]vx_P_bFhWWE[/youtube]
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Binnenkort verhuis ik, en gezien de dame des huizes eigenlijk niet zo graag de was en de plas doet, was ik toch ook aan zoiets aan het denken. Echter vroeg ik me af of het opportuun is dat ding in te stellen om enkel 's nachts te werken, of maakt dat echt teveel lawaai (e.g. indien gelijk aan een gewone stofzuiger ... nevermind dan). En als het ingesteld is om bvb elke nacht te werken, hoe eenvoudig is het voor een niet technisch persoon om bvb overdag toch eens een 'beurtje' te starten ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik heb een paar dagen geleden zo'n xiaomi eerste generatie besteld (op aliexpress via een eu warehouse) voor mijn vrouw haar verjaardag.

'k Ben benieuwd wanneer deze gaat toekomen en hoe het presteert.
Laatst gewijzigd door Nob 03 jan 2018, 19:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bij mijn neato is starten gewoon een druk op 1 knop. Programmeren heb ik nooit gedaan. Je moet sowieso de kamer voorbereiden voor een deftig resultaat. Dat betekent de stoelen op tafel zetten, speelgoed opruimen, een baken leggen daar waar hij niet mag gaan, enzovoort.

Als je dat niet ok doet dan kan hij vast komen zitten en als hij vast zit, maakt hij bij mij een signaal dat relatief luid is.

Je moet ook de bak leeg maken en de borstel regelmatig uitkuisen (haren en zo).

De bot maakt minder lawaai dan een gewone stofzuiger, veel minder. Kijk eens op YouTube om geluid te horen.

Al bij al blijft het een aanrader maar het is niet gewoon even aanleggen en niks meer te doen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Wij hebben al 2 jaar een Neato XV, en dat is een toptoestel.
De 2 jaren ervoor hadden we een Philips van minder dan 200 euro, en die was vlak na garantieperiode kapot.
Ook de zuigkracht/intelligentie was niet te vergelijken met die van Neato.

De XV is anno 2018 opgevolgd door de Botvac: https://www.coolblue.be/nl/zoeken/merk: ... uery=neato
s5zone
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 okt 2016, 10:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

satsurfer schreef:https://www.aliexpress.com/item/XIAOMI- ... 0.0.xxVLSY
Via Spain of France aan te klikken (bij mij was het via Duitsland, ging op 2 dagen) best in 1 keer accessoires meebestellen (anders moet je nadien nog verzendkosten hiervoor betalen, voor hetgeen het kost)

7 € in prijs gezakt met 7 maand terug. :-D

bestellen via
https://www.cashbackxl.nl/webshops/aliexpress#
vroeger 7%, nu 6% maar is soms maar 1-2%. Tja, alles wat je hebt is extra hé.
Ben blij te zien dat je nog steeds tevreden bent met je aankoop :-) Ook hier blijft het huis nog steeds grotendeels stof- en allergeenvrij :beerchug:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Eerst op ons appartement, nu in ons huis een stofzuigerrobot (beestje is nu 4 jaar oud ofzo?). Werkt prima (nu nog steeds) en het huis is wat onderhouden. Alleen dient er af en toe nog eens een "echte" stofzuiger aan te pas te komen, pakweg eens per 2 weken als je hem elke dag laat gaan. De hoekjes en randjes zijn namelijk niet zo proper gedaan. Maar goed met 2 katten als huisdier is dat niet zo vreemd :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Voor Aliexpress kopers, via Mobile Vikings krijg je ook Vikingpunten ;)
Ik weet niet of je die cashback kan combineren (waarschijnlijk niet) maar dat zou echt top zijn.
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 20 okt 2010, 14:21
Locatie: Schilde
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

Even een update ivm dit item.

Wij gebruiken nu sinds een 3tal maanden de Neato D7 (via Amazon) en ik moet zeggen
hij werkt prima wat betreft stof en andere zaken die hij opzuigt.
Een klein nadeel vind ik het lawaai.
Door zijn speciale vorm doet hij heel goed de hoeken.
Het is aangeraden de kleinere zaken op zijn route weg te nemen alvorens hem te laten werken.
De huidige prijszetting tov zijn prestatie vind ik goed meevallen.
De instellingen zoals 'no go zones" lijkt me moeilijk op een GSM maar op de tablet 10" (android) heel goed doenbaar.
Ik zou dit toestel zeker aanraden.
Op de App van Neato lees ik toch wel wat nederlandstalige klachten over vaak instellingen.
Misschien zou een Neato forum een aanrader kunnen zijn?
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung 8500
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Motorola G9-Proximus
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”