comfo control zichtbaar maken op het netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

Hier een probleempje voor de netwerk techneuten :-)
Ik zal eerst proberen de situatie te schilderen.
Een nieuwbouw woning met in elke ruimte minstens 1 vast netwerk punt.
In de garage staat een telenet modem/router waaruit 1 netwerkkabel vertrekt naar de switch die er net naast staat.
Van uit die 8 poort switch vertrekken er kabels naar alle ruimten in mijn huis.
Om boven ook degelijke WIFI te hebben staat daar nog een acces point met ook 4 RJ45 poorten op.
Op zolder staat een ventilatie systeem van zehnder met comfocontrol.
Dat is een bakje met RJ45 aansluiting die in het acces point steekt een verdiep lager.
Dankzij die comfocontrol kan ik met een app de ventilatie bedienen.
Hier zit dus het probleem. Volgens mij zit die comfocontrol in hetzelfde netwerk dan mijn gsm met de app erop en toch kan die geen verbinding maken.
In de handleiding van de comfocontrol staat dat de router DHCP moet aanstaan zodat het een IP adres krijgt. Dit lijkt dus niet te lukken. Althans de telenet modem geeft hem geen IP adres blijkbaar.

Wat lukt wel: het acces point op het eerste verdiep vervangen door een router en DHCP aanzetten. Het probleem is dan dat mijn hele netwerk verstoord word waardoor ik connectie problemen en surf problemen krijg (googlen lukt wel, maar elk resultaat dat google geeft , waar ik op klik geeft fouten).
Waarom lukt het me niet om dit op te lossen, word er al dagen helemaal gek van 
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

barbapapa5800 schreef:Wat lukt wel: het acces point op het eerste verdiep vervangen door een router en DHCP aanzetten.
Heb je dat AP al eens vervangen door een echte switch (al zijn die extra poorten in je AP in theorie gewoon een switch).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Heb die Comfo Control van Zehnder ook! Is trouwens het enige technische toestel in huis dat een deftige app heeft van NA de oorlog :)
Alleszins, Bij mij werkt die vlekkeloos, gewoon inpluggen en klaar. Zit op een managed switch.

Tot voor kort zat ie op een wifi-punt dat ook 2 LANs had, maar dan lukte het bijna nooit om te connecteren, dus de app is wel erg gevoelig aan schommelingen in het netwerk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

barbapapa5800 schreef:Wat lukt wel: het acces point op het eerste verdiep vervangen door een router en DHCP aanzetten. Het probleem is dan dat mijn hele netwerk verstoord word waardoor ik connectie problemen en surf problemen krijg (googlen lukt wel, maar elk resultaat dat google geeft , waar ik op klik geeft fouten).
Volgens mij moet je eens de verbinding nakijken tussen de 8-poort switch in de garage, en het AP boven.

Als je het AP vervangt door een router met DHCP, dan mag je geen surfproblemen hebben zoals je hierboven beschrijft.
Het enige probleem dat je kan hebben, is dat je niet op één netwerk zit. Waarschijnlijk heb je een slechte connectie naar beneden, vandaar dat je comfocontrol geen IP krijgt van de Telenet router.

Ik ga er natuurlijk van uit dat jouw "acces point met 4 RJ45 poorten" correct geconfigureerd is ;)
Indien het een router betreft die je "als AP" gebruikt, dan mag je meestal de WAN poort niet gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

Dat dacht ik dus ook.
IK dacht dus router kapot, ik vervangen hem door een AP (netgear WAC104), probleem opgelost omdat dan de telenet router hem een IP zou uitdelen.
Niet dus. Wanneer de dlink router (met de WAN poort niet in gebruik) boven aangesloten is kreeg ik beneden problemen. die problemen uite zich in 404 foutmelding, maar telkens door D-link gegenereerd (logo stond erbij).

De bekabeling naar boven werkt ook goed, want heb mijn laptop al zowel via WiFi als bekabeld aangesloten op het netgear AP zonder problemen.

Wat ik later nog eens moet proberen is die dlink router in een andere range te steken.
Momenteel deelt telenet 192.168.10.X uit (vond ik online als mogelijke oplossing).
Ik moet nu de d-link router nog eens testen in de 192.168.0.X range denk ik...

liegebeestig schreef:Heb die Comfo Control van Zehnder ook! Is trouwens het enige technische toestel in huis dat een deftige app heeft van NA de oorlog :)
Alleszins, Bij mij werkt die vlekkeloos, gewoon inpluggen en klaar. Zit op een managed switch.

Tot voor kort zat ie op een wifi-punt dat ook 2 LANs had, maar dan lukte het bijna nooit om te connecteren, dus de app is wel erg gevoelig aan schommelingen in het netwerk.
Mijn switch is een d-link DGS-108.
Zou dit een manged switch zijn waar jij ook problemen mee had?
Ik heb mijn probleem nog nooit daar gezocht...

Off Topic: is jouw zehnder ook zo luid?
Op de automatische stand (middelste als je voor manueel zou kiezen) maakt hij toch een merkbaar geluid wanneer het stil in huis is...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En wat gebeurt er als je het AP boven ertussen uit haalt, maw de kabels doorverbindt zodat je ventilatie rechtstreeks aan de telenet router hangt ?

krijgt die dan wel een adres ? werkt het dan wel ?

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 14 dec 2017, 08:29, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

Ik heb geen mogelijkheid om dit te testen.
Ik heb zo geen doorlus apparaatje.

Hmmm, ik kan mss wel iets testen ja. ik kom er nog op terug...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Zehnder luid? Ik heb de comfo air q 350. Je hoort hem wel degelijk ja. Maar de mijne was op een bepaald moment wel erg luid en toen bleek dat de condens afvoer niet goed was aangesloten. In het oog houden.
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

Opgelost :-)

Toen ik met een lange UTP kabel van de bovenste verdiepeng naar de comfo control ging, niks, geen connectie.
Ik had in de garage de connectie van dat aansluitpunt, rechtstreeks in de telenet modem gestoken.
Dus alle AP en switch'en waren er vantussen.
Dan heb ik om te testen eens op de reset knop op de comfo control geduwd, en hopa verbinding.

Dan getest met alles er weer tussen, reset gedaan en terug mooi verbinding :-)


Off topic: ik heb de Q450 en op medium stand hoor je hem erg goed hoor.
Ik zal de installateur wijzen op de condens afvoer, thnx.
Staat ie bij jou op automatisch? hoor je hem dan?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ok verder off-topic over mijn q350. De mijne hangt in de garage dus we horen er weinig van. Maar als je in dezelfde ruimte bent hoor je hem zeker. Alles staat automatisch zonder extra sensoren. Hij zal mooi harder beginnen werken zodra er gedoucht wordt dus de vochtregeling werkt.

Je moet de sensoren in de app wel aan zetten daarvoor.

Verder standje 'warm' gekozen en dan kun je het huis bijna opwarmen met je douche: de warmte verspreidt zich nadien via de warmtewisselaar doorheen het huis. Echt een pracht toestel.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Afbeelding
IMG_5911.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Mijn condens afvoer is trouwens ook nog niet 100 procent. Er is zelfs schimmel ontstaan aan de afvoer maar Zehnder gaat de installateur verantwoordelijk stellen.
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

Bij mij hangt het toestel in een technische ruimte dus dat lawaai maakt niet uit. Het is wel goed te horen in de dochter haar slaapkamer, en eigenlijk in elke ruimt, maar bij haar het beste.

die advanced optie zie ik niet in de app :???:

bij status zie ik wel dit:

retour lucht 21°C/37%
afvoerlucht 7.5°C/93%
buitenlucht 3.1°c/88%
toevoerlucht 20.1°C/33%

Toch zegt een vochtmeter dat het maar 20% in huis is...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Die afvoerlucht heeft inderdaad een hoge vochtigheid. Bij mij is dat 88% maar dus met de wetenschap dat er iets mis is met mijn afvoer condens. Dat zou kunnen betekenen dat jij hetzelfde voorhebt. Komt er water uit die condens afvoerbuis?

App: hamburger links boven en dan advanced kiezen.

Lawaai: komt dat lawaai door de ventilatiebuizen? Want dat zou betekenen dat die te smal zijn gemaakt bij de aanleg.
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

liegebeestig schreef:Die afvoerlucht heeft inderdaad een hoge vochtigheid. Bij mij is dat 88% maar dus met de wetenschap dat er iets mis is met mijn afvoer condens. Dat zou kunnen betekenen dat jij hetzelfde voorhebt. Komt er water uit die condens afvoerbuis?

App: hamburger links boven en dan advanced kiezen.

Lawaai: komt dat lawaai door de ventilatiebuizen? Want dat zou betekenen dat die te smal zijn gemaakt bij de aanleg.
heb het gevonden bij die app :-)
Als ik alles op "ON" zet, maakt de installatie nog meer geluid omdat ze harder gaat draaien.
Ik ga het wel ff zo laten staan, mss gaat ze straks wel minder draaien...

Ja het lawaai komt door de buizen de kamer binnen.
We hebben van die ovale buizen geplaatst.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

We hebben ronde buizen en geen lawaai. (En toch goede oren :))

Alles op on bij ons. Zo krijg je automatische regeling. Als je de machine even laat doen zal ie nadien weer stiller worden. Enkel bij douche hoor je hem dan weer.
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Effe een oude thread uit de sloot halen.

We hebben sindskort ook een Zehnder Comfoair Q350 met de netwerkmodule. De app werkt echter niet naar behoren. Je kan de status opvragen van het toestel maar direct daarna wordt de verbinding verbroken.

Het toestel aansturen via de App werkt ook niet. Ook hier wordt de verbinding verbroken.

De installateur had echter geen Zehner installateur account. Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft. Wat doen we best? Zehnder bellen en laten langskomen. Of had iemand gelijkaardige ervaringen en heeft hij/zij dit kunnen fixen?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

De app werkt hier werkelijk feilloos en is een van de betere apps van alle huis installaties. Je moest die van onze Rotex warmtepomp eens zien, om te huilen .

In het begin had ik nog geen goede netwerkkabel aan de ventilatie en was het ook erg flaky. Dus goeie bekabelde netwerkverbinding maken en het zal al veel beter zijn.
De installateurs account heb je nodig om firmware updates te doen (we zitten op 1.6.2) en dat kan ook helpen! Maar wel straf dat jouw installateur dat niet heeft. Waarschijnlijk snapt hij er gewoon niks van. Ik zou Zehnder rechtstreeks contacteren. Maar eerst je netwerkverbinding goed krijgen.
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Hij snapt er inderdaad niets van, dat gaf hij ook toe. Ik heb ondertussen ook de verdeler (Faq in Hasselt) een mailtje gestuurd en de laatste oplossing is inderdaad Zehnder contacteren.

De netwerkkabel is nieuw maar ga ik zeker controleren. Bedankt voor de tip!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

In de bouw snapt nog niemand iets van apps. Bel rechtstreeks naar Zehnder want niemand anders kan helpen.

En dan netwerkkabel checken. Nadien eens op de reset knop drukken op het netwerkbakje van Zehnder. Misschien ook a la limite eens zelf de verbinding tussen netwerkbakje en de ventilator bekijken? Misschien heeft die installateur dat niet goed verbonden? Zal wel in handleiding moeten zoeken hoe je die verbinding maakt.

En zeker proberen om een installateursaccount te krijgen bij Zehnder. Dan kun je zelf je firmware updates doen. Er zijn er bij mij al minstens 3 gepasseerd op 2 jaar.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je kan ook niet verwachten van een CV-man dat hij netwerkspecialist is... je mag al content zijn dat hij facturen kan produceren en versturen...of een planning kan maken war je op kan rekenen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Nee, klopt inderdaad. Maar als je producten plaatst, had ik toch gehoopt dat je zonder problemen de accessoires kunt plaatsen.

Vanavond de kabelverbinding eens checken en de aansluiting ventilatie unit <> netwerkbox een controleren.

Raar is dat er in Hass.io geen enkel probleem is. Alle sensoren worden continu uitgelezen en hier geen verbroken verbinding. Ik moet echter Hass.io wel afsluiten als ik de app wil gebruiken. Er is maar 1 simultane gebruiker toegelaten.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Oh dus je ziet de Zehnder wel al op de domotica. Zo ver ben ik nog niet. Maar inderdaad; mogelijk is er maar 1 verbinding mogelijk.
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Ondertussen vandaag een nieuwe netwerkkabel gelegd. Ditmaal een shielded cat6 met gemonteerde RJ45 connectors, ook shielded, geweven met engelenhaar en gemaakt door elfjes.

Maar helaas, nog steeds disconnects na enkele seconden in de app.

Home Assistant blijft uitlezen, maar ik vermoed dat Home Assistant aan de lopende band connectie blijft maken om de sensoren te kunnen uitlezen.

De installateur geeft niet thuis. Ik wacht ook nog op feedback van de verdeler. Wsl. ga ik op eigen kosten iemand van Zehnder in huis moeten halen om het probleem op te lossen :roll:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik vermoed garantie op het netwerkbakje.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”