3Mbit download ipv 100Mbit
-
- Plus Member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 1 keer
Sedert vandaag slechts 3Mbit downloadsnelheid meer, upload blijft ts 18 en 20Mbit.
Mijn Fritzbox 7360 Synct op 100/20. Lijntest door EDP blijkt geen problemen te vertonen. Reboot van Fritzbox lost het niet op.
Nu raden ze mijn aan factory reset te doen van mijn Fritzbox, heb daar eerlijk gezegd geen zin. Ik betwijfel zelfs of dat iets gaat oplossen.
Graag jullie raad.
Net gemerkt dat mijn connectie naar mijn nieuwsserver wel 100Mbit haalt, het is dus enkel http verkeer dat zeer traag is
copper analysis
CABLELENGTH = 137 m
AE_Insulation = 6454 kOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 13 nF
BE_Capacitance = 11 nF
AB_CAPACITANCE = 653 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h59bre00002
DownstreamAttenuation = 8.1
UpstreamAttenuation = 10.2
DownstreamBitRate = 99999.0
UpstreamBitRate = 20000.0
DownstreamNoiseMargin = 12.2
UpstreamNoiseMargin = 15.4
VLAN10_AgentCircuitID = *H59BRE00002 eth 5/1/01/18:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001967278
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 127
PM counters
LED indicator
modem information
vectoring information
vectoring information
Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
LAN Port entries
DLM information
dlm information
date next eval.
2017-11-04T15:21:57 2017-11-06T15:21:57
2017-10-28T05:34:28 2018-01-26T05:34:28
2016-11-15T00:42:06 2016-11-16T00:42:06
Eligibility flag = F
Zone = DLMzone71
Activation flag = AUTO
Mijn Fritzbox 7360 Synct op 100/20. Lijntest door EDP blijkt geen problemen te vertonen. Reboot van Fritzbox lost het niet op.
Nu raden ze mijn aan factory reset te doen van mijn Fritzbox, heb daar eerlijk gezegd geen zin. Ik betwijfel zelfs of dat iets gaat oplossen.
Graag jullie raad.
Net gemerkt dat mijn connectie naar mijn nieuwsserver wel 100Mbit haalt, het is dus enkel http verkeer dat zeer traag is
copper analysis
CABLELENGTH = 137 m
AE_Insulation = 6454 kOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 13 nF
BE_Capacitance = 11 nF
AB_CAPACITANCE = 653 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h59bre00002
DownstreamAttenuation = 8.1
UpstreamAttenuation = 10.2
DownstreamBitRate = 99999.0
UpstreamBitRate = 20000.0
DownstreamNoiseMargin = 12.2
UpstreamNoiseMargin = 15.4
VLAN10_AgentCircuitID = *H59BRE00002 eth 5/1/01/18:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001967278
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 127
PM counters
LED indicator
modem information
vectoring information
vectoring information
Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
LAN Port entries
DLM information
dlm information
date next eval.
2017-11-04T15:21:57 2017-11-06T15:21:57
2017-10-28T05:34:28 2018-01-26T05:34:28
2016-11-15T00:42:06 2016-11-16T00:42:06
Eligibility flag = F
Zone = DLMzone71
Activation flag = AUTO
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
Al met een andere computer geprobeerd? Dan kan dat al uitgesloten worden. Probeer ook eens een andere speedtest: (om problemen met die specifieke speedtest uit te sluiten)
http://speedof.me/
https://fast.com/
http://speedof.me/
https://fast.com/
-
- Plus Member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 1 keer
gemeten via speedtest.net
Ondertussen lijkt het probleem zichzelf verholpen te hebben. Vind dat ze bij EDPnet nogal gemakkelijk zeggen van reset eens naar fabriekinstellingen..
Probleem lag duidelijk bij hen of Proximus
Ondertussen lijkt het probleem zichzelf verholpen te hebben. Vind dat ze bij EDPnet nogal gemakkelijk zeggen van reset eens naar fabriekinstellingen..
Probleem lag duidelijk bij hen of Proximus
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 29 jan 2016, 09:56
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik heb hier gelijkaardige problemen, download snelheden die erg variëren en die voor langere periodes zonder aanwijsbare reden ver onder de normale waardes blijven, om dan ineens weer normaal of nét aanvaardbaar te worden. For the record, ik zit op een 100/30 profiel.
Oorspronkelijk ben ik er achter gekomen toen video streams van vrt.nu en youtube regelmatig begonnen te haperen en te bufferen. BIj een speedtest bleek dat ik toen maar 6MBit/s haalde, maar wel een normale 30Mbit/s upload. 's Anderendaags leek het dan weer okee, om dan op andere momenten weer helemaal in te zakken...
Onder het motto "meten is weten", ben ik dan eens systematisch en geautomatiseerd speedtest resultaten gaan loggen (terwijl ik voor de rest mijn internet verbinding gerust liet) om die fluctuaties in kaart te kunnen brengen. Daar komen toch vreemde dingen uit...
Dit is bv. de grafiek van maandag 11 december:
En dit van dinsdag 12 december:
Als ik de download speed resultaten van 11 december tot nu in hun geheel aggregeer, dan krijg je dit plaatje:
Meer dan de helft van de tijd zit ik onder de 50Mbit/s, en in 21% van de gevallen zelfs onder de 25Mbit/s.
Er is een ticket geopend bij edpnet, en die hebben deze informatie ook gekregen, maar veel meer dan "uw lijnwaardes zien er ok uit" en "er is geen overbelasting op de VLAN" is daar voorlopig nog niet uitgekomen.
Oorspronkelijk ben ik er achter gekomen toen video streams van vrt.nu en youtube regelmatig begonnen te haperen en te bufferen. BIj een speedtest bleek dat ik toen maar 6MBit/s haalde, maar wel een normale 30Mbit/s upload. 's Anderendaags leek het dan weer okee, om dan op andere momenten weer helemaal in te zakken...
Onder het motto "meten is weten", ben ik dan eens systematisch en geautomatiseerd speedtest resultaten gaan loggen (terwijl ik voor de rest mijn internet verbinding gerust liet) om die fluctuaties in kaart te kunnen brengen. Daar komen toch vreemde dingen uit...
Dit is bv. de grafiek van maandag 11 december:
En dit van dinsdag 12 december:
Als ik de download speed resultaten van 11 december tot nu in hun geheel aggregeer, dan krijg je dit plaatje:
Meer dan de helft van de tijd zit ik onder de 50Mbit/s, en in 21% van de gevallen zelfs onder de 25Mbit/s.
Er is een ticket geopend bij edpnet, en die hebben deze informatie ook gekregen, maar veel meer dan "uw lijnwaardes zien er ok uit" en "er is geen overbelasting op de VLAN" is daar voorlopig nog niet uitgekomen.
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 29 jan 2016, 09:56
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
speedtest-cli in een shellscript met wat parsing erom heen zodat er een gestructureerde CSV uit komt, dan de resultaten in Elasticsearch gedumpt en geanalyseerd met Kibana.rasman schreef:met welke tool heb je dat gemeten en zo in kaart gebracht ?
Ik weet niet hoe ver je ICT kennis reikt, maar 't is dus niks voor beginners
Ik heb momenteel exacte hetzelfde voor.
Fritzbox synct op 100/30 en DSL geeft geen fouten.
Download snelheid is echter amper 6Mbit. Dat is ADSL snelheid.
Ik moet zeggen dat ik eerst erg enthousiast was over EDPnet, maar dat is bij deze al goed bekoeld. Vooral gezien ik blijkbaar niet de enige ben met dit probleem. Vroeger met Proximus nooit dergelijke problemen gehad.
Fritzbox synct op 100/30 en DSL geeft geen fouten.
Download snelheid is echter amper 6Mbit. Dat is ADSL snelheid.
Ik moet zeggen dat ik eerst erg enthousiast was over EDPnet, maar dat is bij deze al goed bekoeld. Vooral gezien ik blijkbaar niet de enige ben met dit probleem. Vroeger met Proximus nooit dergelijke problemen gehad.
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik klaag ook niet rap maar wil hier toch even op reageren. Naar mijn mening heeft Edpnet hun bandbreedte beheer (of hoe je dat ook moet noemen), niet onder controle. Ik begrijp dat een ISP met overboeking werkt maar vaak gaat het er echt over precies, vanwaar komen anders deze snelheden als een lijnmeting en de Fritzbox error free is?
Wij als techneuten doen speedtests, maar hoeveel klanten kennen dat en surfen aan een te lage snelheid?
Een half jaar geleden ongeveer heb ik een gelijkaardig probleem voorgehad, probleem vervolgens gemeld bij de servicedesk. Zij gaan er altijd vanuit dat het probleem bij de klant ligt. Gebeurt de speedtest via kabel ipv wifi? Zijn er andere apparaten tijdens de speedtest die geen bandbreedte aan het gebruiken zijn zoals de telefoon of het ophalen van email? (juist of dat 20Mbit opslokt). Resetten van de modem. Vervangen van de modem door een huur modem (aan 7.50€ per maand). Screenshots van de DSL pagina uit de Fritzbox. Teveel programma's open hebben staan zou invloed hebben op de internetsnelheid etc... Moe word je hiervan...
Na 1 maand klooien gaven ze uiteindelijk toe dat de VLAN capaciteit niet in orde was en hebben ze deze dus verhoogd --> probleem opgelost.
Sinds enkele dagen merk ik op dat surfen traag gaat dus doe ik terug een speedtest zowel via de speedtest site als een ftp download van belnet. Beide geven een lagere snelheid aan dan anders (+/-60Mbit) terwijl de upload wel ok blijft... Maw terug bij af en kan ik weer gaan bedelen om bandbreedte?
Daarnaast schuilen zij zich ook achter de zogenaamde 20% overhead wat zwaar overdreven is.
Bij andere ISP's nooit aan de hand gehad (Dommel, Scarlet). Edpnet doe er iets aan! Zorg dat dit op 1 of andere manier gemonitored wordt zodat je de klant voor bent ipv eerst 1st line bullshit door hun strot te rammen...
Wij als techneuten doen speedtests, maar hoeveel klanten kennen dat en surfen aan een te lage snelheid?
Een half jaar geleden ongeveer heb ik een gelijkaardig probleem voorgehad, probleem vervolgens gemeld bij de servicedesk. Zij gaan er altijd vanuit dat het probleem bij de klant ligt. Gebeurt de speedtest via kabel ipv wifi? Zijn er andere apparaten tijdens de speedtest die geen bandbreedte aan het gebruiken zijn zoals de telefoon of het ophalen van email? (juist of dat 20Mbit opslokt). Resetten van de modem. Vervangen van de modem door een huur modem (aan 7.50€ per maand). Screenshots van de DSL pagina uit de Fritzbox. Teveel programma's open hebben staan zou invloed hebben op de internetsnelheid etc... Moe word je hiervan...
Na 1 maand klooien gaven ze uiteindelijk toe dat de VLAN capaciteit niet in orde was en hebben ze deze dus verhoogd --> probleem opgelost.
Sinds enkele dagen merk ik op dat surfen traag gaat dus doe ik terug een speedtest zowel via de speedtest site als een ftp download van belnet. Beide geven een lagere snelheid aan dan anders (+/-60Mbit) terwijl de upload wel ok blijft... Maw terug bij af en kan ik weer gaan bedelen om bandbreedte?
Daarnaast schuilen zij zich ook achter de zogenaamde 20% overhead wat zwaar overdreven is.
Bij andere ISP's nooit aan de hand gehad (Dommel, Scarlet). Edpnet doe er iets aan! Zorg dat dit op 1 of andere manier gemonitored wordt zodat je de klant voor bent ipv eerst 1st line bullshit door hun strot te rammen...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 29 jan 2016, 09:56
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
Bij mij vroegen ze of ik een andere modem had om mee te testen.joriz schreef: Resetten van de modem. Vervangen van de modem door een huur modem (aan 7.50€ per maand). Screenshots van de DSL pagina uit de Fritzbox. Teveel programma's open hebben staan zou invloed hebben op de internetsnelheid etc... Moe word je hiervan...
Ik zei: "nee, maar die FritzBox die ik bij jullie heb gekocht is nog in garantie. Als jullie denken dat het aan de modem ligt, mogen jullie mij altijd een nieuwe modem bezorgen..."
Toen was het van: "wij zien voorlopig geen reden om uw modem te vervangen"
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Een "glitch" in het netwerk misschien? Gisteren had ik ook rare toestanden opgemerkt toen ik Netflix aan het kijken was. Dan maar even een paar webpagina's geladen en dat ging ook traag. Een speedtest echter bracht geen soelaas. Hieruit kon ik al opmaken dat het probleem iets verder lag dan mijn voordeur en meestal lost dat zich vanzelf op.
Lag het aan Edpnet? of aan PX of was er iets met de achterliggende backbound? Wie zal het zeggen. De providers alleszins niet zo blijkt.
Ik stuur gewoonlijk pas een ticket als het langer dan 24 uur aanhoudt.
@joriz : Een bandbreedte issue heb ik ook al gehad en dat was opgelost binnen de 24 u na mijn ticket. Misschien was er bij jou een "glitch" in de administratie, maar ik zou dat dus ook niet appreciëren. Een maand zou ik het zeker niet laten duren.
Lag het aan Edpnet? of aan PX of was er iets met de achterliggende backbound? Wie zal het zeggen. De providers alleszins niet zo blijkt.
Ik stuur gewoonlijk pas een ticket als het langer dan 24 uur aanhoudt.
@joriz : Een bandbreedte issue heb ik ook al gehad en dat was opgelost binnen de 24 u na mijn ticket. Misschien was er bij jou een "glitch" in de administratie, maar ik zou dat dus ook niet appreciëren. Een maand zou ik het zeker niet laten duren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
als je er geen last van hebt is lage snelheid geen probleemjoriz schreef: Wij als techneuten doen speedtests, maar hoeveel klanten kennen dat en surfen aan een te lage snelheid?.
met 20 à 25 mbits kan elke normale mens perfect doen wat 'm wil.
was bij mij jaren geleden ook
begon ik, vooral 's avonds te merken, dat het wat haperde en toen ontdekte ik dat mijn oude bbox amper 20 haalde en soms een pak minder,
overdag nooit problemen
problemen te irritant en dus vervangen, nu tussen de 50 en 60 en het kan perfect zijn dat ik soms maar 20 of 30 heb. ik weet het niet en who care's zolang ik geen probleem heb? een torrent binnentrekken maakt me weinig uit of dat nu 10, 20 of 30 minuten duurt.
- EotT
- Premium Member
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
- Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
- Bedankt: 188 keer
Als je er geen last van hebt en met 20 Mbps genoeg hebt, dan heb je gewoon een te duur abonnement en kan je bij edpnet 10euro per maand besparen door een goedkoper abonnement te nemen. Als ik meer betaal, wil ik ook effectief meer krijgen.1207 schreef:als je er geen last van hebt is lage snelheid geen probleem met 20 à 25 mbits kan elke normale mens perfect doen wat 'm wil
Eigenlijk zou ik verwachten dat zo lang ze de te verwachtte snelheid niet leveren (= wanneer snelheid veel lager is dan de sync van de modem), dat de kostprijs voor de gebruiker automatisch verlaagd wordt.
Maar als je op dit moment als gebruiker het zelf niet aankaart of klaagt, dan veranderd er meestal spijtig genoeg niet veel.
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 29 jan 2016, 09:56
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
Allez zeg, wie ben jij om te bepalen hoe een "normale" mens zijn internet mag gebruiken?1207 schreef: met 20 à 25 mbits kan elke normale mens perfect doen wat 'm wil.
Als je graag singletaskt kan je met 20Mbit/s misschien nog wel je plan trekken, maar da's niet waarom mensen voor een 100Mbit/s abonnement betalen. Als iemand een Porsche koopt met 400pk en die draait de helft van de tijd vierkant, dan ga je toch ook niet zeggen: jamaja, met 100pk geraakt een normale mens toch ook overal?
Snel internet is voor mij gewoon een vorm van comfort: snelle laadtijden van websites, niet hoeven nadenken zaken als "ik wil nu video streamen, dus die grote download kan ik beter uitstellen tot straks", geen uur moeten wachten als ik wil gamen en hij moet eerst een update binnen trekken, ...
De wereld staat trouwens ook niet stil. 20Mbit/s was 5 jaar geleden misschien heel wat, maar websites worden steeds zwaarder, video streaming gebeurt veel vaker en in veel hogere kwaliteit, steeds meer toepassingen gaan er ook van uit dat je ten allen tijde een snelle internet verbinding beschikbaar hebt. Mijn eigen data verbruik is sinds ik 10 jaar geleden klant ben geworden van edpnet ook x15 gegaan, dan mag de snelheid ook wel volgen.
-
- userbase crew
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Ehm om een website te laden heb je absoluut geen 100Mbps nodig...'jayjay schreef:snelle laadtijden van websites
Een videostream ? Voor Ultra HD heb je een snelheid van 25Mbps nodig. Full HD is slechts 5Mbpsjayjay schreef:niet hoeven nadenken zaken als "ik wil nu video streamen
Een grote download ? Aan welke maximum-snelheid download jij ?jayjay schreef: dus die grote download kan ik beter uitstellen tot straks
Om te gamen heb je geen snelheid nodig. Je ping is veel belangrijker.jayjay schreef:geen uur moeten wachten als ik wil gamen
Go Frontier schreef:Internet speeds of 1Mbps are important for online gaming, but Ping rates are more pivotal when dealing with latency issues. A lower number, around less than 20 m/s or better, is ideal, but games can function well up to 100 m/s ping rate.
Een update binnentrekken... Denk je dat je bij Windows Update aan een hoge snelheid kan downloaden ? Ehm... neejayjay schreef: en hij moet eerst een update binnen trekken, ...
-
- Starter Plus
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 07 jan 2014, 08:27
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 6 keer
Gemiddelde web page size was 2MB in 2015. Aan 20 vs 100 Mb/s: 0.8 vs 0.16s, merkbaar verschil dus.BertG3 schreef:Ehm om een website te laden heb je absoluut geen 100Mbps nodig...'jayjay schreef:snelle laadtijden van websites
jayjay bedoelt hier waarschijnlijk de initiële download, die vandaag gemakkelijk meerdere 10tallen GBs beslaan.BertG3 schreef:Om te gamen heb je geen snelheid nodig.jayjay schreef:geen uur moeten wachten als ik wil gamen
Doom 2016 vb. was een 48GB download en 12GB patch.
BertG3 schreef:Een update binnentrekken... Denk je dat je bij Windows Update aan een hoge snelheid kan downloaden ? Ehm... neejayjay schreef: en hij moet eerst een update binnen trekken, ...
Code: Selecteer alles
$ wget -O /dev/null https://download.microsoft.com/download/E/8/D/E8DAA970-1036-447F-B5EA-716D4BA70EC5/Windows6.1-KB947821-v34-x64.msu
Length: 564744309 (539M) [application/octet-stream]
/dev/null 100%[=====...======>] 538,58M 19,8MB/s in 26s
2017-12-15 09:03:37 (20,5 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [564744309/564744309]
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Bij problemen met de gemeten snelheid gewoon even helpdesk ticket openen inclusief een speedtest via http://speedtest.edpnet.net/ via een kabel rechtstreeks op je router, en met alle andere aparaten eraf gekoppeld, liefst ook 2 verschillende tijdstippen, piek zit bijna steeds tussen 19u en 0u, dus graag ook een meeting buiten piek erbij.
Zie ook: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... voerd.html
Bandbreedte management is niet zo eenvoudig, vaak moeten we reactief upgraden ipv proactief, maar hiervoor is dus jullie feedback noodzakelijk.
Als je niet tevreden bent met het eindresultaat, stuur me even een DM dan kijk ik of er toch iets gemist is, maar gelieve wel realistisch te blijven, "ik haal niet elke moment van de dag 98Mbps" is niet realistisch
Zie ook: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... voerd.html
Bandbreedte management is niet zo eenvoudig, vaak moeten we reactief upgraden ipv proactief, maar hiervoor is dus jullie feedback noodzakelijk.
Als je niet tevreden bent met het eindresultaat, stuur me even een DM dan kijk ik of er toch iets gemist is, maar gelieve wel realistisch te blijven, "ik haal niet elke moment van de dag 98Mbps" is niet realistisch
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Wat realisme betreft: wordt de minimumsnelheid die je via lijntest verkrijgt, wél gegarandeerd? Voor Bandwidth Management kan dit zeer handig zijn.
In mijn geval (werk) wordt dit:
In mijn geval (werk) wordt dit:
Computer(k)nul
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Realistisch is dat je toch 90% van je sync snelheid kunt halen tijdens daluren. De tool toont enkel een inschatting van wat de sync snelheid zou kunnen zijn op jouw adres.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Ik reken sowieso met 15% overhead. Voor 100/40 wordt dit dus 85/ 34.
Mag ik stellen dat de minimumsnelheid in piekuren (-15% overhead) gehaald wordt en de maximumsnelheid in daluren of is dat te kort door de bocht?
Mag ik stellen dat de minimumsnelheid in piekuren (-15% overhead) gehaald wordt en de maximumsnelheid in daluren of is dat te kort door de bocht?
Computer(k)nul
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Laten we dat case by case bekijken, maar ik zou voorzichtig willen stellen dat je tijdens piek toch 50% van de syncsnelheid zou moeten halen, maar zelfs dan zou ik toch ook een helpdesk case openen om het na te kijken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik bepaal niets, ik stel vast.jayjay schreef: Allez zeg, wie ben jij om te bepalen hoe een "normale" mens zijn internet mag gebruiken?
netflix, surfen, Facebook af en toe skype, spotify, een overschrijving en ticketje boeken
in de internetwereld moeten mensen een porsche kopen omdat ze enkel bij een porsche een voldoende grote naftbak krijgen.Als iemand een Porsche koopt met 400pk en die draait de helft van de tijd vierkant, dan ga je toch ook niet zeggen: jamaja, met 100pk geraakt een normale mens toch ook overal?
proximus had vroeger een start abbo en daar pakte ge een unlimited pack bij. 50-60 snelheid en onbeperkte download voor 35 euro, een volkswagen met een naftbka die groot genoeg was.
2j geleden geschrapt wegens te succesvol, gelukkig heb ik die nog. Het alternatief dat ze mij nu aanbieden is glasvezel of hun pakketen met die kleuternamen. De facto hetzelfde voor de dubbele prijs aangezien ik dat snelheidsverschil toch niet merk
objectief is 50 voor 99% vd gezinnen gewoon snel internet.Snel internet is voor mij gewoon een vorm van comfort:
de volgt ookMijn eigen data verbruik is sinds ik 10 jaar geleden klant ben geworden van edpnet ook x15 gegaan, dan mag de snelheid ook wel volgen.
gij kijkt hier netflix even rap als bij u. Waar de winst is dat gij een film in 7 minuten binnentrekt tegen 11 bij mij ontgaat mij ff. Facebook gaat hier even rap open als bij u, allé ik merk die milliseconden verschil niet, gij wel?
4K wil 30 om fatsoenlijk te streamen en ik heb 55 à 60 met mijn start abbo'tje,
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Je moet wel rekening houden als je een gezin van 4 hebt en de kinderen kijken elk naar hun eigen 4k filmpje en ouders naar een netflix serie full hd dat je al snel 60 Mbps voltrekt.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Deze discussie is hier volledig off-topic1207 schreef:ik bepaal niets, ik stel vast.jayjay schreef: Allez zeg, wie ben jij om te bepalen hoe een "normale" mens zijn internet mag gebruiken?
Laat het ons hier niet hebben over welke snelheid iemand "normaal" vind, of "nodig" heeft.
Laat ons gewoon zeggen dat als een klant een verbinding heeft van 100 mbit/s, hij redelijker wijze méér mag verwachten dan 6 mbit/s ..
Deze topic is dus een puur technische discussie over bandbreedte
Laat ons aub on-topic blijven
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
En nu terug on-topic
Dat wordt trouwens bevestigd door Joachim.
Het probleem met een OLO (in tegenstelling tot de grote spelers), is dat zij niet alleen een bandbreedte moeten inkopen op de Proximus POP's (dit zijn er 5 in België, voorbeeld GENT = Oost- en West Vlaanderen), maar dat ze ook apart, per LEX, de nodige bandbreedte moeten inkopen voor het aantal klanten die ze hebben op die LEX hebben.
Een LEX (centrale) is niet hetzelfde als een telefoonzone. België telt ongeveer 40 telefoonzones, maar honderden LEX'en (ik heb ze nog niet geteld ). Om een idee te geven: Mijn zone (056) telt bijna 20-tal LEX'en.
Zoals iedere ISP wordt er ook overboekt, omdat er vanuit wordt gegaan dat niet iedereen gelijktijdig en permanent de volledige bandbreedte gebruikt.
Gezien de kleinschaligheid waarbinnen een OLO moet werken (enkele tientallen klanten per LEX), kan het dus gebeuren dat er toevallig enkele grootverbruikers op dezelfde LEX zitten, die de lijn af en toe helemaal toetrekken. Met de gevolgen vandien.
Dat er op mijn LEX (56WAR0) enkele grootverbruikers zitten, kan niet gecompenseerd worden met de naburige LEX vb Kortrijk (56KOR0), waar de beschikbare onbenut wordt, gezien de beperking per LEX .
Ik begrijp dat OLO's zoals EDPNet niet preventief massaal bandbreedte kunnen gaan verhogen, maar reactief op het probleem inspelen.
Vandaar de raad van Joachim om hiervoor een ticket aan te maken, zodat ze - case by case - zien wat ze kunnen doen.
Ik denk dat het wel duidelijk is dat het hier over een bandbreedte issue gaat.jayjay schreef:Oorspronkelijk ben ik er achter gekomen toen video streams van vrt.nu en youtube regelmatig begonnen te haperen en te bufferen. BIj een speedtest bleek dat ik toen maar 6MBit/s haalde, maar wel een normale 30Mbit/s upload. 's Anderendaags leek het dan weer okee, om dan op andere momenten weer helemaal in te zakken...
Onder het motto "meten is weten", ben ik dan eens systematisch en geautomatiseerd speedtest resultaten gaan loggen
Dat wordt trouwens bevestigd door Joachim.
Het probleem met een OLO (in tegenstelling tot de grote spelers), is dat zij niet alleen een bandbreedte moeten inkopen op de Proximus POP's (dit zijn er 5 in België, voorbeeld GENT = Oost- en West Vlaanderen), maar dat ze ook apart, per LEX, de nodige bandbreedte moeten inkopen voor het aantal klanten die ze hebben op die LEX hebben.
Een LEX (centrale) is niet hetzelfde als een telefoonzone. België telt ongeveer 40 telefoonzones, maar honderden LEX'en (ik heb ze nog niet geteld ). Om een idee te geven: Mijn zone (056) telt bijna 20-tal LEX'en.
Zoals iedere ISP wordt er ook overboekt, omdat er vanuit wordt gegaan dat niet iedereen gelijktijdig en permanent de volledige bandbreedte gebruikt.
Gezien de kleinschaligheid waarbinnen een OLO moet werken (enkele tientallen klanten per LEX), kan het dus gebeuren dat er toevallig enkele grootverbruikers op dezelfde LEX zitten, die de lijn af en toe helemaal toetrekken. Met de gevolgen vandien.
Dat er op mijn LEX (56WAR0) enkele grootverbruikers zitten, kan niet gecompenseerd worden met de naburige LEX vb Kortrijk (56KOR0), waar de beschikbare onbenut wordt, gezien de beperking per LEX .
Ik begrijp dat OLO's zoals EDPNet niet preventief massaal bandbreedte kunnen gaan verhogen, maar reactief op het probleem inspelen.
Vandaar de raad van Joachim om hiervoor een ticket aan te maken, zodat ze - case by case - zien wat ze kunnen doen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 29 jan 2016, 09:56
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
De laatste 2 dagen (14 en 15 december) ziet het er alvast een stuk beter uit. Enkel een paar negatieve uitschieters tussen 18:00 en 19:30 gisteren, maar de grafiek ziet er toch al meer uit als wat ik zou verwachten van een 100Mbit/s verbinding.
Ik weet wel niet of ze effectief iets gedaan hebben (er is geen verdere feedback op mijn ticket), of dat al die grootgebruikers op mijn OLO toevallig liggen te slapen vandaag
In elk geval, ik ga het toch nog een paar dagen verder monitoren.
De grafiek:
Ik weet wel niet of ze effectief iets gedaan hebben (er is geen verdere feedback op mijn ticket), of dat al die grootgebruikers op mijn OLO toevallig liggen te slapen vandaag
In elk geval, ik ga het toch nog een paar dagen verder monitoren.
De grafiek:
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Als de Ts zegt dat hij bij nieuwsgroepen wel de volle capaciteit haalt maar met http niet, dan ligt de oorzaak toch niet bij overboeking ??
Ik ben geen specialist, maar bandbreedte is toch niet afhankelijk of het nu http ftp of nttp verkeer is??
Nogmaals ik ben geen specialist ter zake...
Ik ben geen specialist, maar bandbreedte is toch niet afhankelijk of het nu http ftp of nttp verkeer is??
Nogmaals ik ben geen specialist ter zake...
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 29 jan 2016, 09:56
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
Er kan natuurlijk QoS traffic shaping tussen zitten dat verkeer op de nntp poort voorrang geeft.Block schreef:Als de Ts zegt dat hij bij nieuwsgroepen wel de volle capaciteit haalt maar met http niet, dan ligt de oorzaak toch niet bij overboeking ??
Ik ben geen specialist, maar bandbreedte is toch niet afhankelijk of het nu http ftp of nttp verkeer is??
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 29 jan 2016, 09:56
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
Goed om wetenJoachim schreef:Ons internet is volledig clean, wij geven geen enkel soort trafiek prioriteit.
Ik wilde dat ook niet in twijfel trekken, 't is gewoon iets waarvan ik weet dat het bestaat en dat voor een verschillende snelheden kan zorgen tussen protocollen. Bij mijn vorige werkgever werd dat bv. gedaan, en kreeg bv. http(s) verkeer naar de proxy een lagere prioriteit dan ssh, rdp of voip traffiek. Dat is dan ook wel nodig als je 20 IT-ers op een remote locatie steekt en met een 10 Mbit WAN link met de buitenwereld verbindt
Maar EDPnet doet dat dus niet. Mooi
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Uiteindelijk is een netwerk maar zo sterk als zijn zwakste schakel. Er zijn uiteraard factoren die buiten de macht van de provider liggen. Eerder zeldzaam, maar ik heb ook al met een beperking te maken gehad, maar dat inherent aan het concept internet. Meestal lost dat probleem zichzelf op en is een interventie niet noodzakelijk.
@jayjay : het is een interessant gegeven dat je de internetsnelheid van je aansluiting opvolgt. Gespreid over dagen en weken kan je een duidelijk beeld creëren over de kwaliteit van de verbinding (dus zeker die ping opvolgen, meer dan de snelheid) en kan je dat met ons delen.
Wat betreft de hulpzaamheid van Edpnet kan ik alleen maar positieve ervaringen bevestigen. Ik heb dan ook nooit anders dan met tickets gewerkt. Het komt bij de juiste persoon terecht en er kan rustig over nagedacht worden. Dit geeft je meestal een bevredigend antwoord en het vermijdt dingen als al te snelle respons die je zou krijgen bij een telefoontje.
@jayjay : het is een interessant gegeven dat je de internetsnelheid van je aansluiting opvolgt. Gespreid over dagen en weken kan je een duidelijk beeld creëren over de kwaliteit van de verbinding (dus zeker die ping opvolgen, meer dan de snelheid) en kan je dat met ons delen.
Wat betreft de hulpzaamheid van Edpnet kan ik alleen maar positieve ervaringen bevestigen. Ik heb dan ook nooit anders dan met tickets gewerkt. Het komt bij de juiste persoon terecht en er kan rustig over nagedacht worden. Dit geeft je meestal een bevredigend antwoord en het vermijdt dingen als al te snelle respons die je zou krijgen bij een telefoontje.
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 29 jan 2016, 09:56
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
Na een paar dagen vlot internet, is de snelheid nu weer helemaal aan het inzakken.
Dit zijn de resultaten van de voorbije 12 uur:
Zondagnacht en maandagochtend zijn nu toch niet echt de piekuren zou je denken he?
Ik heb nu ook de de data van de hele week eens in het geheel geanalyseerd:
Dingen die me opvallen:
Dit zijn de resultaten van de voorbije 12 uur:
Zondagnacht en maandagochtend zijn nu toch niet echt de piekuren zou je denken he?
Ik heb nu ook de de data van de hele week eens in het geheel geanalyseerd:
Dingen die me opvallen:
- De laagst gemeten snelheid (oranje blokjes, eerste grafiek) is vaak ontzettend laag, onaanvaardbaar laag eigenlijk. Enkel op 15/12 en een stuk van 16/12 was het over de hele lijn okee.
- Als ik 50Mbit/s als grenswaarde neem voor wat aanvaardbaar is (de helft van wat geadverteerd wordt, erg redelijk toch? ), dan wordt daar regelmatig voor langere periodes onder gedoken (rode balkjes grafiek 2), en 3 dagen van de 7 zit meer dan 50% van de resultaten onder de grens.
- Maandag is blijkbaar een piekmoment?
Vanavond haal ik een snelheid van 8Mbit en een latency van 50ms op mijn 100/30 verbinding. Naar netflix kijken is er weeral niet bij, tenzij ik wacht tot middernacht.
Ik heb een case geopend en hoop nu maar dat ik niet door allerlei hoepels moet springen om iets gedaan te krijgen.
Ik heb een case geopend en hoop nu maar dat ik niet door allerlei hoepels moet springen om iets gedaan te krijgen.
Als het goed is, mag het ook wel eens gezegd worden.
Mijn aanvraag voor verhoging van de VLAN capaciteit is zonder problemen door edpnet opgenomen, mede dank aan ISP staf lid "joachim".
Ben benieuwd hoe lang dit duurt om te implementeren.
Dus wie ook dit probleem heeft, niet verder sukkelen maar een case loggen via my edpnet en een beetje stofferen met screenshots van speedtests buiten en tijdens de piekuren.
Mijn aanvraag voor verhoging van de VLAN capaciteit is zonder problemen door edpnet opgenomen, mede dank aan ISP staf lid "joachim".
Ben benieuwd hoe lang dit duurt om te implementeren.
Dus wie ook dit probleem heeft, niet verder sukkelen maar een case loggen via my edpnet en een beetje stofferen met screenshots van speedtests buiten en tijdens de piekuren.