- 1x DS415+ thuis (4 disks van 3TB in raid 10 = 8TB beschikbaar - 73% in gebruik - )
- 1x DS415+ bij familie (4 disks van 3TB in raid 10 = 8TB beschikbaar - 90% in gebruik)
- 1x RS814 in datacenter (4 disks van 3TB in raid 10 = 8TB beschikbaar - 50% in gebruik)
Beide systemen gebruiken Synology Hyperbackup om te backuppen naar een account bij Amazon Drive (dus 3 accounts).
Zoals we weten stopt deze service van Amazon binnenkort (zie eveneens http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=50224). Hierdoor ben ik aan het denken om de 3 NAS systemen te verkopen op tweedehands.be en mij een DS1815+ aan te schaffen met 8 disks van 4TB in raid 5. Dit zou dan neerkomen op 28TB netto ruimte (in plaats van de 24TB die ik nu heb in totaal).
Alleen ... hoe kan ik dit het beste backuppen naar een externe dienst? Hubic is geen oplossing : deze hebben maximaal 10TB als abonnement. Welke mogelijkheden schieten er over? Liefst binnen EU (privacy enzo), maar desnoods erbuiten? Prijs is een beslissende factor. Zowel bij mij als bij familie is het gebruik voornamelijk opslag van foto's in JPG en RAW. In datacenter is het gewoon backup van wat websites op mn server. Geen winstgevende activiteiten dus
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)