Hallo,
Ik ben op zoek naar een computer waar ik 64GB memory kan insteken.
Moet redelijk veel VMs draaien... voor de rest moet die niet veel hebben, 512GB schijf en dan 128 SSD voor OS.
Iemand een idee waar ik best kan beginnen zoeken?
Alvast bedankt!
J.
desktop 64GB RAM
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
Goedkoopste oplossing qua aankoopprijs is waarschijnlijk een oude server: Dell R710's zijn populair en kan je ook volledig als desktop gebruiken (je kan er wel geen krachtige GPU insteken zonder aanpassingen) MAAR dan moet je wel tegen een opstijgend vliegtuig kunnen naast je oren
Hoeveel mag het kosten voor u? Moet het moderne hardware zijn?
DDR4 zal waarschijnlijk veel te duur zijn. +- €670,00 alleen voor het geheugen.
- diepvries
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 6 keer
Een Dell Aurora kan volgens mij tot 64GB geheugen hebben, ik gebruikte die vroeger ook om VM's op te draaien en was perfect systeem om daarnaast ook nog te gebruiken voor andere doeleinden. Maar als je echt veel VM's wil draaien kijk je misschien best gewoon naar een server?
Orange LOVE 100Mbps
OVH VOIP + Gigaset C530IP
iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
OVH VOIP + Gigaset C530IP
iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 7 keer
lanadekat schreef:Goedkoopste oplossing qua aankoopprijs is waarschijnlijk een oude server: Dell R710's zijn populair en kan je ook volledig als desktop gebruiken (je kan er wel geen krachtige GPU insteken zonder aanpassingen) MAAR dan moet je wel tegen een opstijgend vliegtuig kunnen naast je oren
Nee een server is niet direct een optie, zeker door het lawaai
Moet niet echt modern zijn. Had gedacht aan 700 euro, maar memory is idd heel duur tegenwoordig.
Tweedehands is zeker een optie.
Heb Dell Optiplex 7040 gevonden, maar sommige websites zeggen dat die slechts 32GB ram kan hebben, sommigen zeggen 64GB...
Het is ook niet om 24/7 te draaien, meestal maar een uurtje of twee, drie per dag, gewoon om een paar testen te draaien.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 7 keer
sander19 schreef:Azure? Dan valt het lawaai goed mee En het is maar voor een paar uur per dag, dan is het mss ook nog betaalbaar.
De Cloud service van Microsoft bedoel je?
Heb ik nog niet echt bekeken... maar ik heb een tiental VMs nodig, elk met 4GB ram (minimum).
Geen idee hoeveel me dat gaat kosten dan, maar Microsoft kennende zal dat niet min zijn
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Er zijn genoeg vergelijkbare diensten ook: AWS, DigitalOcean, ...
Om het enigzins betaalbaar te houden zou ik ook eerder de VPS-route opgaan (die je bv per uur kan betalen), ofwel ergens in huis een server planten waar lawaai geen rol speelt met daarop iets van ESXi, Citrix, Proxmox, ...
Om het enigzins betaalbaar te houden zou ik ook eerder de VPS-route opgaan (die je bv per uur kan betalen), ofwel ergens in huis een server planten waar lawaai geen rol speelt met daarop iets van ESXi, Citrix, Proxmox, ...
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
als je met 32gb ram genoeg zou hebben:
servermoederbord + xeon cpu (met koeler dus) + 1TB HDD (uit mijn verkooptopic, de hdd voor 5 euro bovenop het mobo & cpu van 175) : 180 euro
32gb ddr3-ram, 4x8, via coolbue (zal wel goedkoper te vinden zijn vermoed ik dan): 316 euro
atx case, via coolblue: 82 euro
totaal: net geen 580 euro, en als je het ram en de case 2dehands kan vinden, zit je daar nog eens verder onder.
vraag me wel af wat je wil runnen, dat "maar om te testen" zou zijn, dat 10 vm's met effectief 4gb ram nodig heeft?
ik draai bv een win7/10 vm met 2gb ram zonder issues (ik doe er natuurlijk wel geen fotobewerking of whatever in),
en mijn esxi server draait 5 vm's (1x bsd, 3x linux en 1x windows 10) met in totaal een gedeelde 4gb zelfs probleemloos.
servermoederbord + xeon cpu (met koeler dus) + 1TB HDD (uit mijn verkooptopic, de hdd voor 5 euro bovenop het mobo & cpu van 175) : 180 euro
32gb ddr3-ram, 4x8, via coolbue (zal wel goedkoper te vinden zijn vermoed ik dan): 316 euro
atx case, via coolblue: 82 euro
totaal: net geen 580 euro, en als je het ram en de case 2dehands kan vinden, zit je daar nog eens verder onder.
vraag me wel af wat je wil runnen, dat "maar om te testen" zou zijn, dat 10 vm's met effectief 4gb ram nodig heeft?
ik draai bv een win7/10 vm met 2gb ram zonder issues (ik doe er natuurlijk wel geen fotobewerking of whatever in),
en mijn esxi server draait 5 vm's (1x bsd, 3x linux en 1x windows 10) met in totaal een gedeelde 4gb zelfs probleemloos.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
ik draai met 32 GB op een oude xeon supermicro die ik van Tim overnam, duurste was RAM
CPU: Intel(R) Xeon(R) CPU E31220 @ 3.10GHz
CentOS met KVM en klaar
als je op "64GB motherboard" googled kom je al aan een berg resultaten
CPU: Intel(R) Xeon(R) CPU E31220 @ 3.10GHz
CentOS met KVM en klaar
als je op "64GB motherboard" googled kom je al aan een berg resultaten
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Bij de specs van moederborden vind je normaal ook het maximum aan GB ram dat ondersteund wordt. 64GB is ook mogelijk op gewone desktop moederborden ipv servers.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Inderdaad, kan toch gewoon met desktop components? Het MSI X99A mobo doet bv. tot 128GB. Xeon processor erbij en klaar? Zijn uiteraard niet de goedkoopste dingen, dus 700€ lijkt me scherp (geheugen zelf is best reteduur)...
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
https://azure.microsoft.com/en-us/pricing/calculator/sander19 schreef:Azure? Dan valt het lawaai goed mee En het is maar voor een paar uur per dag, dan is het mss ook nog betaalbaar.