Limieten: genoeg of niet ?

Nieuws omtrent telecom

Vindt u de huidige limieten (10/15 GB/maand) volstaan ?

ja
17
23%
neen
56
77%
 
Totaal aantal stemmen: 73
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Eenvoudige vraag, is zien wat er leeft onder de skynet-users!
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Maandelijkse volume, voor mij persoonlijk voldoende. (10 Gb)
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 13 apr 2003, 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Limieten zijn voor mij voldoende, ik raak de 3 à 4 gb nog niet
voor de diehard downloaders of radio luisteraars daarentegen is de
limiet vlug bereikt natuurlijk.

Greetz
Weetgraag :wink:
Mizi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 mar 2003, 23:45

de limiet is voor mij redelijk nipt, ik moet mij inhouden om er niet over te gaan. en meestal zit ik de laatste dagen van de maand op smalband, maar zo heel erg is dat niet.

Ik zou wel graag de uploadsnelheid een klein beetje omhoog willen zien gaan.
Joly
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:40

Limiet zou 25-30gb per maand mogen zijn

20gb voor de GO
25-30gb voor de PLUS

En webruimte voor iedere mailbox, al is het maar 10mb :?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik vind dat de limiet hoger mogen. Je kunt ze op een halve dag overschreiden. Dat vind ik toch wat overdreven. Ze geven je een fantastische downloadsnelheid, maar wat ben je er mee als je er na een halve dag op smallband mee kan staan? Niet echt heel veel. Ik moet mij telkens op het einde van de maand wat inhouden om er niet over te gaan. Anders zou ik zo een 13 à 14 GB hebben elke maand, nu is dat 9.5 à 9.8 GB. Je moet het wat laten passen he. Meestal moet ik de laatste week wat op mijn kin kloppen. Voor de gemiddelde gebruiker is dit misschien voldoende, maar er mag voor mij altijd bijkomen. Het werd al eens aangehaald, als het voor 99% voldoende is, dan zal die 1% zware downloader niet zo een grote belasting vormen.
My two cents.

Cheers
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Deze jongen zit door roekeloos gedrag al aan 7Gb van de 10 :help:
Met al die nieuwe linux distro's die deze maand (en vorige) zijn aangekomen + wat webradio zit je er snel over :dd
Nog een geluk dat mijn ma af en toe de stekker voor een dag uittrekt of het zou hier al smallband zijn :cry:
Het moge dus overduidelijk zijn op wat ik heb gestemd...
NuKeM
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik behoor blijkbaar bij de 'light' users, ook al reken ik mezelf daar absuluut niet onder. Want herken je die-hard internet gebruikers aan het aantal uren online of aan het aantal bytes gedownload...

In ieder geval, ik zit gemiddeld aan de 7 GB per maand, al is dat de laatste tijd wel meer... Ik doe meestal vlotjes tot 9 GB, em dan rustig aan te doen tot de maand om is...
Voor mij màg de limiet dus omhoog, maar moet niet... Ik zou er niet meer door gaan downloaden...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Persoonlijk kan ik het redden met 10Gb, maar ik ben voor een verhoging, omdat ik het ten eerste jullie gun, en omdat ik denk, moest skynet zo'n move doen, met een verhoging van de limieten, dan zou dat wel nen ferme slag in het gezicht zijn van de concurrentie ;-)

tja...die limieten het is wat :p
I love it when a plan comes together!
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Op dit ogenblik volstaan die limieten nog voor mij. Met mijn Go-'tje haal ik maandelijks een 14 GB binnen, en dan zit ik gewoonlijk 1 of 2 dagen op smallband. Kan daar eigenlijk goed mee leven. Het mag natuurlijk meer zijn : Als Skynet eindelijk de concurrentie eens wil platmeppen kennen ze toch al 1 mogelijke truuck.
Deze maand heb ik Knoppix eens uitgetest, en ben nu bezig met Redhat 9 binnen te sleuren. Dan kan ik er op linux-vlak ook weer tegen voor een maand of 6. Op dit ogenblik zit ik aan een 4.5 GB...
Van mij mag die upload snelheid op de GO ook wel eens de hoogte in. Als die FTP client aan 325 kB/s bezig is, is de helft van je upload al bezet (mijne DU geeft 337 kB DL, en 5.9 kB UL aan).
Als je dan nog wat mailtjes wil versturen, of wat surfen mag je redelijk wat geduld hebben.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
tuurke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 sep 2002, 06:47

ik heb al altijd de plus gehad dus 15gb , het wordt dringend tijd dat ze die voorhistorische limieten wat optrekken.
we betalen er genoeg voor kijk maar eens in de omringende landen.
NHke
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 apr 2003, 09:56

Voor mij zou het ook 15/20GB mogen zijn hoor. Ik zit verleden maand namelijk vlug over 15GB :?
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Dat mag een pak meer zijn.
Ik zat op 5 april al op smallband.
Er zijn ook providers die goedkoper zijn dan skynet en geen limieten hebben.
bv www.roothost.be
Spijtig genoeg niet overal beschikbaar.(ik val er weer buiten) :cry:
Tracer
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mar 2003, 18:23
Locatie: Stekene Belgium

Het zal wel nooit genoeg zijn denk ik zeker voor de filmliefhebbers en online radiolisteners onder ons.

Ik zit rond de 15GB maar zeg zelf, 5€ voor een extra volumepack is nu ook het einde van de wereld niet, je kan confortabel blijven surfen en op het einde van de maand neem je de resterende mega of giga's mee. :-D
punkfreak
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 dec 2002, 17:05
Locatie: Blauberg

te weinig, veel te weinig
zeker voor een animefreak
verleden maand rond de 80 gb...
Sony Ericsson Xperia X10 cracked screen and washed in washing machine => Mobile Vikings 15
PC's, PCH's, Bluray, PS3, XBOX360, Wii, shitload android devices, 2 routers as accesspoint => HP1810G => Buffalo WHR-HP-G300N DD-WRT => Telenet Fluo 120
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Minimum 20 Giga voor een GO.
Ik verbruik ongeveer 25 Giga/maand. (met veel remmen :-( )
4ng3l
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 dec 2002, 00:12

Sommige maanden is het voor mij ruim voldoende en haal ik amper 6Gb, maar dan zijn er weer zo van die maanden dat zelfs 20 Gb niet genoeg zou zijn...
En aangezien die 10Gb nu toch al een cijfer is dat al een aantal jaartjes meegaat, mag het wel eens aangepast worden ja :).
Freaky
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2003, 20:07

in nederland zijn er bij sommige providers gewoon GEEN limieten , leg me dat ens iemand uit , en ja dat zijnmaar gewonen adsl lijnen. maar ze hebben wel een max d/l van 150kb/s , maar kom dan liever dat dan maar 10gb per maand.

Maarja , met deze zoveelste topic zal er niets veranderen aan de limieten bij skynet. Denk zelfs dat het nooit zal veranderen

Tenzij iedereen overstapt naar die provider met 1.1Mbps en GEEN jawel GEEN limieten ( naam ontgilpt me even :roll: ) dan kan skynet mss schrik krijgen en een 5gb erbij doen...


Maar op een verhoging van de limieten moet je niet op zitten wachten want die komen er gewoon niet!!

Edited by TheOddity
Gelieve de regels te lezen. Geen onnodig gebruik van overdreven font-sizes en caps-flooding!
Gebruikersavatar
Raindog
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2003, 00:34
Locatie: Belgium, Ghent

Verhoging van limiet zou mooi zijn. Ik zit maandelijks over de 30 gig :?
Gelukkig kannik via een omweg mijn limiet toch een beetje ontwijken :-)
Toch bij deze : lieve mensen van skynet, gelieve een paar gig bij te gooien bij de limiet, kwestie van het gebrek aan service te compenseren?

greetz

Raindog
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Ik weet het, dit doet allang de ronde maar vandaag
in de Zondagskrant, morgen bij je rekening.

http://users.skynet.be/molletje/pay.html
:evil: :evil:
Greetz
Weetgraag :wink:
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Mja,

ik weet niet of dat zo realistisch is ze. U doen betalen voor hetgeen ge gebruikt... daar is Skynet zeker nog niet aan toe ;-) Denk als ze dat van plan zijn in te voeren dat we nog een tijdje op ons beide oren mogen slapen.

Trouwens dan gaat er héél véél in de basis van het systeem moeten veranderen om een degelijk onderscheid te maken tussen iemand die een muziekfile download en iemand die enkel surft... allez kweet niet. Lijkt me nog een beke ver af ;-)
I love it when a plan comes together!
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Mja idd en als het zover is download ik alles van ftp via ssl (wat nu ook al het geval is BTW), dus zij zien alleen maar bucht passeren dat ze niet knn ontcijferen. :)

greetz,
Nob
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Idd, en dat is nog maar 1 optie, er zijn er nog oa, door gebruik te maken van een ingewikkeld proxy-systeem.. kunnen ze je ook nix ontzeggen. ;-)
Kmoe wel zeggen dat ik de legaliteit van het proxy-systeem een beetje in twijfel trek waardoor ik geen link ga geven.

Het betreft immers een systeem om de censuur in dictatoriale landen te omzeilen.

Wat wel een optie is, dat is doorgedreven verandering van hun systeem, dan zouden ze per abo poorten moeten open en dicht zetten etc etc.. maar dat is niet haalbaar als niemand anders op inet dat ook doet dusja
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Nogal een vaag artikel.
Nob of je nu via ssh of niet downloaden, de traffiek die kunnen ze wel zien hoor en het is juist daar waar ze zich zorgen om maken :(
Mijn voorstel is om gewoon het intern verkeer 'unmetered' te maken of maar laten meetellen voor 1/4 ofzo (intern = interne mail, interne newsservers, gameservers van de provider en tussen klanten onderling), maar extern verkeer wel in zekere mate aan te pakken (indien dat nog nodig is na bovenstaande maatregel ;) ).
Indien men hiervoor zou kiezen dan zal men natuurlijk wel moeten investeren in bvb zwaardere newsservers enzo, maar die kosten zijn veel lager dan de kosten die men zou hebben voor het zelfde verkeer extern...
Ze kunnen er zelfs een mooie zaak van maken! Zo kunnen ze aan gamers servers verhuren waarvan de traffiek als intern verkeer wordt gezien (intern = goed voor de limiet (geen) + goeie ping), voor een redelijke prijs natuurlijk.
Op deze manier heeft iedereen er baat bij: in princiepe goedkoper voor de provider en voor de klant gaat alles vlotter (de externe connecties worden iets minder belast) zonder zich nog erge zorgen te maken over de limiet.

Om even terug te komen op het artikel, ik denk niet dat er nu al echt grote problemen zijn. Een grote groep mensen die ik ken met internet lezen enkel hun mail en surfen wat... vraag hun niet wat kazaa is hoor.
Kinderen daarentegen zijn daar sneller in, maar ook zij downloaden geen bergen in de meeste gevallen.
Misschien is het juist daarom dat skynet de up niet durft omhoog te gooien, uit vrees voor de jongeren die op kazaa geen oog hebben voor het feit dat ze ook constant aan het uploaden zijn... en zo dus nog meer zouden verbruiken ook al zouden ze zelf niet meer downloaden.
NuKeM
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Er zou toch iets aan gedaan mogen worden hoor. Wat betreft dit intern verkeer kan ik Nukem volledig volgen. Het brengt niet zo echt heel veel moeite met zich mee om dit toe te laten. Misschien wel een betere infrastructuur, maar dat moeten ze er maar bij nemen.
Wat betreft het artikel in de metro ivm de eventuele aanpassingen van de tariefering, ik vind niet dat dit mag. Het is al jaren hun stokpaardje, altijd online en "onbeperkt" surfen en nu opeens gaan ze terug naar het tijdperk van de inbel-56k-modems. Dat kan niet. Eerst de mensen vanalles beloven en als ze dan eenmaal de klanten hebben, dan zeggen ze gedaan met de pret. Daar zal nog een zeer dikke vlieg op komen zitten. En liefst van al een testaankoopvlieg. Je moet wat redelijk blijven he.

Cheers
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Wie heeft het hier trouwens over onbeperkt surfen? 10 GB is de limiet en de rest is bijbetalen (5euro voor 5GB) dus waar klagen die breedbandaanbieders eigenlijk over?

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

nob schreef:Wie heeft het hier trouwens over onbeperkt surfen? 10 GB is de limiet en de rest is bijbetalen (5euro voor 5GB) dus waar klagen die breedbandaanbieders eigenlijk over?

greetz,

Nob


Ach, waar is de tijd dat we met 1Mbit/s alles konden en mochten :cry:
Hun inbindoffencief is van start gegaan met de ingang van de limieten... en het ziet er niet naar uit dat ze het hierbij gaan laten.
Misschien wordt het wel eens tijd een duidelijk signaal uit te sturen naar BGC dat wij die limieten maar niks vinden?
NuKeM
Dw@rfke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mei 2003, 11:46
Locatie: Zelzate, belgium
Contacteer:

Veel te weinig vind ik die limieten. We zijn nog maar de helft van de moment en kzit al Tien gig ofzo over men limiet. En daarna natuurlijk nog een halve maand op smallband. Dus limieten moeten verhogen, liefst zoals in nl, geen limiet.
Gr33tz Dw@rfke
Gebruikersavatar
Massachusetts
Plus Member
Plus Member
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:44
Locatie: Tongeren, Belgium

Over het algemeen lijkt het voldoende. De gemiddelde adsl-surfer heeft genoeg aan 10 of 15 Gb/maand. Maar surfers als ik die veel surfen en veel downloaden, zullen hiermee niet toe kunnen komen. :? Ook doordat Belgacom de bandbreedte heeft verhoogd, vind ik dat ze de limiet mogen opdrijven. Zeker voor de prijs die we moeten betalen ben ik van mening dat ze dit verplicht zijn. :evil: Meestal geldt er toch: voor wat hoort wat!!
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.
Gebruikersavatar
Slekken
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 30 nov 2003, 15:55
Locatie: Jabbeke

Over het algemeen kom ik ook wel toe met m'n 10 gig per maand. De laatste dag/2 dagen is het soms wel krap, maar das niet erg.
Uploadsnelheid zou wel een beetje omhoog mogen vind ik. Geef toe, een website uploaden of bestanden doorsturen via msn bv. duurt belachelijk lang.
De limiet mag gerust omhoog voor mij, maar dan zullen er nog altijd zijn die het niet genoeg vinden.

greetz
inter
Pro Member
Pro Member
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2003, 08:50

Persoonlijk vind ik de limieten veel te laag, dat was ook de reden voor de overschakeling naar a2f. Het verwondert me echt dat er toch nog zoveel mensen zijn die genoeg hebben met hun 10 gb.
sURFSTER

Is het geen oplossing om over te stappen naar Versatel? de nieuwste adsl oplossing.. Wat ik ervan weet:

je heb een abonnement met een limiet van 250 MB voor 19,9 €.
per MB extra betaal je 0,05 € extra, en als je meer dan 10 € extra bijbetaald mag je onbeperkt surfen....

kan iemand raad geven of die goed/slecht is?
thanks
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Surfster,

Kijk eens in breedband nieuws omtrent dit nieuw soort abonnement.

Daar is reeds een discussie over deze abonnementen. Daar zal je je gading wel vinden.
I love it when a plan comes together!
Windows XP Pro Freak
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2004, 20:09
Contacteer:

ik heb nu bij Telenet 20 gig genomen. maar zelfs met dat kom ik er ruimschoots over.

Ik zou liever ongelimiteerd zien

Ik heb een vriend in Zweden die een 100mbit connectie heeft met ongelimiteerde Download voor slechts 35$ :roll:

Wie zijn hier de dieven???
Swede

All,
I'm sorry but Telenet and Belgacom are both shitty internet providers.
... Why do I say so ?

You pay $40+ / month and all you can download is 10 GB.
Come on!! demos are these days 500+ MB.
Add a bit of chatting / webcam / voice / video and your 10GB is gone.

Sure you can add volumeblokjes, but you have to pay extra for them.
What is Telenet and BCom selling ? It's not unlimited internet. Instead of paying per minute you guys are paying per MB. :)

In Sweden where the infrastructure is MORE expensive and harder to build (big country and much space between people) - you get 26 MBIT unlimited for less than €37 / month. 100MBIT for almost the same price.

And what restriction?? NONE!! Is their connection slow ? No..all my Swedish friends are getting FASTER download speeds than I am on different servers in Europe...

So please flame me cause I really feel pity for you guys and for myself.
And no I don't speak Dutch so I could only write this in English or Swedish.

Ciao,
Swede
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Swede what you say is true, but you have to know that in sweden the government supports isps ans internet is regulated, i thought you could only call yourself broadband isp there when you can offer a 10mbit unlimitted line,
in belgium it is different

so in a way you are right but you shouldn't forget the details
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Swede schreef:In Sweden where the infrastructure is MORE expensive and harder to build (big country and much space between people) - you get 26 MBIT unlimited for less than €37 / month. 100MBIT for almost the same price.


In Sweden the government is willing to pay the rest in order to promote internet access... which in Belgium is not the case (we get free bus rides from our minister if you're 65+ :lol:

Anyway, someone has to pay for the capacity, so unlimited is something that doesn't exist. It definitely isn't the ISP who's going to pay for it (this has nothing to do with being a shitty provider or not, but with pure economics), so it will be either you or if you're lucky the government.

BTW... with all the taxes you pay in Sweden... I really do feel pitty ! For that I can buy lots of 'volumeblokjes' !
Visi0n4ir
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 feb 2004, 09:37
Locatie: Rillaar

Nob schreef:Mja idd en als het zover is download ik alles van ftp via ssl (wat nu ook al het geval is BTW), dus zij zien alleen maar bucht passeren dat ze niet knn ontcijferen. :)

greetz,
Nob


hehe denk dat we dezelfde intresses hebben. Download ook steeds over ssl van een ftp ;)
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

One last remark about the high taxes in Northern Europe and the government support for Broadband Internet Access. One way of obtaining money to support ISP's is increasing taxes like r2504 already said. I liked to give an example of those taxes: alcohol.

A simple beer in Northern Europe is unacceptable expensive... we as a Beer-land, we would die with such taxes!.

So it's simply the policy of the government, which has more interest in one field and another government in another...

Like r2504 already said, we get lot's of free stuff from Steve Stunt, acceptable beer prices,... and you get very nice Broadband access.. but the rest of the social things.....?
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

Visi0n4ir schreef:
Nob schreef:Mja idd en als het zover is download ik alles van ftp via ssl (wat nu ook al het geval is BTW), dus zij zien alleen maar bucht passeren dat ze niet knn ontcijferen. :)

greetz,
Nob


hehe denk dat we dezelfde intresses hebben. Download ook steeds over ssl van een ftp ;)


xplain yourselves guys... :? :?

ciao
stephan
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”