De eerste ervaringen op gebied van de software (Android Oreo) zijn echter heel bedroevend, dus ik vroeg me af of er nog andere Windows Mobile gebruikers zijn welke ondertussen gebruik maken van Android om wat ervaringen te wisselen.
Misschien enkele van de eerste frustraties...
- Microsoft Outlook slaagt erin m'n eigen mail (Exchange server) en deze van m'n werk (eveneens een Exchange server) te tonen, echter ik kan beide mailboxen niet apart pinnen op het home scherm. Buiten het feit dat er een blauw bolletje bij het icoontje komt te staan weet ik dus niet voor welke account er nieuwe mail is en moet ik de app openen, naar de hamburger menu gaan, een account openvouwen en op Inbox klikken.
- Microsoft Calendar (een onderdeel van Outlook) toont netjes beide calenders echter ook deze kan ik niet op m'n home screen pinnen, noch kan ik de calendar items Home/Work een andere kleur geven zodat ik weet uit welke account ze komen. De calendar app kent ook maar een beperkt aantal views (geen week calender bijvoorbeeld).
- Google Contacts laat m'n Exchange contacts niet zien (enkel deze van m'n Google account welke ik niet gebruik en dus ook geen contacts heeft)... en als ik m'n Exchange account toevoeg aan Google Mail dan krijg ik zowat iedere persoon te zien welke ik de laatste 10 jaar gemailed heb ? Ik wil gewoon de contacts zien zoals die op m'n Exchange server staan (en ook niet driedubbel omdat ze meerdere mail adressen hebben).
- M'n taal staat op Engels... maar Android kent blijkbaar het concept van een region niet ? In iedere app (voor zover mogelijk) moet ik dus terug gaan ingeven dat ik Celsius wil hebben en geen Fahrenheit. Idem voor de 24u notatie en andere regional settings zoals miles/km wat haast nergens lukt.
- Microsoft Weather is een flauw afkooksel van de Windows Mobile versie en bevat dan ook nog eens reclame.
- Google calculator is super basic... kan zelfs geen andere eenheden (hex), datums, conversies, ... doen.
... en al vele dingen die ik ondertussen al vergeten ben.
Ik ben dus sterk verbaast over het niveau van Android... voor een versie 1.0 zou ik het nog begrijpen maar voor Android 8
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)