In het Britse Solihull zijn twee dieven er in geslaagd om een auto te stelen zonder dat ze daarvoor de sleutel nodig hadden. De politie waarschuwt voor deze nieuwe vorm van autodiefstallen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171127_03209989
Waarom elektronische autosleutels onveilig zijn
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
-
- Pro Member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 19 keer
Het gaat hier specifiek om een systeem met keyless entry. De oplossing is eenvoudig: je legt de sleutels in de koelkast, wikkelt er aluminiumfolie rond of legt ze in een klein geïsoleerd bakje. Dat laatste moet toch eenvoudig te knutselen zijn.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Autoweek 2016/08
https://www.autoweek.nl/nieuws/video-zo ... s-gehackt/
Zelfde materiaal als in het filmpje van DS.
Sleutels in een metalen doosje steken zeker
?
https://www.autoweek.nl/nieuws/video-zo ... s-gehackt/
Zelfde materiaal als in het filmpje van DS.
Sleutels in een metalen doosje steken zeker
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Er zijn ook keyless entry systemen waarbij dit soort aanval (~relay van het signaal naar de nabijheid van de wagen) gewoon niet werkt omdat er in de chips zelf gecontroleerd wordt of de sleutel dichtbij is of niet. Dat gebeurt onder andere door te meten hoelang het signaal er over doet.Flying schreef:Het gaat hier specifiek om een systeem met keyless entry. De oplossing is eenvoudig: je legt de sleutels in de koelkast, wikkelt er aluminiumfolie rond of legt ze in een klein geïsoleerd bakje. Dat laatste moet toch eenvoudig te knutselen zijn.
Dat is uiteindelijk maar een specificatie die je stelt aan je keyless entry systeem als autofabrikant. Mensen willen graag veel snufjes voor hun geld en dan merk je al snel dat de fabrikant de goedkopere optie prefereert. En dan vooral bij de 'goedkopere' (lees niet extreem dure) wagens. De Jaguar's, Land Rovers en andere luxe merken eisen dit vaak wel als veiligheid voor hun (al dan niet voor op het volgende model) keyless entry systemen.
Als je de deuren zelf sluit met de afstandbediening, dan kan je ook niet draadloos starten.
Dus niet wegwandelen en de module laten sluiten als het signaal wegvalt, maar effectief zelf sluiten.
Is natuurlijk niet zo hip volgens sommige...
Dus niet wegwandelen en de module laten sluiten als het signaal wegvalt, maar effectief zelf sluiten.
Is natuurlijk niet zo hip volgens sommige...
-
- Pro Member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 19 keer
Dus dan valt die Mercedes onder de goedkopere wagens? Dat terwijl Jaguar helemaal niet duurder is dan een BMW of Mercedes. Integendeel, ze willen zelf van de imago af omdat ze merken dat mensen terughoudend zijn. Nee hoor, het werkt zowel op de "goedkopere" merken als de "duurdere" merken:AndRo555 schreef:Er zijn ook keyless entry systemen waarbij dit soort aanval (~relay van het signaal naar de nabijheid van de wagen) gewoon niet werkt omdat er in de chips zelf gecontroleerd wordt of de sleutel dichtbij is of niet. Dat gebeurt onder andere door te meten hoelang het signaal er over doet.Flying schreef:Het gaat hier specifiek om een systeem met keyless entry. De oplossing is eenvoudig: je legt de sleutels in de koelkast, wikkelt er aluminiumfolie rond of legt ze in een klein geïsoleerd bakje. Dat laatste moet toch eenvoudig te knutselen zijn.
Dat is uiteindelijk maar een specificatie die je stelt aan je keyless entry systeem als autofabrikant. Mensen willen graag veel snufjes voor hun geld en dan merk je al snel dat de fabrikant de goedkopere optie prefereert. En dan vooral bij de 'goedkopere' (lees niet extreem dure) wagens. De Jaguar's, Land Rovers en andere luxe merken eisen dit vaak wel als veiligheid voor hun (al dan niet voor op het volgende model) keyless entry systemen.
> een resem aan wagens
> een BMW
> Range Rover
> BMW X5
Niet alle systemen van omzeilen zijn trouwens met een signaalversterker. Sommige dieven doen de auto ook gewoon zo open zonder al te veel poespas. Alle fabrikanten zijn al jaren goedkope systemen aan het gebruiken zonder beveiliging en dat keert zich nu tegen hen. Daar kun je niet zomaar één merk uitkiezen en zeggen dat die het slecht doet.
Hetzelfde is trouwens van toepassing op veiligheidsvlak. De fabrikanten focussen de veiligheid enkel op de uitgevoerde crashtests, immers als die goed zijn dan moet de auto wel veilig zijn. Volvo kiest ervoor om beter te beveiligen en gaat verder dan de normale crashtests. Zo ook met de small overlap crash test waar ze enkele jaren terug zijn mee begonnen. Menig BMW kwam uit die test al zijnde onveilig, maar in de Volvo kwam je er goed vanaf.
Alles draait om winst.