Gezonde voeding

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:ik heb er geen probleem mee als gij geen vakren wilt eten :). dan gooi ik steak, vis, lam of kieken in de pan
Ik ga niet moeilijk doen, hoor.
Het was misschien wat een karikatuur, maar ik heb toch al van die toestanden meegemaakt (ook zonder religieuze toestanden) :

familiefeestje :

- ene die geen vlees eet
- paar volwassenen die wel graag wildvlees eten
- een paar die bepaalde groenten niet graag eten.

en oma maar voor iedereen goed proberen te doen.
Dat zou ik dus nooit doen.
Dan ben je echt de slaaf van alle grillen van iedereen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er zijn 2 kanten aan:
- waarom zou je iemands gast vrijheid op de proef stellen met allerlei wensen/eisen/grillen (schrappen wat niet past)
- waarom zou je een gast verplichten om iets dat jij kookt te eten

De waarheid ligt ergens in het midden.
Al neig ik persoonlijk meer naar de eerste stelling. Ik walg van wit brood of pistolets, zo'n kleffe en lege bedoening, maar als ik bij vriendin of familie brunch ofzo, dan eis ik geen volkoren brood.

Het hangt er maar van af hoe principieel je uw eigen (of eigen gemaakte) regels wil volgen...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: - waarom zou je iemands gast vrijheid op de proef stellen met allerlei wensen/eisen/grillen (schrappen wat niet past)
Dat is toch maar een kleintje. Wat heb je eraan om een wildschotel met champignons en spinazie te maken als je weet dat er mensen komen waarvan er enkele vegetarisch zijn, er iemand allergisch is aan champignons en de kinderen geen spinazie lusten?
Dat is een verspilling van tijd, geld en eten...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

warpozio2 schreef:
heist_175 schreef: - waarom zou je iemands gast vrijheid op de proef stellen met allerlei wensen/eisen/grillen (schrappen wat niet past)
Dat is toch maar een kleintje. Wat heb je eraan om een wildschotel met champignons en spinazie te maken als je weet dat er mensen komen waarvan er enkele vegetarisch zijn, er iemand allergisch is aan champignons en de kinderen geen spinazie lusten?
met het 2e wil ik rekening houden
het 1e? als je om politiek-ideologishce redenen een feestje wil verpesten? waarom zou dat mijn verantwoordelijkheid zijn? in het wildseizoen eten we wild hé :)
het 3e? voed je kind op en leer 'm groenten eten
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

boulder schreef:Het was misschien wat een karikatuur, maar ik heb toch al van die toestanden meegemaakt (ook zonder religieuze toestanden) :

familiefeestje :

- ene die geen vlees eet
- paar volwassenen die wel graag wildvlees eten
- een paar die bepaalde groenten niet graag eten.

en oma maar voor iedereen goed proberen te doen.
Dat zou ik dus nooit doen.
Dan ben je echt de slaaf van alle grillen van iedereen.
Volledig met je eens. Hier hetzelfde ook al meegemaakt. Heb diploma van kok en ik kook graag maar op een (familie) feest is het voor iedereen hetzelfde, uitgezonderd voor de dochter van mijn vriendin, die heeft namelijk gluten intolerantie. Maar al de rest kan eten wat ik bereid. Staat het hen niet aan, er zijn genoeg restaurants waar ze hun gading vinden. Tegen betaling uiteraard, in tegenstelling tot bij mij.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 23 nov 2017, 10:17, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Alé, wat voor ne zever is dat nu weer ?
Ik heb altijd ne curryworst en een pot appelspijs klaar staan voor mijn kieskeurige gasten op oudejaarsavond ,:-P
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Van dergelijke gasten heb ik liever dat ze naar de plaatselijke frituur gaan. Zoals boulder ook schreef: ik ben geen slaaf van mijn gasten. Ik ben ook zo opgevoed: eten wat de pot schaft of zonder eten van tafel gaan. Opvoeding blijkt ook hier moeilijk te zijn volgens sommigen. Want alles begint met opvoeding.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik eet alles en tegen dat ik echt iets niet lust is het al heel erg. Als je gewend bent van grootkeuken te eten en dat 6 jaar aa' een stuk dan weet je wel hoe lekker mensen eigenlijk koken.

Ik eet het meest van alles maar mijn jongere broers zijn iets kieskeuriger terwijl ze quasi dezelfde opvoeding hebbben gekregen. Niet tegenstaande dat ze wel veel lusten wat andere mensen niet lusten.

Maar bv mijn ene broer eet niet graag gekookte eieren. Wel eieren die ergens verwerkt in zijn maar puur ei op zich niet.
eternum schreef: Bereidingswijzes
Dus als ik een makreel bak verlies ik eigenlijk veel vitamines?
sous vide heb ik geen materiaal voor.

Is de vis in de oven op de ouderwetse manier dan een goede weg om vis klaar te maken?
Met ouderwetse bedoel ik in een Papillot.

Lijnzaad in mijn yoghurt sochtends zou dus een vervanger kunnen zijn van brood denk ik dan?(combinatie yoghurt en lijnzaad)

Ik heb beslist om in het weekend vette vis te eten en de rest van de week normaal.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

warpozio2 schreef:
Vind jij?
Dus als er één vegetariër in de familie zit kun je geen barbecue meer doen, met Pasen kun je geen lam eten, met kerstmis geen kalkoen, etc.
Of als er één bij is die geen wild eet, kun je dat voorgoed schrappen op elk familiefeestje?
En een ander eet misschien niet graag tomaten.
Als je dan zoekt naar iets dat iedereen graag eet, waar ga je eindigen?
iceke schreef:Alé, wat voor ne zever is dat nu weer ?
Ik heb altijd ne curryworst en een pot appelspijs klaar staan voor mijn kieskeurige gasten op oudejaarsavond ,:-P
Dat is gemakkelijk als er één "soort" kieskeurigen tussenzit.
Maar als de een geen groenten lust, en de andere geen wild, en een derde wil heel graag dat er vis op het menu staat, terwijl de vierde vegetariër is...
Tja, ik zou zeggen : breng dan zelf iets mee dat kan opgewarmd worden in de microgolf, en anders eet je maar wat de pot schaft.

Het moet toch zijn dat het echt een probleem is, want onlangs nog klaagden restaurants nog erover dat het niet meer te doen is met al die speciale wensen.
En als professionele koks het moeilijk krijgen, wat moet een grootmoeder dan zeggen, die voor iedereen wel wil doen, maar met die onverenigbare eisen zit?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ben je dan niet fanatieker bezig dan uw eters ?
Ik heb nog geen enkele moslim horen klagen over een stukje kip op mijn bbq en nog geen enkele vegetariër over die groentenburger.
Met oudjaar maak ik sowieso altijd meerdere groente en vlees gerechten voor de familie + er is altijd wel iemand die een groot voorgerecht wil en de hoofdschotel overslaat. Who cares ? ik in ieder geval niet.
Voor mij is dat net hetzelfde als drinkers-niet drinkers. Ik zorg altijd voor aangepaste wijnen, denk je nu echt dat ik wakker lig van iemand die cola wil drinken of zijne apperitief wil blijven doordrinken tot aan de pousse cafe ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Ben je dan niet fanatieker bezig dan uw eters ?
Ik heb nog geen enkele moslim horen klagen over een stukje kip op mijn bbq en nog geen enkele vegetariër over die groentenburger.
Dat noemen ze dan een open deur intrappen.
Ik zou het anders doen: geef het stuk kip aan de vegetariër en geef de moslim een varkensbrochette.
Als een moslim geen varkensvlees wil eten (uit geloofsovertuiging) en een vegetariër geen vlees wil eten (uit ideologie), wie is er dan fanatiek?
Als ik aan de kookpotten sta maak ik klaar wat ik zelf lust. Daar hebben mijn gasten zich bij neer te leggen. Ik ga mij echt niet bezig houden met een lijstje te overlopen, zo van die lust alleen dat, voor die moet het zus zijn, voor die moet zo zijn, die drinkt graag cola, een ander graag wijn en nog een ander bier. Ik ben geen restaurant. Vandaar het woord "gast". Niemand houdt een pistool tegen hun hoofd om hen te verplichten te komen. Als ze weten dat hun smaak niet de mijne is zijn ze nog altijd vrij om weg te blijven. Als ik bij vrienden of familie ga eten wordt er met mij ook geen rekening gehouden maar kan ik ook eten wat de pot schaft. Of ik het nu lust of niet.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

boonpwnz schreef:Dus als ik een makreel bak verlies ik eigenlijk veel vitamines?
sous vide heb ik geen materiaal voor.

Is de vis in de oven op de ouderwetse manier dan een goede weg om vis klaar te maken?
Met ouderwetse bedoel ik in een Papillot.
De vitamines waar makreel een aanzienlijke bijdrage levert zijn behoorlijk temperatuur stabiel.
Dus op dat vlak gaat de impact niet drastisch zijn.

Klaarmaken in de oven bij niet te hoge temperatuur is OK.
Hier is de voornaamste winst te behalen: een lage temperatuur (en gaartijd) zorgen voor maximaal behoud van de gevoelige vetzuren.
Heb je een kernthermometer? Dan is dit erg een handig hulpmiddel.
Naarmate je je oven beter leert kennen, weet je op den duur zo wel welke temperatuur en gaartijd te gebruiken, zonder kernthermometer.

Bij gewoon bakken in een pan zullen heel wat van deze gevoelige vetzuren verloren gaan én omgezet worden in producten die een negatieve bijdrage leveren. Op dit punt kan je dan ook het meeste winst boeken door het gebruik van een zachtere bereidingsmethode.
boonpwnz schreef:Lijnzaad in mijn yoghurt sochtends zou dus een vervanger kunnen zijn van brood denk ik dan?(combinatie yoghurt en lijnzaad)
Indien je de inname van koolhydraten wil beperken, kan je altijd wat ideeën opdoen zoals op deze site of deze of zoek eens op Google met "LCHF breakfast".
Het nutritioneel stuk kan je altijd aftoetsen met CRON-O-Meter ... en dat is allicht niet onbelangrijk.
Wees matig met verzadigde vetzuren: je hebt deze zeker nodig maar nogal wat LCHF ontbijtideeën gaan hier vaak stevig over de schreef.
"De gulden middenweg" lijkt voor velen nogal moeilijk: soms van ene uiterste naar het andere ...

Magere yoghurt en lijnzaad alleen zullen je niet echt vullen noch een langdurig verzadigingsgevoel geven.
Volle yoghurt (zonder toegevoegde suikers!) of Griekse yoghurt (10% vet) en lijnzaad zullen al een beter resultaat geven. Maar dat kan je amper gebalanceerd noemen hé.
Doch niets houdt je tegen om er wat andere lekkere dingen aan toe te voegen die weinig koolhydraten bevatten ...
Calorisch moet het ontbijt zeker iets voorstellen (ander krijg snel terug honger) dus kijk je naar voedingsbronnen met voldoende gezonde vetten, eiwitten en vezels.

Vaak zul je zien dat mensen die maaltijden nuttigen met een (erg) laag koolhydratengehalte (dus hoofdzakelijk gezonde vetten en eiwitten) slechts twee keer per dag eten ... wegens geen honger. Biochemisch is daar een hele uitleg aan te geven, maar die ga ik je besparen. :wink:
boonpwnz schreef:Ik heb beslist om in het weekend vette vis te eten en de rest van de week normaal.
Ik vind het een goed idee van jou om langzaam, maar vastberaden, te werken aan een gezondere nutritionele levensstijl.
Dat is ook het enige dat op lange termijn werkt, volgehouden kan worden en feitelijk na een tijdje een tweede natuur wordt!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Vind jij?
Dus als er één vegetariër in de familie zit kun je geen barbecue meer doen, met Pasen kun je geen lam eten, met kerstmis geen kalkoen, etc.
Of als er één bij is die geen wild eet, kun je dat voorgoed schrappen op elk familiefeestje?
En een ander eet misschien niet graag tomaten.
Als je dan zoekt naar iets dat iedereen graag eet, waar ga je eindigen?
Wat is het probleem?
Een pak vegetarische worst kopen voor de BBQ of inde pan is nu niet de grote inspanning hé.
Plus anno 2017 vind je dat in elke supermarkt.
Desnoods doe je niets en eet die vegetarier gewoon wat extra groenten. daar gaat hij niet van doodgaan hé
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

eternum schreef: Indien je de inname van koolhydraten wil beperken, kan je altijd wat ideeën opdoen zoals op deze site of deze of zoek eens op Google met "LCHF breakfast".
Het nutritioneel stuk kan je altijd aftoetsen met CRON-O-Meter ... en dat is allicht niet onbelangrijk.
Wees matig met verzadigde vetzuren: je hebt deze zeker nodig maar nogal wat LCHF ontbijtideeën gaan hier vaak stevig over de schreef.
"De gulden middenweg" lijkt voor velen nogal moeilijk: soms van ene uiterste naar het andere ...

Magere yoghurt en lijnzaad alleen zullen je niet echt vullen noch een langdurig verzadigingsgevoel geven.
Volle yoghurt (zonder toegevoegde suikers!) of Griekse yoghurt (10% vet) en lijnzaad zullen al een beter resultaat geven. Maar dat kan je amper gebalanceerd noemen hé.
Doch niets houdt je tegen om er wat andere lekkere dingen aan toe te voegen die weinig koolhydraten bevatten ...
Calorisch moet het ontbijt zeker iets voorstellen (ander krijg snel terug honger) dus kijk je naar voedingsbronnen met voldoende gezonde vetten, eiwitten en vezels.

Vaak zul je zien dat mensen die maaltijden nuttigen met een (erg) laag koolhydratengehalte (dus hoofdzakelijk gezonde vetten en eiwitten) slechts twee keer per dag eten ... wegens geen honger. Biochemisch is daar een hele uitleg aan te geven, maar die ga ik je besparen. :wink:
Inname koolhydraten niet maar inname suikers wel.

Mijn plan maar ik doe het in stapjes is om suiker te beperken en focussen op vitamine.
Ik heb geen kerntemperatuur meter.

Voor ontbijt is het geen magere yoghurt maar soya yoghurt.

Dus soya yoghurt (500g)met lijnzaad en ik ga nog wat blauwe bessen erbij nemen dan heb ik zeker genoeg.

Voor smiddags eet ik volkoren of donkerbruin brood met magere kaas.

Voor savondq dus 2 keer vis en 5 keer vlees maar ik ga wel daar nog niet direct mee beginnen met dat laatste.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

eternum schreef:[
Bulletproof coffee :lol:

Wat veel mensen vergeten is dat glucose de brandstof is die het lichaam verkiest en ook als eerste aanspreekt. Beperken of elimineren van koolhydraten gaat uiteindelijk leiden tot ketose. Dit kan positief zijn om snel gewicht te verliezen maar is zeker geen status waarin het lichaam zich permanent kan verkeren (ook al beweren sommige mensen anders).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Ja, de bulletproof koffie is inderdaad zo'n voorbeeld. :lol:

Anderzijds dit artikel beschrijft een therapeutische vasten van 382 dagen.
382 dagen niet eten en dus zowat de gehele tijd in ketose ...
De 27 jarige man werd opgevolgd door het "University Department of Medicine, Scotland".
Gewicht bij aanvang: 207 kg.
Gewicht na 382 dagen: 81,5 kg.
En sindsdien een stabiel gewicht...

Op deze plaats houdt "Tommy" een blog bij.
Kort door de bocht is zijn dagelijks dieet een stevig stuk vlees (300 à 400g) met saus (hoofdzakelijk boter/mayonaise/etc) en eventueel een beetje groenten. Deze man zit zowat permanent in ketose.
Zijn gewicht ging van 174 kg naar 86 kg, en sindsdien is dit stabiel...
Dagelijks maakt hij een foto van zijn maaltijd en publiceert dit op zijn blog met een kort begeleidend schrijven.

Bovenstaand zijn uiteraard "extremen" maar de huidige hoge inname aan koolhydraten, gekoppeld aan weinig beweging, is natuurlijk ook nefast.
De gulden middenweg....

Diabetes Type 1.

Dr. Troy Stapleton, sinds zijn 41ste levensjaar zelf type 1 diabeet, laat geen twijfel bestaan over de superieure resultaten die hij boekt met zijn LCHF levensstijl ten opzichte van de conventionele medische aanpak.
Zijn werkwijze is uiteraard gebalanceerd en hij licht dit ook toe in onderstaande video.

[youtube]hxs63lOOH0U[/youtube]

Anderzijds zijn er diverse medici die stevig aan de alarmbel trekken.

Zoals Prof. Dr. Robert Lustig, een endocrinoloog.
Hij heeft een behoorlijk onderbouwde visie ontwikkeld hoe de huidige obesitasgolf is kunnen ontstaan en nog steeds uitbreiding kent.

[youtube]moQZd1-BC0Y[/youtube]

Of zoals Prof Ken Sikaris, een medicus dewelke om persoonlijke medische redenen de conventionele, medicinale aanpak voor zichzelf niet volgde en dat, wetenschappelijk onderbouwd, toelicht.

[youtube]9BFRi-nH1v8[/youtube]

Bovenstaand zijn maar enkele voorbeelden.
En laat ons eerlijk zijn: de dagdagelijkse reclame die de mensen overspoelt vanuit "Big Food" en "Big Farma" zorgt ervoor dat onze maatschappij nog heel ver staat van enige gedragsverandering op het vlak van voeding.
Eerst "cheap and easy food" en later in het leven wordt dat gevolgd door "expensive medical treatment" ...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik ga soya yoghurt ongezoet eten met lijnzaad en 100-125 Gr blauwe bessen morgenochtend. eens zien of ik voldaan zal zijn :)

Blauwe bessen zijn blijkbaar een bron van antioxidanten.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

eternum schreef:
Op deze plaats houdt "Tommy" een blog bij.
Kort door de bocht is zijn dagelijks dieet een stevig stuk vlees (300 à 400g) met saus (hoofdzakelijk boter/mayonaise/etc) en eventueel een beetje groenten. Deze man zit zowat permanent in ketose.
Zijn gewicht ging van 174 kg naar 86 kg, en sindsdien is dit stabiel...
Dagelijks maakt hij een foto van zijn maaltijd en publiceert dit op zijn blog met een kort begeleidend schrijven.
Lijkt een goed plan om permanent geconstipeerd te zijn :)

Voor alles heb je voor - en tegenstanders. Tegenover Robert Lustig staat bv. Neil Barnard en andere dokters die diabetisch niet zozeer wijten aan koolhydraten maar aan overgewicht/vet in bepaalde cellen.

p.s. Robert Lustig is zowat de Maggie De Block van de gezondheidswereld. Spreken over een overgewicht epidemie en zelf x aantal kilo's teveel wegen laat je geloofwaardigheid onmiddellijk een pak dalen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer

Ik vind de boeken van iamafoodie erg goed, gekocht op aanraden van een collega.

Vegetarisch: als je weet hoe ze dieren behandelen, koeien die enkel via keizerssnede kunnen bevallen (max vleesproductie boven dierenwelzijn),efficiëntie bij productie(verspilling), ...

Groenten, Fruit: pesticiden (onafhankelijk onderzoek pesticiden ?).
Gewassen met gen inbouwen zodat die ongevoelig zijn voor pesticiden zodat ze makkelijker kunnen behandelen.
Voedingswaardes van groenten en fruit zijn stevig achteruit gegaan.

Minder vlees eten is gewoon beter voor de planeet.

Ik let op de geraffineerde suikers, idem met alcohol, een vegetariër zal ik niet meteen worden, maar ik probeer toch minder vlees te consumeren.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

crapiecorn schreef:Lijkt een goed plan om permanent geconstipeerd te zijn :)
Waarom?
Of zouden de Eskimo's over de eeuwen heen 's winters wat meer vet en visolie gegeten hebben ter voorkoming van constipatie? :wink:
Trouwens een mooi artikel in voorgaande link, The Inuit Paradox: "How can people who gorge on fat and rarely see a vegetable be healthier than we are?"
crapiecorn schreef:Voor alles heb je voor - en tegenstanders. Tegenover Robert Lustig staat bv. Neil Barnard en andere dokters die diabetisch niet zozeer wijten aan koolhydraten maar aan overgewicht/vet in bepaalde cellen.
Uiteraard heb je voor alles voor- en tegenstanders: niet ieder lichaam is hetzelfde, iedereen is het best gebaat met een voeding die het best bij haar / zijn lichaam en levensstijl past.
En aldus bestaat er ook niet zoiets als "een voedingspatroon dat voor iedereen ideaal is".
De video van Dr. Troy Stapleton maakt dit pijnlijk duidelijk.
Enerzijds is insuline levensnoodzakelijk voor hem als T1 diabeet maar de hoge koolhydraten inname is duidelijk niet geschikt voor hem.
Maar iedereen heeft natuurlijk zijn (commerciële) belangen: de American Diabetes Association kan zich zelfs perfect vinden in een (zeer) hoge koolhydraten inname in combinatie met (veel) medicijnen ... en (bar) slechte resultaten.
In Nederland is er het volgende initiatief: Keer diabetes 2 om. Aan de hand van LCHF levensstijl.
In de UK is er volgend initiatief voor diabetici (en obese medemensen): Low Carb Program. Idem: een LCHF levensstijl.
Beide initiatieven met excellente resultaten: een algehele verbetering van het metabolisme en zelfs vaak een volledig normalizeren van ALLE metabole parameters, zonder medicijnen! De gemiddelde resultaten van de medicinale aanpak verbleken zelfs in vergelijking met de diëtaire aanpak... Feitelijk is het ook logisch: een diëtair probleem lost je niet op met een pilletje of een spuitje. :wink:
Het onderzoek van de universiteit van Newcastle(UK), Reversing Type 2 Diabetes, toont inderdaad aan dat een extra vetoplag van één gram(!) in de pancreas een wereld van verschil maakt voor T2 diabetici. Wat ook in één keer verklaart waarom een diabeet niet noodzakelijk een obees iemand is. Ook mensen met normaal gewicht (normale BMI) kunnen diabeet zijn. Wederom ziet men dat een diëtaire aanpak veel betere resultaten oplevert dan een medicinale...
Allemaal "toeval"? Neen, dat is geen toeval meer.

En ja, er zijn ook bevolkingsgroepen die een zéér hoge inname aan koolhydraten hadden én waar diabetes absoluut niet de proporties had die men nu dient vast te stellen na het industrialiseren van de voedselketen én het bezoedelen van het leefmilieu...

Dus het is inderdaad zo dat er niet slechts één oplossing voor handen ligt.
Vandaar allicht ook de diverse voor- en tegenstanders voor iedere visie.
crapiecorn schreef:p.s. Robert Lustig is zowat de Maggie De Block van de gezondheidswereld. Spreken over een overgewicht epidemie en zelf x aantal kilo's teveel wegen laat je geloofwaardigheid onmiddellijk een pak dalen.
Iedereen kijkt natuurlijk anders aan tegen de feiten. Dat is nu eenmaal zo...
En een beeld vertelt vaak meer dan woorden.
Doch volgens mij verdient jouw vaststelling "x aantal kilo's teveel" toch, ahum, enige nuancering. 8)
RL_MDB.png
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”