Anyway, eerst een dump van alle relevante gegevens.
Ik gebruik een Fritz!Box 7490 met 06.52 (driver 1.100.133.44 dus) die de volgende stats rapporteert:
Code: Selecteer alles
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 70000 30000
Min. DSLAM throughput kbit/s 32 0
Attainable throughput kbit/s 118063 37300
Current throughput kbit/s 70000 29999
Seamless rate adaptation off off
Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 33 42
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 19 9
Bitswap on on
Line attenuation dB 16 22
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record B43 B43
Gegevens van de laatste TBF:
De EDPnet helpdesk is niet bijzonder behulpzaam (DSL speeds niet gegarandeerd, wij controleren dit niet, terwijl ik dit allemaal wel weet en begrijp maar gewoon wat info wil over mijn lijn), maar heeft wel laten vallen dat de AB_CAPACITANCE waarde slecht is:diagnose result
The measurements indicate no fault. If you decide to create a repair ticket, a
field intervention will be created. / A DLM profile is active. Before the repair
ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem
(instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and
wait for the result.
copper analysis
CABLELENGTH = 1964 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 9677 kOhm
AB_Insulation = 3966 kOhm
BA_Insulation = 3966 kOhm
AE_Capacitance = 17 nF
BE_Capacitance = 21 nF
AB_CAPACITANCE = 79 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h91gbr00020
DownstreamAttenuation = 16.4
UpstreamAttenuation = 20.7
DownstreamBitRate = 70001.0
UpstreamBitRate = 29999.0
DownstreamNoiseMargin = 19.2
UpstreamNoiseMargin = 9.4
VLAN10_AgentCircuitID = *H91GBR00020 eth 5/1/02/33:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001983951
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 151
vectoring information
Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
DLM information
Eligibility flag = F
Zone = DLMzone71
Activation flag = AUTO
De helpdesk was blijkbaar vergeten dat hun technieker de week ervoor een nieuw NTP2007 geplaatst had in het kader van de Test&Label:Op uw DSL lijn metingen zien we zeer lage waarden van uw stopcontact:
AB_CAPACITANCE = 78 nF.
Het moet minstens 450 nF zijn.
Gelieve een nieuwe stopcontact installeren (we adviseren een nieuwe "NTP2007").
Dit aansluitingspunt bevindt zich in mijn garage, die aan het voetpad ligt, en de kabel links gaat rechtstreeks naar de vloer en verdwijnt daar.
Ik heb de NTP ondertussen zorgvuldig geherkableerd om eventuele aansluitingsproblemen uit te sluiten, zonder resultaat. Ik heb ook mijn custom RJ11->RJ45 kabel van de intro naar de modem vervangen door de standaard Y-kabel en adapter, maar ook dit maakte geen verschil. Kwestie van de variabelen te reduceren.
Misschien ook relevant: tijdens de installatie had de technieker wat problemen omdat "er geen kiestoon op de kabel zat", en er volgens hem misschien iets verkeerd aangesloten was in de straatkabine. Maar uiteindelijk kreeg hij wel een sync, "en het zou zonde zijn om enkel daarvoor graafwerken aan te vragen". Leek mij allemaal niet zoveel steek te houden, en aangezien ik een sync kreeg op 70/20 met een mooie attainable had ik er mij toen geen vragen bij gesteld.
Is mijn verwachting dat ik een betere sync zou moeten krijgen terecht? Of vergeet ik hier een factor die niet in mijn lijnwaarden zichtbaar is?