Combinatie DSL en 4G

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
samsungboy
Starter Plus
Starter Plus

Na een fase van onderzoek en laboratoriumtests zal de vernieuwende oplossing van Tessares in Frasnes-Lez-Anvaing in een reële situatie worden uitgeprobeerd en geobserveerd door Proximus-klanten die in de meest afgelegen gebieden wonen. De door Tessares ontwikkelde technologie maakt het mogelijk de bandbreedte van het vaste netwerk van de klant te combineren met die van het 4G-netwerk en op die manier zijn ervaring van vast internet significant te verbeteren.

Iemand die tester is voor dit product?

Lijkt me wel interessant ...
Ken nog veel mensen waar enkel ADSL beschikbaar is en bijgevolg maar 1 tv in SD.
Dit zou een oplossing kunnen zijn...

Ben benieuwd of dit ook daadwerkelijk uitgerold zal worden op grote schaal...

Alle info: http://www.proximus.com/nl/news/proximu ... and-mobile
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Proximus en Tessares lanceren een innoverende technologie die bandbreedte van de vaste en mobiele netwerken combineert: een wereldprimeur!
Hoezo wereldprimeur? https://www.ovhtelecom.fr/overthebox/
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Is een artikel van mei dit jaar blijkbaar... Geen idee of die testen nog lopen en wat ze hiermee verder van plan zijn...
Mijn inziens zal een mix van vdsl/coax/fibre/lte wel de toekomst worden, zeker voor afgelegen gebieden is LTE interessant.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ik weet dat P⌘ wel soms zo'n 4G modem plaatst bij klanten die lang, zeer lang, klagen over het traag lijntje die P⌘ maar aan hun kan aanbieden!
Afbeelding
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Aha, dan moet ik wat meer klagen dus. Ik woon in dorp ernaast overigens :wink:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Blijkbaar wel :-)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Is dat realistisch? Dat een heel dorp of zelfs maar een wijk TV en internet via 4G trekt?
Latency?
Volume? Ik zal eens even 250Gb binnentrekken op een Maxi abonnement (= geen limiet) via 4G, als je dat als wijk gaat doen, trekt zo'n mastje dat?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Mijn mening is dat 4G-dekking in buitengebieden veel te optimistisch ingeschat wordt door de operatoren om er comfortabel mee overweg te kunnen binnenshuis.

Ik woon in een dorpje met een paar honderd huizen en daar wordt VDSL2 niet uitgerold. Afstand tot de centrale is ook te ver voor Proximus TV in SD (max. 3,3 Mbps). GSM-ontvangst is al even belabberd. Op dekkingskaartjes geeft BASE hier 2G-bereik aan, Proximus indoor 3G (op het randje, 1 km verder zelfs geen indoor 2G-dekking volgens het kaartje), Orange zelfs 4G, maar in de praktijk mag je al geluk hebben als je een stabiele EDGE-verbinding hebt, in een hedendaags geïsoleerd huis heb ik meer geen bereik dan wel.

Ik heb onlangs in een artikel gelezen dat de kerkfabriek zelf interesse toonde om gsm-antennes te laten plaatsen door de operatoren, maar dit werd afgekeurd wegens niet rendabel.

Ik wil maar zeggen dat als het rendement nihil is de inspanning van de operatoren beperkt zal zijn, onafhankelijk van welke technologie.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Amazor schreef:Mijn mening is dat 4G-dekking in buitengebieden veel te optimistisch ingeschat wordt door de operatoren
Dit wordt inderdaad optimistisch ingeschat om het BIPT om de tuin de leiden.
Het BIPT eist momenteel 1 Mbps breedbanddekking op 100% van het grondgebied België.
Verder is die 1 Mbps niet gedetailleerd gespecificeerd qua individuele beschikbaarheid per bewoner, onbeperkt datavolume of uploadsnelheid. Dat is een hiaat in de wetgeving.

Proximus denkt nu met 3G en 4G het BIPT tevreden te stellen. In de praktijk echter zal niet elke Belg continu over 1 Mbps symmetrische breedband beschikken waardoor vlotte communicatie via internet anno 2016 nog steeds onmogelijk is voor sommige Belgen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

raf1 schreef: Het BIPT eist momenteel 1 Mbps breedbanddekking op 100% van het grondgebied België.
Is dit voor mobiel netwerk? Ik heb zelfs met buitenantenne gewoon geen ontvangst in België in Viroinval, owja en DSL ligt er ook niet.

Van de Fransen is er wel gewoon Orange, Free, Bouygues, SFR te ontvangen. Maar geen enkele Belgische operator.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Dit gaat om de universele dienst vast netwerk Voor het mobiel netwerk is er geen 100% dekkingsverplichting,

In principe zou je overal in België een vaste internetverbinding moeten kunnen aanvragen van minstens 1 Mbps.
Maar volgens het BIPT klaagt niemand daarover.

Eventuele klachten kan je sturen naar info (at) bipt.be met vermelding "universele dienst".
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@raf1: Ah super, zal ik even doen. Net aan de rand van België, maar nog steeds Belgisch grondgebied. Proximus gaf al een no-go aan.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:Proximus gaf al een no-go aan.
Ze zullen geen goesting gehad hebben. BIPT-kaartje geeft 100% dekking aan en vaste telefoonlijnen liggen er zeker.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:
Tim.Bracquez schreef:Proximus gaf al een no-go aan.
Ze zullen geen goesting gehad hebben. BIPT-kaartje geeft 100% dekking aan en vaste telefoonlijnen liggen er zeker.
Ja spijtig genoeg kan ik niets aanvragen, geen infrastructuur beschikbaar zeggen ze telkens, BIPT klacht gedaan.

Ook geen GSM ontvangst daar, dus die klacht is ook binnen
alloja
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

is hetzelfde systeem of ze toepassen in frankrijk en nederland.
Het systeem werkt uitstekend met vlotte verbindingen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ben benieuwd naar de prijs en de bijhorende volumes