Ik kijk naar mijn eigen portemonnee
- minder loon door de index
- meer betalen voor water, elektriciteit, ...
- langer werken voor een laag pensioen
Netto hou ik minder over. Maar ik ga er niet van dood.
Ik wil gerust de putten van het verleden helpen dichten zodat de toekomst er beter uitziet.
Ik wil echter niet dezelfde putten behouden, maar al bovenstaande "opofferingen" (opnieuw: ik ga er niet van dood) doen om alle bedrijven cadeautjes te geven?! De taxshift is onvoldoende gefinancierd, idem de vennootschapsbelastingverlaging. Dus deze regering maakt moedwillig extra putten.
Dat is toch echt te gek voor woorden?
Tegelijk wordt er niet naar de toekomst gekeken.
Waar is de visie op mobiliteit, energie, onderwijs?
Onder druk van de schoonmoeder van deze regering gebeurt er in al die dossiers niets of enkel wat opsmuk.
Als klap op de vuurpijl werken alle niveaus elkaar tegen: terwijl het Antwerpse stadsbestuur (op papier) meer mensen op het OV wil, knijpt diezelfde partij DeLijn dood door hun financiering te verlagen én hen een belastingverlaging te ontzeggen (die in de privé wel doorgevoerd werd). Dat kan je zelfs geen verborgen agenda richting privatisering meer noemen
. In Brasschaat (op papier is Jambon daar burgemeester) mocht er geen tram komen, onoffocieel omdat er dan migranten van 'tStad naar ginder zouden komen. In Antwerpen zelf wordt er (opnieuw in woorden) wél ingezet op OV. Vlaams wordt het budget teruggeschroefd.
Ik bedoel maar: er is zelfs binnen de grootste partij (aangevuld met de overbodigen van OVLD) geen eensgezindheid tussen de verschillende niveaus over de te volgen koers op cruciale vlakken.
Voor mij is dat het deficit van deze regering(en): geen visie, alleen cadeautjes aan de bedrijven én tegelijk de sociale bescherming ondergraven.
Overigens moet je niet dromen dat het elders beter is.
In mijn eigen gemeente heeft CDV het klaargespeeld om eerst een wijk helemaal opnieuw in te richten (volledige heraanleg van de straten), met nergens ruimte/plaats voor de fietsers, wetende dat er 5jaar later een mega school (2000 leerlingen) zou komen. Nu is de school er en komen er evenmin steekhoudende maatregelen om de schoolgaande fietsers wat ruimte/veiligheid te geven.
Op exact dezelfde moment dat de schepen én de burgemeester pleiten voor de auto en allerlei fietspestmaatregelen afkondigen, droppen ze in heel de gemeente een folder in de bus over "koning fiets". Ze moesten zich schamen.