einde DAB vanaf 17 oktober 2017
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Als de klassieke DAB zou moeten blijven bestaan naast DAB+, dan zijn er twee mogelijkheden:
1) De bestaande DAB-zenders (die met de huidige 160 kb/s MP2 al geen ideale geluidskwaliteit hebben) helemaal 'kapot comprimeren' waardoor ze gaan klinken als AM-radio (zoals het VRT NWS kanaal) om op die manier plaats vrij te maken om dezelfde zenders ook in DAB+ uit te zenden. Hierdoor zou de klassieke DAB zo goed als nutteloos worden (waardoor het beter wordt om naar FM te luisteren als je geen DAB+ ontvanger hebt), zouden de DAB+ zenders ook sterker gecomprimeerd moeten worden dan voorzien en is er geen plaats om alle regionale versies van Radio 2 tegelijk uit te zenden. Slechte oplossing dus.
2) De huidige frequentie met de klassieke DAB laten zoals het is en extra zenders installeren om in DAB+ uit te zenden via een tweede frequentie. Dit zou veel geld kosten en slechts van nut zijn voor een beperkt aantal mensen die over een DAB-ontvanger beschikken die geen DAB+ ondersteunt. Bovendien zou dit naar de toekomst toe hoe langer hoe minder nut hebben. Een slechte investering dus. In plaats van die oude technologie in leven te houden voor een kleine groep mensen, zou men dan nog beter een groot aantal DAB+ radio's kunnen aankopen aan een voordelige prijs en de niet-compatibele toestellen van die mensen gratis vervangen (wat uiteraard ook niet zal gebeuren).
1) De bestaande DAB-zenders (die met de huidige 160 kb/s MP2 al geen ideale geluidskwaliteit hebben) helemaal 'kapot comprimeren' waardoor ze gaan klinken als AM-radio (zoals het VRT NWS kanaal) om op die manier plaats vrij te maken om dezelfde zenders ook in DAB+ uit te zenden. Hierdoor zou de klassieke DAB zo goed als nutteloos worden (waardoor het beter wordt om naar FM te luisteren als je geen DAB+ ontvanger hebt), zouden de DAB+ zenders ook sterker gecomprimeerd moeten worden dan voorzien en is er geen plaats om alle regionale versies van Radio 2 tegelijk uit te zenden. Slechte oplossing dus.
2) De huidige frequentie met de klassieke DAB laten zoals het is en extra zenders installeren om in DAB+ uit te zenden via een tweede frequentie. Dit zou veel geld kosten en slechts van nut zijn voor een beperkt aantal mensen die over een DAB-ontvanger beschikken die geen DAB+ ondersteunt. Bovendien zou dit naar de toekomst toe hoe langer hoe minder nut hebben. Een slechte investering dus. In plaats van die oude technologie in leven te houden voor een kleine groep mensen, zou men dan nog beter een groot aantal DAB+ radio's kunnen aankopen aan een voordelige prijs en de niet-compatibele toestellen van die mensen gratis vervangen (wat uiteraard ook niet zal gebeuren).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
hier in Tielt even een scan gedaan en idd actief, maar spijtig genoeg niet te ontvangen op de dab+ radio die Aldi onlangs verkocht , ook Q-music en Joe krijg ik er daar niet door, erbarmelijke ontvangst van die radiotoestellen, en dat op amper 6km van de antennes in Egem.....
op mn andere dab+ radio komen ze wel binnen, moraal van het verhaal, koop geen goedkoop spul van 50 euro of minder, je bent er niet veel mee...
op mn andere dab+ radio komen ze wel binnen, moraal van het verhaal, koop geen goedkoop spul van 50 euro of minder, je bent er niet veel mee...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
- alloja
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 37 keer
It's the D-day! VRT-zenders in DAB+ zullen om 14u beschikbaar zijn.
Twitter: https://twitter.com/a_libotte/status/920168796261900288
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Tweet hem eens met de vraag waar je die kan vinden voor 30€ in België (of eigenlijk Vlaanderen )
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Wel goed opletten daar. Het was daar dat ik mijn DAB-only miskoop heb gekocht. Toestel van een warenhuismerk.R2D2 schreef: Nog niet gevonden dus, ook niet in de UK waar DAB(+) veel goedkoper is.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 9 keer
Quick search bij de vrienden van CoolBlue:R2D2 schreef:Volgens Gatz zou je al DAB+ radio's kunnen kopen vanaf €30 !!!
Nog niet gevonden dus, ook niet in de UK waar DAB(+) veel goedkoper is.
https://www.radioshop.be/product/679038 ... 3-wit.html
€33,99. Al moet je daar wel niet veel van verwachten, vrees ik.
Ikzelf beschik op dit ogenblik over 2 DAB+ toestellen. Hoewel dat redelijk marcheert, valt het mij op hoe snel het signaal soms makkelijk kan wegvallen, vooral in appartementsgebouwen. FM blijft het dan gewoon doen.
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Welk warenhuis(merk) ?WalterB1 schreef:
Wel goed opletten daar. Het was daar dat ik mijn DAB-only miskoop heb gekocht. Toestel van een warenhuismerk.
Die van John Lewis zien ze anders zeer goed uit. (ook al getest in de winkel maar nog niet gekocht).
- WalterB1
- Elite Poster
Sainsbury's. Kon er daarjuist niet opkomen. Is eigenlijk het zelfde toestel als hierboven gepost van coolblue van 39,99 euro. Is een frimware kwestie. Dat toestel-ontwerp is te koop onder vele namen. Meestal met DAB+, soms niet.R2D2 schreef: Welk warenhuis(merk) ?
Buiten de DAB/DAB+ kwestie kan ik zeggen dat dit toch echt een triestig toestel is. Geen aanrader.
Aanvulling;
Ik ben in blijde verwachting van dit toestel;
https://comoaudio.eu/collections/featur ... ucts/amico
Gekocht voor letterlijk de helft van de prijs via Kickstarter. Zou begin november moeten komen. Nog nooit zoiets premium gekocht. Zelfs tegen halve prijs is dit voor mij nog steeds veel. Heb hoge verwachtingen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Ik kocht deze
https://www.bol.com/nl/p/denver-dab35-d ... country=BE
begin september.
Voor een kleine kamer is dat niet slecht. Audiokwaliteit is redelijk. Volumeknop is in stapjes, dat is belangrijkste minpunt.
https://www.bol.com/nl/p/denver-dab35-d ... country=BE
begin september.
Voor een kleine kamer is dat niet slecht. Audiokwaliteit is redelijk. Volumeknop is in stapjes, dat is belangrijkste minpunt.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Is dat mono of (joint-)stereo?bralm schreef:De overschakeling is net gebeurt. Ik ben wel een beetje teleurgesteld, Studio Brussel op 80 kbps AAC, de bitrate mocht toch iets hoger voor mij.
Niet vergeten dat moderne audiocodecs véél beter zijn dan het verouderde MP3.
Cf. http://people.xiph.org/~greg/opus/ha2011/ & http://listening-test.coresv.net/results.htm waarbij de beste codecs aan ~96kbps quasi-niet te onderscheiden zijn van het origineel; een grote sprong voorbij MP3 dat gemiddeld minstens het dubbele aan bitrate nodig had om hetzelfde resultaat te bereiken.
Maar concreet, hoe verhoudt de kwaliteit zich tot de vroegere 160kbps MP2 streams op DAB?
-
- Elite Poster
De kwaliteit is merkbaar beter, dit was ook al zo bij het VRT DAB+ testkanaal, wat ook in 80 kb/s HE-AAC v1 was.
Het VRT DAB+ ensemble op blok 12A (223,936 MHz) ziet er nu zo uit:
De SLS (slideshow) kanalen worden momenteel nog niet gebruikt. Wellicht zullen hier binnenkort de zenderlogo's worden weergegeven.
Voor een audiobitrate van 96 kb/s is helaas geen ruimte, tenzij men geen SLS data zou doorgeven of minder foutencorrectie data (EEP 4-A), maar de betere foutencorrectie is juist één van de voordelen van de omschakeling.
Het VRT DAB+ ensemble op blok 12A (223,936 MHz) ziet er nu zo uit:
- Klara: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- Klara Continuo: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- MNM: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- MNM Hits: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- Radio 1: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- Radio 2 ANT: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- Radio 2 LIM: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- Radio 2 O-VL: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- Radio 2 VL-BR: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- Radio 2 W-VL: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- Studio Brussel: 80 kb/s HE-AAC v1 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- VRT NWS: 48 kb/s HE-AAC v2 stereo audio + 16 kb/s SLS data
- TPEG: 16 kb/s data
De SLS (slideshow) kanalen worden momenteel nog niet gebruikt. Wellicht zullen hier binnenkort de zenderlogo's worden weergegeven.
Voor een audiobitrate van 96 kb/s is helaas geen ruimte, tenzij men geen SLS data zou doorgeven of minder foutencorrectie data (EEP 4-A), maar de betere foutencorrectie is juist één van de voordelen van de omschakeling.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Zijn de bitrates voor DAB+ vergelijkbaar met die van pakweg een AAC audio stream (of file)? De internetstreams van de VRT zijn beschikbaar in 128 kbit AAC, wil dat zeggen dat die van betere kwaliteit zijn dan de DAB+ uitzendingen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Digitale radio voor hifi aansluiting met voor audio uit ... cinch aansluiting pffffluppie schreef:Ik zie nu dat er zo een toestellen op de markt komen,ideaal voor een hifi instalatie??
https://www.conrad.nl/nl/dab-radio-adap ... 57147.html
Er zou toch mogen een optische of andere digitale uitgang mogen opzitten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Plus Member
- Twitter: IkTjilp
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 8 keer
Blijkbaar paar zenders gestopt met uitzenden via DAB+.
http://www.radiodecreet.be/uncategorize ... laten-dab/
http://www.radiodecreet.be/uncategorize ... laten-dab/
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
- WalterB1
- Elite Poster
interessant;
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1201270
omstreeks 1u spreekt men over DAB. Dat die mensen niet blij zijn en waarom men geen inruilactie doet zoals in Nederland is geweest
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1201270
omstreeks 1u spreekt men over DAB. Dat die mensen niet blij zijn en waarom men geen inruilactie doet zoals in Nederland is geweest
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Op het eerste gezicht kan ik van hen ook geen nieuwe vraag vinden voor een FM frequentie ?Roland3 schreef:Weet er iemand wat er met Radio FG gebeurt is?
Exit FG binnen enkele maanden dus ?
-
- Elite Poster
Zen FM, Radio FG en Radio Stad al weg van DAB+, vanaf 2018 ook TOPradio, Club FM en FamilyRadio weg van FM. Gaan deze kunnen overleven op enkel DAB+? Zeer twijfelachtig: lage reclame-inkomsten en hoge kosten (Norkring). Personeel van TOPradio heeft hun ontslag al gekregen. Die incompetenteling (of corrupteling?) van een Gatz is goed bezig om het Vlaamse radiolandschap kapot te maken
https://www.topradiomoetblijven.be
https://www.topradiomoetblijven.be
-
- Deel van't meubilair
Hun petitie en klacht bij de Raad Van State gaat niets oplossen... we zijn destijds ook onze vergunning verloren aan een lege doos, echter op onze klacht bij de Raad Van State (waarin melding werd gemaakt dat de lege doos niet voldeed aan de vergunningsvoorwaarden) kregen we gewoon terug dat we "geen betrokken partij" waren... einde verhaal.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
r2504 = wie is "we" in dit geval?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
Een lokale radio waar ik destijds deel van uitmaakte... de naam is niet langer relevant.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 11 keer
Eigenlijk verwacht ik dat jullie geen interesse hebben in FM, DAB of DAB+ radio,
maar dan eerder in internet radio.
Al een aantal jaar geleden een gekocht voor mn ouders en geen klachten.
Integendeel, want nu nemen ze zenders dat niet in de ether beschikbaar zijn.
Al een aantal jaar geleden een gekocht voor mn ouders en geen klachten.
Integendeel, want nu nemen ze zenders dat niet in de ether beschikbaar zijn.
-
- Deel van't meubilair
M'n buur kwam daarnet ook informeren over een DAB radio... tot ik hem duidelijk maakte dat je amper een hand vol zenders hebt.
Voor thuis gebruik lijkt het me ook totaal zinloos... een internetradio is daar ideaal.
Voor thuis gebruik lijkt het me ook totaal zinloos... een internetradio is daar ideaal.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik volg het hele verhaal wel omdat ik in mn auto enkel FM heb. Ik kan natuurlijk wel via mijn gsm luisteren naar de radio, maar toch ...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Ik ben voorstander van gebruik te maken van een signaal dat toch sowieso in de lucht zit. Bovendien kan DAB+ ook worden ontvangen bij een internet- en/of elektriciteitspanne (radio op batterijen) en in noodsituaties waarbij de telecomnetwerken overbelast zijn of plat liggen (Norkring heeft een eigen fiber backbone naar hun zendmasten).driesp schreef:Eigenlijk verwacht ik dat jullie geen interesse hebben in FM, DAB of DAB+ radio,
Internetradio als vervanging voor FM/DAB+ wordt ook zoveel mogelijk tegengewerkt door gebruik van webplayers en apps in plaats van directe URL's, omdat een streamingmodel dat internet- en servercapaciteit inneemt per luisteraar niet wenselijk is voor een massamedium als radio.