Bedankt voor de reacties. Nogal druk gehad op het werk, vandaar pas nu mijn reactie
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
je volgt het speelgoed topic niet zeker?
Jawel, maar ik wilde dat topic niet vervuilen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
also (coolblue): koop de thermostaat starterskit (v2) : 199 euro, daar zit de internetbridge al bij dus geen idee waarom je die appart rekent, en dan nog 3x een triple radiatorthermostaat pack (217 x 3) en je hebt je kit voor 850 euro totaal, toch 150 euro minder
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ken je die fratsen? Over 2 jaar krijgt de v2 geen updates meer
Code: Selecteer alles
tado.shop Amazon Coolblue
Slimme Thermostaat - Starterskit (v3) €249 €301 €249
Extensiekit €99 incl €99
9 x slimme thermostatische kraan €711 €666 €651
Amazon ANSI code voor starterskit+extensiekit: B01LXJEOIM
Dus totale kost: €967
Als ik 3 kranen (€217 Coolblue/€222 Amazon) kan vervangen door 1 thermostaat (€129), dan daalt de kost nog eens met €100
of met nog meer als ik de centrale thermostaat kan gebruiken om keuken en living aan te sturen met "gewone" thermostatische kranen, als die de rest van het huis niet in de kou zet als er in een andere zone toch nog warmtevraag is.
(correct me if I'm wrong)
Gebruikt Tado dan iets anders als Opentherm want anders heb je hetzelfde probleem lijkt me.
EvoHome heeft in NL een controller die Opentherm naar EBUS omzet, maar officieel wordt die in België niet ondersteunt.
Tado praat rechtstreeks in EBUS met de Vaillant (of dat beweren ze toch op hun website).
Iedere kraan is een thermostaat op zich... al kan je bij EvoHome de controller ook als thermostaat gebruiken voor die kamer. Tado is wel van oorspring niet multi-zone, vandaar de "thermostaat" al vermoed ik dat dit ook de centrale logica bevat in dat geval.
Als je met een centrale thermostaat werkt voor 1 kamer, wie gaat de kranen dan open of toe draaien? Of dat moet dan met een
oldskool thermostatische kraan en de graden moet je gokken, ergens tussen stand 4 en stand 5
Bedrijven die weigeren open protocols te gebruiken gewoon schrappen uit je lijst !
+1
de cloud afhankelijkheid is idd ook iets dat ik me afvraag, maar van hoe ze het aangeven zou er tegenwoordig geen afhankelijkheid zijn wat betreft je schema's die reeds ingesteld staan - die zouden gewoon hetzelfde werken
at zou ik dan nog eens moeten testen. Ik meende dat mijn schema's niet vanzelf triggerden toen we die outage hadden. Is ook gemakkelijk te testen, gewoon effen de bridge uittrekken
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
. Zal het eens laten weten als ik getest heb.
Ik had op Tweakers ook gelezen dat alles bleef werken.
Als je op uw LAN zit, gaat uw smartphone en uw webinterface dan ook via de servers van tado? Of lokaal?
Kleine waarschuwing wel: Vaillant heeft het echt niet graag als je gebruik maakt van "hun" eBUS. Meer nog, toen ze bij een routine herstel van mijn CV de tado verbonden zagen aan eBUS, hebben ze alle herstellingswerken gestaakt
Binnenkort (ergens tussen 2018 en 2019 ->
netto.tijd.be) moet onze installatie aangepast worden aan hoogcalorisch gas, dus dan komt er sowieso iemand langs. Worst case koppel ik even los.
Als Vaillant zich achter een proprietary muur blijft terugtrekken, weet ik alvast welk merk het NIET wordt voor mijn volgende ketel. Bij de installatie in 2014 niet aan gedacht om naar het protocol te kijken. Als het Opentherm geweest was, had ik de EvoHome al geplaatst.
in principe zou je met de slimme thermostaten net *minder* gaan verbruiken
Eens we mogen thuiswerken gaat dat wel van toepassing zijn, dan moet ik niet gans het huis verwarmen als ik enkel in mijn bureau zit,
maar verder zal het eerder meer verbruik zijn, met een hoger comfort.
Maar dus, nog enkele vragen:
- de webinterface om de programmatie in te geven, werkt die via de servers van tado, of lokaal (zoals een router, NAS, ... verinding op IP adres)
- als ik in 1 ruimte 3 radiatoren heb staan, steek ik dan best 1 thermostaat (€99) of 3 kranen (€79 x 3)? Indien thermostaat: gaat de rest van het huis nog verwarmd worden als de "livingthermostaat" het warm genoeg heeft?
- ik zag ergens een "rapport" dat je kan bekomen? Hoe verkrijg je dat?
- hoe controleer ik dat mijn ketel nog steeds moduleert en niet in aan/uit modus is gegaan?
- hoe weet ik of mijn ketel nog steeds de buitensensor uitleest en er rekening mee houdt?