testertje schreef:Ik heb me ook ingeschreven voor het business plan en de snelheid is hier even traag dan ervoor -> 1.6 Mbps.
Een paar uren geleden was het 'nog' rond de 3.5 Mbps.
Ik had voor een business ding dat het toch sneller dan normaal ging zijn.
Ik zie hier anders recent toch snelheden die hoger zijn dan vroeger, en dat nog op Home btw. Momenteel zie ik bvb 15 Mbps (wat dus eigenlijk bijna aan mijn uplink limiet van 20 Mbps zit) en dat met geëncrypteerde backup files van Retrospect, maw niet te comprimeren.
Heb Retrospect overigens nog wat verder bekeken en qua version grooming leunt die ook dicht aan bij CrashPlan, zij het niet zo configureerbaar. Je kiest ofwel om de laatste x versies te houden van een file, ofwel om zijn built-in policy toe te passen: laatste backup van elke dag van de voorbije week, dan laatste backup van elke week in de voorbije maand, en dan laatste backup van elke voorgaande maand. Moet het wel nog eens uittesten/bekijken want zou eigenlijk nog beter mogen, want als ik het zo lees, dan kan je bvb geen 5 verschillende versies van bvb gisteren bewaren, wat wel raar is, zeker omdat je de backup bvb wel elk uur (vs elke 15' voor CrashPlan) kunt draaien.
Vraagje voor de Veeam of Duplicati gebruikers: kun je die ook opzetten in een client-server configuratie ? Daarmee bedoel ik dat de backups van een client naar een backup server gestuurd worden. Wat ik immers niet wil, is dat backup puur lokaal draait en wegschrijft naar een gemapte NAS share. Want in dat geval kan malware ook aan al je backup files en die deleten/corrumperen. Of hebben jullie daar een andere oplossing voor ? Of misschien reken je dan vooral op de cloud backup (bvb CrashPlan) moest zulk disaster zich voordoen ?
EDIT: ondertussen zelf gevonden. Voor Veeam heb je hiervoor de dure Backup & Replication Server nodig. Bij Duplicati is er een (gratis) server component als repository. Zal dan deze laatste maar eens uitproberen.