Snelheid file transfer pc naar nas

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

Beste,
ik heb een oude Macbook Pro van mid-2009 en een Airport Extreme met een harde schijf aan verbonden.
Ik gebruik deze om verschillende bestanden op te zetten. Meestal films en photo's en gebruik Infuse op m'en apple tv om deze films dan te lezen. Maar dat is niet zo belangrijk.

Ik merk dat als ik een film transfer van 1080p dit wel een tijdje duurt. (ook niet overdreven) Maar laat ons zeggen voor een 5 giga ongeveer 10 minuten.

Enige idée hoe ik deze snelheid zou kunnen verbeteren ? Ik weet dat mijn Airport Extreme de AC norm heeft maar mijn macbook pro van 2009 heeft dit natuurlijk niet. Light het dan aan mijn verouderde computer die de zelvde AC norm niet deelt dan mijn Airpoirt extreme ?
Ligt het aan mijn hard schijf ?
Zou het aanschaffen van een Nas dit niet verbeteren ?

Groeten
Dimitri
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

wifi gaat sowieso al niet echt stabiel in mijn ogen, snelheidstesten doe ik liever bekabeld

soit

afhankelijk van uw schijf kan het daaraan liggen ja (zowel die externe als de interne van de mac), maar de niet ondersteunde ac wifi denk ik niet dat de bottleneck zal zijn...

hoe die airport extreme samenwerkt met die schijf heb ik het raden naar, maar hier kan ook de bottleneck zitten, wat je wel kan testen is die externe schijf eens aan de macbook te hangen en zo te vergelijken...

weet wel dat die aiport extreme zijn cpu gaat gebruiken om die schijf uit te lezen en dan moet ie die nog via de wifi versturen hé ...

een nas: zou overkill kunnen zijn maar in principe zal dit beter werken dan een externe harde schijf (in mijn opinie)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

DimitriL schreef:Beste,
Ik merk dat als ik een film transfer van 1080p dit wel een tijdje duurt. (ook niet overdreven) Maar laat ons zeggen voor een 5 giga ongeveer 10 minuten.

Groeten
Dimitri
Dat is een 71Mbps, zeker niet slecht voor wifi (zonder ac).
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

ddd schreef:
DimitriL schreef:Beste,
Ik merk dat als ik een film transfer van 1080p dit wel een tijdje duurt. (ook niet overdreven) Maar laat ons zeggen voor een 5 giga ongeveer 10 minuten.

Groeten
Dimitri
Dat is een 71Mbps, zeker niet slecht voor wifi (zonder ac).
Hoeveel behaal je maximum de dag van vandaag wireless ? Want 10 minuutjes voor een film is idd niet veel maar als je met verschillende films zit of een volledige back up van je pc wilt maken heb je wel voor een tijdje...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Probeer eerst eens bestanden over te zetten met je MacBook aangesloten via een netwerkkabel aan de AirPort. Normaal zou je wel Gigabit moeten hebben en de maximale snelheid kunnen benutten.

Ik denk dat de bottleneck eerder de connectie tussen de AirPort en de externe schijf gaat zijn, iirc heeft de AirPort een USB 2 aansluiting en gaat de snelheid daar dus op een 60 MB/s gecapt worden. Test daarom eens met de kabel en kijk welke snelheid je haalt.
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

butskristof schreef:Probeer eerst eens bestanden over te zetten met je MacBook aangesloten via een netwerkkabel aan de AirPort. Normaal zou je wel Gigabit moeten hebben en de maximale snelheid kunnen benutten.

Ik denk dat de bottleneck eerder de connectie tussen de AirPort en de externe schijf gaat zijn, iirc heeft de AirPort een USB 2 aansluiting en gaat de snelheid daar dus op een 60 MB/s gecapt worden. Test daarom eens met de kabel en kijk welke snelheid je haalt.
zal ik doen maar waar zie ik de snelheid van de transfer ? Want als ik een film overzet zie ik geen transfer snelheid (zoals in windows)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Transfer speeds zijn inderdaad niet direct zichtbaar in de copy dialog. Je kan ofwel een andere file manager gebruiken zoals ForkLift (gratis in de App Store) of via Activity Monitor onder Network kijken wat de doorvoersnelheden voor je netwerkverbinding zijn (data sent/sec).
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

butskristof schreef:Transfer speeds zijn inderdaad niet direct zichtbaar in de copy dialog. Je kan ofwel een andere file manager gebruiken zoals ForkLift (gratis in de App Store) of via Activity Monitor onder Network kijken wat de doorvoersnelheden voor je netwerkverbinding zijn (data sent/sec).
Heb ik net gedaan. Heb een file genomen van 4giga.
Eerste test zonder cable was de snelheid rond de 14MB/second en heeft hij er 5 minuten gedaan om de files volledig over te zetten.
2de test met cable was de snelheid iets hoger tussen de 18 en de 22MB/second en heeft hij er 3minuten en 30 seconden over gedaan om de file over te zetten.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

De theoretisch maximum snelheid van het USB2 protocol voor filetransfer is 23MB/s. Zelfs met gigabit haal je nooit meer dan dat als je schijf aangesloten is op USB2.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

selder schreef:De theoretisch maximum snelheid van het USB2 protocol voor filetransfer is 23MB/s. Zelfs met gigabit haal je nooit meer dan dat als je schijf aangesloten is op USB2.
Ok. Dus Nas aanschaffen ?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

DimitriL schreef:
selder schreef:De theoretisch maximum snelheid van het USB2 protocol voor filetransfer is 23MB/s. Zelfs met gigabit haal je nooit meer dan dat als je schijf aangesloten is op USB2.
Ok. Dus Nas aanschaffen ?
Dat zal je zelf moeten beslissen :) Een NAS is natuurlijk veel performanter dan een USB2 schijf aangesloten op je netwerk, maar is ook wel een factor duurder. Met die hogere kost krijg je ook allerlei extra functionaliteit en is je data wat beter beschermd tegen een hardware uitval van een schijf.

Ik heb thuis een Synology DS1512+ staan met 5x 5TB HDDs in, bekabeld aangesloten op m'n Airport Extreme 802.11ac en verbind daar naartoe op het 5Ghz netwerk met m'n Macbook Pro's en haal bijvoorbeeld voor de TimeMachine backups (die op m'n Synology draait) transfer snelheden met pieken tot 118MB/s.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

selder schreef:
DimitriL schreef:
selder schreef:De theoretisch maximum snelheid van het USB2 protocol voor filetransfer is 23MB/s. Zelfs met gigabit haal je nooit meer dan dat als je schijf aangesloten is op USB2.
Ok. Dus Nas aanschaffen ?
Dat zal je zelf moeten beslissen :) Een NAS is natuurlijk veel performanter dan een USB2 schijf aangesloten op je netwerk, maar is ook wel een factor duurder. Met die hogere kost krijg je ook allerlei extra functionaliteit en is je data wat beter beschermd tegen een hardware uitval van een schijf.

Ik heb thuis een Synology DS1512+ staan met 5x 5TB HDDs in, bekabeld aangesloten op m'n Airport Extreme 802.11ac en verbind daar naartoe op het 5Ghz netwerk met m'n Macbook Pro's en haal bijvoorbeeld voor de TimeMachine backups (die op m'n Synology draait) transfer snelheden met pieken tot 118MB/s.
Super ! Maar ik veronderstel dat je Macbook Pro dan ook een recente versie is die ook beschikt van wifi AC ?
Als ik m'en nas aansluit op m'en airport extreme maar dat mijn computer geen AC ondersteunt zal dat niet voor problemen zorgen in de zin dat ik geen hoger snelheid zal behalen.
Synology dacht ik ook al aan te schaffen. Heb je daar in ook verschillende snelheiden ? Ik spreek natuurlijk steeds over de transfer debiet die je krijgt als je files overzet van je pc naar je Nas wireless.
Ik heb ook gehoord dat je BV een de mogelijkheid hebt als je nieuwe photos neemt met je iPhone als je thuis komt en verbonden bent op je thuis wifi netwerk je photos automatisch naar je nas worden ge transferd. Klopt dat ? Word dit automatisch gedaan in de achtergrond of moet je een specifieke app lanceren?

Wat zou je kunnen voorstellen als Nas, ik zou zoizo gaan voor Synology. Met 2 HDD. (ook zou het praktisch zijn dat ik hem zou kunnen gebruiken voor Plex bv) Max budget met hard drives 500euro.
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

Niemand ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

DimitriL schreef:Synology dacht ik ook al aan te schaffen. Heb je daar in ook verschillende snelheiden ?
De meeste consumer NAS zijn zelfs al in staat om 1 Gbits vol te trekken maar hier kan je de details zien... https://www.synology.com/en-us/products ... mance#2bay
DimitriL schreef:Ik spreek natuurlijk steeds over de transfer debiet die je krijgt als je files overzet van je pc naar je Nas wireless.
Je wireless zal veel eerder een bottleneck zijn.
DimitriL schreef:ik zou zoizo gaan voor Synology. Met 2 HDD. (ook zou het praktisch zijn dat ik hem zou kunnen gebruiken voor Plex bv) Max budget met hard drives 500euro.
Vergeet dat al maar... Plex doet transcoding en dat vraagt teveel power van de meeste NAS'en (op enkele duurdere modellen na).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Op coolblue's https://www.nascenter.be kan je zelf zoeken welk model er past in je budget (met schijven). Synology is een goede (zo niet de beste) keuze, maar koop dan wel een model met "+" in de naam, die hebben een krachtigere CPU.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Volgens die keuzehulp voldoet een DS216Play voor Plex... volgens mij is dat een teleurstelling.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”