De Persgroep koopt Roularta helemaal uit bij Medialaan om de handen vrij te hebben voor de advertenties van de toekomst.
Tot zover niets speciaals. Iemand met veel geld, wil meer geld verdienen.
Wat meer concrete details:
Reden van de deal:De Persgroep maakte gisteren een ruil bekend die het Belgische medialandschap opnieuw hertekent. De Persgroep koopt zijn partner Roularta uit bij Medialaan (VTM, Q-Music, Mobile Vikings, Stievie...) en wordt de enige eigenaar van de commerciële televisie- en radiozenders. Christian Van Thillo, ceo van De Pergroep, laat in ruil wel zijn 50 procentsbelang in Mediafin (Tijd/L’Echo) aan Roularta, dat daar nog eens 217,5 miljoen cash bovenop krijgt.
Maar dan wordt het gewoon creepyDat heeft veel voordelen. Een ervan is dat hij in zo’n multimediaal bedrijf gemakkelijker gepersonaliseerde reclame aan adverteerders kan verkopen. En gepersonaliseerde reclame is de toekomst.
Als ik dat lees, krijg ik nog minder zin dan nu al om naar HLN te surfen, naar VTM te kijken, maar vooral ook om een abonnement bij MV te nemen.Met al die mediamerken – van hln.be over VTM tot Stievie en de radiozenders – in portefeuille kan Van Thillo niet alleen advertenties voor een breed publiek aanbieden, hij kan ook meer data verzamelen. Belangrijk is dat Medialaan met Mobile Vikings ook een provider in huis heeft. Een lezer van hln.be logt, bijvoorbeeld, ’s ochtends in op de website, gaat vervolgens met zijn smartphone (met simkaart van Mobile Vikings) bij Brantano langs en kijkt ’s avonds, al dat niet mobiel, naar een uitgesteld tv-programma. Hij krijgt een spotje van Brantano te zien. Die gepersonaliseerde reclame kan op elk platform (website, video online, smartphone, tv...) aangeboden worden, maar de sleutel ligt bij Het Laatste Nieuws. Hoe meer De Persgroep te weten kan komen van zijn kijkers en surfers – en van hen de toestemming krijgt ermee aan de slag te gaan – hoe krachtiger het model.
Waar is de tijd dat je gewoon elke maand een zakje geld overmaakte aan uw ISP en klaar.
EDPnet krijgt €35 per maand om mij toegang te geven tot het internet.
Via VOIP kan ik bellen met de wereld.
Op TV willen ze mij alleen wasproduct verkopen, dus laat ik dat ook maar zo. Betalen om reclame te mogen kijken, snap ik nog steeds niet.
Mijn Orange GSM abonnement wordt door mijn werkgever betaalt, maar Orange vangt er ook genoeg voor om mijn data niet te hoeven doorverkopen (hoop ik).
Ik bedoel maar: jakkes?
Bij advertenties die websites door mijn strot proberen te rammen, zet ik gewoon een adblocker op. Voor zij die hun pc allerlei IOA (internet overdraagbare aandoeningen) cadeau willen doen of de moraalridder willen uithangen: er is al een apart topic over al dan niet ads blokkeren.
Maar voor zo'n crossmediale aanpak, dat is toch een pak viezer, niet?
Of ben ik gewoon een oude zak aan het worden