Gelijkheid, nu!! (maar niet helemaal)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Naar aanleiding van dit artikel.
Ook zij was enorm verbaasd om te zien dat winnares Christelle Lemaire zich tevreden moest stellen met een geldprijs die meer dan drie keer lager is dan die van winnaar Stephen Kiplagat. “Nochtans liep Christelle exact dezelfde afstand”, klinkt het.
OK, absolute gelijkheid? Waarom lopen ze dan niet dezelfde wedstrijd samen?
Ik kijk nooit naar sport, sport is voor mij iets om te doen, niet om naar te kijken, maar ik krijg de kriebels van dit soort gezever.

Hebben ze haar tijd eens geplaatst tussen alle tijden van die wedstrijd?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik denk niet dat er een aparte marathon was voor mannen en vrouwen... of wel ?

Indien het één marathon was dan lijkt mij dit niet terecht en een vorm van discriminatie (maar dan geef je ook prijzen aan de drie eerste ongeacht het geslacht, en niet apart aan mannen/vrouwen).

Indien het aparte marathons waren dan is het meer een punt van media aandacht en sponsering vermoed ik... en daar kan ik me inbeelden dat er gewoon meer mensen kijken naar de mannen dan naar de vrouwen (net zoals bij het voetbal), en er dus meer geld beschikbaar is voor mannen.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Het was 1 marathon. Ze was plaats 69. Vrij seksistisch om samen te lopen en dan een apart podium te voorzien. Laag bij de grond om er ook een spel van te maken. Ze had al niet gewonnen in de eerste plaats.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

r2504 schreef:Ik denk niet dat er een aparte marathon was voor mannen en vrouwen... of wel ?
Er was geen aparte marathon, maar het waren wel 2 verschillende wedstrijden die door elkaar liepen.
Dus:
ofwel 1 wedstrijd -> eerste 3 mensen winnen
ofwel erken je dat het 2 wedstrijden zijn met eigen prijzengelden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cadsite schreef:ofwel 1 wedstrijd -> eerste 3 mensen winnen
Inderdaad... maar als je dan toch eerste 3 mannen/vrouwen prijzen wil geven moeten ze wel identiek zijn.

Beide lopen namelijk in dezelfde marathon dus meer/minder inkomsten van sponsers kan je dan niet aangrijpen.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Absoluut niet juist.
Mannen en vrouwen zijn gelijk, maar de 67ste man is niet het vermelden waard en de eerste vrouw wel?
Wie was de eerste rosse loper?
Wie was de eerste met blauwe schoenen?
als geslacht er toch niet toe doet, waarom dan wel 2 podia?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dus eigenlijk zeggen jullie dat de eerste (man) 1300€ had moeten krijgen en de vrouw niet eens vermeld moest worden ?

Is dat niet erg klein ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Neen, dat zeg ik niet.
Ik zeg dat er niet moet geklaagd worden dat vrouwen minder prijzengeld ontvangen dan mannen.
Ofwel ben je gelijk, ofwel ben je dat niet. Je kan niet gelijk zijn voor 't geen in jouw kraam past en zeggen dat je anders wil behandeld worden voor een ander stuk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Nogmaals (althans wat mij betreft)...

- Eén wedstrijd, drie eerste een prijs: OK (dit is dus je voorbeeld van 1300 euro)
- Eén wedstrijd, drie eerste mannen en drie eerste vrouwen dezelfde prijs: OK
- Twee wedstrijden, eerste drie (mogelijks een verschillende) een prijs: OK

... echter wat men hier gedaan heeft...

- Eén wedstrijd, drie eerste mannen en drie eerste vrouwen verschillende prijs: NIET OK

Enkel in dit laatste geval heb je namelijk puur discriminatie op basis van geslacht.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Trek dan even je lijn door.
Stel, jij bent de 66ste. De vrouw ACHTER jou krijgt €300, jij niets.
Is dat dan geen discriminatie puur op geslacht?

Enne, er was niet 1 wedstrijd, er waren er 2 die tegelijk doorgingen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Misschien kunnen ze nog een wedstrijd "hemden strijken" houden, gemengd weliswaar :banana:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er liep tegelijkertijd op hetzelfde parkoers ook nog een halve marathon, ik denk dat de eerste daar dan toch wel 'eerst' aankwam, moet die dan niet de hoofdprijs krijgen ?
Oei, er was ook nog een kidsmarathon, die zullen dan wel eerst aangekomen zijn.... :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Als ik dat artikel goed lees dan gaat het niet om het verschil tussen man en vrouw maar om het verschil tussen prof en amateur. In feite creëert men nu net een ongelijkheid daar vrouwelijke amateurs hetzelfde prijzengeld krijgen als mannelijke profs. Een mannelijke amateur kan dus niet of zeer moeilijk aan hetzelfde prijzengeld komen als een vrouwelijke amateur.

De echte oplossing is om profs en amateurs gescheiden te houden natuurlijk.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Misschien is het verschil in prijzen medeoorzaak van het verschil in prof/amateur ?

Een wedstrijd is pas fair als er met gelijke middelen gestreden wordt -- een opdeling per geslacht is dus gerechtvaardigd. Prijzengeld is voor mij afhankelijk van de hoeveelheid publiek er wordt aangetrokken.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

cadsite schreef:Neen, dat zeg ik niet.
Ik zeg dat er niet moet geklaagd worden dat vrouwen minder prijzengeld ontvangen dan mannen.
Ofwel ben je gelijk, ofwel ben je dat niet. Je kan niet gelijk zijn voor 't geen in jouw kraam past en zeggen dat je anders wil behandeld worden voor een ander stuk.
Ik denk dat er een ander misverstand is.
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, en zullen dat nooit zijn.
Ze zijn wel gelijkwaardig.

De vraag hier is natuurlijk hoe en waar je die lijn gaat trekken.
Geslacht is een makkelijke, maar ook gehandicapten krijgen hun eigen wedstrijden.
Zelfs doven hebben hun eigen olympische spelen, terwijl je zou denken dat je die evengoed bij de paralympics kan plaatsen, of zelfs bij de gewone spelen bij die sporten waar gehoor geen primaire zintuig is (ik denk aan pakweg loopwedstrijden).

Eenmaal je gaat opdelen, kan je alle richtingen uit, en dat is niet altijd goed.

Wat men hier echter gedaan heeft, is bij de mannen professionele atleten uitgenodigd voor het prestige en spektakel van de wedstrijd (lees: om meer sponsors te plezieren), en dus ook navenant het prijzengeld heeft aangepast. Bij de vrouwelijke wedstrijd is dat niet gebeurd. Dat is uiteraard lomp, want als je mannelijke profs uitnodigt, kan je dat ook doen naar vrouwelijke profs toe (maar dat leidt wss tot weinig extra spektakel want die finishen toch "in de massa").
De grote discriminatie hier is gebeurd bij het uitnodigen van de profs, waardoor als secundair effect het prijzengeld ook verschilde.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het is wachten op de eerste atletiek wedstrijd met een transgender onder de deelnemers. Krijgt hij/zij dan een prijs als mannelijke deelnemer? Of als vrouwelijke deelnemer? Zucht, wat was het leven vroeger toch een pak eenvoudiger.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Het is wachten op de eerste atletiek wedstrijd met een transgender onder de deelnemers. Krijgt hij/zij dan een prijs als mannelijke deelnemer? Of als vrouwelijke deelnemer?
Die discussie bestaat al, bij een transgender tiener (meisje>jongen) die als worstelaar verplicht is om aan meisjeswedstrijden deel te nemen en die uiteraard ook wint dankzij de extra testosteron en spiermassa, terwijl de tiener in kwestie eigenlijk gewoon bij de jongens wil deelnemen.
Jack Daniels schreef:Zucht, wat was het leven vroeger toch een pak eenvoudiger.
En dit is het denkpatroon dat alle conservatieve "family first", anti-homo, etc... groepen eigenlijk hebben, maar dat durven ze niet luidop zeggen :-)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Door diversiteit heb je ook diverse uitzonderingen op reglementen en wetten. Bij een loopwedstrijd ben je winnaar binnen je categorie. Het prijzengeld is daardoor ook verschillend. Je kan niet verwachten dat een amateursporten evenveel prijzengeld krijgt als een profloper. Maar ik vind wel dat je binnen dezelfde categorie geen onderscheid mag maken tussen man en vrouw wat de prijzenpot betreft.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dus je mag andere eisen stellen qua prestatie, maar de eisen naar prijzengeld moeten gelijk?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:Dus je mag andere eisen stellen qua prestatie, maar de eisen naar prijzengeld moeten gelijk?
Wel, je zou bv kunnen stellen dat vrouwen geen keuze hebben in zwakker te zijn fysiek dan mannen, en dat dat dus geen invloed mag uitoefenen op hun prijzengeld.

Zoals ik zei, moeilijke discussies op alle vlakken.

Want je kan dat ook doortrekken:
Zwarte mannen hebben vaak sterkere beenderstructuur waardoor ze beter zijn in lopen (daarom dat bv Ethiopiers meestal de top3 vullen). Dus zijn blanken dan benadeeld en moeten die een aparte categorie krijgen?
Van de andere kant zal je (omwille van dezelfde reden) zelden of nooit zwarten zien in de top van een zwemwedstrijd. Zijn zij daar dan benadeeld genoeg om een aparte categorie te krijgen?
Afwegingen, afwegingen...
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Maar dan moet je die gelijkheid ook doortrekken in alles he. Dus geen ladies@the movies meer in de Kinepolis, want niet overal doen ze ook mee aan gents@the movies. En dan zwijg ik nog maar over "breng 2 vriendinnen mee en krijg je inkom gratis" in een aantal uitgangsgelegenheden... Zulke zaken waar de vrouwen op één of andere manier meer krijgen dan de mannen verzwijgen ze al een jaar of 20...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ITnetadmin schreef: Zoals ik zei, moeilijke discussies op alle vlakken.
neen
markteconomische logica

meer mensen willen Messi als Imke courtois zien
Messi is dus waardevoller, meer vraag naar en verdient daarom meer

prijzengeld werkt op dezelfde manier
kijkt geen kat naar Nadal maar iedereen naar een schone Russische dan zal nadal rap geen frank meer verdienen

wil je gelijkheid dan zou je er trouwens voor moeten ijveren om damesprijzen maximaal te schrappen. In fysieke sporten lastig maar genoeg disciplines waar het wel perfect kan (intellectuele sporten à la dammen)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”