cadsite schreef:Neen, dat zeg ik niet.
Ik zeg dat er niet moet geklaagd worden dat vrouwen minder prijzengeld ontvangen dan mannen.
Ofwel ben je gelijk, ofwel ben je dat niet. Je kan niet gelijk zijn voor 't geen in jouw kraam past en zeggen dat je anders wil behandeld worden voor een ander stuk.
Ik denk dat er een ander misverstand is.
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, en zullen dat nooit zijn.
Ze zijn wel gelijkwaardig.
De vraag hier is natuurlijk hoe en waar je die lijn gaat trekken.
Geslacht is een makkelijke, maar ook gehandicapten krijgen hun eigen wedstrijden.
Zelfs doven hebben hun eigen olympische spelen, terwijl je zou denken dat je die evengoed bij de paralympics kan plaatsen, of zelfs bij de gewone spelen bij die sporten waar gehoor geen primaire zintuig is (ik denk aan pakweg loopwedstrijden).
Eenmaal je gaat opdelen, kan je alle richtingen uit, en dat is niet altijd goed.
Wat men hier echter gedaan heeft, is bij de mannen professionele atleten uitgenodigd voor het prestige en spektakel van de wedstrijd (lees: om meer sponsors te plezieren), en dus ook navenant het prijzengeld heeft aangepast. Bij de vrouwelijke wedstrijd is dat niet gebeurd. Dat is uiteraard lomp, want als je mannelijke profs uitnodigt, kan je dat ook doen naar vrouwelijke profs toe (maar dat leidt wss tot weinig extra spektakel want die finishen toch "in de massa").
De grote discriminatie hier is gebeurd bij het uitnodigen van de profs, waardoor als secundair effect het prijzengeld ook verschilde.