Ik zit namelijk sinds geruime tijd met een "probleem"
Mijn verbinding is nu wel stabiel op 40mbps (sinds 2 maand) maar de training margin lijkt mij veel te laag :
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 40184 kbps 10064 kbps
Modem max: 47216 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 38766 kbps 8122 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 91 m Estimated!
Training margin: 9.2 dB
Attenuation: 12.6 dB
- Tot 10/2015 zat ik zonder problemen op 50mbps sinds de beschikbaarheid ervan
- In 10/2015 zat ik na een totale onderbreking plots nog op 40mbps, en tijdelijk zelfs 30mbps.
Sindsdien ben ik nooit meer op die 50mbps geraakt en dat terwijl ik op amper 270 meter van de straatkast zit !
- In 11/2016 zag ik die slechte training margin van 9,3db en ging ik bij Proximus klagen.
- Na veel aandringen heeft Proximus dan toch iets gedaan want op 1/12/2016 had ik plots een betere training marging van 13db. Dat werkte probleemloos (aan 40mbps) tot op 14/12/2016.
- Op 14/12/2016 had ik plots terug een totale onderbreking.
- Na een power off/on van de BBOX2 had ik een nog slechtere training margin (minder dan 9,3db) maar met onderbrekingen
- Omdat Proximus niet meer wou helpen (alhoewel het hun lijn is) en mij doorverwees naar EDPNET, hebben zij metingen gedaan. Sindsdien zijn er geen onderbrekingen meer.
Ergerlijk is dat 95% van de reacties van EDPNET gaan over de "interne bekabeling" en de BBOX2.
- Uiteindelijk hing die met 10cm (centimeter) draad (zelfs zonder filter / telefoon) aan het aansluitpunt zonder dat dat verschil maakte.
- Daarna begonnen ze over de BBOX2 en en wilden ze dat ik een test deed met een 7360. Omdat ik vermoed dat er een lijnprobleem is, wil ik geen andere "variabele" in de meting invoeren (om geen appelen met peren te vergelijken). Een test met een andere BBOX2 lijkt mij de enige juiste, maar die heb ik niet
- Maar iets doen aan de lijn : noppes
- Concrete antwoorden op mijn vragen ivm de slechte Training Margin / Attenuation ten opzichte van de Line-Length : noppes
- Dat je eigenlijk van door Proximus/EDPNET van het kastje naar de muur gestuurd wordt
- Dat Proximus niets wil doen alhoewel ik aan hun mijn lijn (den draad) betaal
Volgens mij, rekening houdend met het feit dat een BBOX2 geen vectoring heeft, zou de snelheid toch minimum 60-70mbps moeten zijn.
Het zou mij enorm vooruit helpen moest ik hier eens kunnen horen wat de meningen hierover zijn, o.a. m.b.t. Snelheid / Training Margin / Attenuation t.o.v. de Line Length (91m of 270m).
Uiteindelijk wil ik een 7490 (of liever nog een 758x) aanschaffen, maar eerst wil ik die VDSL lijn volledig in orde hebben