Wifi Telenet + Access Point met aparte SSID : hoe NAS ontvindbaar maken?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
baptistevod
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hallo,

Ik heb thuis internet van Telenet.
We krijgen vaak mensen over die vloer die ons om de Wifi-code vragen. Om te voorkomen dat ze ook toegang hebben tot onze Sonos, NAS, … die op de telenet modem zijn aangesloten, heb ik een TP-Link access point (EAP 225) gekocht, die via een switch op de telenet-modem is aangesloten. Op de TP-link heb ik aparte beveiligde SSID aangemaakt voor “gasten”.

Ik had daarmee gedacht dat zij de NAS, SONOS, … niet zouden vinden, maar wanneer ik me met m’n Mac connecteer op dat netwerk, blijf ik de NAS op het netwerk zijn en blijft SONOS toegankelijk. Hoe kan ik dat voorkomen?

Bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

In dit geval had je geen AP moeten kopen maar een router.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Waarom beveilig je je NAS en Sonos niet met een wachtwoord ?
baptistevod
Starter
Starter

didi79 schreef:Waarom beveilig je je NAS en Sonos niet met een wachtwoord ?
De NAS is uiteraard beveiligd. Met de SONOS gaat dit niet zo gemakkelijk.
Los daarvan, zou ik veel liever hebben dat ze door hen niet zichtbaar zouden zijn...
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Ben je dan niet beter af met een vlan?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Zoals r2504 aangeeft best een router met guest acces. Gasten die bij mij over de vloer komen, krijgen dat voorgeschoteld uit mijn fritzbox. Ze kunnen op die manier dus niet op mijn intern netwerk. Met al die vriendjes en vriendinnetjes van de kids...
baptistevod
Starter
Starter

jphermans schreef:Ben je dan niet beter af met een vlan?
Kan je me dat es uitleggen ajb? Ik heb die optie inderdaad staan op die TP-link EAP225
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

baptistevod schreef:
Kan je me dat es uitleggen ajb? Ik heb die optie inderdaad staan op die TP-link EAP225
Indien je op je router met vlan en guest access overweg kan. Dan maak je een vlan aan met guest access en deze kan je dan afschermen van de rest van je netwerk. Ik zelf heb unifi materiaal en daar kan dit perfect maar weet niet of dit met wat jij gebruikt. Zal je eens moeten opzoeken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

De topicstarter heeft als router wss de alles in een combo van Telenet. Ik vrees dus dat niets kan helpen.

De beste optie is een modem only en een eigen router waar je een quest network kan instellen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

mailracer schreef: De beste optie is een modem only en een eigen router waar je een quest network kan instellen.
Da's toch niet nodig? De TS gaf zelf aan een TP-Link EAP225 te hebben.
http://www.tp-link.com/en/products/deta ... oller.html
- "The powerful Guest Authentication functionality makes it easy to customize Guest Wi-Fi settings."
- "Access Control allows you to maintain a list of inaccessible IPs, avoiding exposing internal or private network data."

Hoe je dat precies moet instellen weet ik niet, ik heb geen TP-Link met die functie. Dat antwoord moet ik dus schuldig blijven, maar volgens de specs van dat ding moet het wel lukken.

In het andere geval is het plaatsen van een simpele router voor de gasten al een oplossing (zoals r2504 aangaf). Dat kan ook na een "combo van Telenet"

Een alternatief (dat enkel zal lukken als zijn gasten ook Telenetklant zijn), is de TelenetWiFree.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik denk dat het hier enkel de software betreft waarmee je met meerdere toestellen dat kan configureren. Het AP kan op verschillende SSID's in gaan, maar kan er zelf geen genereren. Het kan dat ik er glad naast zit, maar in mijn beperkte kennis was ik altijd in de veronderstelling dat AP's zelf geen wlan op zetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ja, maar dan moet je router ook overweg kunnen met VLAN's... en dat is niet het geval met de TN HGW.
mailracer schreef:De beste optie is een modem only en een eigen router waar je een quest network kan instellen.
Het is totaal niet nodig de TN modem te vervangen of een eigen router met guest access te hebben... gewoon een eigen router volstaat.
xayana schreef:- "The powerful Guest Authentication functionality makes it easy to customize Guest Wi-Fi settings."
- "Access Control allows you to maintain a list of inaccessible IPs, avoiding exposing internal or private network data."
De vraag is of het AP dat zelfstandig kan of moet samenwerken met een router (voor aparte VLAN's). Je kan dit in sommige AP's door client isolation aan te zetten maar dan gaat de TS ook zelf niet meer aan z'n Sonos kunnen !
xayana schreef:In het andere geval is het plaatsen van een simpele router voor de gasten al een oplossing (zoals r2504 aangaf). Dat kan ook na een "combo van Telenet"
Inderdaad... gewoon een router en dat kan perfect achter de TN HGW.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Zou kunnen dat het met enkel dat AP inderdaad niet lukt omdat die dan met VLAN's gaat werken, maar ik zie de lijn tussen router & AP meer en meer vervagen... dus wie weet kan dat AP op zich ook al een aantal IP's blokkeren voor de gasten? Technisch is in principe alles mogelijk. Maar zonder het uit te zoeken op dat AP zelf kunnen we enkel speculeren.
baptistevod
Starter
Starter

Bedankt voor jullie hulp!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”