dichter op elkaar wonen is goedkoper voor bedrijven en de overheid... wauw, dat is het belangijkste!
(mentale) gezondheid e.d. is duidelijk van ondergeschikt belang volgens jou?
lees (o.a. even snel voor je gezocht)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2996208/,
https://www.theguardian.com/cities/2014 ... rural-kind en
https://www.theguardian.com/sustainable ... on-toronto
en aannemen dat iedereen op het "platteland" een "villa" heeft waarvan 3 woningen kunnen gemaakt worden, is zo mogelijk nog een absurdere aanname.
eentje die volgens mij zelfs alleen kan gemaakt worden door iemand die nog nooit buiten een (groot)stad geweest is!
(en die dan denkt dat bv de villawijken in schilde e.d in antwerpen het 'platteland' is...)
met volle steden zal je net wel meer (kleine) criminaliteit krijgen: anonimiteit en eenzaamheid 'en masse',
gekoppeld met veel meer (en over het algemeen makkelijkere) doelwitten.
qua het verkeer kom je weer met "meer capaciteit"... daar heb ik het niet over, capaciteit zou ik zelfs bijna durven zeggen dat er genoeg is, maar gewoon foutief gebruikt.
OV heeft trouwens op veel plaatsen al een eigen rijvak en mag op veel plaatsen de pechstrook gebruiken.
wil niet zeggen dat ze daardoor beter geschikt zijn als de routes nog steeds niet voldoen aan de noden.
"uitendelijk moeten veel pakjes naar plaatsen waar weinig andere een pakje willen"... oftewel: dat is dan misschien meer naar de NIET ZO DRUKKE locaties, en niet continu in de file dus?
wat een hopeloze discussie...
in mijn straat, mijn wijk, mijn dorp, ... is er geen file, dus dan maakt het toch niet uit of ik nu tot aan de winkel ga, of de winkel tot bij mij? het zorgt niet voor meer of minder file, want het is in de eerste plaats al geen filegevoelige locatie.
(overigens komen qua e-commerce veel voertuigen uit nederland, en dan is het leveren hier zelfs helemaal fileloos, itt leveren naar a'pen of bxl)
en qua houdbaarheid: dat heeft bitter weinig met file te maken, maar meer met economie. en dat zal nog wel een heel tijdje duren, gezien de uitbestedingen en mogelijke combinaties.
wat betreft het rekeningrijden en files door teveel wagens op hetzelfde moment: je bent het dus eens om mensen -die vaak het geld en de wil niet hebben om in een grote stad te gaan wonen- te straffen omdat zij wél gaan werken -maar niet kunnen kiezen op welk uur en waar-...
ik vind dat eenvoudigweg gezegd gevaarlijk denken en niet enkel qua mentaliteit (die de mens verder zal verdelen) maar ook qua rijk/arm.
mensen kiezen vaak niet meer hun job, maar ze nemen er een "omdat ze de rekeningen moeten betalen".
en dat jij zegt dat grote bedrijven allang uit de steden getrokken zijn, dan wil ik graag 3 grote namen.
voor zover ik weet zitten alle grote bedrijven nog steeds binnen bxl en de rand bv... (zaventem noem ik overigens niet "uit de stad" want de file is er hetzelfde: je concentreert nog altijd binnen 1 gebied)
en als ik zeg dat er veel km's onbenut zijn omdat bedrijven gecentreerd worden, kom jij weer aan met "er is geen oplossing" en "extra capaciteit" ... daar heb ik het helemaal niet over, ik heb het over spreiding en dat zou wél werken.
mensen kunnen trouwens de files niet ontwijken, of ze moeten gaan doppen (maar dan zijn ze weer d'office profiteurs)
vergelijken met rokers vind ik trouwens wel een leuke... ik was tot anderhalf jaar geleden roker,
en ik kon met het rookverbond gerust de voordelen zien (betere lucht, properdere kleren) maar ook de nadelen (die de niet-rokers niet wilden erkennen, zoals minder clienteel en minder lang blijvend clienteel)
verder is het rookverbod trouwens ook een mooi staaltje van hypocriet gedrag: de niet-rokers (die destijds al minder op cafe zaten) wilden dat alles naar hun aangepast werd, krijgen hun zin, maar zitten nu niet meer dan anders op cafe - terwijl de rokers wel minder gaan/blijven.
en het is niet dat je zelf mocht kiezen hoe jij je zaak -waarvoor je ontelbare taksen betalen mag- wou runnen: neen, alles niet-roker en klaar... degoutant vond ik dat, net zoals het idee van iedereen te laten betalen omdat ze naar het werk gaan of niet in een sardientjesblik willen wonen...
soit, ik ga het hierbij laten want dit is zo'n oneindige discussie waar nooit een akkoord kan bereikt worden, gewoon omdat het moeite zou vergen om alternatieven te aanvaarden waarmee je mensen niet in hun zakken hoeft te raken.
(wedden dat, moest je het rekeningrijden invoeren gebaseerd op loon, er ineens heel anders naar gekraaid zou worden? want bv boetes voor snelheid mogen ook niet naar loon hé, het zou maar eens evenveel pijn moeten doen voor een arme sukkelaar met 'maar' 2000 net per maand als voor iemand met maar 1200)