ub4b schreef:wotr schreef:Deze snap ik niet:
"Hoe ouder de apparaten, hoe trager de verbinding. Een iPad van vijf jaar oud kan een negatieve impact hebben op de kwaliteit van het signaal, zodat je minder snel kan surfen met je gloednieuwe smartphone."
Iemand?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Op oudere AP's met bvb 54G was dit een probleem: hoe zwakker de verbinding, hoe meer de AP de snelheid terugschroeft, en gezien het een shared medium is, gaan alle andere clients dan ook trager, gezien ze het time division systeem dan delen.
802.11ac met MU-MiMo heeft dit "probleem" niet. Bij een paar devices is het dan SDMA ipv TDMA.
Hoewel hun uitleg nogal brak ineen hangt technisch gezien hebben ze wel een punt. Je hebt liever 5 802.11n devices die elk continu 5Mbps (Netflix bv) dan 5 802.11b/g devices die dat doen. Echter vermoed ik dat er nog weinig b/g only devices bij mensen thuis zijn die dan ook nog eens actief bezig zijn.
In mijn ogen zijn de 3 dingen die de wifi snelheid het meest beinvloeden bij doorsnee mensen thuis (lees: bbox of telenet AIO):
1) zwak signaal => op te lossen met plaatsing bbox/aio of extra AP
2) slechte SNR (door drukke/noisy 2.4GHz omgeving) => 5GHz is oplossing, vaak extra AP nodig om ook op 5GHz aan een redelijke signaalsterkte door heen heel het huis te halen.
3) Combinatie van apparaten op 2.4GHz met zwak signaal of veel noise, die maken dat de 2.4GHz volcontinue gebruikt wordt (volledige airtime) en dus de performance van elk apparaat op die band naar beneden haalt.