
De Amerikaanse Hoge Raad weigert een standpunt in te nemen over de ruzie over een domeinnaam tussen autofabrikant Nissan en een computerverkoper. Sinds 1999 al probeert de autogigant via de rechter de domeinnamen Nissan.com en Nissan.net in zijn bezit te krijgen. Die zijn al sinds 1994 en 1996 eigendom van de Amerikaan Uzi Nissan die de adressen gebruikt voor zijn bedrijf Nissan Computer.
Nissan, officieel Nissan Motor geheten, diende enkele jaren geleden dus al een aanklacht in tegen de ondernemer omdat hij advertentieruimte ging verkopen daarbij onterecht zou meeliften op de bekendheid van het automerk.
Bovendien plaatste de ondernemers ook advertenties van andere automerken op z'n site en was er een link naar zijn andere site Ncchelp.org waarop hij het automerk bekritiseert vanwege de rechtszaak.
In augustus vorig jaar deed het negende Hof van Beroep in San Francisco al uitspraak in de zaak. Toen kreeg de autofabrikant deels gelijk. Advertenties over auto's op de websites van de handelaar werden door de rechter verboden. De link naar Ncchelp.org werd wel toegestaan.
De rechter deed echter geen uitspraak over de vraag of zijn registratie binnen de definitie van domeinkaping valt. Waarom de Hoge Raad de zaak heeft afgewezen, is niet bekend. De kwestie komt nu voor bij de districtsrechtbank in Los Angeles.
Bron: Nieuwsblad