fredo66 : ben blij dat jij tenminste nog in staat bent om hierover een nuchter debat te voeren zonder meteen verwijten naar elkaars hoofd te gooien. Laat het dan ook duidelijk zijn dat ik zeker in ben om hier eens een (gezonde!) discussie rond te hebben waarbij we zeker elkaars mening moeten respecteren.
FlashBlue : met jouw mentaliteit en ingesteldheid heb ik geen zin om hierover verder in discussie te gaan met jou, en zal ik jouw opmerkingen in deze thread dan ook straal negeren. Wat jij hierover dan ook denkt over mij, zal me worst wezen ...
Je schreef ook dat je niet te veel tijd wil verliezen als je naar Gent komt. Alsof in de oude situatie je snel met de wagen op de koornmarkt was ... Ik ben er zeker van dat dat nu vaak sneller kan dan vroeger.
Ik geraak nu misschien wel sneller in Gent, maar kan niet meer terug van Gent naar huis. Dat is wat mijn belangrijkste probleem. En dit probleem moeten ze naar mijn mening eerst oplossen voor ze beginnen met het toepassen van het circulatieplan. Laat het duidelijk zijn : terug naar de jaren 90 waar je met de auto kon parkeren op de Korenmarkt is absoluut geen oplossing voor Gent, maar dat men zelfs straten in Gentbrugge (nabij het E17 viaduct) gaat veranderen onder het mom van circulatieplan, dat gaat er mij over.
Ik moet zeggen dat ik wat moet denken aan bijvoorbeeld de wekelijkse markt in Ledeberg : het is voor iedereen duidelijk dat je onmogelijk naar die markt kan gaan en je auto daar 20m verder parkeren. Maar er staan wel overal borden om je auto te zetten aan het E17 viaduct, om vanaf daar met een bus naar de markt te gaan. Een bus die dacht ik zelfs gratis is? Dat is hoe je om gaat met een mobiliteitsprobleem!
Je laat weten dat mijn kritiek op P&R parkings ongegrond is, en je staaft jouw redenering met een link naar een aantal P&R parkings op de officiële website van de stad Gent. Toegegeven, het zijn er meer dan ik dacht en verwacht had. Maar denk je echt dat ik een website van een stad ga bezoeken als ik naar die stad ga? Waarom kom ik bij het toekomen in Gent nergens een bordje tegen "Welkom in Gent, de dichtst bijzijnde gratis P&R parking vanaf hier is parking x, volg de <random kleur> pijltjes tot daar! En eenmaal op de parking aangekomen een bordje "neem hier de bus naar de stad Gent". Ik wil maar zeggen : bij de betalende parkings doet men het wel (behalve het laatste dan).
Bijkomend : als ik kijk naar de link die je hebt doorgestuurd dan merk ik vooral op dat veel van die parkings helemaal niet verlicht zijn 's nachts, en een compleet verlaten uitzicht geven. Uiteraard is dit niet zo, maar alsof de stad Gent iets had van "hier heb ik nog wat weiland, ik gooi er wat tarmac over, zet er wat witte lijnen op en noem het parking". Dit gevoel heb ik zeker bij bijvoorbeeld The Loop/Expo, Gentbrugge, Gentbrugge Arsenaal, Moskou, Industrieweg Wondelgem, Oostakker, Weba/Decathlon.
Je schrijft letterlijk "-De P+R's zijn wel degelijk aangepakt en er zijn er voldoende. Vanaf die parkings kan je met OV naar de stad." Echter geeft de link een totaal ander beeld weer, alsof ze zelf beseffen dat er te weinig parking is, en te weinig andere oplossingen? De hele website staat namelijk vol met zinnen met de toekomst als basis?
Een aantal park-and-rides zullen ook voorzien worden van extra fietsvoorzieningen die moeten bijdragen aan een betere fietservaring: afgesloten en eventueel bewaakte fietsenstallingen, een aangename en vlotte fietsroute naar de binnenstad en eventueel ook een deelfietsensysteem.
...
Op langere termijn is er nog een verdere uitbreiding voorzien van de park-and-ridecapaciteit met ongeveer 1.500 plaatsen, op diverse locaties.
Als ik alle locaties samen tel, dan zijn er 1640 parkeerplaatsen voorzien op de P&R parkings. En daar komt nog eens ruim evenveel bij (1500 plaatsen). Hier geeft de stad Gent dus duidelijk reeds te kennen dat ze beseffen dat er een tekort aan parkings is op de P&R mogelijkheden?
Verder vind ik het absurd dat de stad Gent lijkt te denken dat ik met de wagen ga rijden tot aan een P&R en dat ik daar de fiets ga nemen? Er zal vast wel een enkeling zijn die dit doet, maar zou dit 10% van de gebruikers uitmaken van de P&R gebruikers? Denk dat mensen veel sneller het OV zouden nemen dan de fiets als ze daar staan?
Dizzy : ik overdrijf helaas niet, en ik koop niet overdreven veel zaken. Ikzelf kom niet in Gent centrum als ik bepaalde zaken moet hebben. Dat heb ik nooit gedaan. Het meeste bestel ik via internet en laat ik thuis leveren. Ik heb het eerder over bijvoorbeeld mijn vriendin die half Gent gaat afschuimen tijdens de soldenperiode. Het is zelden dat ze dan met minder dan 6 zakken naar huis komt. Vergelijk het een beetje met schoolgaande jeugd : de boekentas is vaak dikker dan de persoon die ze draagt, en deze moeten ze ook ergens kwijt geraken op die tram of bus. Ik denk dat je ook wel eens de bus of tram hebt genomen net voor of net na de schooluren? Dan weet je vermoedelijk ook wel wat ik bedoel? En dat zijn dan nog gewoon boekentassen, dan spreek ik nog niet over de mensen die zich met een knoert van een buggy (type halve auto) wurmen op de bus of tram, zonder ook maar de moeite te doen om die buggy te plooien en het kind op de arm of schoot te nemen...
Neen dat zegt men maar doet men niet, men wil gewoon nog altijd met de wagen tot in het centrum rijden en er liefst nog niet te veel voor betalen.
Dat is al de tweede die zegt dat ik doe en niet doe. Ik ben nog steeds volledig bij verstand en bij zinnen, het is dus al te gek dat anderen dan zeggen wat ik wil zeggen. Nogmaals : ik wil niet persé mijn auto zetten op de Korenmarkt of in de autovrije zone van vroeger en neen ik wil zelfs niet persé met de auto naar Gent komen. Mag dit nu alstublieft duidelijk zijn voor iedereen hier? Mijn grootste probleem is dat er geen alternatief is voor de auto, en dat is het punt dat ik net ter discussie wil brengen...
En wat de route Merelbeke-Gent betreft. Op het moment van schrijven (11u40) heb ik opgezocht wat voor tijdsduur het geeft om de bus te nemen van Merelbeke Molenboek naar Gent Zuid. Dit is een rechtstreekse lijn, dus mag niet zo een probleem zijn. De eerste bus is bus 48 die vertrekt om 11u55 te Merelbeke molenboek en dan ben ik in Gent Zuid om 12u19. Er is een bus die vroeger vertrekt (11u45) en mits één overstap ben ik daar dan 2 minuten vroeger (12u17). Dat is dus 40 minuten wachttijd + rijtijd voor een bus naar Gent. Terwijl diezelfde rit een goede 20 minuten duurt met de wagen tot in Gent Zuid. Een busbiljet kost me €3/persoon/uur. Dus een gemiddeld gezin (4 personen) zou dan 12 euro heen en 12 euro terug moeten betalen. Ofwel 24 euro. Uiteraard is er ook de Lijnkaart : hier betaal ik de helft per rit (1.5 euro/persoon/uur). Dus 12 euro heen en terug. Als ik 30 cent bijleg, dan kan ik in die parking te Gent Zuid plots 8 uur staan met mijn auto. Als ik er de brandstof bij tel ben ik dus hooguit een euro duurder uit met mijn wagen. En dat is één van de foute redeneringen : dit verschil is te klein om de mensen aan te zetten om met het OV naar Gent te komen. Voor mijn part moet het niet alla Steve Stevaert zijn : gratis vervoer is ook geen oplossing. Maar zorg ervoor dat die kloof groter is, en dan zullen meer mensen de bus nemen naar Gent.
Conclusie (wat mij betreft) :
1. meer gratis parkings met een minimum aan confort (bvb verlichting met LED's die aanspringen als er iemand in de buurt is). Zet duidelijke aanwijzingen daar hoe je vanaf die parking naar Gent kan geraken op de parking zelf, en zorg dat er voorverkoop mogelijk is van bus/tramtickets, waar je zowel met de kaart als met pasgeld kan betalen.
2. meer trams naar Gent centrum, en van Gent centrum terug naar huis. Pakweg één tram per 5 minuten van 7u tot 10u, daarbuiten elke 20 of 30 minuten.
3. zorg voor een aangepast tarief voor wie naar Gent gaat en die zich dus anders blauw betaald aan het OV!
Overigens in Gent had men een Mediamarkt in het verkeersvrije deel. Daar ga je ook geen wasmachine kopen. Zeker niet als er ook een mediamarkt is in Zwijnaarde en Oostakker, beide met gratis parking voor de deur. En dan zijn ze verwonderd dat de zaken daar niet goed lopen?
Overigens : Gent vergelijken met Antwerpen houd geen steek : daar heb je dubbel zoveel inwoners. En Brugge heeft amper de helft van de inwoners van Gent.