Sectoren waar winst niet de belangrijkste factor *mag zijn* (bv onderwijs, gezondheidszorg, openbaar vervoer) mogen niet geprivatiseerd worden.
Soit, ik moest vorige week nog ns de bus nemen toen ik mijn auto voor onderhoud binnendeed (en er toevallig geen alternatief vervoer beschikbaar was, noch vervangwagen noch kameraden die effe meereden).
In de jaren dat ik in die gemeente de bus niet meer had genomen, was het aantal bussen veranderd van 2 per uur naar 1 per uur.
Ene! f*** bus per uur, in een gemeente die grenst aan een stad, en waar je op geen 20 minuten met die bus ook aan die stad bent.
Waar ik nu woon (nog korter bij die stad) is het op zondag ook vanda, overigens (gelukkig wandel ik op 20min naar t stad).
Maar daar was het dus dag in, dag uit, vakantie en schooldagen.
Enkel om 6u reden er twee op 10 min van elkaar, en om 16u.
Plezant he, openbaar vervoer, als er maar 1 bus per uur is.
En voor de duidelijkheid: het gaat in totaal om 3! lijnen dat aan die halte moesten passeren.
1 bus per uur samengeteld over 3 lijnen.
Ik had al direct geen zin meer om nog vaak het OV te gebruiken.
Wat moeten al die oudere mensen doen die geen auto hebben en niet goed te been zijn, vraag ik me dan af?
Het is een schande.
OV moet niet winstgevend zijn, het moet de mensen bedienen van regelmatig vervoer.
Het moet ook voorkomen dat er sardienenblikjes rondrijden, maar dat is een andere discussie.
Heb ooi een kameraad gehad die op zijn werk moest zijn en twee bussen zag voorbijrijden ipv te stoppen wegens te vol.
Bij de derde is hij er dan maar voor gaan staan, en heeft hij hem niet doorgelaten tot hij ofwel meemocht, ofwel een vervangbus had, ofwel een taxi op kosten van.
Dat is ook zo plezant bij het OV. Leg het maar aan de baas uit dat je bus gewoon je halte negeerde.
EDIT:
Om hierop te antwoorden:CCatalyst schreef:Voorbeelden genoeg uit binnenland dat het huidig systeem ook niet "echt openbaar en voor iedereen is". In dit forum alleen al, hoeveel zijn er hier niet die zeggen dat ze altijd de auto nemen omdat het OV voor hen "in de verste verte geen alternatief" biedt. Een OV dat niet voor iedereen een alternatief kan bieden, is een OV dat niet voor iedereen is. Ik heb ook niet de indruk dat De Lijn daar iets aan wil veranderen. Een prive bedrijf misschien wel?Dizzy schreef:Wil je vervoer dat echt openbaar en voor iedereen is dan moet je net niet privatiseren. Voorbeelden genoeg in het buitenland dus niet anekdotisch.
(ik zeg niet dat het privatiseren van het OV een volwaardig OV zal creëren dat voor iedereen "een alternatief" is, ik wou gewoon onderlijnen dat het huidige systeem dat ook niet biedt en niet de intentie lijkt te hebben van dat ooit te gaan bieden, dus dat argument valt weg).
Gezien de klant bepaalt wat rendeert of niet, zie ik niet in hoe de klant slechter af is. Vergelijk met de andere voorbeelden die ik gaf: de klant is - uiteindelijk - steeds beter af.Dizzy schreef:Privé is enkel geïnteresseerd in de zaken die renderen en zowel de klanten als de overheid en de personeelsleden zijn slechter af.
Het OV draait voor mij niet in functie van het prinselijk behandelen van het personeel (voor sommigen is dat zeker wel het geval), maar ja, de vaste benoemingen en de statuten verdwijnen. Personeel moet werken zoals de meeste van hun klanten: voldoen aan de vereisen. Dat is niet zozeer "slechter af", dat is een luxe die afgenomen wordt.
Nee, dat gaat niet verbeteren.
Een bus om het kwartier of het halfuur tot zeer laat op de avond tot in de kleinste gehuchten, dat gaat een privebedrijf zeker niet doen.
De klant mag dan "koning" zijn, een lege bus die 5x een route doet om 2 bejaarden thuis te brengen op een van die doortochten, is spectaculair onrendabel en binnen de korste keren geschrapt.
Het lukt ze nu al niet, laat staan dat een for profit bedrijf dit zou gaan doen zeker?