Ik weet wat hij bedoelt, ik dacht gewoon even 'correct tot het pedante af' te doen.
Effe een wist-je-dat: 12kWh is gelijk aan 43,2MJ en is ook equivalent aan 10325 kilocalorieën, iets wat een gemiddelde topatleet die werkt op explosieve kracht (en niet op lange uithouding) dagelijks binnenspeelt aan voeding.
Anyone who followed Michael Phelps' astonishing performance in the 2008 Beijing Olympic Games surely will remember one of the secrets of his success: Consuming as many as 12,000 calories in a day.
fvhbrugge schreef:Met oude notebook batterijen zal het zeker niet lukken want teveel onderling verschil door veroudering.
Laat staan dat ze gewoonweg defect zijn...
Meer dan de helft van de cellen van die oude batterijen zijn nog goed, vaak is het slechts 1 dat dom doet. De andere zitten dan snel nog aan hun 90%+ capaciteit, deze auto is gemaakt uit versleten notebook batterijen:
Je hebt er uiteraard veel werk mee, elke cell testen
' t Is daarmee dat je de capaciteit moet checken.
Uiteraard doe je dit als hobby. Maar je kan ook "en masse" nieuwe18650 cellen kopen.
Sommigen zijn ook bezig om Li-Fe cellen te gebruiken, die zijn blijkbaar beter geschikt dan PB accu's om thuisbatterijen ineen te knutselen.
EdpNet XL 99/35 Mbps VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black RPi 2B + 3B +3B+ Kodi FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput Ubuntu Mate 18.04
eternum schreef:
Ik zie je al in discussie gaan met je garagist die "2kg druk" op uw banden zet.
Want het is natuurlijk 2 kg per vierkante centimeter. Nietwaar?
Mag ik ook een knuppel in het hoenderhok gooien?
De juiste eenheid voor druk is Pascal [Pa].
Dus de bandjes moeten op (afgerond) 200 000 Pascal [Pa] komen te staan of 200 kPa
Is daarom zulke garagist waardeloos? Ik denk het niet.
't Zijn soms de beste, want beschikken meestal over een dosis gezond verstand!
lacer schreef:Met die 18650 accu's uit laptopbatterijen maak ik reeds goed werkende powerbanks, maar voor een off-grid systeem heb je er heel veel nodig.
een vraagje, hoe laad je de zelfgemaakte powerbank, gebruik je op iedere cel een aparte detectie zodat ze op hetzelfde niveau geladen worden zoals bij een "goede" lader voor bvb. Lipo batterijen van rc auto's. Dit is blijkbaar noodzakelijk omdat er bij een ongelijke lading van de verschillende cellen in de powerbank er onderling tussen de cellen stroom gaat lopen met mogelijks brand/explosie tot gevolg.
Graag een woordje uitleg.
Misschien gewoon cellen toegevoegd aan een powerbank die werkte op 1 cell. Zolang je cellen in parallel toevoegt is er geen probleem. Je vergroot dus de capaciteit van de powerbank. Het is pas zodra je cellen in serie gaat toevoegen dat er voltageverschillen kunnen ontstaan. Dan moet je een BMS (battery management system) gebruiken kan je zo vinden op Ebay/aliexpress/... . Zijn bordjes die elke groep apart in de gaten houden en zorgen dat het voltage gelijk blijft.
Feel free to correct me als ik verkeerde dingen claim
lacer schreef:Met die 18650 accu's uit laptopbatterijen maak ik reeds goed werkende powerbanks, maar voor een off-grid systeem heb je er heel veel nodig.
een vraagje, hoe laad je de zelfgemaakte powerbank, gebruik je op iedere cel een aparte detectie zodat ze op hetzelfde niveau geladen worden zoals bij een "goede" lader voor bvb. Lipo batterijen van rc auto's. Dit is blijkbaar noodzakelijk omdat er bij een ongelijke lading van de verschillende cellen in de powerbank er onderling tussen de cellen stroom gaat lopen met mogelijks brand/explosie tot gevolg.
Graag een woordje uitleg.
Een laadbordje heeft een ingebouwde beveiliging, maar je kan een zekering toevoegen per cel als je wilt.
Voor een power bank met 5 V uitgang hoef je slechts in parallel te blijven, anders wordt het zoals hieronder vb kleine power-wall
EdpNet XL 99/35 Mbps VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black RPi 2B + 3B +3B+ Kodi FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput Ubuntu Mate 18.04