Uw vraag leeft in de ganse leasesector. Weinig kans heeft uw leasemanager er al ervaring mee, zelfs leasemaatschappijen hebben weinig ervaring.
Met het stopcontact in uw garage (ik maak even abstractie van het concept "gedeeld"), zal je niet ver springen.
Een
Tesla S heeft een batterij van 70kWh, een
Hyundai Ioniq 28kWh.
28 kWh op 16A -> 7,3u
75kWh op 16A -> 19,5u
Vergeet dus maar snel dat je met een gewoon stopcontact iets gaat kunnen doen wat verder gaat dan een elektrische fiets of een scooter opladen
Koga eBike (€3K): 317-612Wh -> 5-10minuten (de lader trekt geen 16A, dus opladen gaat trager)
Peugeot eVivacity (€6K): 4kWh -> +/-1u
Als je dus een volledig elektrische wagen wil, begin dan al na te denken hoe je meer vermogen/stroom tot aan uw parkeerplaats/garage gaat krijgen (+ dan zie je meteen dat elektrisch niet zo handig is, omdat heel wat mensen niet de luxe van een eigen oprit/garage hebben - "tanken" op 5-10 minuten kan je helemaal vergeten, tenzij je 500+A kabels gaat voorzien).
Code: Selecteer alles
kabeldia max A kWh/u(240V)
2,5 20 4,8
4 25 6
6 40 9,6
10 63 15
16 80 19
25 100 24
35 125 30
Voor een standaard thuisinstallatie zal je al niet hoger dan 40A moeten mikken, want vermoedelijk staat uw hoofdautomaat op 40A, 50A of 63A monofasig. Ook al laadt uw auto vermoedelijk 's nachts op, je wil toch nog wat marge voor vaatwasser, droogkast, ... Hou dus zeker 10A marge (als je 40A hoofdautomaat hebt, plaats dan 32A voor uw auto).
Maar zelfs met 32A duurt het nog 4u voor een Ioniq (28kWh) of 10u voor een Tesla (75kWh).
Dit is enkel nog maar de technische kant van de laadinfrastructuur.
De echte vraag in het kader van leasing is: wie gaat dat betalen? En daar is de sector ook nog niet uit.
Want bovenstaande vergt een aanpassen van uw thuisinstallatie. In het eenvoudigste geval een meerkost van €700 (€500 Eandis + €200 AREI keuring) voor een verzwaring van uw hoofdautomaat, maar wie draait op voor de nieuwe bekabeling, de nieuwe installatie zelf (speciaal type stopcontact), ...?
En dan: het verbruik zelf. Hoe gaat dat? Op zich is het eenvoudig: je plaatst een gekeurde meter op dat stopcontact en je voorziet een uitleesmodule (GPRS, 4G, UTP, ...) + een boete als het misloopt (om creatieve geesten te ontmoedigen). Maar op welk tarief? Hoe ga je na dat er niet stiekem een sauna op die zekering mee staat? Elektrisch verbruik per km is heel moeilijk te meten. Iemand met een sportieve rijstijl en/of die het graag warm heeft in zijn auto gaat spectaculair meer verbruiken dan een brave opa die maar 18° wil
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Maar er zijn volgens mij al bedrijven die ermee aan de slag zijn gegaan. Ik wil niemand viseren, maar ik zie op de steenweg in Sint Katelijne Waver een Mercedes
jeep van CTG aan de lader hangen. Blijkbaar heeft CTG het wel voor elkaar gekregen? Of is de jeeprijder een kaderlid waar ze mee willen experimenteren?
Enkele modellen die misschien binnen budget vallen (volledig elektrisch):
- Hyundai Ioniq
- Mercedes B
- Nissan Leaf
- Renault Zoe
- VW Golf VII
Kijk eens bij directlease, zo krijg je een leaseprijs.
Het zal van uw fleetmanager/HR/leasemij afhangen hoe ze tot de TCO komen (operationele lease, administratie, brandstof, ...)
edit: en bedenk idd dat puur op leaseprijs elektrisch niet interessant is. Een i3 kan je niet vergelijken met een 3reeks, zelfs niet met een 1reeks. Eerder met een C2 of C3. Een Renault Zoe is meer een Clio dan Megane. Een Leaf idem. Een Ioniq is ook meer i30 dan i40.
Begin dus niet gewoon te cijferen, maar ga die auto's ook eens testen. Bekijk ook de koffer. En de stoelen. Op stoelen kan je makkelijk besparen, maar dat ga je u 4 jaar lang keihard beklagen.