Welke Router voor "veel" gebruikers
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Hallo,
ik ben nog steeds op zoek naar een goede stabiele router die veel verbindingen tegelijk aankan (tegelijk 2 laptops, 3 Smartphones/tabletten, 1 dig.tv, 1 oudere desktop,,. download, streamen (you tube,.. geen netflix toestanden ), surfen, chatten) in een prijsklasse rond de 250 euro.
Ik dacht aan een TP link AC 5400.
Kan iemand mij ervaringen, meningen geven over dit toestel of een beter alternatief.
Hij is bedraag aangesloten en is geplaatst op de middenverdieping van een huis om toch een goed bereik te hebben in heel het huis (gelijkvloers, zolder).
Ik heb actueel ook een TP linkje dat al heel wat jaartjes meegaat en nu toch aan vervanging toe is.
Alvast bedankt voor reacties.
ik ben nog steeds op zoek naar een goede stabiele router die veel verbindingen tegelijk aankan (tegelijk 2 laptops, 3 Smartphones/tabletten, 1 dig.tv, 1 oudere desktop,,. download, streamen (you tube,.. geen netflix toestanden ), surfen, chatten) in een prijsklasse rond de 250 euro.
Ik dacht aan een TP link AC 5400.
Kan iemand mij ervaringen, meningen geven over dit toestel of een beter alternatief.
Hij is bedraag aangesloten en is geplaatst op de middenverdieping van een huis om toch een goed bereik te hebben in heel het huis (gelijkvloers, zolder).
Ik heb actueel ook een TP linkje dat al heel wat jaartjes meegaat en nu toch aan vervanging toe is.
Alvast bedankt voor reacties.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zoek je een router... of eigenlijk een goed wireless AP ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik denk dat ie vooral een goeie switch zoekt voor de bekabelde infrastructuur, en een goeie AP voor de wifi infrastructuur.
Maar tegenwoordig heeft men dat graag in 1 toestelletje, de router
Als de huidige router de traffiek kan trekken, zou ik investeren in een kleine switch voor de bekabelde toestellen (alles wat vaststaat zoiezo bekabelen) en een AP voor de wifi; dat moet zeker lukken voor 250 euro, als je geen langwerpig huis hebt waarbij je meer dan 1 ap gaat moeten steken.
Die bekabelde switch moet echt geen dure zijn, enkel gigabit.
Die AP gaat wel van een betere klasse moeten zijn, want wifi met meerdere clients is geen makkelijke opgave en trekt snel je speed naar beneden.
Ik ken zo niet direct de betere klasse thuis-APs zonder in het prosumer aanbod te vervallen.
Het hangt er dus een beetje vanaf hoeveel je ervan kent en waartoe je bereid bent.
Maar tegenwoordig heeft men dat graag in 1 toestelletje, de router
Als de huidige router de traffiek kan trekken, zou ik investeren in een kleine switch voor de bekabelde toestellen (alles wat vaststaat zoiezo bekabelen) en een AP voor de wifi; dat moet zeker lukken voor 250 euro, als je geen langwerpig huis hebt waarbij je meer dan 1 ap gaat moeten steken.
Die bekabelde switch moet echt geen dure zijn, enkel gigabit.
Die AP gaat wel van een betere klasse moeten zijn, want wifi met meerdere clients is geen makkelijke opgave en trekt snel je speed naar beneden.
Ik ken zo niet direct de betere klasse thuis-APs zonder in het prosumer aanbod te vervallen.
Het hangt er dus een beetje vanaf hoeveel je ervan kent en waartoe je bereid bent.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
Mijn ideale setup:
- PFsense Router
- ubiquiti AP (of meerdere)
- Random dumb gigabit switch met genoeg poorten
Maar afhankelijk van wat je al hebt zal alleen een ubiquiti AP ook volstaan
- PFsense Router
- ubiquiti AP (of meerdere)
Maar afhankelijk van wat je al hebt zal alleen een ubiquiti AP ook volstaan
Laatst gewijzigd door lanadekat 27 jul 2017, 18:46, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
Met dergelijke setup plaats je toch geen dumb switchlanadekat schreef:- PFsense Router
- ubiquiti AP (of meerdere
Zowel je router als je AP hebben diverse mogelijkheden waarbij je VLAN's nodig hebt... een managed switch is dus aangeraden.
-
- Premium Member
- Bedankt: 26 keer
Ik heb een mikrotik en dat is 3 in 1.
10 ethernet poorten waarvan 5 100Mbs en 5 1000 Mbps. Wireless enkel wel 2.4 en router.
Leercurve is wel redelijk hoog voor het routergedeelte. Voordeel is dat je bijna geen beperkingen hebt. Vlans kan je dus ook instellen.
https://tweakers.net/pricewatch/376050/ ... nd-in.html
10 ethernet poorten waarvan 5 100Mbs en 5 1000 Mbps. Wireless enkel wel 2.4 en router.
Leercurve is wel redelijk hoog voor het routergedeelte. Voordeel is dat je bijna geen beperkingen hebt. Vlans kan je dus ook instellen.
https://tweakers.net/pricewatch/376050/ ... nd-in.html
-
- Member
Ik heb actueel een Sagem modem die ook als draadloze router kan fungeren, maar het bereik is een ramp.
Daarom gebruik ik vandaag een TP-Link TL-WA901N acces point dat eigenlijk aan de top zit van zijn capaciteit met meerdere toestellen.
Bij een nieuw toestel wil ik dual of tri band en een USB 3.0 poort ter beschikking hebben, daarom denk ik dat een router meer aangewezen is
Of niet...??
Nadeel van één router is dat het bereik misschien tekort schiet bij wat plafonds en afstand.
Daarom gebruik ik vandaag een TP-Link TL-WA901N acces point dat eigenlijk aan de top zit van zijn capaciteit met meerdere toestellen.
Bij een nieuw toestel wil ik dual of tri band en een USB 3.0 poort ter beschikking hebben, daarom denk ik dat een router meer aangewezen is
Of niet...??
Nadeel van één router is dat het bereik misschien tekort schiet bij wat plafonds en afstand.
-
- Elite Poster
Met een all-in-one creeer je vaak een bottleneck.
Als dat verkeer te veel wordt zowel over de router, switch, als AP, dan ligt alles stil.
En een AP kan snel vertragen, alleen al omdat die alle toestellen de snelheid geeft van het traagste protocol dat erop ingelogd is. Laat staan omdat wifi semiduplex is.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar aparte toestellen om single points of failure te vermijden.
Een goeie AP is goud waard.
Een aparte switch spaart de router voor intranetwork traffic.
Maar als je de extraatjes van de AP (zoals VLAN) niet wenst te benutten, of niet veel ervaring mee hebt, dan kan een domme switch een goedkoop alternatief zijn.
Hoewel je mss best direct ook een goeie koopt (hoewel je budget dan wel in gevaar komt).
Als dat verkeer te veel wordt zowel over de router, switch, als AP, dan ligt alles stil.
En een AP kan snel vertragen, alleen al omdat die alle toestellen de snelheid geeft van het traagste protocol dat erop ingelogd is. Laat staan omdat wifi semiduplex is.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar aparte toestellen om single points of failure te vermijden.
Een goeie AP is goud waard.
Een aparte switch spaart de router voor intranetwork traffic.
Maar als je de extraatjes van de AP (zoals VLAN) niet wenst te benutten, of niet veel ervaring mee hebt, dan kan een domme switch een goedkoop alternatief zijn.
Hoewel je mss best direct ook een goeie koopt (hoewel je budget dan wel in gevaar komt).
-
- Deel van't meubilair
Je LAN verkeer gaat niet over je router... dat is gewoon over de switch chip en die kunnen gerust gigabit spelenderwijs aan.ITnetadmin schreef:Met een all-in-one creeer je vaak een bottleneck.
Je router is puur voor internet verkeer... dus als die 250/20 kan doen heb je vandaag de dag genoeg.
Dit heeft totaal niets te maken met ander wired verkeer... dit is puur een probleem voor je wireless (en je verhaal is daar ook niet geheel correct).ITnetadmin schreef:En een AP kan snel vertrage, alleen al omdat die alle toestellen de snelheid geeft van het traagste protocol dat erop ingelogd is.
-
- Elite Poster
Ik kan me voorstellen dat de meeste all in ones nu niet direct drie keer de beste chips gaan erin steken.
Maar ik geef toe dat ik ervan uitging dat ze dezelfde cpu gebruikten voor alle berekeningen.
Maar ik geef toe dat ik ervan uitging dat ze dezelfde cpu gebruikten voor alle berekeningen.
-
- Member
Thanks voor de info, maar switch, AP,.... ik denk toch gewoon voor een externe dualband router te gaan, want behalve WIFI is een AP niet veel zaaks.
Ik gebruik nu ook een AP van TP Link, maar behalve 1 ethernet poort zit er niets anders op en dit is knap lastig.
Ik kan vb. geen cloud camera als bewaking installeren via dit toestelletje (geen usb) of ik kan er geen SSD via usb 3 aankoppelen...
Vandaag staat mijn WIFI gedeelte in de modem af en gaat alles via het AP'tje.
Indien ik morgen een volwaardige router zou kopen, moet ik op de (Sagem) modem (van Scarlet) nog zaken aanpassen om de routerfunctie volledig uit te schakelen?
De WIFI is reeds gedeactiveerd, maar volstaat dit?
Ik lees soms zaken als een DHCP server,... die je dan moet uitzetten, enz...
Thanks voor de antwoorden.
Ik gebruik nu ook een AP van TP Link, maar behalve 1 ethernet poort zit er niets anders op en dit is knap lastig.
Ik kan vb. geen cloud camera als bewaking installeren via dit toestelletje (geen usb) of ik kan er geen SSD via usb 3 aankoppelen...
Indien ik morgen een volwaardige router zou kopen, moet ik op de (Sagem) modem (van Scarlet) nog zaken aanpassen om de routerfunctie volledig uit te schakelen?
-
- Premium Member
- Bedankt: 26 keer
Koop je een 2de router dan krijgt die een ip van je sagem Je nieuwe router gaat dan zelf nog ip adressen geven aan de apparaten die hiermee connecteren.jodeaal schreef:Thanks voor de info, maar switch, AP,.... ik denk toch gewoon voor een externe dualband router te gaan, want behalve WIFI is een AP niet veel zaaks.
Dus je Sagem krijgt een extern ip bv 89.23.58.41 en geeft intern een ip bv 192.168.1.25 aan je nieuwe router. Je nieuwe router geeft dan een ip bv 192.168.0.12 aan je apparaten. Op zich kan dit geen kwaad maar als je poorten gaat willen openzetten of andere zaken doen dan kan je wel problemen tegenkomen. Ideaal zou zijn mocht je de sagem in bridge mode kunnen zetten.
Ik zou ook 1 apparaat nemen. Kijk is naar deze https://tweakers.net/pricewatch/350946/ ... outer.html
Je kan altijd testen. Koop je een router online dan kan je die binnen de 14 dagen terugsturen.
-
- Deel van't meubilair
Een AP mag niet veel zaaks zijn voor de rest... dat is z'n taak ook niet !jodeaal schreef:want behalve WIFI is een AP niet veel zaaks.
Een AP moet gewoon goede wireless leveren (en als het meer doet is het geen AP meer).
Als je ethernet poorten nodig hebt plaats je een switch (die zijn daar voor gemaakt).jodeaal schreef:maar behalve 1 ethernet poort zit er niets anders op en dit is knap lastig.
Je wil geen SSD koppelen via USB3 aan een "AP" (je bedoelt eigenlijk all-in-one router) want dit werkt gewoonweg niet goed. Wil je storage beschikbaar op je netwerk dan plaats je een NAS.jodeaal schreef:Ik kan vb. geen cloud camera als bewaking installeren via dit toestelletje (geen usb) of ik kan er geen SSD via usb 3 aankoppelen...
Je bedoelt eigenlijk een all-in-one toestel dat uiteindelijk niets goed doet ?jodeaal schreef:Indien ik morgen een volwaardige router zou kopen
Voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken gebruiker volstaat dit misschien... maar als je je vraag al begint met "veel gebruiker", verder verwijst naar meerdere poorten en netwerk storage dan denk ik dat je beter af bent met afzonderlijke toestellen die er speciaal voor gemaakt zijn.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Misschien moeten we eens teruggaan naar de originele post.
De TS zoekt een "router" (?) ter vervanging van zijn huidige AP (tp linkje) ...
Het toestel moet "veel" verbindingen aankan, waarmee hij bedoelt: 2 laptops, 1 desktop, 3 Smartphones/tabletten en dig.tv.
Het gebruik is redelijk beperkt: surfen/chatten/Youtube.
Hij wil buiten een goede WiFi, ook nog andere toestellen aansluiten (USB camera, USB printer).
Hij heeft nu een Sagem modem (Scarlet), dus waarschijnlijk een O-box3
Mijn conclusie is:
In dit geval is het ook niet nodig de WiFi van de Sagem uit te schakelen, gezien alles op één netwerk zit.
Met beide WiFi's aan krijg je ook nog een betere dekking in jouw woning.
De TS zoekt een "router" (?) ter vervanging van zijn huidige AP (tp linkje) ...
Het toestel moet "veel" verbindingen aankan, waarmee hij bedoelt: 2 laptops, 1 desktop, 3 Smartphones/tabletten en dig.tv.
Het gebruik is redelijk beperkt: surfen/chatten/Youtube.
Hij wil buiten een goede WiFi, ook nog andere toestellen aansluiten (USB camera, USB printer).
Hij heeft nu een Sagem modem (Scarlet), dus waarschijnlijk een O-box3
Mijn conclusie is:
- Het gaat hier dus over een "gemiddelde huis-tuin-en-keuken gebruiker", die geen behoefte heeft aan professioneel materiaal, of gecompliceerde oplossingen.
- Voor zijn gebruik volstaat zijn huidige O-box3 perfect als router, hij heeft dus geen behoefte aan een nieuwe "volwaardige" router.
- En goed betaalbaar access point, en eventueel een kleine gigabit switch (<20€) is dus de oplossing voor zijn probleem.
- Als hij beide functies in één toestel wil, zou ik hem dan wel een all-in-one router aanbevelen, maar deze niet als router instellen, maar als IP client (bridge mode). Dan heeft hij één netwerk met zijn Sagem, wat ook handiger is voor zijn TV decoder
Er zijn 3 mogelijkheden om een router te gebruiken achter jouw bestaande modem:jodeaal schreef:Indien ik morgen een volwaardige router zou kopen, moet ik op de (Sagem) modem (van Scarlet) nog zaken aanpassen om de routerfunctie volledig uit te schakelen?
- als IP Client (dan heb je een switch + WiFi access point).
- als router achter je Sagem (nadeel: je hebt dan dubbele NAT).
- als router met eigen PPPoE (nadeel: zeer lastig voor een Scarlet klant, gezien Scarlet weiger om je PPPoE paswoord te geven)
In dit geval is het ook niet nodig de WiFi van de Sagem uit te schakelen, gezien alles op één netwerk zit.
Met beide WiFi's aan krijg je ook nog een betere dekking in jouw woning.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
Mensen met dergelijke vragen laten zich meestal misleiden door foldertjes... we weten allemaal dat dergelijke dingen gewoon niet deftig werken of binnen de kortste keren niet meer voldoen aan de verwachtingen. Op basis daarvan ga ik dus ook nooit iemand een "router" aanbevelen met dergelijke functies... wat mij betreft is dit weg gesmeten geld.philippe_d schreef:Hij wil buiten een goede WiFi, ook nog andere toestellen aansluiten (USB camera, USB printer).
In die conclusie kan ik me ook vinden (geen router dus).philippe_d schreef:Mijn conclusie is:
[*]En goed betaalbaar access point, en eventueel een kleine gigabit switch (<20€) is dus de oplossing voor zijn probleem.
-
- Member
Hallo,
Ik kan mij zeker vinden in de uitleg van philippe_d , alleen ik heb een SAGEM VDSL 2 3464 WS, waar geen USB poort op beschikbaar is en die enkel 2.4 Ghz wireless kan gaan. Scarlet is niet bereid om mij een upgrade te geven naar een nieuwe dualband model omdat dit toestel nog goed werkt.
Het toestel dat ik voor ogen heb om mjn AP mee te vervangen is de TP Link AC 3150 (USB 2 en 3, 2.4 Ghz en 5 Ghz,...).
Ok...misschien duurder dan een switch en een nieuw AP, maar volgens mij completer en idd. een "all in one" oplossing.
Actueel" kijken" ik en mijn twee kinderen regelmatig dezelfde films of series van Mr. Bit Tor. dus 3 x dezelfde onnodige downloads,....
Indien ik een SSD tje van 250 GB aan die router kan hangen is er een mogelijkheid om die bestanden gemeenschappelijk te gebruiken.
Ik spreek NIET over streamen via die SSD, maar gewoon downloaden op de harde schijf en zo naar kijken.
Ik wéét ook dat een NAS wellicht snellerr is en dat en honderd en één andere mogelijkheden bestaan misschien goedkoper, misschien duurder (switch, AP,..),...maar voor ons "huis, tuin en keuken" gebruikers én leken inzake netwerken dacht ik dat dat de simpelste oplossing was.
Goed van jullie om terug gaar de eerste mail te gaan, want idd. ik wou gewoon weten of dit zou werken én wat ik moet wijzigen op die Sagem om het goed te doen werken.
Ik weet zelfs niet op je die router van TP link in "bridge" kan zetten, maar ik hoeft dit überhaubt?
De wireless van die Sagem is waardeloos, dus ik wil die eigenlijk niet gebruiken.
Ik kan mij zeker vinden in de uitleg van philippe_d , alleen ik heb een SAGEM VDSL 2 3464 WS, waar geen USB poort op beschikbaar is en die enkel 2.4 Ghz wireless kan gaan. Scarlet is niet bereid om mij een upgrade te geven naar een nieuwe dualband model omdat dit toestel nog goed werkt.
Het toestel dat ik voor ogen heb om mjn AP mee te vervangen is de TP Link AC 3150 (USB 2 en 3, 2.4 Ghz en 5 Ghz,...).
Ok...misschien duurder dan een switch en een nieuw AP, maar volgens mij completer en idd. een "all in one" oplossing.
Actueel" kijken" ik en mijn twee kinderen regelmatig dezelfde films of series van Mr. Bit Tor. dus 3 x dezelfde onnodige downloads,....
Indien ik een SSD tje van 250 GB aan die router kan hangen is er een mogelijkheid om die bestanden gemeenschappelijk te gebruiken.
Ik spreek NIET over streamen via die SSD, maar gewoon downloaden op de harde schijf en zo naar kijken.
Ik wéét ook dat een NAS wellicht snellerr is en dat en honderd en één andere mogelijkheden bestaan misschien goedkoper, misschien duurder (switch, AP,..),...maar voor ons "huis, tuin en keuken" gebruikers én leken inzake netwerken dacht ik dat dat de simpelste oplossing was.
Goed van jullie om terug gaar de eerste mail te gaan, want idd. ik wou gewoon weten of dit zou werken én wat ik moet wijzigen op die Sagem om het goed te doen werken.
Ik weet zelfs niet op je die router van TP link in "bridge" kan zetten, maar ik hoeft dit überhaubt?
De wireless van die Sagem is waardeloos, dus ik wil die eigenlijk niet gebruiken.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Begin er niet aan om de "netwerkschijf" van de huidige router te benutten, je gaat je de gemaakte kosten dubbel en dik beklagen omdat het toch niet is wat je ervan verwachtte.
Dan koop je beter een NAS zonder SSD
Je spreekt niet over streamen, wat wel dan? Uur wachten tot je bestanden gekopieerd zijn alvorens je kan kijken? Meermaals downloaden zal waarschijnlijk nog sneller zijn dan dat.
Als het huidige draadloos waardeloos is, dan moet je ook geen wonderen verwachten van een AP denk ik.
Beter zal het wellicht wel zijn, maar niet in verhouding tot waardeloos.
5 Ghz is slechter in bereik dan 2,4 Ghz, snelheden zijn wel beter (als "netwerkschijf" heb je heus niet de wifi als bottleneck hoor)
Dan koop je beter een NAS zonder SSD
Je spreekt niet over streamen, wat wel dan? Uur wachten tot je bestanden gekopieerd zijn alvorens je kan kijken? Meermaals downloaden zal waarschijnlijk nog sneller zijn dan dat.
Als het huidige draadloos waardeloos is, dan moet je ook geen wonderen verwachten van een AP denk ik.
Beter zal het wellicht wel zijn, maar niet in verhouding tot waardeloos.
5 Ghz is slechter in bereik dan 2,4 Ghz, snelheden zijn wel beter (als "netwerkschijf" heb je heus niet de wifi als bottleneck hoor)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Deel van't meubilair
Tja, dat tracht ik hem ook duidelijk te maken... ik begrijp niet dat mensen raad komen vragen (als ze toch al weten wat ze gaan doen).honda4life schreef:Begin er niet aan om de "netwerkschijf" van de huidige router te benutten, je gaat je de gemaakte kosten dubbel en dik beklagen omdat het toch niet is wat je ervan verwachtte.
-
- Member
Ik begrijp en lees jullie heel gewaardeerde argumenten, waarvoor dank.r2504 schreef:Tja, dat tracht ik hem ook duidelijk te maken... ik begrijp niet dat mensen raad komen vragen (als ze toch al weten wat ze gaan doen).honda4life schreef:Begin er niet aan om de "netwerkschijf" van de huidige router te benutten, je gaat je de gemaakte kosten dubbel en dik beklagen omdat het toch niet is wat je ervan verwachtte.
Ik weet nu dankzij de posts dat er meer komt bij kijken als "gewoon" een "routertje" van TP Link kopen en de boel aankoppelen.
Maar ik vindt het niet gemakkelijk om de juiste keuze te nemen en blijf, misschien ten onrechte, mijn mogelijke keuze verdedigen tot ik er echt van overtuigd ben dat het een onnodige of overbodige investering zou zijn.
ik heb ook al veel reviews gelezen over die TP Link AC 3150 die toch wel zeggen dat het een stabiel en snel(ler) resultaat geeft bij meerdere toestellen tegelijk op meerdere verdiepen. Iets wat nu problemen geeft wegen te klein bereik.
ik heb in het verleden (zoals ik ook reeds meldde) een cloud cam van TP Link gekocht die ik niet kon configureren omdat dit rechtstreeks via usb op de router moest en dan kon ik niet. Ook dit is een argument dat ik meeneem in mijn keuze.
Jullie moeten weten dat alle apparaten bij ons draadloos werken, ik heb geen enkel toestel (behalve het AP'tje zelf) dat bedraad is.
Het is dankzij de posts dat ik juist nog niet weet wat ik ga doen..
Ik zoek eigenlijk een AP met dual of tri band met een goed bereik én usb 2.0 of 3.0 aansluiting(en) en juist dat vindt ik niet zo veel bij het "gewone" circuit (netgear, tp link, asus, linksys,...)).
Er zijn wel enkele toestellen (http://www.edimax.nl/edimax/merchandise ... w-7478apc/) maar ik vind de dual/tri band vrij basic (300Mbps (2.4GhZ) en 876Mbps (5GHz)).
Tri band 5 GHz x 2 is voor mijn situatie interessant omdat ik 2 unief studenten heb dicht bij de modem met elk hun eigen laptop die de 5 Ghz AC standaard ondersteund en die daar dus ten volle van kunnen genieten.
Daarom mijn overweging naar een volwaardige router die dat wel dat beetje meer biedt.
Temeer die investering toch enkele jaartjes moet meegaan en ik verwacht dat het gebruik van de bandbreedte alleen maar intensiever zal worden.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Als je die tplink gaat gebruiken als access point voor betere WiFi, dan is dat een grote kost enkel hiervoor. Jij moet de kosten doen, wij niet. Maar van een usb op een router moet je geen wonderen verwachten, het hiervoor kopen is dus zeker niet aan te raden.
Een oplossing voor dat veelvuldig streamen van dezelfde filmpjes is er niet direct, tenzij je het gedrag van je kinderen als dusdanig wil veranderen en jij je tijd er wil in steken. Zelf heb ik een router van het synology segment waar je in principe een nas van kan maken maar het ding is er niet geschikt voor omdat het de power mist om vlot te werken. De USB poort is wel bruikbaar, en direct via het netwerk toegankelijk, maar het is te traag en gaat met veel cpu vermogen lopen. Een ssd hieraan hangen gaat het ook niet sneller maken. Ik verwacht van jouw tp-link keuze eigenlijk hetzelfde.
Voordien had ik een router van d-link waar de USB poort enkel toegankelijk was door 1 gebruiker en met software dat op je pc moest draaien, is dit ook zo met jouw tp-link keuze ?
Een cloud camera aan de usb poort ? Kan je dit eens uitleggen, wat hebben die niet gewoon WiFi of een Ethernet-poort ?
Een oplossing voor dat veelvuldig streamen van dezelfde filmpjes is er niet direct, tenzij je het gedrag van je kinderen als dusdanig wil veranderen en jij je tijd er wil in steken. Zelf heb ik een router van het synology segment waar je in principe een nas van kan maken maar het ding is er niet geschikt voor omdat het de power mist om vlot te werken. De USB poort is wel bruikbaar, en direct via het netwerk toegankelijk, maar het is te traag en gaat met veel cpu vermogen lopen. Een ssd hieraan hangen gaat het ook niet sneller maken. Ik verwacht van jouw tp-link keuze eigenlijk hetzelfde.
Voordien had ik een router van d-link waar de USB poort enkel toegankelijk was door 1 gebruiker en met software dat op je pc moest draaien, is dit ook zo met jouw tp-link keuze ?
Een cloud camera aan de usb poort ? Kan je dit eens uitleggen, wat hebben die niet gewoon WiFi of een Ethernet-poort ?
-
- Member
Hallo, bedankt voor uw reactie.
Enkele bronnen:
Tp Link AC 3150 : https://be.hardware.info/productervarin ... r-foritain
"
....Verder doet de TP-Link Archer AC3150 V2 wat je mag verwachten over de LAN en WAN poorten, althans wat je mag verwachten van een router boven de 100 euro. Extreem positief zijn ook de USB prestaties; een volwaardige NAS is een router niet omdat een NAS firmware veel meer features biedt, maar als je doelstelling enkel is om wat bestanden beschikbaar te maken binnen je netwerk doet TP-Link hier werkelijk uitstekende zaken. Stabiele downloadsnelheden van 99 MB/s zijn echt top, zeldzaam, en dusdanig dicht bij Gigabit LAN prestaties dat je er geen kwaad woord over kwijt kan. Upload ligt weliswaar iets lager en eerder in het ‘bovengemiddeld’ gebied dan in het uitzonderlijke, maar veelal zal de download leidend zijn.
"
Cloud cam: http://nl.tp-link.com/products/details/ ... NC220.html
Deze werkt idd.autonoom, maar de installatie vergt een usb poort op de router. Dit was bij mij een probleem en ik kon het toestel niet installeren.
Ik heb, op jullie aangeven, ook nog eens goed gekeken naar volwaardige AP en vond er eentje die mij echt wel aanspreekt, maar die uiteindelijk even duur is dan de TP link AC 3150 en prijs/kwaliteit minder mogelijkheden bied.
https://tweakers.net/productreview/1314 ... eater.html
De keuze wordt er niet gemakkelijker op.....maar ik blijf kijken en vergelijken!
Er zal vroeg of laat wel een geschikte oplossing uit de bus komen.
Enkele bronnen:
Tp Link AC 3150 : https://be.hardware.info/productervarin ... r-foritain
"
....Verder doet de TP-Link Archer AC3150 V2 wat je mag verwachten over de LAN en WAN poorten, althans wat je mag verwachten van een router boven de 100 euro. Extreem positief zijn ook de USB prestaties; een volwaardige NAS is een router niet omdat een NAS firmware veel meer features biedt, maar als je doelstelling enkel is om wat bestanden beschikbaar te maken binnen je netwerk doet TP-Link hier werkelijk uitstekende zaken. Stabiele downloadsnelheden van 99 MB/s zijn echt top, zeldzaam, en dusdanig dicht bij Gigabit LAN prestaties dat je er geen kwaad woord over kwijt kan. Upload ligt weliswaar iets lager en eerder in het ‘bovengemiddeld’ gebied dan in het uitzonderlijke, maar veelal zal de download leidend zijn.
"
Cloud cam: http://nl.tp-link.com/products/details/ ... NC220.html
Deze werkt idd.autonoom, maar de installatie vergt een usb poort op de router. Dit was bij mij een probleem en ik kon het toestel niet installeren.
Ik heb, op jullie aangeven, ook nog eens goed gekeken naar volwaardige AP en vond er eentje die mij echt wel aanspreekt, maar die uiteindelijk even duur is dan de TP link AC 3150 en prijs/kwaliteit minder mogelijkheden bied.
https://tweakers.net/productreview/1314 ... eater.html
De keuze wordt er niet gemakkelijker op.....maar ik blijf kijken en vergelijken!
Er zal vroeg of laat wel een geschikte oplossing uit de bus komen.
-
- Deel van't meubilair
Met alle respect maar ik vrees dat je je niet kan verdedigen wegens gebrek aan ervaring.jodeaal schreef:mijn mogelijke keuze verdedigen tot ik er echt van overtuigd ben dat het een onnodige of overbodige investering zou zijn.
Daar twijfel ik niet aan... maar dan spreek je enkel over het wireless gedeelte (iets wat je gewoon kan bekomen door een apart AP - voor alle duidelijkheid dat is een toestel met één netwerk poort en geen USB poorten - aan te schaffen).jodeaal schreef:ik heb ook al veel reviews gelezen over die TP Link AC 3150 die toch wel zeggen dat het een stabiel en snel(ler) resultaat geeft bij meerdere toestellen tegelijk op meerdere verdiepen. Iets wat nu problemen geeft wegen te klein bereik.
Vergeet dat argument... je cloud cam was gewoon een miskoop... geen argument !jodeaal schreef:ik heb in het verleden (zoals ik ook reeds meldde) een cloud cam van TP Link gekocht die ik niet kon configureren omdat dit rechtstreeks via usb op de router moest en dan kon ik niet. Ook dit is een argument dat ik meeneem in mijn keuze.
Prima... dan hoef je zelfs geen switch aan te schaffen.jodeaal schreef:Jullie moeten weten dat alle apparaten bij ons draadloos werken, ik heb geen enkel toestel (behalve het AP'tje zelf) dat bedraad is.
Nogmaals... vergeet die USB... er is een reden waarom je het niet vaak vindt... het is namelijk pure ellende !jodeaal schreef:én usb 2.0 of 3.0 aansluiting(en) en juist dat vindt ik niet zo veel bij het "gewone" circuit (netgear, tp link, asus, linksys,...))
Wat merk betreft al geen slechte keuze... maar wederom eentje met USB (wireless heeft niets met USB poorten te maken, probeer die combinatie dan ook niet te zoeken)... wil je een Edimax kijk dan eerder naar dit model. Een ander prima AP is deze.jodeaal schreef:Er zijn wel enkele toestellen (http://www.edimax.nl/edimax/merchandise ... w-7478apc/) maar ik vind de dual/tri band vrij basic (300Mbps (2.4GhZ) en 876Mbps (5GHz)).
Je leest teveel marketing praat... het is niet omdat je een tri-band 2500 Mbps AP hebt dat laptops hier ook mee overweg kunnen. Dit is een heel complexe materie en zonder te weten welke chipsets er overal inzitten zou dit wel eens stevig kunnen tegenvallen.jodeaal schreef:Tri band 5 GHz x 2 is voor mijn situatie interessant omdat ik 2 unief studenten heb dicht bij de modem met elk hun eigen laptop die de 5 Ghz AC standaard ondersteund en die daar dus ten volle van kunnen genieten.
Je probleem zit hem niet bij je router... wel bij je wireless (je router gaat heus niet meer doen voor je wireless).jodeaal schreef:Daarom mijn overweging naar een volwaardige router die dat wel dat beetje meer biedt.
Als je wil investeren en laten renderen dan doe je dat totaal niet met all-in-one's... maar wel met aparte onderdelen die ieder op zich wel doen wat ze moeten doen ipv. een soort gemiddelde zoeken.jodeaal schreef:Temeer die investering toch enkele jaartjes moet meegaan en ik verwacht dat het gebruik van de bandbreedte alleen maar intensiever zal worden.
Niet echt een referentie vrees ik. Wil je echt goede tests kijk dan beter naar http://www.smallnetbuilder.comjodeaal schreef:Enkele bronnen:
Deze camera heeft zelfs geen USB poort... laat staan dat je hem voor de setup nodig hebt (ik heb trouwens een gelijkaardig cameraatje en dat plug je gewoon in je netwerk of je doet een WPS setup en verdere configuratie via je browser).jodeaal schreef:Cloud cam: http://nl.tp-link.com/products/details/ ... NC220.html
-
- Member
Wat ervaring betreft hebt U 100 % gelijk, daarom ook dat ik mijn onwetendheid deel met het forum én met resultaat.
Ik kan gewoon beter een nieuw AP alleen nemen met dual band en een goed bereik. Daar ben ik nu van overtuigd en daar focus ik mij nu op.
Het is idd. die marketingpraat die mensen eigenlijk aanzetten tot verkeerde info/aankopen. Zeker als je het bos door de bomen niet meer ziet.
Ik ben ook al langs geweest in enkele winkels en men vertelde steevast dat een all in one router dé oplossing was voor mijn probleem, daarom ook dat ik niet direct geneigd was om dit idee los te laten.
Het USB gedeelte zal ik dan ook maar laten vallen en misschien een kleine nas overwegen.
Conclusie: aan mijn sagem modem/router een kabel naar een switch waar ik mijn dual band AP aan koppel en nadien eventueel ook een NAS'tje (ipv de usb) om centraal gegevens te delen met meerdere draadloze pc's.
Wat zijn de minimum Mbps waarden voor de 2.4 Ghz en 5 Ghz voor een degelijk AP om meerdere toestellen draadloos soepel te laten werken?
Ik kan gewoon beter een nieuw AP alleen nemen met dual band en een goed bereik. Daar ben ik nu van overtuigd en daar focus ik mij nu op.
Het is idd. die marketingpraat die mensen eigenlijk aanzetten tot verkeerde info/aankopen. Zeker als je het bos door de bomen niet meer ziet.
Ik ben ook al langs geweest in enkele winkels en men vertelde steevast dat een all in one router dé oplossing was voor mijn probleem, daarom ook dat ik niet direct geneigd was om dit idee los te laten.
Het USB gedeelte zal ik dan ook maar laten vallen en misschien een kleine nas overwegen.
Conclusie: aan mijn sagem modem/router een kabel naar een switch waar ik mijn dual band AP aan koppel en nadien eventueel ook een NAS'tje (ipv de usb) om centraal gegevens te delen met meerdere draadloze pc's.
Wat zijn de minimum Mbps waarden voor de 2.4 Ghz en 5 Ghz voor een degelijk AP om meerdere toestellen draadloos soepel te laten werken?
-
- Deel van't meubilair
Dergelijke winkels verkopen vaak ook niets anders... logisch dus.jodeaal schreef:Ik ben ook al langs geweest in enkele winkels en men vertelde steevast dat een all in one router dé oplossing was voor mijn probleem, daarom ook dat ik niet direct geneigd was om dit idee los te laten
Verstandige keuze denk ik... op langere termijn ga je daar alléén maar meer tevreden over zijn.jodeaal schreef:Het USB gedeelte zal ik dan ook maar laten vallen en misschien een kleine nas overwegen.
Waarom een switch ? Je had geen bedrade toestellen... en je huidige router heeft normaal 4 LAN poorten... één voor een AP, één voor een NAS... je hebt er dus nog twee over. Dat is net het voordeel van onderdelen apart te kopen... je koopt enkel wat je nodig hebt, en zorgt daarbij dat ieder onderdeel een goede kwaliteit heeft. Zo kan je sommige onderdelen ook sneller vervangen terwijl je andere veel langer kan behouden.jodeaal schreef:Conclusie: aan mijn sagem modem/router een kabel naar een switch
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Misschien hoef je je ook volgende vraag te stellen:
Staat je huidige router qua locatie goed opgesteld?
Ergens in een uithoek van uw woning, tjah dan is misschien de beste AP nog geen goede oplossing, een matige AP verplaatsen lost misschien ook het probleem op.
Misschien toch eens overwegen een kabel te trekken?
Ook hiervoor bestaan mooie alternatieven met behulp van powerline.
Staat je huidige router qua locatie goed opgesteld?
Ergens in een uithoek van uw woning, tjah dan is misschien de beste AP nog geen goede oplossing, een matige AP verplaatsen lost misschien ook het probleem op.
Misschien toch eens overwegen een kabel te trekken?
Ook hiervoor bestaan mooie alternatieven met behulp van powerline.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Member
Hallo,
ik kan mijn huidige modem/router niet verplaatsen en hij staat slecht opgesteld, de WIFI op dat toestel staat af.
Vandaag is mijn bedraad "accespointje" van TP Link de enige wireless signaal verspreider.
Ik zal dat vervangen door een "zwaarder" acces point van TP link ( Mss de TP-LINK EAP245) dat voorzien is van dual band en een hopelijk beter bereik heeft.
Er staan idd. 4 netwerkpoorten op de Sagem: 2 voor decoders TV die bezet zijn , 1 voor huidige mijn aansluiting van mijn acces point en nog 1 ongebruikt.
Ik overweeg om direct 2 accespoints TP-LINK EAP245 te kopen, een extra draad te trekken en aan te sluiten op 2 verschillende plaatsen van het huis.
Of ik zou mijn huidige acces point een tweede leven moeten geven samen met één nieuw AP TP-LINK EAP245.
In dat geval heb ik 2 toestellen met verschillende Mbit's: 1 alleen op 300 Mbps en 1 op 450 Mbps in 2.4 Ghz en 1300 Mbps in 5 Ghz.
Zou dit werken zonder conflicten...???
Indien ik dan nog een NAS zou aanschaffen moet ik toch met een switch werken om die ook aan het netwerk te hangen?
Waar moet die switch dan tussenkomen tussen de modem/router en het nieuwe AP of het oude AP?
ik kan mijn huidige modem/router niet verplaatsen en hij staat slecht opgesteld, de WIFI op dat toestel staat af.
Vandaag is mijn bedraad "accespointje" van TP Link de enige wireless signaal verspreider.
Ik zal dat vervangen door een "zwaarder" acces point van TP link ( Mss de TP-LINK EAP245) dat voorzien is van dual band en een hopelijk beter bereik heeft.
Er staan idd. 4 netwerkpoorten op de Sagem: 2 voor decoders TV die bezet zijn , 1 voor huidige mijn aansluiting van mijn acces point en nog 1 ongebruikt.
Ik overweeg om direct 2 accespoints TP-LINK EAP245 te kopen, een extra draad te trekken en aan te sluiten op 2 verschillende plaatsen van het huis.
Of ik zou mijn huidige acces point een tweede leven moeten geven samen met één nieuw AP TP-LINK EAP245.
In dat geval heb ik 2 toestellen met verschillende Mbit's: 1 alleen op 300 Mbps en 1 op 450 Mbps in 2.4 Ghz en 1300 Mbps in 5 Ghz.
Zou dit werken zonder conflicten...???
Indien ik dan nog een NAS zou aanschaffen moet ik toch met een switch werken om die ook aan het netwerk te hangen?
Waar moet die switch dan tussenkomen tussen de modem/router en het nieuwe AP of het oude AP?
- mailracer
- Elite Poster
Je wil in de toekomst dus 2 decoders en 2 ap's op je router ? Je zal dan een switch nodig hebben om ook een nas aan te sluiten.
Je plaatst je switch op een poort van je router, en op de switch een ap en je nas
Verschillende access poins gebruiken is geen probleem. Je geeft dan dezelfde instelling aan beide. Zelfde beveiliging, zelfde ssid en pw. Je toestellen kiezen dan automatisch de sterkste zender, normaal verlies je geen verbinding bij omschakelen.
Zelf zou ik starten met 1 nieuw toestel, en het oude pas vervangen als deze echt defect is.
Je plaatst je switch op een poort van je router, en op de switch een ap en je nas
Verschillende access poins gebruiken is geen probleem. Je geeft dan dezelfde instelling aan beide. Zelfde beveiliging, zelfde ssid en pw. Je toestellen kiezen dan automatisch de sterkste zender, normaal verlies je geen verbinding bij omschakelen.
Zelf zou ik starten met 1 nieuw toestel, en het oude pas vervangen als deze echt defect is.
-
- Elite Poster
Switchen zijn transparant voor het grootste deel van het netwerk, dus dat maakt zoveel niet uit, zolang je op de router(s) de lan poorten gebruikt.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Als je echt gewoon simpel opslag over netwerk wil hebben kijk dan bv naar een wd cloud.
=> https://www.nascenter.be/product/400405 ... -2-tb.html
Opslagruimte zit erin dus geen aparte schijven meer kopen. Instellen zou kinderspel moeten zijn (geen ervaring mee heb een Synology DS1513+ )
Verder gewoon een simpel gigabit switchke (bv https://tweakers.net/pricewatch/346907/ ... witch.html) je twee ap'tjes aansluiten je WD Cloud erop en je zou vertrokken moeten zijn. Prijs valt dan wel mee denk ik. Voor nog geen 300 EUR ben je weer weg. (100 voor EAP245; 150 voor WD Cloud 2TB; 15 voor switchke).
=> https://www.nascenter.be/product/400405 ... -2-tb.html
Opslagruimte zit erin dus geen aparte schijven meer kopen. Instellen zou kinderspel moeten zijn (geen ervaring mee heb een Synology DS1513+ )
Verder gewoon een simpel gigabit switchke (bv https://tweakers.net/pricewatch/346907/ ... witch.html) je twee ap'tjes aansluiten je WD Cloud erop en je zou vertrokken moeten zijn. Prijs valt dan wel mee denk ik. Voor nog geen 300 EUR ben je weer weg. (100 voor EAP245; 150 voor WD Cloud 2TB; 15 voor switchke).
-
- Member
Dus:mailracer schreef:Je wil in de toekomst dus 2 decoders en 2 ap's op je router ? Je zal dan een switch nodig hebben om ook een nas aan te sluiten.
2 AP met verschillende Mbit's, maar identiek dezelfde instellingen zou geen probleem zijn:
- 1 oud AP alleen op 300 Mbps
- 1 nieuw AP op 450 Mbps in 2.4 Ghz en 1300 Mbps in 5 Ghz.
Werken prefect samen...
- mailracer
- Elite Poster
Het werkt samen, maar ik zou het nieuwe access point centraal opstellen, en het oude gebruiken in een plaats waar het netwerk niet snel dient te gaan.
Hier werken 2 access points van verschillende merken, maar met dezelfde instellingen zonder probleem. Kom je in een zone waar het andere ap sterker is, dan schakelt deze over zonder dat je het merkt. Alleen zal het oudere enkel op de 2.4 band werken.
Hier werken 2 access points van verschillende merken, maar met dezelfde instellingen zonder probleem. Kom je in een zone waar het andere ap sterker is, dan schakelt deze over zonder dat je het merkt. Alleen zal het oudere enkel op de 2.4 band werken.
-
- Elite Poster
Voor gewoon wat media op het network te storen, kan hij zelfs goedkoper af zijn met een network disk ipv een nas.
-
- Deel van't meubilair
En wat is het verschil dan... ?ITnetadmin schreef:een network disk ipv een nas.
Ik vermoed dat je met "network disk" zo'n goedkoop ding wil bedoelen dat dan weer de nodige beperkingen heeft... maar wat mij betreft is dat weer weggesmeten geld. Spaar iets langer en ga voor een merk dat gekend is voor NAS oplossingen zoals Synology, en op Kapaza kan je regelmatig koopjes vinden zoals bijvoorbeeld dit https://www.2dehands.be/audio-video-tv/ ... 97916.html (120 euro met zelfs twee disken).
-
- Elite Poster
Daar bedoel ik idd een HDD enclosure mee die gewoon de HDD op het netwerk beschikbaar maakt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 19 keer
op welke locaties wens je een hoge throughput te behalen
hoe groot is de woonst?
2.4GHz is dermate verzadigd en bied onvoldoende bandbreedte dat op 5GHz werken de enige uitkomst is
Alle toestellen zijn gehouden aan dezelfde wettelijke normen mbt zendvermogen en zullen dus evenveel vermogen uitsturen.
wetende dat 5GHz enorm gedempt wordt door obstakels (muren, plafonds,...) en er meer deadspots zijn dan op 2,4GHz zal je meerdere ap's nodig hebben in een gemiddelde woning.
check alle verschillende fabrikanten hun oplossingen; https://www.routercenter.be/category/25 ... -wifi.html
hoe groot is de woonst?
2.4GHz is dermate verzadigd en bied onvoldoende bandbreedte dat op 5GHz werken de enige uitkomst is
Alle toestellen zijn gehouden aan dezelfde wettelijke normen mbt zendvermogen en zullen dus evenveel vermogen uitsturen.
wetende dat 5GHz enorm gedempt wordt door obstakels (muren, plafonds,...) en er meer deadspots zijn dan op 2,4GHz zal je meerdere ap's nodig hebben in een gemiddelde woning.
check alle verschillende fabrikanten hun oplossingen; https://www.routercenter.be/category/25 ... -wifi.html
-
- Elite Poster
5GHz zal anders ook snel verzadigd zijn hoor.
Met 160MHz bandbreedte heb je maar 2 vrije kanalen (waarvan 1 in de weerradar frequentie, die dus gestoord en uitgeschakeld wordt als er een conflict is met een weerradar).
Er is dan wel meer demping, maar je mag ook (veel) harder uitstralen.
Op 2.4GHz zit je met een 20dBm max EIRP, ofte 100mW.
Op 5GHz heb je twee regelingen. Indoors mag je 23dBm uitzenden, dat is 200mW of het dubbel van 2.4GHz.
Ben je echter outdoors, dan mag het tot 30dBm, oftewel 1W, het tienoudige van 2.4GHz.
Dus ga je mensen hebben die buiten een AP hangen, die minder gedempt wordt want minder muren tussen (want hangt buiten), en die tegelijk ook 10x harder uitzendt.
En je gaat er uiteraard ook hebben die dat indoors gaan hangen, want "de andere geraakt niet vanuit de garage tot in de slaapkamer", en wie controleert dat nu.
Als die in de toekomst dan ook nog ns op 160MHz BW gaan uitzenden ipv op 80MHz, dan zit het kot direct vol.
Met 160MHz bandbreedte heb je maar 2 vrije kanalen (waarvan 1 in de weerradar frequentie, die dus gestoord en uitgeschakeld wordt als er een conflict is met een weerradar).
Er is dan wel meer demping, maar je mag ook (veel) harder uitstralen.
Op 2.4GHz zit je met een 20dBm max EIRP, ofte 100mW.
Op 5GHz heb je twee regelingen. Indoors mag je 23dBm uitzenden, dat is 200mW of het dubbel van 2.4GHz.
Ben je echter outdoors, dan mag het tot 30dBm, oftewel 1W, het tienoudige van 2.4GHz.
Dus ga je mensen hebben die buiten een AP hangen, die minder gedempt wordt want minder muren tussen (want hangt buiten), en die tegelijk ook 10x harder uitzendt.
En je gaat er uiteraard ook hebben die dat indoors gaan hangen, want "de andere geraakt niet vanuit de garage tot in de slaapkamer", en wie controleert dat nu.
Als die in de toekomst dan ook nog ns op 160MHz BW gaan uitzenden ipv op 80MHz, dan zit het kot direct vol.