![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hey
*dit stukje tekst is niet zo belangrijk*
Gezien wij ons vertrouwen in Telenet (Whoppa) helemaal kwijt zijn (sinds twee maand verschrikkelijk slecht signaal op internet en tv, internet dat uitvalt, uploadsnelheid die daalt met 45% en enorm onstabiel is, technieker die niets kan doen (zelf geen nieuwe modem o.i.d.), en een smerige truc waardoor we €50 meer hebben moeten betalen en door hun garantie zijn kwijtgeraakt op een iPhone, …), zijn we aan het nadenken om over te stappen naar een andere provider.
De hoge upload zal gemist worden, maar uit principe wil ik hier niet meer blijven.
Helaas zijn we bij Belgacom ook gevlucht vier jaren geleden (enkel 4 Mbps ADSL toen, veel te hoge, onterechte facturen (zelf maandelijks nadat we al een jaar geen klant meer waren) die pas na heel veel moeite werden gestopt, vieze behandeling door medewerkers, …).
Wij dachten aan EDPnet, maar de situatie is nu een beetje anders…
In één van onze andere huizen (dat niet verhuurt is) hebben we besloten Scarlet Trio te nemen.
Ons huis staat nog geen 300 meter verder in dezelfde straat.
We dachten er over na om onze Whoppa op te zeggen, vaste telefonie op VoIP te zetten en van deze Scarlet-verbinding gebruik te maken (300 meter verder).
Enkel kabeltv willen we wel houden… Kabel ligt nu in elke kamer en ik kijk toch liever digitale kabeltv dan IPTV.
[TL;DR]
Op plaats A is er dus Scarlet Trio
Op plaats B is er enkel kabeltv
Plaats B ligt in dezelfde straat, minder dan 300 meter verder dan plaats A.
We willen de internetverbinding van plaats A delen met plaats B.
Ik ken van straalverbindingen niet veel, maar is wel niet echt een line-of-sight beschikbaar (misschien vanaf het tuinhuis o.i.d. wel, ik ben niet zeker), en gezien het om woonhuizen gaat wil ik liefst geen hoge palen in de tuinen gaan zetten…
Zouden we hier tussen een verbinding kunnen maken, ook zonder LOS? Ik hoopte van wel, omdat het om een kleine afstand gaat…
Op plaats B moeten we hier dus internet door krijgen, maar liefst ook TV (van Scarlet, dus).
Op plaats B komt er achterin de tuin (+/- 40 meter achter het huis) een huisje. Hier ligt al water, elektriciteit en ethernetkabel. Geen coax (o.a. wegens afstand), dus dit moet TV zijn à la Proximus TV of Scarlet TV…
En gezien de modem van Scarlet internet en TV over dezelfde poort laat lopen…
Maar dus, de techniek die de verbinding tussen plaats A en B opzet, moet wel het TV-signaal doorlaten, zodat er op plaats B nog Scarlet TV gekeken kan worden.
Zou dit mogelijk zijn? Is zo’n verbinding zonder LOS zelf mogelijk?
Er staan waarschijnlijk enkele hoeken van huizen tussen de verbinding…
Of zijn er technieken (zoals gsm-technieken) waarbij een LOS niet echt noodzakelijk is?
Linkjes naar apparatuur zijn sowieso welkom!
Liefst wel een degelijke kwaliteit, voor de beste prijs.
Het is nl. maar een experimentje. Uiteraard hopen we dat het goed werkt, maar als de verbinding van Scarlet toch niet goed genoeg is (4 Mbps upload…..) gaan we toch (noodgedwongen) terug naar Telenet.
(we hoorden ook dat je soms op 2 lijnen o.i.d. kan syncen bij Scarlet (er is een 100/20-profiel beschikbaar, waarvan 95/18 of zoiets effectief, volgens EDPnet), dus zouden we 100/8 kunnen krijgen), met zoiets als pfSense, maar dat dit helaas zelf zo goed als onmogelijk is… was anders wel welkom geweest, maar dat is een andere discussie)
Dank bij voorbaat voor jullie reacties!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)