Toch maar even dit meegeven... met Facebook moet je serieus opletten tegenwoordig. Sinds enkele weken gebruik ik op m'n smartphone en laptop zo goed als constant een VPN, één die random een locatie uitkiest. Nu dacht ik dat dit geen problemen zou geven, maar sinds enkele dagen kon ik op m'n Facebook niet inloggen. Was nochtans met two-way authentification, dus mijn gsmnummer had ik ingegeven. Vreemd, de SMSen voor de verificatie kwamen niet binnen wanneer ik via m'n gsm probeerde in te loggen. Dan wanneer ik op m'n laptop inlogde via Chrome zag ik de melding 'er is verdachte activiteit vastgesteld op je account, gelieve een foto van jezelf door te sturen waarop je gezicht duidelijk te zien is'. Geen andere opties, dus heb gewoon een
high-res afbeelding van mezelf doorgestuurd (
konden ze die niet op m'n profiel vinden dan? Maargoed, heb een nieuwe geupload met hoge resolutie...). In de tussentijd was ik voor niemand bereikbaar, aanmelden gewoon onmogelijk.
Nu vandaag probeer ik opnieuw in te loggen om te zien of er vordering is, en mijn account is (joepie!) hélemaal geblokkeerd. Enige optie die rest is mijzelf identificeren aan de hand van 'bewijzen':
Sorry, maar NO way dat ik mijn ID-kaart/rijbewijs/... ga scannen en doorsturen naar Facebook! Hoe zoiets kan op mijn Facebook van meer dan 5 jaar en 200+ vrienden is een serieus raadsel. Nuja, het enige 'verdachte' kan mijn inziens alleen die VPN zijn... Ik gebruik geen pseudonym. Op zich kan Facebook mij niet zoveel schelen, het probleem is alleen dat ik het contact met iedereen verlies die daar op zat... Facebook heeft een SERIEUS monopolie, daar zou de EU eens mogen tegen optreden vind ik. Dat ze accounts zomaar kunnen uitschakelen en VERWACHTEN dat je ID-gegevens doorstuurt.. Kan niet in mijn ogen
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Gelukkig heb ik nog andere platformen zoals Instagram.. Heeft iemand al iets gelijkaardigs voorgehad?