Bedrijfswagen inruilen voor meer loon

Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

Vanaf 2018 is het zover: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170630_02949923

En nu op zijn Belgische, allemaal bedrijfswagens inruilen en KM vergoeding claimen voor de verplaatsingen in dienstverband :D
Een grote fiscale put slaan en binnen 5 jaar moeten we allemaal een nieuwe taks betalen om die te dichten.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer
Provider

"Om te vermijden dat het mobiliteitsbudget in de plaats komt van gewoon loon, voorziet de regering in een aantal antimisbruikbepalingen. Het systeem is alleen toegankelijk voor wie nu al een bedrijfswagen heeft."

Dat gaat problemen geven als je hiervan gebruik maakt en nadien, gedwongen of vrijwillig, ander werk gaat zoeken.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:
Provider

Hoeveel geld iemand krijgt voor een bedrijfswagen wordt berekend met een ingewikkelde formule.
Iemand die formule? :???:
ooh. shiny.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Provider

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170630_02949967
Het budget is gebaseerd op het voordeel alle aard voor de ingeleverde bedrijfswagen.

- de werknemer betaalt geen eigen bijdrage voor persoonlijk gebruik

mobiliteitsbudget op jaarbasis = cataloguswaarde van de auto x 6/7de x 20%

- de werknemer betaalt wel een eigen bijdrage voor persoonlijk gebruik

mobiliteitsbudget op jaarbasis = (cataloguswaarde - eigen bijdrage) x 6/7de x 20%

- wie over een tankkaart beschikt

mobiliteitsbudget = zoals hierboven + 20%

In mijn geval zou'k net dom geweest zijn.
Een C4 GP business lounge besteld, die heeft geen korting meer maar een lagere catalogus prijs als de shine voor particulieren. Waarvoor je zonder veel moeite 18% korting krijgt voor fleet. De business is dus zeer interessant om uw VAA in te perken maar in dit verhaal dus niet. Op catalogus prijs scheelt dat bijna 10K tussen die twee modellen.
Wat op bijna 2K verschil per jaar zou komen voor het mobiliteitsbudget
Mijn werkgever zou exact hetzelfde lease budget per maand betalen onafhankelijk van het model, maar met deze regeling zou hij mij nu plots wel €200 meer moeten betalen?

Ofwel reken ik niet goed...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Ik heb nu een auto van €30K, daar zou een MB tegenoverstaan van iets meer dan €6K.
Voor €6K per jaar heb ik geen privé auto hoor :)
- belastingen =~ €500
- verzekering =~ €1200 (omnium op 140pk)
- onderhoud (herstelling van een quasi-nieuwe auto =~ €0)
- brandstof -> 6L/100km -> 8cent per km -> €2500 aan brandstof (30K km)
- banden
- afschrijving/kapitaalkost

Wie ga je daarmee overhalen om een MB te nemen?
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer
Provider

Mensen die al een auto thuis hebben (gekocht, bedrijfswagen partner, ...) en die er geen 2e nodig hebben voor woon-werk of privé? Op zich niet slecht gezien je daar een 1e klas netabonnement met kan aanschaffen voor een jaar + een jaarabo bij De Lijn ... en dan heb je nog geld over. Kan me gerust inbeelden dat dat voor best wel wat mensen een optie kan zijn hoor.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

heist_175 schreef:Ik heb nu een auto van €30K, daar zou een MB tegenoverstaan van iets meer dan €6K.
Voor €6K per jaar heb ik geen privé auto hoor :)
- belastingen =~ €500
- verzekering =~ €1200 (omnium op 140pk)
- onderhoud (herstelling van een quasi-nieuwe auto =~ €0)
- brandstof -> 6L/100km -> 8cent per km -> €2500 aan brandstof (30K km)
- banden
- afschrijving/kapitaalkost

Wie ga je daarmee overhalen om een MB te nemen?
Ik ken er wel een paar die een wagen hebben maar die wonen op 1km van het werk...en moeten zo goed als nooit verplaatsingen maken voor het werk.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Als je er geen nodig hebt, waarom heb je er dan voor gekozen?
Bij de grootbanken "krijg" je ook een auto, maar daar moet je wel een deel loon voor laten liggen hé. Loon dat wél meetelt voor vakantiegeld én pensioen.
Als ik mijn firmawagen afgeef, moet ik er privé eentje kopen. En voor €500 krijg ik het verhaaltje nooit rond. En dan heb ik het nog niet over een Mondeo, 5serie of Passat, maar een (full option) C-segmenter.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Dat mobiliteitsbudget dient natuurlijk niet om je firmawagen in te leveren en er een andere te kopen, ...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer
Provider

In feite belonen ze hier de dure wagen-rijders mee. Ik heb een wagen van bijna 60k catalogusprijs waar ik bijgevolg véél VAA voor betaal. Ik zou met de nieuwe regeling zo'n 1200 eur netto/maand erbij krijgen. Daar kan ik zelf ook wel iets deftigs voor kopen of leasen, en dan hang ik niet meer af van de grillen van de car policy. Dus als mijn werkgever het gaat aanbieden zal ik het zeker overwegen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Joe de Mannen schreef:Dat mobiliteitsbudget dient natuurlijk niet om je firmawagen in te leveren en er een andere te kopen, ...

J.
Tja, als men de bedrijfswagen gaat inleveren wilt men toch een vervangwagen bezitten met hetzelfde budget; anders gaat dit niet hard scoren vrees ik.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:
Provider

heist_175 schreef:Als je er geen nodig hebt, waarom heb je er dan voor gekozen?
Bij de grootbanken "krijg" je ook een auto, maar daar moet je wel een deel loon voor laten liggen hé. Loon dat wél meetelt voor vakantiegeld én pensioen.
Als ik mijn firmawagen afgeef, moet ik er privé eentje kopen. En voor €500 krijg ik het verhaaltje nooit rond. En dan heb ik het nog niet over een Mondeo, 5serie of Passat, maar een (full option) C-segmenter.
Voor 500 EUR kunt ge dat niet kopen, maar wel 'leasen' ... zelfs privé (jonge 2dehands, financiële lease, ...). Je gaat er niet rijker van worden, gewoon de kost verleggen. Als er meerdere zo doen, dan zakt de nieuwe auto markt gelijk ne pudding in mekaar en worden 2de hands auto's (nog) duurder.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is juist de bedoeling dat je dat budget voor een alternatief vervoer gebruikt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer
Provider

Sasuke schreef:
heist_175 schreef:Als je er geen nodig hebt, waarom heb je er dan voor gekozen?
Voor 500 EUR kunt ge dat niet kopen, maar wel 'leasen' ... zelfs privé (jonge 2dehands, financiële lease, ...). Je gaat er niet rijker van worden, gewoon de kost verleggen. Als er meerdere zo doen, dan zakt de nieuwe auto markt gelijk ne pudding in mekaar en worden 2de hands auto's (nog) duurder.
Met als gevolg meer oudere wagens die meer vervuilen en minder veilig zijn. Twee aspecten die ook een serieuze maatschappelijke kost hebben.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

SpecialK schreef:In feite belonen ze hier de dure wagen-rijders mee. Ik heb een wagen van bijna 60k catalogusprijs waar ik bijgevolg véél VAA voor betaal. Ik zou met de nieuwe regeling zo'n 1200 eur netto/maand erbij krijgen. Daar kan ik zelf ook wel iets deftigs voor kopen of leasen, en dan hang ik niet meer af van de grillen van de car policy. Dus als mijn werkgever het gaat aanbieden zal ik het zeker overwegen.
Ik zit nog ietsje hoger, maar idd, voor dat bedrag ga ik het ook wel overwegen. Het gaat in mijn geval namelijk puur om een salariswagen.
Echter stel ik me de vraag hoe het zit bij een eventuele functiewijziging (en bijhorende budget) en new hires.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is de vraag nog maar of het voor uw werkgever in dat geval nog even interessant is...
Zal ook wel niet de bedoeling zijn dat die meer betaalt aan mobiliteitsbudget dan aan een leasing. Zeker in't geval van leasing met weinig km's & zonder brandstof/winterbanden/...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

SpecialK schreef:waar ik bijgevolg véél VAA voor betaal.
Ah, er komen al genuanceerdere berichten boven. Het VAA dat je vandaag betaalt wordt afgetrokken van de vergoeding waardoor ik terug een stuk onder de 1000 eur uitkom. Dus dan is't al ineens een stuk minder interessant.
bartd
Member
Member
Bedankt: 6 keer
Provider

Ramaht schreef:Het is de vraag nog maar of het voor uw werkgever in dat geval nog even interessant is...
Zal ook wel niet de bedoeling zijn dat die meer betaalt aan mobiliteitsbudget dan aan een leasing. Zeker in't geval van leasing met weinig km's & zonder brandstof/winterbanden/...
Daarom ook dat beide partijen moeten akkoord zijn. Een werknemer kan niet eisen dat hij een MB krijgt ipv een wagen en omgekeerd kan een werkgever zonder uw akkoord uw bedrijfswagen niet afnemen en een MB in de plaats geven.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Advies voor diegenen die nu een bedrijfswagen hebben : trap niet in de val om die om te zetten naar cash !

Hierbij enkele redenen waarom :

- Zijn er onvoorziene herstellingskosten voor je bedrijfswagen, dan heb jij daar geen last van. Heb je gekozen voor cash, een eigen wagen gekocht en komen daar onvoorziene kosten aan : die kosten mag je volledig zélf dragen.

- Je denkt voor datzelfde bedrag (of zelfs voor minder) een eigen wagen te kopen, die dan mogelijk vervuilender zal zijn dan de bedrijfswagen die je momenteel hebt. Weet dan dat de heer Egbert Lachaert (lees artikel De Morgen) hier al rekening mee heeft gehouden en voorstelt om de belastingen te verhogen voor oude vervuilende wagens.

- De kilometerheffing die er in de toekomst mogelijk aankomt. Voor bedrijfswagens zal die vermoedelijk niet extra aan de werknemer worden aangerekend. Als je met je eigen wagen rijdt, dan betaal je die volledig zelf.

SD Worx heeft al berekend dat een werknemer 1.600 Euro bruto (of 800 Euro netto) extra zou moeten krijgen als hij zijn VW Golf variant bedrijfswagen zou willen vervangen door een zelf aangekochte wagen van hetzelfde type.

Bronvermelding gebruikte gegevens :https://www.demorgen.be/binnenland/wat- ... -bbdcfee6/
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Ook weer niet overdrijven he Funfile...

Er zijn genoeg scenario's te bedenken waarbij het interessant is om de stap wel te zetten, mensen die een vaste werkplek in brussel hebben en met het Ov kunnen gaan, mensen die reeds een wagen hebben en waarbij de firmawagen een extra is. Mensen waarbij een firmawagen deel van het loonpakket uitmaakt maar eigenlijk overbodig is, enz enz enz...

Dus om nu van een "val" te spreken is weer serieus overdreven...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

SpecialK schreef:
SpecialK schreef:waar ik bijgevolg véél VAA voor betaal.
Ah, er komen al genuanceerdere berichten boven. Het VAA dat je vandaag betaalt wordt afgetrokken van de vergoeding waardoor ik terug een stuk onder de 1000 eur uitkom. Dus dan is't al ineens een stuk minder interessant.
Lijkt mij toch logisch? Die VAA moet dan ook niet meer afgetrokken worden van je loon.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Funfile heeft op het punt kilometerheffing gelijk. Indien deze er aan komt zal vermoedelijk de werkgever ervoor opdraaien voor werkverkeer. De uitstapjes tijdens verlof dagen daar zal je zelf voor mogen opdraaien met om het even welke wagen.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Lunar
Starter
Starter
Provider

Funfile schreef:
- Je denkt voor datzelfde bedrag (of zelfs voor minder) een eigen wagen te kopen, die dan mogelijk vervuilender zal zijn dan de bedrijfswagen die je momenteel hebt. Weet dan dat de heer Egbert Lachaert (lees artikel De Morgen) hier al rekening mee heeft gehouden en voorstelt om de belastingen te verhogen voor oude vervuilende wagens.
En de gewone arbeider die met een wat oudere wagen moet rijden is weer de dupe van het verhaal
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Funfile schreef:Heb je gekozen voor cash, een eigen wagen gekocht
Dat is net NIET de bedoeling... wel dat je geen wagen meer bezit en met de fiets of het openbaar vervoer (als men weeral niet staakt voor de zoveelste keer) gaat werken.

Hoe dom/naïef kan je dan als politieker zijn dat je dit gelooft :bang: Nu ja, als het erop aan komt hun zakken te vullen zijn ze plots wel slim genoeg.

Het is nochtans allemaal héél simpel... wil je mensen weg van de wagen zorg dan voor een alternatief dat BETER is... dan zullen mensen spontaan overschakelen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Dat is net NIET de bedoeling... wel dat je geen wagen meer bezit en met de fiets of het openbaar vervoer (als men weeral niet staakt voor de zoveelste keer) gaat werken.
Zou het niet vooral zijn omdat ze op die manier van het gezaag van Europa en de groenen af zijn?
Nu beweert Europa: "mensen pakken een bedrijfswagen omdat het hen toch niks kost". Na de nieuwe wet kunnen onze politiekers antwoorden: "we geven mensen de keuze en ze pakken toch nog de auto, maar nu is het niet meer onze schuld he".
Lunar
Starter
Starter
Provider

Ze zouden beter werk maken van een eenvoudige fiscale wetgeving...

Zo is het voorstel momenteel dat wie van job verandert en bij zijn vorige werkgever een mobiliteitsbudget had, kan dat verderzetten bij zijn nieuwe werkgever.

Als wergever is het dus voordeliger om iemand aan te werven die vroeger een auto (nodig) had en in een wagen in het nieuwe salarispakket niet voorzien zal zijn. Want die persoon is fiscaal voordeliger te verlonen dan iemand die voorheen geen bedrijfswagen had.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Lunar schreef:Ze zouden beter werk maken van een eenvoudige fiscale wetgeving...

Zo is het voorstel momenteel dat wie van job verandert en bij zijn vorige werkgever een mobiliteitsbudget had, kan dat verderzetten bij zijn nieuwe werkgever.

Als wergever is het dus voordeliger om iemand aan te werven die vroeger een auto (nodig) had en in een wagen in het nieuwe salarispakket niet voorzien zal zijn. Want die persoon is fiscaal voordeliger te verlonen dan iemand die voorheen geen bedrijfswagen had.
Pure discriminatie dus. Stel je hebt een mobiele budget en gaat naar een nieuw bedrijf dat een no-salariswagenpakket erop zou nahouden, dan kan de werkgever tegen de die-hards van t bedrijf zeggen: niet mijn schuld.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Funfile
Pro Member
Pro Member
Provider

FlashBlue schreef:Er zijn genoeg scenario's te bedenken waarbij het interessant is om de stap wel te zetten, mensen die een vaste werkplek in brussel hebben en met het Ov kunnen gaan, mensen die reeds een wagen hebben en waarbij de firmawagen een extra is. Mensen waarbij een firmawagen deel van het loonpakket uitmaakt maar eigenlijk overbodig is, enz enz enz...
Voor die gevallen zou het inderdaad voordeliger kunnen zijn om voor cash te kiezen. Als men die keuze dan tenminste krijgt...

Stelling :
Jij en je buurman hebben 2 jaar geleden een functie aangenomen waar er een bedrijfswagen bij het loon inbegrepen zit (bij twee verschillende bedrijven). Jullie zitten beiden in een van de hierboven beschreven situaties waarin jullie eigenlijk liever extra cash zou hebben.

- Jouw werkgever biedt nog maar 2 jaar bedrijfswagens aan, dan zal jij dus géén cash kunnen kiezen.

- De werkgever van jouw buurman heeft al 3,5 jaar bedrijfswagens in (sommige) loonpakketten zitten : hij mag wél cash kiezen.

" Om misbruiken tegen te gaan, zijn in de regeling enkele voorwaarden ingebouwd. Zo moeten werkgevers al minstens drie jaar bedrijfswagens aan hun personeel geven. " Bron : https://www.demorgen.be/binnenland/vana ... -b7d2e665/

---

Daarnaast kan je ook in de situatie zitten dat jouw werkgever je de mogelijkheid niet biedt om je bedrijfswagen voor cash in te ruilen.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Doodnormaal dat men regels invoert om misbruiken tegen te gaan...

Ik snap nog altijd je hele probleem met de situatie niet. Niemand verplicht je om je wagen in te ruilen, zelfs je werkgever kan dat niet, net zoals jij je werkgever niet kan verplichten om.
De hele regelgeving voldoet perfect aan het beoogde doel, namelijk het elimineren van de salariswagens bij de mensen die het niet nodig hebben en er eigenlijk zelf geen voordeel in zien, maar het wel aannemen omdat het "bij de functie hoort", en dit alles netjes in onderling akkoord.

En die mensen krijgen nu de keuze om een andere verloningsvorm te kunnen kiezen dan een salariswagen, waarbij het voor de werkgever ook voordelig blijft. Mensen die de wagen wel nodig vinden, behouden hem, mensen die er geen recht op hadden, krijgen hem alsnog niet.

Wat mij betreft status quo met de huidige situatie, voor werknemer en werkgever, maar een vooruitgang voor het milieu en economie wegens verhoogde koopkracht bij een % van de huidige salarisrijders.
Lunar
Starter
Starter
Provider

En wat was er mis met het verhogen van de belastingsvrije schijf voor elke belg?

In ruil kan de salariswagen dan belast worden zoals in elk ander land, namelijk als salaris.

Dan zal je zien dat er vele voor alternatieven zullen kiezen. (Zoals bvb: carpoolen)

In de wetgeving zoals die nu is zou ik zot moeten zijn om mijn wagen op te geven,
want voor hetgeen ik terug zou krijgen in cash kan ik niet het risico lopen van zelf een auto te kopen.
En dan zou mijn carpoolcollega ook een wagen moeten kopen (of mij tenminste moeten vergoeden voor de kilometers)
Funfile
Pro Member
Pro Member
Provider

Verhoging van de koopkracht ? Alleen in het geval de werkgever akkoord is, en hij al meer dan 3 jaar bedrijfswagens aanbiedt.

Degene die zijn wagen niet nodig heeft, maar waarbij de werkgever minder dan 3 jaar bedrijfswagens aanbiedt, valt nog steeds uit de boot. En ook diegene waarbij de werkgever njet zegt.

Mijn probleem is dat ze eerst 'verdeel en heers' hebben toegepast door mensen met en mensen zonder bedrijfswagen tegen mekaar op te zetten.
En nu gaan ze daar nog eens een extra onderscheid bij maken door de mensen met een bedrijfswagen nog in 2 categorieën te delen : zij die cash mogen/kunnen kiezen en zij die deze keuze aan hun neus voorbij zien gaan.
Pluk de dag

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Lunar schreef:In ruil kan de salariswagen dan belast worden zoals in elk ander land, namelijk als salaris.
Punt één is dat men eens een onderscheid gaat maken tussen bedrijfswagens en salariswagens... en deze laatste zouden in princiepe gewoon niet mogen bestaan (laat staan dat er een mobiliteitsbudget voor in de plaats hoeft te komen). Mensen met een bedrijfswagen zullen trouwens normaal niet kiezen voor een mobiliteitsbudget omdat net zij flexibel moeten zijn (en het is absurd te geloven dat het openbaar vervoer daarvoor een alternatief is).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je een auto belast als loon is er geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om iemand mee te nemen om te carpoolen, tenzij hij/zij bijdraagt in de kosten.
Nu kan mij dat weinig schelen.

Tot daar het voordeel...

Heeft er trouwens al eens iemand opgezocht/aan gedacht dat die 'al drie jaar firmawagens hebben' misschien gewoon mee opschuift en de bedrijven die sinds vorig jaar wagens hebben, binnen twee jaar ook in aanmerking komen ?

En wat het verdeel en heers betreft, dat heeft de onverdraagzaamheid toch gewoon zelf gedaan hoor...

J.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Provider

Joe de Mannen schreef:Heeft er trouwens al eens iemand opgezocht/aan gedacht dat die 'al drie jaar firmawagens hebben' misschien gewoon mee opschuift en de bedrijven die sinds vorig jaar wagens hebben, binnen twee jaar ook in aanmerking komen ?
Dat blijkt alleszins nog nergens uit. Ze hebben het er nog niet over gehad.

Op de website van de heer Lachaert lees ik dit :

" In ons voorstel kunnen alleen 'structurele' en bestaande bedrijfswagengebruikers de wagen omzetten in cash. Voor diegenen die vandaag geen wagen hebben, willen ook wij een nettomobiliteitsbudget uitbouwen, maar dat moet geleidelijk aan groeien. '

Bron : Website van de heer Lachaert, artikel verschenen in De Morgen op 26/04/2016 http://www.egbertlachaert.be/Informatie ... stretoriek
Pluk de dag

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Mss een belangrijke variabele, maar ik weet niet of het zo is:
Telt die cash vergoeding mee voor de pensioenberekening?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nee

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ITnetadmin schreef:Telt die cash vergoeding mee voor de pensioenberekening?
Nee. Maar zodra je meer dan 3845 eur bruto/maand verdient maakt dat niet meer uit, want dan heb je het plafond voor pensioenbijdragen bereikt. Dat wil zeggen: je betaalt wel nog sociale bijdragen op het bedrag daarboven, maar je zal er later niet meer pensioen door krijgen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Funfile schreef:Voor diegenen die vandaag geen wagen hebben, willen ook wij een nettomobiliteitsbudget uitbouwen, maar dat moet geleidelijk aan groeien. '

Bron : Website van de heer Lachaert, artikel verschenen in De Morgen op 26/04/2016
En wie gaat dat betalen ? Een bedrijfswagen is normaal een onderdeel van een functie die vaak verplaatsingen vereist... ik begrijp dus totaal niet dat men nu het hieraan verbonden voordeel plots aan iedereen wil toekennen of is dat weer het Robin Hood gehalte, of het nieuwe "gratis" van wereldvreemde partijen zoals SP.a en Groen! :bang:
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:
Provider

r2504 schreef:Een bedrijfswagen is normaal een onderdeel van een functie die vaak verplaatsingen vereist...
Hier zit je al mis.
Een bedrijfswagen zou een onderdeel moeten zijn van een functie die vaak verplaatsingen vereist.
Dat is het nu net net door de foutieve fiscale constructie.
Als ik in mijn omgeving kijk zie ik meer salariswagens dan echte functie gerelateerde auto's. Die scheef getrokken situatie moet recht getrokken worden, maar daar lopen ze nu met een grote boog omheen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

cadsite schreef:Hier zit je al mis.
Vandaar m'n eerdere opmerking... een salariswagen zou gewoon niet mogen bestaan.
cadsite schreef:Die scheef getrokken situatie moet recht getrokken worden, maar daar lopen ze nu met een grote boog omheen.
Inderdaad... maar erger nog is dat ze nu aan iedereen plots zo'n mobiliteitsbudget (want dat klinkt hip en ecologisch, iedereen met een firmawagen die plots met de fiets naar z'n werk gaat :lol: ) willen gaan uitdelen... dus nogmaals de vraag, heeft onze regering plots geld teveel of geloven we weer in het zoveelste "gratis" verhaaltje van sommige partijen ?

Laat ons dus de oorzaak oplossen... niet de gevolgen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”