CCatalyst schreef:boulder schreef:CCatalyst schreef:Dat geloof ik niet. Qwerty voelt natuurlijker aan voor Nederlands/Engels.
Als ik de QWERTY sekte bezig hoor, lijkt het mij zo inderdaad steeds meer een zaak van "geloof".
Maar ook als je dit aantoont, blijven aanhangers voor het geloof gaan en niet voor de feiten.
Jammer dat je genoodzaakt was religie en sekte in te roepen als tegenargumenten.
Ik zie ook geen rationele argumenten bij het QWERTY kamp.
Er is al aangetoond dat QWERTY
NIET ontstaan is omdat de letters dan op een logische plaats staan, maar omdat de hamertjes niet in elkaar zouden haken, en toch blijft het QWERTY kamp maar altijd voort dezelfde onzin herhalen "QWERTY is natuurlijker."
En als QWERTY zo fantastisch was en zo perfect aansloot bij de Engelse taal, waarom werd er dan een DVORAK toetsenbord ontwikkeld?
Een toetsenbord dat zich er net op beroemde beter bij de taal aan te sluiten...
Misschien moet je dit eens lezen :
https://www.howtogeek.com/189270/altern ... ould-care/
Dan zie je dat mensen die QWERTY gewoon zijn ook daar de layout niet fantastisch vinden, en in plaats van het gedoe over AZERTY, heet het dan DVORAK of COLEMAK.
En mensen die omgeschakeld zijn zeggen ook dat ze maar weinig productiviteitswinst boeken.
Waarom het QWERTY toetsenbord dat al dateert van
1800 (!) nog altijd gebruikt wordt?
artikel over alternatieve keyboard layouts, gezien vanuit het QWERTY kamp schreef:There are alternatives to QWERTY, but most people tend not to see them as vastly superior. Even if someone thinks an alternative layout could potentially be more efficient, the reality of having to relearn the layout or make other people relearn the layout discourages us from changing.
Puur het feit dat mensen het gewoon zijn, en daarom niet omschakelen naar iets anders, en weinig productiviteitswinst zien tov. het herleren van de toetsen.
Precies mijn argumenten voor het behoud van de AZERTY standaard dus...
En over bewijzen dat DVORAK echt sneller typt dan QWERTY zegt hetzelfde artikel :
artikel over alternatieve keyboard layouts, gezien vanuit het QWERTY kap schreef:If these layouts really were better than QWERTY, we’d probably have clear studies showing their benefit. The studies would show that users who used these layouts could type faster. We don’t have these studies. Most studies seem not to show a difference between these keyboard layouts. If there is a measurable difference in the study, it’s generally very small.
Kortom, argumenten als "je voelt direct dat..." of "iedereen weet dat..." of "het is een feit dat..." moeten eerst nog bewezen worden.
CCatalyst schreef:Ik denk dat je nog niet meegemaakt hebt wat ik bedoel. Systemen waar je headless moet inloggen, of via een RJ45/seriele toestand, en waar er zelfs geen instellingen te configureren zijn... dan trek je je haar uit als je met een azerty opgescheept zit.
Wow, het grote argument was toch dat QWERTY voor
de gewone gebruiker dichter aanleunt bij onze taal?
En nu gaan we plots over naar headless systemen...
En als je systeem niet te configureren is, is dat dan geen gebrek van je systeem, in plaats van de fout van het keyboard?
En ik hoorde de QWERTY fans toch zeggen dat omschakelen tussen QWERTY en AZERTY een fluitje van een cent is?
Je leert het op een dag.
Dan werkt dat toch in 2 richtingen?
En nog eens, wie belet jou om er een QWERTY aan te hangen?
Waarom zou iedereen naar QWERTY moeten omdat jij met een systeem zit dat slecht in elkaar zit en niet te configureren is?
Gaan we morgen allemaal in dollar betalen, omdat jouw custom systeem niet in te stellen is op euro's?
CCatalyst schreef:Omdat men niet beter weet en men niet in vraag stelt waarom men met een bepaald toetsenbord werkt. Onbekend is onbemind. Dat ontkracht echter geen enkel argument.
Wat een bullshit, het zit hier vol jongeren, heel veel schoolverlaters ook.
Het is heus niet zo dat zij in een luchtbel geleefd hebben, afgezonderd van de buitenwereld en niet weten wat een QWERTY toetsenbord is.
We zien ook de Portugezen, Engelsen wel met een QWERTY toetsenbord.
Je zou net zo goed kunnen zeggen dat die mensen het AZERTY keyboard nog niet ontdekt hebben.
Daar staan heel wat tekens op die ze standaard in het Portugees kunnen gebruiken (ç, é, à bijv.).
CCatalyst schreef:Vraagje: vraag eens aan de buitenlander om met die AZERTY te programmeren, en meet hoe lang hij het kan uithouden?
Dat is nu net het slimme, noch de buitenlanders hier zijn verplicht om met AZERTY te werken, noch de Belgen om met QWERTY te werken.
En toch kiest
iedereen voor het systeem dat ze gewoon zijn.
Ik zie toch de politieke inspiratie die achter dit voorstel schuilgaat.
Het is typisch voor regelneven dat ze iedereen van alles willen opdringen.
En het leukste voor hen is : wie mag het nieuw toetsenbord kopen?
Juist, de consument zelf.
Zij verkopen gebakken lucht, en de burger zit met de kosten.
CCatalyst schreef:Het is een feit dat een qwerty toetsen voor programmeren makkelijker toegankelijk maakt dan azerty, daar kan je geen argument tegen inroepen
Punt van geloof zeker?
Ik heb er in elk geval nog geen bewijs van gezien.
Bovendien, waarom zou de toetsenbord layout afgestemd worden op die kleine minderheid die programmeert?
CCatalyst schreef:, want het gaat hier over tekens die er wel of niet op staan zonder allerlei combinaties.
Volgens mij haal je veel meer productiviteitswinst uit het leren blind typen, dan de zogezegd logischer indeling van QWERTY.
CCatalyst schreef:Laat ons dan ook beginnen met nieuwe programmeurs zo'n toetsenbord te geven. Waarom zou je het hen moeilijker maken dan nodig? Daar is geen enkele objectieve reden toe.
Zoals uit de praktijk blijkt... ze krijgen de keuze en kiezen massaal voor AZERTY, maar dat past niet bij uw geloof blijkbaar, dus negeer je die feiten maar...