Beste forumleden,
Ik heb (denk ik), volgend probleem.
Een tijd terug heb ik een Smartphone besteld in Hong Kong via Gearbest.
Nu ben ik al enige tijd de track en trace aan het bekijken via de website "17track".
Alles verliep goed totdat het pakket hier in België was en er ineens stond:
2017-06-09 15:18 Held by Customs - Invoice missing
Nu als ik ga zoeken op het net dan zeggen sommigen dat je moet wachten en uiteindelijk sturen ze het wel door, dan weer anderen zeggen dat je contact moet opnemen met de douane en nog anderen zeggen contact opnemen met Bpost. Met Gearbest heb ik al contact opgenomen en alles uitgelegd en ze hebben me een pdf doorgestuurd wat eigenlijk de factuur is met zelfs een stempel op.
Als ik op de Tracking site van de Bpost kijk dan staat er alleen dit:
"08/06/2017 07:59 Aankomst in het internationale uitwisselingskantoor BEBRUA"
Wat kan ik nu het beste doen ?
(En ja ik weet dat er kosten kunnen bijkomen, maar daar gaat het hier niet over).
Smartphone van China en douane
-
- Premium Member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 25 keer
Proactief zijn.
Mail sturen naar : [email protected]
Met zendingsnr in onderwerp en factuur als bijlage.
Als mededeling zeg je dat je ziet dat zending vastzit en dat dit de documenten zijn.
Is snelste manier.
Mail sturen naar : [email protected]
Met zendingsnr in onderwerp en factuur als bijlage.
Als mededeling zeg je dat je ziet dat zending vastzit en dat dit de documenten zijn.
Is snelste manier.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
heu, dan ben je toch beter af vooraf te doen... want anders hebben ze er zelf een random waarde aan toegekend, daarop alle extra kosten berekend,raf1 schreef:Wanneer de postbode binnen enkele weken aanbelt met je pakje kan je "dit probleem" nog steeds oplossen.
en dan nog de 15 euro van bpost zelf... en dan heb je dus ook geen idee hoeveel het exacte bedrag is.
staat de postbode aan je deur, heb je niet contant het exacte bedrag, kan je er nog op wachten.
best is zoals hierboven al gezegd is een mailtje sturen naar bpi.csclearance en dan gelijk ook vragen dat ze je vertellen wat de extra kost is die je zal moeten betalen bij aanbieding.
en hopen dat ze het niet verkloten, want dat kunnen die jongens van bpost ook.
ben zelf nog aan het wachten op een terugbetaling: een jas van een 20tal euro hadden zij een veel hogere waarde aan gegeven -volgens hun doordat er een bijgevoegde verklaring van waarde was- die ik nooit heb gezien. versturen van mijn betalingsbewijs e.d. allemaal geen nut. totaal bij te betalen was bijna 27 euro... dus meer als 100% extra... zag ik niet zitten.
heb nooit een finaal antwoord gehad van csclearance en pakketje is uiteindelijk terug richting verzender. nu nog mijn 20 euro terugkrijgen.
ik heb het idee dat ze daar bij de inklaringsdienst van bpost gewoon heel erg willekeurig werken (of heel erg onbekwaam, kan ook)...
zelfs als je documenten toestuurt.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
again: er zijn 3 scenario's, en als je gewoon wacht heb je de grootste kans op het meest irritante scenario...raf1 schreef:Dat is helemaal niet zeker. Mij lijkt het daarom beter te wachten.Splitter schreef:want anders hebben ze er zelf een random waarde aan toegekend
bron is vrij simpel: ik bestel de laatste 3 jaar quasi 2-maandelijks uit china...
ofwel:
1) pakje komt aan, passeert de douane, niks aan de hand
2) pakje komt aan, blijft bij douane zitten en bpost moet "inklaren"
a) er is een CN22 formulier bij, en in de veronderstelling dat dat correct is zullen ze dat gebruiken voor de inklaring (kan je navragen aan de verkoper of dat erbij zit normaal)
b) geen CN22 en ze willen bewijs van waarde (krijg je een brief opgestuurd om betalingsbewijs e.d. terug te sturen, dat via het csclearance adres kan)
c) geen CN22 en ze gokken en/of ze negeren je betalingsbewijs: kan alle richtingen uit, van goedkoper naar duurder dan het normaal zou mogen zijn
ik ben al lang aan het twijfelen om gewoon zelf de inklaring van mijn pakketjes te doen, maar dat weet je dan ook weer bijna zeker dat bpost ze dan nog 2 maand extra gaat bijhouden omdat ze het niet leuk vinden weer eens minder geld te krijgen (ipv hun dienstverlening eens op orde te brengen)
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ik begrijp dan toch niet helemaal waarom je tweemaandelijks meedoet aan de loterij van de douane en bpost terwijl je zonder zorgen en zonder vertraging pakjes via Fedex/DHL/UPS kan importeren.
Je doet toch alleen verzending via internationale post om kans te maken op scenario 1? Andere redenen zijn er toch niet?
Je doet toch alleen verzending via internationale post om kans te maken op scenario 1? Andere redenen zijn er toch niet?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2273
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Versturen die ook "gratis"?
Wat ik ook al gedaan heb bij een GSM waar ik extra voor moest betalen, gewoon niet accepteren en laten terugsturen naar China.
De volgende verzending was dan niet meer gratis, een €5 ofzo. En die kwam er dan wel gewoon door.
Geduld, dat moet je wel hebben...
Wat ik ook al gedaan heb bij een GSM waar ik extra voor moest betalen, gewoon niet accepteren en laten terugsturen naar China.
De volgende verzending was dan niet meer gratis, een €5 ofzo. En die kwam er dan wel gewoon door.
Geduld, dat moet je wel hebben...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
- Locatie: TIELT
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
en dan het risico lopen je pakketje verloren te gaan of je geld kwijt te zijn...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Starter
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 06 dec 2012, 11:14
Veel winkels (waaronder Banggood) versturen international editions vanaf Spanje tegenwoordig.
Net iets duurder, maar geen gedoe met de douane.
Net iets duurder, maar geen gedoe met de douane.
-
- Premium Member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 25 keer
Als ik de keuze heb dan passeren mijn pakjes altijd via DHL , Fedex , UPS. Je bent 100% zeker dat je rechten en BTW betaalt maar je hebt het tenmiste snel.
Is het via de reguliere post dan passeren deze meestal ook de douane zonder probleem.
Is er geen keuze en ze verzenden via EMS dan is er kak aan de knikker. Pakje wordt tegengehouden bij BPOST (vroeger ABX of DSV heeft dit ook eens gedaan) ze laten dit liggen tot er een federale ambtenaar langskomt , dan sturen ze een papier op voor de factuur en dan wordt het pas ingeklaard. Dus 2 weken later komt pakket toe
Is het via de reguliere post dan passeren deze meestal ook de douane zonder probleem.
Is er geen keuze en ze verzenden via EMS dan is er kak aan de knikker. Pakje wordt tegengehouden bij BPOST (vroeger ABX of DSV heeft dit ook eens gedaan) ze laten dit liggen tot er een federale ambtenaar langskomt , dan sturen ze een papier op voor de factuur en dan wordt het pas ingeklaard. Dus 2 weken later komt pakket toe
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
klopt... heb er enkel een hekel aan dat als je andere verzendmethodes kiest (dhl, fedex, ...) er meestal verzendkosten bijkomen (ipv gratis) + zowiezo extra kosten.raf1 schreef:Ik begrijp dan toch niet helemaal waarom je tweemaandelijks meedoet aan de loterij van de douane en bpost terwijl je zonder zorgen en zonder vertraging pakjes via Fedex/DHL/UPS kan importeren.
Je doet toch alleen verzending via internationale post om kans te maken op scenario 1? Andere redenen zijn er toch niet?
en dan heb ik nog de slechte ervaring dat ik bij dhl altijd zelf achter de status moet horen en rondlopen als er inklaring dient te gebeuren.
(+ daarbovenop nemen zij ook random bedragen aan heb ik het idee, dus weet je nog altijd niet wat het je zal kosten)
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Vraag dat shipper je email of je GSM-nr in de shipment data steekt, dan krijg je automatisch een email/SMS met een link om de betaling van de inklaring af te handelen, tegenwoordig al voor dat de zending in de EU is aangekomen.
Ze nemen effectief de BTW op de aangegeven waarde + invoerrechten (evt) + vaste convenience fee omdat ze de inklaring voor jou doen. Geen random bedragen.
Ze nemen effectief de BTW op de aangegeven waarde + invoerrechten (evt) + vaste convenience fee omdat ze de inklaring voor jou doen. Geen random bedragen.
- AnD
- Elite Poster
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Vandaag zat er inderdaad een brief van Bpost in de bus.
Maar als ik dit dan hier lees moet ik dat niet meer invullen want ik heb gisterenavond een mail gestuurd, met de factuur (pdf) ?
Ik liet het ook sturen met de gewone post omdat dit tot nu toe altijd goed is verlopen en praktisch altijd door de douane kwam zonder extra kosten.
Eén keer heb ik dit nog eens voor gehad maar dat is al denk ik 10 jaar geleden en toen stond de postbode hier gewoon aan de deur en moest ik €24 extra betalen, dat was voor een DVR, toen had ik ook geen track and trace, daarom dat ik dat nu kon zien.
Maar als ik dit dan hier lees moet ik dat niet meer invullen want ik heb gisterenavond een mail gestuurd, met de factuur (pdf) ?
Ik liet het ook sturen met de gewone post omdat dit tot nu toe altijd goed is verlopen en praktisch altijd door de douane kwam zonder extra kosten.
Eén keer heb ik dit nog eens voor gehad maar dat is al denk ik 10 jaar geleden en toen stond de postbode hier gewoon aan de deur en moest ik €24 extra betalen, dat was voor een DVR, toen had ik ook geen track and trace, daarom dat ik dat nu kon zien.
-
- Premium Member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 25 keer
Idd , niets meer doen. Nog enkele dagen wachten en je on tvangt je pakket. Kosten kan je dan ook zien via trackcodeAnD schreef:Vandaag zat er inderdaad een brief van Bpost in de bus.
Maar als ik dit dan hier lees moet ik dat niet meer invullen want ik heb gisterenavond een mail gestuurd, met de factuur (pdf) ?
- AnD
- Elite Poster
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Om nog even terug te komen op dit.
Ik had dus een mail gestuurd en 4 dagen erna een reactie gehad waarin stond dat ze het nodige zouden doen voor de inklaring en als ze alle info hadden dan kon ik mijn pakket één van de volgende dagen verwachten zo niet dan contacteerde ze me nog eens.
Dus vandaag na 5 dagen na hun mail mijn toestel ontvangen en moest €44,86 bijbetalen aan de postbode. Eindelijk heb ik het
Ik had dus een mail gestuurd en 4 dagen erna een reactie gehad waarin stond dat ze het nodige zouden doen voor de inklaring en als ze alle info hadden dan kon ik mijn pakket één van de volgende dagen verwachten zo niet dan contacteerde ze me nog eens.
Dus vandaag na 5 dagen na hun mail mijn toestel ontvangen en moest €44,86 bijbetalen aan de postbode. Eindelijk heb ik het
-
- Elite Poster
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
- Locatie: 'tstad
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
najaar 2015 een Xiaomi Redmi note2 besteld bij Gearbest. Levering heeft iets meer dan een maand geduurd maar was wel correct en in overeenstemming met deze (Bpost) calculator:
http://www.invoercalculator.be/
http://www.invoercalculator.be/
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Ik vind dit allemaal zakken vullen ten gunste van de politiekers
er zijn in Belgie multinationals die vrijgesteld zijn van dat soort lasten btw accijnzen administratie en kosten van Bpost en douanekosten
andere bedrijven hebben dan korting
waarom word de gewone burger ook niet vrijgesteld van dit soort kosten net als die multinationals
er zijn in Belgie multinationals die vrijgesteld zijn van dat soort lasten btw accijnzen administratie en kosten van Bpost en douanekosten
andere bedrijven hebben dan korting
waarom word de gewone burger ook niet vrijgesteld van dit soort kosten net als die multinationals
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
- Grote bedrijven hebben hun eigen inklaringsdienst, en hebben dus geen administratie of inklaringskosten (ze hebben wel de loonkost van hun personeel die op die dienst werkt).
- Kleinere bedrijven die geen eigen douane afdeling hebben, hebben een contract met een douane agentschap, en kunnen dus "kortingen" onderhandelen (korting op de kosten, geen korting op BTW/accijnzen). Zij hebben bpost niet nodig.
- Geen enkele bedrijf krijgt korting op invoerrechten, BTW of accijnzen. Invoerrechten zijn Europees vastgelegd (aan de hand van de doanecodes van de goederen), BTW en accijnzen worden door het land bepaald.
Als de gewone burger, zomaar gratis, zonder invoerrechten en zonder BTW goederen zouden mogen aankopen in China, dat zou pas oneerlijke concurrentie van de winkels, die wel invoerrechten en BTW betalen.
- Kleinere bedrijven die geen eigen douane afdeling hebben, hebben een contract met een douane agentschap, en kunnen dus "kortingen" onderhandelen (korting op de kosten, geen korting op BTW/accijnzen). Zij hebben bpost niet nodig.
- Geen enkele bedrijf krijgt korting op invoerrechten, BTW of accijnzen. Invoerrechten zijn Europees vastgelegd (aan de hand van de doanecodes van de goederen), BTW en accijnzen worden door het land bepaald.
Als de gewone burger, zomaar gratis, zonder invoerrechten en zonder BTW goederen zouden mogen aankopen in China, dat zou pas oneerlijke concurrentie van de winkels, die wel invoerrechten en BTW betalen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Een pakje van ons heeft er een kleine 4 weken gelegen.
Op een brief van Bpost na niks van communicatie gehad. De gevraagde facturen en betaalbewijs per email doorgestuurd en daarna was het weer muisttil. Met een wachttijd van telkens een week tweemaal naar Bpost gebeld, bij het laatste gesprek zei de vriendelijke dame dat ze een dossier ging opmaken en volgens haar had BPI 5 werkdagen de tijd om dit te beantwoorden.
De mail met de gevraagde documenten werd op 27/06 verstuurd en door hen beantwoord op 16/07.
Pakket is 20/06 bij Bpost aangekomen en 19/07 thuis afgeleverd.
Als cadeau 20 eur dossierskosten en de sowieso voorziene importkost.
DHL/UPS etc waren helaas geen optie dus verplichte 'loterij'.
Op een brief van Bpost na niks van communicatie gehad. De gevraagde facturen en betaalbewijs per email doorgestuurd en daarna was het weer muisttil. Met een wachttijd van telkens een week tweemaal naar Bpost gebeld, bij het laatste gesprek zei de vriendelijke dame dat ze een dossier ging opmaken en volgens haar had BPI 5 werkdagen de tijd om dit te beantwoorden.
De mail met de gevraagde documenten werd op 27/06 verstuurd en door hen beantwoord op 16/07.
Pakket is 20/06 bij Bpost aangekomen en 19/07 thuis afgeleverd.
Als cadeau 20 eur dossierskosten en de sowieso voorziene importkost.
DHL/UPS etc waren helaas geen optie dus verplichte 'loterij'.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Bij sommige verzenders, zoals dx.com , heb je optie bij de bestelling een extra verzekering af te sluiten tegen eventueel aangerekende douane en inklaringskosten. Nog geen beroep gedaan op die verzekering. Meestal zijn mijn bestellingen ook niet meer dan 22 euro waarop je toch al niets moet betalen.