Vandaag overgeschakeld van Telenet naar Orange, het sluitpunt van een hele reeks overschakelingen waaronder m'n vast nummer naar Weepee, gsm abbo van vrouw van TN naar MV en nu dus TV + Internet van TN naar Orange.
Ik ben sinds juli 2001 klant bij Telenet en ben altijd tevreden geweest van het technisch aspect van Telenet, over hun prijzen policy ben ik niet te spreken, telkens wordt een prijsverhoging door uw strot geduwd voor zaken waar je niet zelf om gevraagd hebt. Je krijgt 70 zenders op de tv waarvan je er dan 10 bekijkt, de 60 andere betaal je er uiteraard bij.
Niet dat ik nu de keuze heb maar ik betaal in ieder geval een stuk minder, zelfs als ik straks (na 6 maand de volle 39€ ga betalen omdat ik Panter moet hebben om maar 39€ te moeten betalen voor internet en tv) bovendien redeneer ik zo, als er in die 16 jaar geen enkel technisch falen is geweest van de telenet instalatie en de coax kabel dan zal dat in de toekomst ook zo wel niet zijn, telenet en orange gebruiken dezelfde kabel.
Voor een goedkopere prijs heb ik nu meer data aan dezelfde snelheid, ik heb me bovendien met het prijsverschil tussen Panter en de Koala die ik nu heb en die ook voldoende is voor een goedkoper Internet+TV een boost aangeschaft zodat ik nu 200/20 dl/ul heb, daar ga ik nu op z'n minst 6 maand van profiteren.
tot nog toe geen probleem, ik heb het nu toch al 8 uur
Ik hoor/lees hier de verhalen van falen en de horror verhalen van de helpdesk, ik begrijp dat wel.
Enige minpuntje (als dat zo mag genoemd worden) dat ik had tijdens de installatie (die zeer kort was, ik schakel immers over van TN naar orange, dus veel meer dan de modem vervangen en de 'digicorder' door een 'decoder' vervangen moet er niet gebeuren, maar omdat ik een Telenet Modem had en geen Gateway en bij Orange enkel een gateway(of hoe dat daar ook heet) te verkrijgen is had ik de technieker gevraagd of de router niet in Bridge mode kon gezet worden zodat mijn eigenste router een extern IP kon krijgen, aan z'n gezicht te zien hoorde die het in Keulen donderen, maar niet getreurd, even snel z'n collega opgebeld en die kreeg ik aan de telefoon waarop ik weer m'n uitleg deed en hij liet verstaan het verschil tussen de TN gateway en de TN modem te kennen maar geen oplossing kon bieden, hij wenste me ook veel geluk wanneer ik naar de helpdesk belde en hij hoopte dat ik de juiste persoon aan de lijn kreeg. 2 minuten na het vertrek van de technieker had ik de optie al gevonden en had mijn router al een extern IP, niets moeilijk aan. Het typeert wel het kennis niveau van de mensen die daar werken. Bij Telenet net hetzelfde verhaal overigens toen ik probeerde uit te leggen dat ik een modem in plaats van een router wilde, ik heb zeker 3 personen aan de lijn gekregen die beweerden dat de router geen router was maar een modem. Overal hetzelfde verhaal dus.
Minder fraai aan dit verhaal is de reactie van Telenet op mijn opzeg (deze avond) De opzeg was geen probleem maar toen de opbeller mij vroeg naar wie ik overgestapt was en waarom kreeg ik een lading horrorverhalen over mijn hoofd uitgegoten, 87% van de gebruikers die overgestapt waren stond binnen de week terug bij telenet, Orange zou hebben gezegd van 150.000 abonnees te willen hebben en ze hadden er 'maar' 40.000, Orange kocht ook oude modems en oude digicorders en zelfs bandbreedte op bij Telenet (uiteraard kopen ze bandbreedte) en die wissen ze volledig en die gaven ze dan aan hun klanten, ik had het lef niet om te zeggen dat dat ook smerig was van Telenet dat ze hun verouderde apparatuur op die manier doorverkochten. Ik heb die oude apparatuur in ieder geval niet gezien vandaag, vond het ook raar dat op die verouderde telenet apparatuur Orange logo's stonden en dat de modem op gigbit verbonden was met mijn routern ipv 100Mbit
Het enige dat ik de technieker opgemerkt heb was dat de netwerk kabel van de decoder geel was, ik vond dat die wel oranje mocht zijn, hij lachte er eens goed mee.
Verder nog negativiteit over de domiciliëring bij Orange, hun technieken waren dezelfde als bij Proximus en scarlet (lager kon niet meer dacht ik), Wanneer ik uiteindelijk weer overschakelde moest ik zeker weten dat het contract volledig stopgezet was want er was een klant die 280€ moest betalen en die uiteindelijk de deurwaarder aan de deur had gekregen en als je die niet betaalde dan werd dat rechtbank natuurlijk besliste de opbeller z'n/haar gesprek.
Ik hoop uiteraard dat mijn verhaal verder positief verloopt, ik kreeg alvast positieve reacties op de 'decoder' die als 'beter' werd beoordeeld door een topgebruiker van die dingen hier in huis. Een andere gebruiker droomt al van enorm veel streaming nu de hoeveelheid data onbeperkt is, iedereen is hier blijkbaar zeer positief over de verandering.