Baofeng UV-5R en BIPT

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

returnedx schreef: En de toestellen hebben CE-keurmerk.
Ze voldoen dus aan de EU normen. Dat heeft geen belang voor het al dan niet nodig zijn van een vergunning.

Al iemand kunnen bereiken bij het BIPT ondertussen?
Je verwacht hopelijk geen instant reply op je mail? Dat kan even duren en ondertussen tikt de klok... nog 10 dagen?

Ik ga er van uit dat de evenement radio's (4W) niet op PMR/amateur freq's werken maar een specifieke frequentie(range) voor deze toepassing.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nu ben ik zijdelings wel benieuwd waar die kenwoods dan opereren?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

ITnetadmin schreef:Nu ben ik zijdelings wel benieuwd waar die kenwoods dan opereren?
Kijk hier eens waar ze "mogelijk" op gebruikt worden.
Mogelijk 146-148MHz of elders natuurlijk....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

r2504 schreef:Je mag met andere woorden geen toestel bezitten zonder vergunning, tenzij...
Houden != bezitten. Eigendom, bezit, houden, gebruiken, etc zijn juridisch allemaal erg verschillende zaken.

Maar gezien bezit steeds het houden omvat (maar wel uitgebreider is dan dat alleen) maakt dat in de praktijk geen verschil. Eerder omgekeerd: je kunt houder zijn maar geen bezitter. Ook het eigendom van zo'n toestellen zonder vergunning is toegestaan, zolang je ze niet houdt (denk bv aan rechtspersonen).

Of je een toestel al dan niet mag houden zal inderdaad afhangen van die bijlage. Interessant dat "de ontvangtoestellen;" in het algemeen vrijgesteld zijn: scanners edm.
returnedx
Starter
Starter

FlashBlue schreef:Die kenwoods (tenminste als het over pro toestellen gaat en niet veredelde PMR's) zijn vergunning èn frequentie gebonden toestellen.
Vast ingesteld op 1 frequentie (afhankelijk van hoe je het aanpakt kan het ook met instelbare kanalen zijn), aan te vragen bij bipt, vergunningen te betalen, enz...

Die UV-5R's kan je niet onder die vergunningen gebruiken want zijn dualband ham toestellen, waarvoor je een radio amateur licentie nodig hebt, te behalen via examen en betaling van jaarlijkse licentiekost....
En die radio amateur licentie betekent dan dat ook enkel ikzelf één toestel mag bedienen, maar de crew nog niet?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

CCatalyst schreef:Houden != bezitten. Eigendom, bezit, houden, gebruiken, etc zijn juridisch allemaal erg verschillende zaken.
Zucht... als het toestel fysiek in je bezit is mag men het in beslag nemen indien je geen vergunning hebt. Nu tevreden ?
CCatalyst schreef:Interessant dat "de ontvangtoestellen;" in het algemeen vrijgesteld zijn: scanners edm.
Oorspronkelijk mocht je gewoon geen luistertoestellen hebben met uitzondering van deze voor amateur frequenties. Vandaag de dag is men iets soepeler en mag het wel zolang er maar geen verboden frequenties in je geheugens of op de display staan bij controle.
returnedx schreef:En die radio amateur licentie betekent dan dat ook enkel ikzelf één toestel mag bedienen, maar de crew nog niet?
Inderdaad... en zelfs al zou je ganse crew een radioamateur vergunning hebben dan mag je ze nog niet gebruiken voor je evenement (dit is third-party traffiek en verboden, met risico dat men je vergunning intrekt).
returnedx
Starter
Starter

Heb telefonisch contact gehad met BIPT en verteld over Baofeng UV-5R, de specificaties meegedeeld en het doel er van verteld (evenement).
Hun reactie: gewoon aanvraag ten laatste vrijdag indienen en dan heb je volgende week de vergunning met een frequentie.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
CCatalyst schreef:Interessant dat "de ontvangtoestellen;" in het algemeen vrijgesteld zijn: scanners edm.
Oorspronkelijk mocht je gewoon geen luistertoestellen hebben met uitzondering van deze voor amateur frequenties. Vandaag de dag is men iets soepeler en mag het wel zolang er maar geen verboden frequenties in je geheugens of op de display staan bij controle.
Van wat ik hoor is dat niet vanuit goeie wil, maar omdat het internet en de wereldmarkt gewoon ervoor zorgen dat er geen toestellen meer gemaakt worden met frequency lockout specifiek voor 1 land/regio.
Zelfde reden dat ON3s tegenwoordig met 100 watt radios (beperkt naar 50) mogen werken.
De oude regelgeving was iirc 10 watt (en je mag werken met een radio die oorspronkelijk het dubbele vermogen heeft van je max licentievermogen), maar geen kat maakt dat soort toestellen nog.

Belgie is een achterlijk land als het op radio aankomt.
Of dat nu gaat over het beluisteren van de teamradios van een wielerronde (toegelaten in NL, absoluut verboden in BE), het gebruik van mini-autozendertjes om je usb stick op je autoradio te krijgen (absoluut verboden tot europa zich ermee moeide), in Belgie zit je met zeer archaische en restrictieve radiowetgeving, die bv alle uitzendingen buiten bepaalde bands als privegesprekken beschouwd als je er geen licentie voor hebt (bv de airband), en het afluisteren van die gesprekken als wiretapping (het equivalent van een telefoontap).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

returnedx schreef:Hun reactie: gewoon aanvraag ten laatste vrijdag indienen en dan heb je volgende week de vergunning met een frequentie.
Dat gaat dan alvast geen PMR frequentie zijn... en je blijft het risico lopen dat men het toestel in beslag neemt buiten het evenement.

Als ik jou was zou ik tevens een houders vergunning aanvragen om die ellende te voorkomen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

..een houdersvergunning.. dan mag je het toestel wel in je bezit hebben maar nog steeds NIET gebruiken, deze vergunningen zijn voornamelijk in het leven geroepen voor handelaars, zo dien ik ook een lijst bij te houden en een maandelijkse opgave te doen aan wie ik welk toestel verkocht of verhuurd heb....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je mag het dan inderdaad niet gebruiken (maar anders mag hij het zo ie zo al niet bezitten)... voor het gebruik zelf krijgt hij blijkbaar toestemming van het BIPT... met een vaste frequentie.
returnedx
Starter
Starter

Klopt, het gebruik zal inderdaad toegestaan worden met vergunning en een vaste frequentie (tenzei je NATIONAAL aanduid als regio, dan krijg je een gedeelde frequentie).
Over het bezitten hebben ze me niets verteld, zullen ze gaandeweg tijdens de aanvraag allicht wel een melding van maken, dan zal ik uiteraard ook het nodige doen om in orde te zijn. :banana:

Voor geïnteresseerden: als het voor prive gebruik is, is deze setup NIET interessant, aangezien de licentie/vergunning 10-15euro per maand per toestel kost en bovendien ook een dossierkost van 151 euro bij het aanvragen van licenties/vergunningen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

returnedx schreef:
r2504 schreef: Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.walkietalkie.be/ ... daar zal je zien dat je ofwel de keuze hebt voor "kleine events" wat gewoon op basis van een PMR toestel is (en dus geen vergunning vereist), ofwel "middelgrote events" wat op basis is van een 4W Kenwood toestel (gebruikt ook geen PMR of amateur frequenties) waarvoor je wel een vergunning nodig hebt (die je trouwens persoonlijk moet aanvragen).
Die vergunning voor de 4W Kenwood, moet ik dan toch ook kunnen aanvragen met de Baofengs? Op welke frequentie ik moet/mag communiceren speelt voor mij ook zo geen rol. En de toestellen hebben CE-keurmerk.

Je hebt baofengs zonder toetsen bord , met enkel een draaiknop, dat zou dus kunnen .... (die met toetsenbord worden niet vergund!)
Echter je betaald 2x zoveel vergunnings recht tov een DPMR toestel.

Tegenwoordig kan je beter een Digitaal toestel hebben omdat dan de batterij een stuk langer meegaat.
Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik denk zelf twee van deze te kopen bij dx.com:

http://www.dx.com/p/baofeng-uv-5r-1-5-l ... age-328932

Niet voor in België want ik gebruik hier nooit mijn Twintalker PMR's (dus geen nood aan een Baofeng hier), maar voor op skiverlof en in de bergen.
In Andorra waren Midland radio's nog vrij duur ivg met dx.com & Baofeng, rond de 100 euro.

Worst case 50 euro kwijt voor 2, maar dan nog, als dit in een valies zit en niet bloot in de auto ligt, wie gaat daar over lastig doen.
Je moet al erg verdacht doen voor ze je auto opengooien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ub4b schreef:Ik denk zelf twee van deze te kopen bij dx.com:
Je kan kopen wat je wil... maar ik hoop dat het ondertussen duidelijk is wat de wetgeving is (eveneens in Andorra);

- je mag het toestel niet bezitten
- je moet een vergunning hebben voor het gebruik ervan

Dat je hiermee geen rekening (wil) houden is jou probleem... evenals de inbeslagname en mogelijke boetes.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
ub4b schreef:Ik denk zelf twee van deze te kopen bij dx.com:
Je kan kopen wat je wil... maar ik hoop dat het ondertussen duidelijk is wat de wetgeving is (eveneens in Andorra);

- je mag het toestel niet bezitten
- je moet een vergunning hebben voor het gebruik ervan

Dat je hiermee geen rekening (wil) houden is jou probleem... evenals de inbeslagname en mogelijke boetes.
een echte angsthaas

vergunning = we nemen je rechten af en verkopen ze terug aan jou
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ub4b schreef:een echte angsthaas
Nee, het gaat erom dat je dingen respecteerd... wat blijkbaar enorm moeilijk is voor sommige.
ub4b schreef:vergunning = we nemen je rechten af en verkopen ze terug aan jou
Het alternatief is dat we iedereen zomaar zenders laten kopen en uitzenden op welke frequentie dan ook naar believen :bang:

Als je niet verstaat dat er in een maatschappij regels nodig zijn is het droevig :bang:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Als je niet verstaat dat er in een maatschappij regels nodig zijn is het droevig :bang:
Waar het om gaat is dat de overheid aan alles geld wil verdienen. Ze stelen het geld uit je zakken.
Spectrum is gebakken lucht.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap wel dat als Belgie het koppige broertje is in de EU, dat men dan creatief gaat omspringen met zulke dingen.

Ik heb ook meerdere kameraden gehad die zo'n fm transmitters op internet gekocht hebben jaren voordat Belgie dit (verplicht) toeliet.
Het is ook omdat die dingen zo populair zijn geworden dat die aanpassing er uiteindelijk kwam; maw soms kan je een eeuw wachten tot de wet verandert, of je kan gewoon en masse ze negeren en ze zo veranderen. Dat is de realiteit soms.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”