Vantablack

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Heel straffe truuks in America's Got Talent
[youtube]s7wrfzpjf9U[/youtube]

Dus uiteraard de commentaren lezen om meningen te lezen over hoe hij het doet. Het zou blijkbaar met een substantie genaamd Vantablack zijn. Had daar nog nooit van gehoord. Is een stof die blijkbaar het licht bijna 100% absorbeert, waardoor er dus totaal geen reflecties zijn en bijgevolg ook totaal geen reliëf meer te observeren valt. Het lijkt of je naar een plat vlak oppervlak kijkt. Straffe materie (pun intended :)).

https://en.wikipedia.org/wiki/Vantablack
Afbeelding
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik had er al eens van gehoord op een Roosterteeth Podcast en toen wat van opgezocht. Vond het er wel enorm vet uitzien :).
Vantablack lijkt me sterk voor deze act, zo kan het al niet door eender wie gekocht worden (staat ook in hun info: https://www.surreynanosystems.com/purchasing).
Wie het wel kan kopen betaald ongeveer 300 pond voor een blokje van 40x40x3mm.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Had de act paar dagen geleden al gezien en was me aan het afvragen hoe de truc werkte. Iemand zei me met beeldschermen, maar leek me onwaarschijnlijk. Vanta black lijkt hier inderdaad het magische ingrediënt te zijn wat maakt dat dit te herleiden valt tot vingervlugheid, wat ik dan weer knap vind als het, zoals hier, meesterlijk uitgevoerd wordt :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Beeldschermen was ook m'n eerste idee... maar daar kan je geen rozenblaadjes van oprapen (al is dat dan weer de klassieke uit-de-mouw truuk).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen al verschillende filmpjes op YouTube die het proberen uitleggen. Ik vraag me ook wel af of Vantablack al zomaar beschikbaar is voor zoiets, al is dat oppervlak in de truuk toch enorm zwart zonder schaduwen of iets... Er is echter zeker ook een mechanische constructie mee gemoeid die hij met zijn rechtervoet bedient, maar het blijft straf om te zien.
PS: een OLED scherm was ook eerst mijn gedacht, maar dan zou je toch een minimum aan reflectie moeten zien.

PS2: hij werkt overigens voor een bedrijf dat goocheltrucs verkoopt: sansminds.com
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Er is echter zeker ook een mechanische constructie mee gemoeid die hij met zijn rechtervoet bedient
Eens je er op let, is het overigens wel vrij duidelijk. De tafel schudt een heel klein beetje telkens er een munt teleporteert. Het moet dus een constructie zijn die heel snel een munt kan verbergen of terug te voorschijn haalt. Hoe dat juist kan zonder dat je het zelfs kan zien zonder dat hij het verbergt, is me nog een raadsel. Er staat ergens ook een slow-mo filmpje en ook daar zie je niet hoe ze verdwijnen of tevoorschijn komen. Je kan enkel wel zien dat een munt op een nieuwe plaats tevoorschijn komt, nog voor die verdwenen is op zijn originele plaats.
Ik vermoed dat het met wat straffe elektromagneten werkt.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

uitgelegd...

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Tim H. schreef:uitgelegd...
Die had ik direct al gezien in een andere clip (eigenlijk wel erg hoe stuff geript wordt op YouTube, original: maar vond de uitleg toch niet aannemelijk op verschillende punten. Met staven, en een mechanische constructie kom je er toch niet.
Net deze gevonden, en die gaat in heel wat meer detail: . Hij heeft het dus ook over een flip-mechanisme, al vind ik het raar dat je in slomo hier totaal niets van ziet. Niet alleen moet dat flip mechanisme dus binnen 1/30" gedraaid zijn, maar je moet dat nog geluk hebben dat de camera geen frame vastlegt tijdens de draaibeweging.
Integendeel, je ziet iets anders. Als je op 1/4 afspeelt en frame by frame doet. Zie je dat er 1 tussenliggend frame is waar je precies 1 puntje ziet net voordat de munt verschijnt. In de volgend frame ligt de munt er ineens en blijkt dat puntje een punt op de rand van de munt met hoge reflectie.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”