Favoriete lettertypes

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Nog geen topic gezien over de favoriete lettertypes van de UB'ers terwijl dat toch een belangrijk element van het online gedoe is, zeker nu het gebruik van webfonts vrij algemeen geworden is. Of anders gezegd: ik heb de afgelopen week een enorme hoop coding fonts getest, en nu wil ik gewoon mijn huidige favorieten eens posten :P

Let wel op: niet alle programmas hebben dezelfde manier om fonts te tekenen en vaak zijn fonts ook geoptimaliseerd voor een bepaalde grootte of gebruik (monitors, printers, ...), dus een font ziet er niet altijd even goed uit naargelang het programma waarin het gebruikt wordt (en als er iets misloopt verwisselt Windows het met een backup).

De lettertype industrie is ook een soort mafia met absurde licenties, exorbitante prijzen, een hoop "plagiaat" (de lettervorm is eigenlijk onbeschermd, wat goed is voor de gratisbruiker), dus een font kan er ook anders uitzien naargelang de versie omdat de licentie plots werd overgenomen door een ander bedrijf bijvoorbeeld.

Mijn huidige favoriete coding fonts (in Visual Studio, 9px):

- Clan Pro (News) (enkel deze oude versie)
- Verdana
- Verdana Pro (Regular, en Condensed bij 10px)

en Monospaced:
- Office Code Pro
- Cousine
- Liberation Mono

En welke leuke fonts raden jullie aan om eens te bekijken ?

En voor wie goesting gekrgen heeft om op fontjacht te gaan, nog deze tip: op Google Fonts moet je eerst het font selecteren, en het download-pijltje icoon staat dan rechts-bovenaan in het popup vensterke.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Een beetje off topic:
Ik vind het geweldig onnozel dat het in 2017 nog altijd niet mogelijk is om een email in een bepaald font te versturen zodat de ontvanger die in dezelfde layout te zien krijgt.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Comic Sans, uiteraard!

Nee, eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, bedankt voor de tips, ga dat eens proberen! ;) 1 opmerking bij je tips: voor mij is het bij het coden extreem belangrijk dat het fixed width (monospace) fonts zijn. Vandaag ook bizar dat je non-monospace fonts als je favorieten zet? Da's toch compleet onoverzichtelijk zo?
seagull schreef:Ik vind het geweldig onnozel dat het in 2017 nog altijd niet mogelijk is om een email in een bepaald font te versturen zodat de ontvanger die in dezelfde layout te zien krijgt.
Dat kan perfect met HTML (liefst multipart plain text :p) mails. Al ben ik er zelf geen grote voorstander van. Uitzonderingen zijn commerciële newsletters, maar voor een "gewone" mail, laat me zelf maar kiezen in welk font/grootte ik uw tekst lees...
ooh. shiny.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

seagull schreef:Ik vind het geweldig onnozel dat het in 2017 nog altijd niet mogelijk is om een email in een bepaald font te versturen zodat de ontvanger die in dezelfde layout te zien krijgt.
Omdat je dan de font moet embedde'n, dat gaat met html, als een base64 inline of met een pdf. Resultaat: je email is 1mb groter...

Eén van mijn favoriete fonts is Myriad Pro (commercieel) of Vegur (open variant).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb de code liefst zo dicht mogelijk bij een leestaal, en dan is de extra whitespace in monospace niet altijd even leuk.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

programmeren doe ik nog steeds het liefst in courier, alles lekker evenbreed, meer overzicht.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Oh deze vraag brengt me echt helemaal terug naar 1996 wanneer ik me ook nog dergelijke dingen afvroeg :D. Nu is het gewoon overal het meest leesbare, Arial of Verdana bij voorkeur.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Op mobiel Roboto Sans.
Coding: Consolas
Daarnaast ook inderdaad fan van Myriad Pro (maar ja, da's het default Adobe-lettertype en werd in het verleden veel door Apple gebruikt, dus weinig origineel).
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

voor coding : ubuntu mono, proggy en consolas (ik wissel nogal eens af)
voor de rest : als ik het kan lezen is't goed...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik heb de gewoonte om zowat overal (web) Verdana te gebruiken. Alleen als ik wat tekst wil printen stap ik over op 10.5pt Ariel/courier/Times NR o.i.d. Nadeel bij Times NR is dat de 1 en l niet uit elkaar te houden zijn.

Mijn mail client (Pegasus) staat op "plain text" dus liever geen html e.d.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Er bestaan verschillende manieren om zelf het lettertype te forceren op een site, maar je kan dit ook door in uBlock Origin (<- de adblocker) een style filter toe te passen.

Bijvoorbeeld, als je het Heebo font op je computer geïnstalleerd hebt, dan kan je de onderstaande uBlock filter gebruiken om de posts in dat font te lezen:

Code: Selecteer alles

userbase.*##.content:style(font-family: "Heebo" !important)
(in het uBlock dashboard kan je die regel bijzetten in de "My filters" tab)

Bij veel websites is het de html "p" tag (paragraaf) die de content bevat, dus dan is het:

nieuwsblad.*##p:style(font-family: "Heebo" !important)
En als je een bepaalde stijl wil toepassen (semibold, condensed, medium, ...) dan zet je de stijl buiten de aanhalingstekens:

nieuwsblad.*##p:style(font-family: "Heebo" Medium !important)
Vermoeide ogen liggen aan de basis van deze post :P Dus trucje delen voor wie ook eens wil foefelen met fonts.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De perfecte font in mijn ogen: Frutiger.

Voor pure functionaliteit, de klassiekers: Courier en Helvetica.

Alle 3 hebben Zwitserse roots, met Linotype en Adrian Frutiger (de persoon) als spilfiguur. Een van de beste, misschien wel dé beste, fontdesigner van de 20ste eeuw.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Holy bump, Robin!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster