Ik weet niet goed waar ik het moet plaatsen, of op welk forum. Ik weet niet of het een Telenet of IOS probleem is. Vandaar hier ook een 'warme' oproep.
Ik heb regelmatig een probleem met de Telenet mail op de iPhone.
Mijn internet en email gaat onder andere via Telenet.
Het gekke is dat regelmatig de serverpoort uitgaande post vanzelf verandert.
Plots staat er 587 in de settings voor uitgaande poort, en dan krijg ik de melding dat de server mijn mail adres niet aanvaardt....
Als ik de poort terug verander naar 25, gaat alles weer.
Weet iemand hoe dit komt?
Of doe ik ergens iets verkeerd?
Het staat als volgt ingesteld :
Server uitgaande post :
uit.telenet.be
Geen gebruikersnaam
Geen paswoord
gebruik SSL staat af
Geen identiteitscontrole
Serverpoort 25
Alvast dank
Serverpoort uitgaande post verandert vanzelf (iPhone)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Misschien gewoon op 587 laten staan, en je Telenet userid en paswoord ingeven (secure mail).
Dan kan je ook via Telenet versturen wanneer je niet op een Telenet netwerk zit...
Dan kan je ook via Telenet versturen wanneer je niet op een Telenet netwerk zit...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Mag ik even deze terug oppikken
Ik heb een aantal mail accounts op mijn iPhone :
Telenet, iCloud, GMAIL, en eentje van het werk.
Plots zonder iets te veranderen werkte het verzenden van Telenet mail via Proximus netwerk weer niet meer. Elk jaar moet er wel eens iets fout gaan in die mail accounts en dan zoek ik me rot.
Bij proximus zegt men dat ik via relay.proximus.be moet, met SSL actief, poort 587 , en email en wachtwoord ingeven.
Ik krijg dit niet aan het werken.
Maar als ik SSL af zet en via poort 25 ga, werkt het wel.
Idem als ik via wifi ga :
smtp.telenet.be , SSL actief, poort 587 : dit krijg ik niet meer aan het werken.
Zonder SSL, via poort 25 gaat het wel.
Nu heb ik niet genoeg achtergrond om te weten wat hier eigenlijk gaande is. Poort 587 zou veiliger zijn dan poort 25? Of hoe moet ik dit begrijpen?
Wat is het verschil? Waarom verandert dat zomaar?
Alvast dank.
Ik heb een aantal mail accounts op mijn iPhone :
Telenet, iCloud, GMAIL, en eentje van het werk.
Plots zonder iets te veranderen werkte het verzenden van Telenet mail via Proximus netwerk weer niet meer. Elk jaar moet er wel eens iets fout gaan in die mail accounts en dan zoek ik me rot.
Bij proximus zegt men dat ik via relay.proximus.be moet, met SSL actief, poort 587 , en email en wachtwoord ingeven.
Ik krijg dit niet aan het werken.
Maar als ik SSL af zet en via poort 25 ga, werkt het wel.
Idem als ik via wifi ga :
smtp.telenet.be , SSL actief, poort 587 : dit krijg ik niet meer aan het werken.
Zonder SSL, via poort 25 gaat het wel.
Nu heb ik niet genoeg achtergrond om te weten wat hier eigenlijk gaande is. Poort 587 zou veiliger zijn dan poort 25? Of hoe moet ik dit begrijpen?
Wat is het verschil? Waarom verandert dat zomaar?
Alvast dank.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Op poort 25 (SMTP) heb je geen authenticatie nodig... daarom laat een provider die server enkel toe vanop z'n eigen netwerk (omdat hij zo alsnog kan achterhalen die het eventueel zou misbruiken om spam te versturen).
Om te vermijden dat je telkens je uitgaande mail server zou moeten aanpassen als je op een ander netwerk zit voorzien de meeste providers in poort 587 wat SMTP is met authenticatie en encryptie. Het is dus steeds aanbevolen deze poort te gebruiken... en in princiepe moet dat ook gewoon werken als je de juiste parameters ingeeft.
Hoe je dat bij Telenet doe kan je hier vinden... https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... versturen/
Om te vermijden dat je telkens je uitgaande mail server zou moeten aanpassen als je op een ander netwerk zit voorzien de meeste providers in poort 587 wat SMTP is met authenticatie en encryptie. Het is dus steeds aanbevolen deze poort te gebruiken... en in princiepe moet dat ook gewoon werken als je de juiste parameters ingeeft.
Hoe je dat bij Telenet doe kan je hier vinden... https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... versturen/
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Telenet en iOS/macOS blijft altijd problemen geven. Inderdaad redelijk constant dat ze weer ergens iets veranderen en dat iedereen zijn instellingen eruit vliegen.
Uit ervaring is het meestal het makkelijkste om gewoon het hele account eruit te gooien en opnieuw in te geven. Als je IMAP gebruikt komen toch al je mails opnieuw binnen. Moest je nog POP gebruiken heb je andere problemen
.
SSL aanzetten, poort 587 én je login en paswoord ingeven zou wel moeten werken van op elk netwerk. Wij stellen standaard gewoon het hele account opnieuw in en sturen wat test mails die achteraf altijd gewoon werken (van op onze Proximuslijn).
Uit ervaring is het meestal het makkelijkste om gewoon het hele account eruit te gooien en opnieuw in te geven. Als je IMAP gebruikt komen toch al je mails opnieuw binnen. Moest je nog POP gebruiken heb je andere problemen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
SSL aanzetten, poort 587 én je login en paswoord ingeven zou wel moeten werken van op elk netwerk. Wij stellen standaard gewoon het hele account opnieuw in en sturen wat test mails die achteraf altijd gewoon werken (van op onze Proximuslijn).
- Sylvester
- Elite Poster
Ik heb ook het gevoel dat Telenet en IOS/Mac geen beste maatjes zijn. Af en toe verandert er iets en dan is het weer miserie.
Wat die 587 betreft : ik krijg het niet voor mekaar hiermee.
Hij accepteert niet mijn login gegevens. Ik veronderstel dat je hier je mail adres en bijbehorend paswoord moet ingeven, bv. deze die je ingeeft in webmail. Ja toch?
Wat die 587 betreft : ik krijg het niet voor mekaar hiermee.
Hij accepteert niet mijn login gegevens. Ik veronderstel dat je hier je mail adres en bijbehorend paswoord moet ingeven, bv. deze die je ingeeft in webmail. Ja toch?
-
- Deel van't meubilair
Wat heeft TN hiermee te maken... als jou mail client op je iPhone plots een poortnummer aanpast is dat je iPhone z'n schuld... TN kan niets aanpassen op je telefoon hoor !butskristof schreef:Telenet en iOS/macOS blijft altijd problemen geven.
Nogmaals... instellingen op een telefoon veranderen alléén door de telefoon zelf... daar heeft je provider geen enkele impact op.butskristof schreef:Inderdaad redelijk constant dat ze weer ergens iets veranderen en dat iedereen zijn instellingen eruit vliegen.
Je hoeft niets te veronderstellen... de link met de correcte informatie heb ik hierboven reeds gepost.Sylvester schreef:Hij accepteert niet mijn login gegevens. Ik veronderstel dat je hier je mail adres en bijbehorend paswoord moet ingeven, bv. deze die je ingeeft in webmail. Ja toch?
- Sylvester
- Elite Poster
En toch is het specifiek Telenet . Ik heb een diversiteit aan mail accounts : iCloud, Gmail , Lotus notes , enz... Geen problemen hiermee.
Het is altijd Telenet dat problemen geeft.
Maar goed, dit is maar een 'vaststelling' verder niets.
Ik zal het nog eens proberen met de gegevens zoals je aangaf, maar ik dacht dat ik het op die manier al eens had geprobeerd
Het is altijd Telenet dat problemen geeft.
Maar goed, dit is maar een 'vaststelling' verder niets.
Ik zal het nog eens proberen met de gegevens zoals je aangaf, maar ik dacht dat ik het op die manier al eens had geprobeerd
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik denk dat je best contact opneemt met Telenet. Ik heb ook al meegemaakt dat mensen bv hun paswoord ooit gewijzigd hebben en dit wel werkte voor webmail en inkomende mail, maar uitgaande ofwel het oude bleef ofwel niet meer werkte.Sylvester schreef:Wat die 587 betreft : ik krijg het niet voor mekaar hiermee.
Ik zie hier gewoon uit ervaring dat 95% van de problemen met mail op iOS/macOS voorkomen bij Telenet.r2504 schreef:Wat heeft TN hiermee te maken... als jou mail client op je iPhone plots een poortnummer aanpast is dat je iPhone z'n schuld... TN kan niets aanpassen op je telefoon hoor !
Ik doelde natuurlijk op instellingen aan de serverkant die ze wijzigen.
-
- Deel van't meubilair
Google "iphone imap 587 problems"... 296.000 hits... en dat gaat heus niet over Telenet alléén.butskristof schreef:Ik zie hier gewoon uit ervaring dat 95% van de problemen met mail op iOS/macOS voorkomen bij Telenet.
IMAP blijft gewoon een "speciaal" protocol dat gevoelig is... ik ben dan ook blij van gewoon Outlook/Exchange te gebruiken als server.
- Sylvester
- Elite Poster
Correcte informatie? Van Telenet?r2504 schreef:Je hoeft niets te veronderstellen... de link met de correcte informatie heb ik hierboven reeds gepost.Sylvester schreef:Hij accepteert niet mijn login gegevens. Ik veronderstel dat je hier je mail adres en bijbehorend paswoord moet ingeven, bv. deze die je ingeeft in webmail. Ja toch?
Voor alle duidelijkheid , ik ken niet zoveel van al die dingen.
Er staat : voor uitgaande mail beveiliging instellen op TLS.
Volgens mij kan je in een iPhone nergens iets instellen op TLS voor uitgaande mail.
Maar ik kan me vergissen...
Laatst gewijzigd door Sylvester 21 mei 2017, 13:40, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
host name: smtp.telenet.be
username: [volledig emailadres]
password: [paswoord]
use ssl: [aan]
authentication: password
server port: 587
Dat zijn de instellingen die zouden moeten werken. Welke instellingen vindt hij als je het account gewoon verwijdert en terug instelt? Als het paswoord correct is komen ze er normaal wel juist in.
username: [volledig emailadres]
password: [paswoord]
use ssl: [aan]
authentication: password
server port: 587
Dat zijn de instellingen die zouden moeten werken. Welke instellingen vindt hij als je het account gewoon verwijdert en terug instelt? Als het paswoord correct is komen ze er normaal wel juist in.
- Sylvester
- Elite Poster
Even een iPad ter hand genomen, eentje waarop ik nog nooit iets van mail heb ingesteld.
Account aangemaakt : Voeg mail account toe
Naam, email , wachtwoord, ingegeven
Daarna begint hij te 'controleren'....
Daarna komt de melding : E-mail versturen mislukt (Waarom zegt hij überhaupt dat ik mail wil versturen, er is nog eens geen account actief...)
'De gebruikersnaam of wachtwoord voor smtp.telenet.be is onjuist....'
En toch ben ik heel zeker van mijn login, ik kopieer het wachtwoord uit 1password, dus kan niet fout zijn.
Ik weet het niet meer....
Account aangemaakt : Voeg mail account toe
Naam, email , wachtwoord, ingegeven
Daarna begint hij te 'controleren'....
Daarna komt de melding : E-mail versturen mislukt (Waarom zegt hij überhaupt dat ik mail wil versturen, er is nog eens geen account actief...)
'De gebruikersnaam of wachtwoord voor smtp.telenet.be is onjuist....'
En toch ben ik heel zeker van mijn login, ik kopieer het wachtwoord uit 1password, dus kan niet fout zijn.
Ik weet het niet meer....
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Contact opnemen met Telenet en zeggen dat je op beide apparaten problemen hebt met uitgaande mail. Waarschijnlijk dus daar ook iets misgelopen bij een password change ooit of zo. Zoals ik al zei, niet de eerste keer dat ik het hoor.
- Sylvester
- Elite Poster
Ik heb ongeveer 9 maanden geleden inderdaad mijn paswoord veranderd.
Nu weet ik niet meer of ik in die tijd nog een account heb gehad waarbij poort 587 werd gebruikt, ik denk het niet. Ik zal eens contact opnemen met Telenet.
Ik vrees dat het bellen naar Telenet weer iets van lange adem wordt...![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nu weet ik niet meer of ik in die tijd nog een account heb gehad waarbij poort 587 werd gebruikt, ik denk het niet. Ik zal eens contact opnemen met Telenet.
Ik vrees dat het bellen naar Telenet weer iets van lange adem wordt...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Deel van't meubilair
TLS is de opvolger van SSL... op een iPhone noemen ze het echter nog steeds SSL... die toggle moet je dus aanzetten als je poort 587 gebruikt.Sylvester schreef:Volgens mij kan je in een iPhone nergens iets instellen op TLS voor uitgaande mail.
Dit weet je toch meteen als je gewoon naar de webmail gaat en dezelfde credentials gebruikt ?Sylvester schreef:En toch ben ik heel zeker van mijn login, ik kopieer het wachtwoord uit 1password, dus kan niet fout zijn.
Je kan ook altijd eens testen via http://smtper.nanogenesis.fr/
- Sylvester
- Elite Poster
Ik denk dat ik al had gemeld dat deze login met zelfde email en wachtwoord wél werkt via webmail.
Ook voor IMAP instelling (inkomende mail) werkt die login wel.
Voor poort 587 :
The SMTP server requires a secure connection or the client was not authenticated. The server response was: 5.1.0 must authenticate first
Voor poort 25 (zonder authenticatie)
Service not available, closing transmission channel. The server response was: albert.telenet-ops.be bizsmtp 192.99.9.142 relaying denied
Ook voor IMAP instelling (inkomende mail) werkt die login wel.
Even getest :r2504 schreef:
Je kan ook altijd eens testen via http://smtper.nanogenesis.fr/
Voor poort 587 :
The SMTP server requires a secure connection or the client was not authenticated. The server response was: 5.1.0 must authenticate first
Voor poort 25 (zonder authenticatie)
Service not available, closing transmission channel. The server response was: albert.telenet-ops.be bizsmtp 192.99.9.142 relaying denied
-
- Deel van't meubilair
En heb je de twee checkboxes aangezet... Use secured connection, use authentication... en dan je [email protected] en paswoord ingegeven ?Sylvester schreef:Voor poort 587 :
Dit is normaal... de SMTP server op poort 25 is enkel bereikbaar van binnen het Telenet netwerk (goed voor een vaste PC thuis, maar dus niet voor een smartphone).Sylvester schreef:Voor poort 25 (zonder authenticatie)
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Als jouw wachtwoord langer is dan 40 characters, probeer dan eens met alleen de eerste 40 characters.
Check of er geen spatie in jouw mailadres komt bij het intypen. Sommige toetsenbord-apps durven dit wel eens automatisch doen voor of na de @. Probeer eventueel met jouw mailboxnaam/internetlogin (e.g. ab12345)
Check of er geen spatie in jouw mailadres komt bij het intypen. Sommige toetsenbord-apps durven dit wel eens automatisch doen voor of na de @. Probeer eventueel met jouw mailboxnaam/internetlogin (e.g. ab12345)
-
- Deel van't meubilair
Het eerste wat je doet na zo'n test is je paswoord veranderen.tb0ne schreef:Ik zou wel opletten met dat soort test sites, wie weet wat doet men met de gegevens...
Dan is er toch duidelijk een probleem met je account... probeer eens je paswoord aan te passen (maak het ook niet te complex met speciale tekens) en als het dan nog niet lukt zal je TN moeten contacteren.Sylvester schreef:dat had ik al allemaal geprobeerd, zonder resultaat