Wat xayana en r2504 zeggen is niet correct !
Je hebt helemaal geen Arduino meer nodig, zo'n ESP8266 is genoeg.
De ESP-01 uit de link van xayana heeft slecht 2 I/O poort en verder RX/TX (die je ook gerust als IO poorten kan gebruiken)
Als 4 poorten genoeg is voor jou project, zou ik voor zo'n ESP8266 gaan.
de verschillende ESP modules, hebben gewoon meer I/O poorten en/of andere toeters en bellen, vergelijk het met de verschillende modellen
van Arduino. die ESP-01 is er in 512Kb en 1Mb variant, recentere ESP8266 modules, gaan makkelijk tot 4 Mb. (en meer I/O poorten)
Je programmeert ze ook via de gewone Arduino IDE (zorg wel dat de de juist ESP8266 board beladen hebt in je IDE, anders kan je niet compilen)
Let wel, die ESP8266 modules werken op 3.3V (de modernere Arduinos ook trouwens) in vergelijking met (de oude) 5V (Arduinos)
Ikzelf gebruik die ESP8266 modules al geruime tijd voor m'n domotica-systeem, en sinds ik die dingen in gebruik heb, en er Wifi aan m'n project aan te pas komt, heb ik geen behoefte meer aan Arduino boards.
zo bouwde ik een reeks wifi-stopcontacten en wifi-schakelaars, maar dat ik ook geruime tijd geleden. (sinds ik de Sonoff Basic en Sonoff S20 heb leren kennen, en hun belachelijk lage prijs, vind ik zelfbouw voor zo'n dingen de moeite niet meer)
Vorig weekend heb ik mijn draadloze moodlights afgewerkt, via Alexa stuur ik die dingen met spraak aan, niet alleen helderheid, maar ook kleur is instelbaar (tot-en-met regenboog effect). Enige van electronica zijn 2 LEDringen met WS2812 LEDs op, een 18650 3.7V lipootje (12000 mA), een 3.7V naar 5V omvormertje (1 euro per 2 op ebay - die LEDringen werken op 5V), en een ESP8266 (die ESP-01 uit de link van xayana, maar dan goedkoper), en m'n 3D geprinte moodlights, was al wat ik nodig had, om die lampjes deel te laten uitmaken van m'n domotica-systeem ...
gewoon met de Arduino IDE, werkt tranparant voor Arduino & die ESP-modules ...
Edit: voor wat jij nodig hebt, kan je misschien eens kijken naar de Easy ESP firmware:
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Main_Page
(doet exact wat je wil, en je krijgt er nog een web-interface bij om je wifi enzo te configureren)
succes,
Kris
http://www.digitalplayground.be
Where fun meets technology ...