Hulp voor aansluiten UTP/coax

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Iemand in de omgeving Gent die een handje kan toesteken bij het afmonteren van enkele UTP en coaxen in een renovatie?

- Living 1: Niko inbouw 2 * UTP + inbouw coax (TV/Radio).
- Living 2: Niko inbouw 2 * UTP + inbouw coax (TV/Radio).
- Slaapkamer 1: Niko inbouw combinatie 1 UTP & 1 coax.
- Slaapkamer 2: Niko inbouw combinatie 1 UTP & 1 coax.

Technische ruimte
- 6 UTP's waarop RJ45 stekkers moeten komen.
- 4 coaxen.

Dus niet zo heel veel, maar ik sukkel altijd met die Niko UTP dingetjes :-(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

No offence, maar dit ruikt naar zwartwerk :twisted: .
Mijn UTP contactdozen steken telkens achter een kast en ik gebruik de Niko spullen niet meer. Ik krijg die niet aan de praat. Ik heb inbouwaansluitingen gekocht op Amazon. Veel goedkoper en nog nooit problemen gehad met aansluiten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Is toch eenvoudig... gewoon je UTP ontmantelen, de adertjes volgens de kleurtjes in het Niko blokje trekken, restjes afknippen (met een fijne tangetje of nagelknipper is dat handig) en klepje erop duwen.

Moest ik dichterbij wonen wil ik je gerust helpen maar de afstand is wat groot.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

heist_175 schreef:No offence, maar dit ruikt naar zwartwerk :twisted: .
welke wet bepaalt dat je je vrienden (van userbase) niet meer gratis (of tegen onkosten) mag helpen als particulier?
matenet
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 27 keer
Provider

welke wet bepaalt dat je je vrienden (van userbase) niet meer gratis (of tegen onkosten) mag helpen als particulier?
Verschillende wetten (sociaal recht) hier samengevat:
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... een-woning
Vrienden en kennissen

Vrienden mogen wettelijk gesproken niet komen helpen. Als er geen familiale verwantschap is, zal de sociale inspectie dit overmaken aan de economische inspectie die een proces-verbaal (pv) kan opstellen voor de overtreding van de wet op het sluikwerk.

Of hiervoor werkelijk sancties getroffen zullen worden, hangt van diverse factoren af. Als de bouwheer zelf aanwezig is op de werf, zal de inspectie minder snel problemen maken dan wanneer de vriend volledig op zijn eentje komt werken in het huis.

Verder speelt ook de omvang van de werken een rol. De sanctie kan oplopen tot enkele duizenden euro's, zowel voor de bouwheer als voor degene die hem geholpen heeft.
In de praktijk zal een vriendendienst zoals deze voor een kleine onkostenvergoeding geen probleem zijn als je ook zelf aanwezig bent.

Vooral in nieuwbouw doet men soms controles; je moet ook bij de BTW aangifte van een nieuwbouwwoning een lijst maken met familieleden en hun verwantschap en waar ze mee geholpen hebben. Het absurde hier is dat als een familielid een ondernemer is, hij het soort werk dat hij anders uitvoert NIET gratis mag doen, wel betalend uiteraard.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

@matenet
Wat heeft het bouwen /verbouwen van een woning hiermee te maken?
matenet
Plus Member
Plus Member
Provider

Alles, gezien deze zin:
Iemand in de omgeving Gent die een handje kan toesteken bij het afmonteren van enkele UTP en coaxen in een renovatie?
Dit kan gezien worden als werken die anders door een elektricien worden uitgevoerd in een verbouwing. Dus iemand anders (buiten jezelf of naaste familie) die dit doet, kan volgens de wet beschouwd worden als een zwartwerker.

Ik heb persoonlijk ook al mensen geholpen in hun bouw/verbouwing met verschillende kleine werkjes (en steeds gratis); dus zelf heb ik er helemaal geen probleem mee!
De wetgeving is er eigenlijk alleen maar om ervoor te zorgen dat er bij een controle geen discussies kunnen ontstaan, anders is iedereen op een werf ineens "een vriend". Maar ik hoop dus dat de TS iemand vind om even te helpen! Misschien nog een suggestie: kan je in de berging niet werken met een LSA patchpaneel in plaats van stekkers erop te zetten? Dat bestaat zeker vanaf 8 poorten, heb ze zelf zo enkele. Ik vond dat toch handiger werken. Je moet meestal wel een LSA punch-down tool hebben hiervoor (er bestaan ook inbouwdozen die ook dat concept volgen; je moet dan enkel draadjes juist leggen en tool gebruiken; de tool knipt ook direct de draadjes af). Om in de sfeer te blijven, de LSA tool zou je gerust van mij even mogen lenen als je ze nodig zou hebben (Lokeren)!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

matenet schreef:een suggestie: kan je in de berging niet werken met een LSA patchpaneel in plaats van stekkers erop te zetten?
+1
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

matenet schreef:
Alles, gezien deze zin:
Dit kan gezien worden als werken die anders door een elektricien worden uitgevoerd in een verbouwing. Dus iemand anders (buiten jezelf of naaste familie) die dit doet, kan volgens de wet beschouwd worden als een zwartwerker.

Ik heb persoonlijk ook al mensen geholpen in hun bouw/verbouwing met verschillende kleine werkjes (en steeds gratis); dus zelf heb ik er helemaal geen probleem mee!
De wetgeving is er eigenlijk alleen maar om ervoor te zorgen dat er bij een controle geen discussies kunnen ontstaan, anders is iedereen op een werf ineens "een vriend". Maar ik hoop dus dat de TS iemand vind om even te helpen! Misschien nog een suggestie: kan je in de berging niet werken met een LSA patchpaneel in plaats van stekkers erop te zetten? Dat bestaat zeker vanaf 8 poorten, heb ze zelf zo enkele. Ik vond dat toch handiger werken. Je moet meestal wel een LSA punch-down tool hebben hiervoor (er bestaan ook inbouwdozen die ook dat concept volgen; je moet dan enkel draadjes juist leggen en tool gebruiken; de tool knipt ook direct de draadjes af). Om in de sfeer te blijven, de LSA tool zou je gerust van mij even mogen lenen als je ze nodig zou hebben (Lokeren)!
dus als je niet spreekt van een renovatie mag het wel?
wat valt er onder bouw/verbouwing en binnen welke periode na de bouw /verbouwing?
matenet
Plus Member
Plus Member
Provider

dus als je niet spreekt van een renovatie mag het wel?
wat valt er onder bouw/verbouwing en binnen welke periode na de bouw /verbouwing?
Natuurlijk niet; het is een algemeen principe. Maar in sommige sectoren is er nu eenmaal meer structureel, georganiseerd zwartwerk en de controles en/of striktere opvolging van de wetgeving situeert zich daar.
-> De bouwsector is een klassieker, dus daarrond veel controles. Zoals gezegd ook voor nieuwbouw een BTW aangifte, net om zwartwerk te kunnen controleren. In die sector vaak controles
-> De horeca: maatregel: de witte kassa met uurregistraties voor personeel specifiek voor die sector
-> Poets -en onderhoudspersoneel: de invoering van de dienstencheques specifiek voor dit soort werk

Mijn conclusie: een vriendendienst waar je niks of niks meer voor krijgt dan een kleine vergoeding daar gaat niemand een probleem mee hebben, het is niet dat de sociale inspectie zal binnenvallen als je je buurvrouw eens helpt met haar computer. Maar structureel grijs of zwartwerk is nefast voor de economie en de "eerlijke" belastingbetaler.

Maar laat ons vooral verder hulp bieden aan elkaar met kleine werkjes en klusjes! Moest de TS van omgeving Lokeren zijn, zou ik graag helpen (hoewel ik geen kaas heb gegeten van coax, dat heb ik nog nooit gedaan).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Hoe kan er sprake zijn van zwartwerk als je iemand kosteloos ofte gratis en voor niks helpt ????

Ah, dat zal die warme samenleving zijn waarover onze politici de mond vol hebben ...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Helaas wel... Toen mijn nieuwbouw klaar was mocht ik een blad invullen wie me van de familieleden geholpen heeft. Datum, uur, wat... Al een geluk dat ik me dat na 9 maand nog kan herinneren. :roll:

Vrienden mogen in principe niet kosteloos komen helpen.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... een-woning -> voor meer info.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Slafes schreef:Helaas wel... Toen mijn nieuwbouw klaar was mocht ik een blad invullen wie me van de familieleden geholpen heeft. Datum, uur, wat... Al een geluk dat ik me dat na 9 maand nog kan herinneren. :roll:

Vrienden mogen in principe niet kosteloos komen helpen.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... een-woning -> voor meer info.
Incredibile ... Probeer maar morgen eens een loodgieter te vinden die je lekke kraan wilt repareren en je bent voor een maand of 3 zoet (als ze al komen opdagen) of probeer morgen eens een elektrieker of elektronicus te vinden om 2 utp- stekkertjes te monteren ....

Akkoord dat men iets onderneemt tegen het echte zwart werk maar mekaar occasioneel uit de nood helpen ... Arm België, we zijn nog verder weggezakt dan dat ik ooit durfde te dromen ...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

On topic: ik vind de suggestie van een LSA Patch panel echt geweldig. Ik heb een stuk of 40 utpkabels hangen in de toekomstige wasplaats en wist niet goed wat te doen (de elektricien vind dat zijn werk gedaan is omdat ik geen dure kast bij hem kocht...). Dus een patchpanel is de oplossing. Waar koop je zoiets (in het buitenland)?
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Vrienden is absoluut uit den boze, omdat het heel moeilijk nagegaan kan worden wie vriend is en wie gewoon aannemer of klusjesman.
Familiebanden is veel makkelijker aan te tonen.

Officieel moet je voor familieleden ook een aanvraag indienen. Maar ik heb nog nooit gehoord van niet op voorhand aangegeven familieleden die werk deden en die toch beboet werden. Van "vrienden" of "klusjesmannen" hoor je dat wel.

Ik vond het frappant dat een mod de eigen regels niet volgt.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=21541
A. Verboden:
2. Illegale zaken (Warez, omgebouwde consoles, reviewdiscs, OEM licenties)
Iemand helpen in de familie is legaal,
iemand helpen in de gebuurte is "een warme samenleving" (dat doe ik zelf ook, ahja, gij werkt toch in IT :-D )
een oproep plaatsen in vraag&aanbod om in zwart geholpen te worden, ...?!
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

tja,

ik ben wat dat betreft toch echt wel katholiek; als iemand mij in persoon om hulp vraagt zal ik deze altijd (gratis) trachten te helpen

op userbase lijkt het mij duidelijk om een groep leden (virtuele vrienden) te gaan die elkaar helpen
als je dit illegaal vind dan denk ik dat we de font van userbase best aanpassen naar zwart/wit
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Waar heeft hij gezegd dat hij zwartwerkers wil?
Hij wacht netjes op een offerte van al die freelancers hier. :cop:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

cybersurfr schreef:amazon;

https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss_ ... atch+panel

weet dat je hier ook de juiste lsa tool voor nodig hebt

https://www.amazon.de/MHP-Krone-Typ-Ein ... s=lsa+tool
Merci. Hebben jullie als ervaren netwerkbeheerders een tip hoe je dit koopt? Waarop letten? Specifiek merk dat goed is?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Gewoon kijken dat het conform je kabeltype is (Cat5, Cat6, ...) en verder heb je er met/zonder deksel.

Voor het overige kan je weinig fout doen.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

cadsite schreef:Waar heeft hij gezegd dat hij zwartwerkers wil?
Hij wacht netjes op een offerte van al die freelancers hier. :cop:
misschien tijd voor een rubriek 'UB ruildienst' waarbij de leden van de userbase vzw mekaar kosteloos helpen voor een wederdienst tov een ander lid?

blijkbaar bestaat er al een initiatief in deze http://www.letsvlaanderen.be/home
deze blijken geen last te hebben van BTW
'Is er BTW-plicht voor iemand die een cake bakt voor iemand anders, of voor hulp bij een fietsherstelling? LETS meent dat er geen ‘arbeid’ wordt verricht, maar enkel bijstand, hulp en uitwisseling van kennis op vrijwillige basis. Vrijwilligerswerk dus, burenhulp, …'
We spreken dus niet over arbeid maar over elkaar vrijwillig helpen.

Als je echt wilt is elk advies wat hier gegeven wordt aan een ander ook de broodwinning van een bepaalde firma en dus een dienst waarover BTW verschuldigt is?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn madam heeft daar een account, kost je wel €15/jaar (echt geld)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Het is hier stil geworden. Misschien heeft de TS reeds iemand gevonden, of het toch zelf gedaan ?
Het stond niet beschreven hoe dringend het klusje moest uitgevoerd worden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”