dus als je niet spreekt van een renovatie mag het wel?
wat valt er onder bouw/verbouwing en binnen welke periode na de bouw /verbouwing?
Natuurlijk niet; het is een algemeen principe. Maar in sommige sectoren is er nu eenmaal meer structureel, georganiseerd zwartwerk en de controles en/of striktere opvolging van de wetgeving situeert zich daar.
-> De bouwsector is een klassieker, dus daarrond veel controles. Zoals gezegd ook voor nieuwbouw een BTW aangifte, net om zwartwerk te kunnen controleren. In die sector vaak controles
-> De horeca: maatregel: de witte kassa met uurregistraties voor personeel specifiek voor die sector
-> Poets -en onderhoudspersoneel: de invoering van de dienstencheques specifiek voor dit soort werk
Mijn conclusie: een vriendendienst waar je niks of niks meer voor krijgt dan een kleine vergoeding daar gaat niemand een probleem mee hebben, het is niet dat de sociale inspectie zal binnenvallen als je je buurvrouw eens helpt met haar computer. Maar structureel grijs of zwartwerk is nefast voor de economie en de "eerlijke" belastingbetaler.
Maar laat ons vooral verder hulp bieden aan elkaar met kleine werkjes en klusjes! Moest de TS van omgeving Lokeren zijn, zou ik graag helpen (hoewel ik geen kaas heb gegeten van coax, dat heb ik nog nooit gedaan).