Verhuis - abonnement behouden ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Vermoedelijk begin juli verhuis ik naar een nieuwe woning. Ik zou het liefst mijn bestaande proximus start abonnement behouden (vdsl) aangezien ik momenteel een voordeeltarief geniet.

Hoe kan ik op mijn nieuw adres internet verkrijgen zonder nieuw abonnement ? Een onderbreking van enkele dagen is geen ramp gezien ik op 't werk nog internet heb en steeds kan nablijven.

Wat is de beste weg voor de transfer ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Wat bedoel je "zonder nieuw abonnement"? Er zijn geen contracten meer (behalve Joint Offers, maar als je enkel Internet Start hebt is dat sowieso niet het geval)

Gewoon je internet verhuizen denk ik dan. Indien je van een korting geniet, vervalt die sowieso als je werkt met stop abo - start nieuw abo.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:
Provider

Ondanks dat het mastodonten zijn, zijn die gasten vaak vatbaar voor rede.
Bel en leg uit dat je wil klant blijven onder je huidige voorwaarden. Grote kans dat ze dat gewoon goedkeuren.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Lord Utopia schreef:Wat bedoel je "zonder nieuw abonnement"? Er zijn geen contracten meer (behalve Joint Offers, maar als je enkel Internet Start hebt is dat sowieso niet het geval)

Gewoon je internet verhuizen denk ik dan. Indien je van een korting geniet, vervalt die sowieso als je werkt met stop abo - start nieuw abo.
Dat is net mijn vraag hé, ik wil mijn abo niet stopzetten, ik wil gewoon de levering op een ander adres teneinde de korting niet mis te lopen.
cadsite schreef:Bel en leg uit dat je wil klant blijven onder je huidige voorwaarden. Grote kans dat ze dat gewoon goedkeuren.
Ik zou dat dan wel op papier willen, klantendiensten aan de telefoon beloven alles ...

Hoe lang vooraf dien ik de aanvraag te doen (gaat om nieuwbouw / nieuwe wijk, er is dus nog geen fysieke aansluiting aanwezig) ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer
Provider

Op hun site kan je veel terug vinden

https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... gelen.html
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer
Provider

fredo66 schreef: Hoe lang vooraf dien ik de aanvraag te doen (gaat om nieuwbouw / nieuwe wijk, er is dus nog geen fysieke aansluiting aanwezig) ?
Veel kans dat de nieuwe wijk enkel van Fiber wordt voorzien? Geen internet Start mogelijk op Fiber? Ik wil hier geen storm in een glas water veroorzaken :angel:
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Nee, 't is gewoon koper dat ze gaan leggen, ik vroeg dit al 1 jaar geleden aan de projectontwikkelaar. Tenzij Proximus van gedacht zou veranderd zijn.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

fredo66 schreef:Hoe lang vooraf dien ik de aanvraag te doen (gaat om nieuwbouw / nieuwe wijk, er is dus nog geen fysieke aansluiting aanwezig) ?
Meen je nu echt wat je zegt? Er is nog geen fysieke aansluiting aanwezig en je verhuist binnen 6 weken? Dat is dan al grondig misgelopen.
Op het moment dat er een sleuf gegraven is voor de elektriciteit moest je ook een wachtbuis aangelegd hebben voor Proximus en Telenet.
Op het moment dat de ramen en deuren gestoken waren moest je onmiddellijk een Proximus-infrastructuuraansluiting aangevraagd hebben.

Om de situatie recht te trekken, vul onmiddellijk volgend formulier in:
https://www.proximus.be/nl/id_f_cr_infr ... iting.html
Lees https://www.proximus.be/nl/id_cr_buildi ... ouwen.html grondig door.

STAP 2 wanneer er een NTP2007-aansluitdoos aanwezig is:
fredo66 schreef:Wat is de beste weg voor de transfer ?
Vier weken voor de verhuis het formulier invullen op https://www.proximus.be/nl/id_f_cr_hbsr ... uizen.html
diepvries
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

Ik deed het zelf nog een goede maand geleden en verliep heel vlot.

In de energiebocht zit één buis voorzien voor uw Proximus aansluiting, deze bocht moet je verlengen tot aan de rooilijn. Als je dat tijdens de bouwwerken niet hebt gedaan zal je moeten graven en de buis nu nog aanleggen want Proximus graaft niet op privé terrein. Als die buis er eenmaal is vraag je gewoon een verhuis aan bij Proximus, ik heb dat wel een 4-tal maanden op voorhand gedaan maar mag volgens mij geen probleem zijn als dat sneller moet. De verhuis is volledig gratis! (inclusief kabel)

Op de afgesproken dag kwamen 2 Proximus techniekers langs die de smarttube door de energiebocht trokken en zij hebben ook de aansluiting aan de straat gedaan. Daar moest ook een put gegraven worden, dat doen zij want zij weten perfect waar de buis loopt.

Een uurtje later kwam een andere technieker die dan mijn b-box configureerde op dit nieuwe adres, op dat moment sluiten ze ook het oude adres af. Achteraf kreeg ik op mijn eerste factuur wel een kost van 59 euro te zien maar met één telefoontje naar Proximus was dat opgelost.

Pittig detail, als je de Proximus aansluiting laat klaarmaken tijdens de bouwwerken dan vragen zij daar 90 euro voor...
https://www.proximus.be/nl/id_cr_buildi ... ouwen.html

Edit: Ik had bij mijn verhuis wel een Pack met TV+INTERNET+TELEFOON, mogelijk was dat de reden dat alles gratis kon... ik heb pas achteraf mijn telefoon opgezegd.
:???: Orange LOVE 100Mbps
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

raf1 schreef:
fredo66 schreef:Hoe lang vooraf dien ik de aanvraag te doen (gaat om nieuwbouw / nieuwe wijk, er is dus nog geen fysieke aansluiting aanwezig) ?
Meen je nu echt wat je zegt? Er is nog geen fysieke aansluiting aanwezig en je verhuist binnen 6 weken? Dat is dan al grondig misgelopen.
Op het moment dat er een sleuf gegraven is voor de elektriciteit moest je ook een wachtbuis aangelegd hebben voor Proximus en Telenet.
Op het moment dat de ramen en deuren gestoken waren moest je onmiddellijk een Proximus-infrastructuuraansluiting aangevraagd hebben.
Ik bedoel dat langs de kant van Proximus er waarschijnlijk nog niets ligt (gezien een opzoeking niets oplevert). In mijn woning is er uiteraard een wachtbuis (zijn er nog nieuwbouwwoningen zonder ?). En mijn straatkantgevel is de rooilijn. Aan mijn kant is het dus in orde.
diepvries schreef:Een uurtje later kwam een andere technieker die dan mijn b-box configureerde op dit nieuwe adres, op dat moment sluiten ze ook het oude adres af. Achteraf kreeg ik op mijn eerste factuur wel een kost van 59 euro te zien maar met één telefoontje naar Proximus was dat opgelost.

Pittig detail, als je de Proximus aansluiting laat klaarmaken tijdens de bouwwerken dan vragen zij daar 90 euro voor...
Gelet op de opmerking van diepvries ga ik dus de 'publieke werken' NIET zelf vooraf aanvragen. Als het te problematisch is neem ik wel telenet, die hebben al een wijkkast staan zag ik.
clashy96
Starter
Starter
Provider

Best misschien eens bellen met de klantendienst , zij kunnen normaal gezien een check doen of je aansluitbaar bent bij Proximus .
Kan zijn dat er wel nog een invoerkabel moet worden binnengestoken , dit gebeurt vanaf de rooilijn tot in de woonst .

Wat betreft verhuis en behoud abo is normaal gezien geen probleem , je verhuist je bestaand abo .
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Krijg nu een factuur met ondermeer verhuiskosten 59 euro en plaatsing aansluitpunt 30 euro. Dan noem ik het verhuizen van je product niet gratis ... :?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer
Provider

fredo66 schreef: Dan noem ik het verhuizen van je product niet gratis ... :?
Voor je de factuur betaalt bel naar de klantendienst en hou de plaats waar hun aanbod gratis verhuis staat open en vraag voor een creditering. Die aansluitkosten zal je mogelijks moeten betalen maar die verhuiskoste ku'ne' ze terugvorderen.

Als ze moeilijk doen bewijzen met die pagina.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Ik heb geen weet van een pagina waar op staat dat de verhuis volledig gratis is. Maar hier in dit draadje staat een reactie dat dit gratis zou kunnen ...

Enfin, eens opgezocht en wat bij hen online staat komt zeker niet overeen met mijn factuur... Online staat er dat een verhuis 48.76 euro kost en dus niet 59 euro. Die kosten dekken ondermeer de plaatsing van een aansluitpunt (terwijl ze mij dat nog eens afzonderlijk aanrekenen nl. 30 euro).

De installatie omvat zelfs zaken die niet uitgevoerd werden (aansluiten pc bv) maar wat ik nu ook niet echt nodig acht.

Oh ironie, ik heb deze factuur toevallig zien staan in mijn e-services (ik had geen mail gekregen !). Maar enkele dagen geleden kreeg ik een enquete over de verhuis en vooral het administratieve gedeelte/facturatie. Aangezien ik niets extra betaald had liet ik weten heel tevreden te zijn.

update: ik zie nu dat prijs verhuis 48.76 de prijs is voor zelfstandigen en bedrijven, voor particulieren is het meer zoeken en blijkt het inderdaad 59 te zijn. Maar aansluitpunt zou daar nog steeds deel moeten van uitmaken ...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Fredo dit is verhuizen:

De prijs voor de standaard installatie is € 59 en bevat verschillende zaken:
•Installatie van een Proximus-contactpunt
•Installatie en configuratie van de modem, beveiliging en Wi-Fi inbegrepen.
•Plaatsing van de kabels (maximum 50 meter, met eventueel horizontaal boren in een muur) en controle van bestaande bekabeling
•Configuratie van je PC om te surfen op internet (via kabel of interne kaart)
•Installatie van een e-mailadres en alias op 1 PC
•Installatie van een TV-decoder + een kleine demo

We rekenen extra kosten aan indien we andere, extra technische werken moeten uitvoeren (zoals je woning aansluiten op de kabel in de straat).

Welk type installatie we uitvoeren op je nieuwe adres wordt met jou besproken wanneer je je aanvraag hebt doorgegeven. Gelieve je op voorhand zo goed mogelijk te informeren over de beschikbare infrastructuur op je nieuwe adres (aanwezigheid van een Proximus aansluitingspunt, waar deze zich bevindt, identiteit van de vorige Proximus-klant, …). Hiervoor kan de vorige eigenaar of huurder een goede informatiebron zijn.

dus eigenlijk zijn ze correct :)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

48.76 euro voor zelfstandigen, of 59 euro voor particulieren, is hetzelfde.
Het verschil zit hem erin dat voor zelfstandigen tarieven standaard zonder BTW vermeld worden, en voor particulieren standaard met.
Reken je er 21% bij, kom je op hetzelfde bedrag uit (na afronding tot 2 decimalen).
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

boonpwnz schreef:Fredo dit is verhuizen:

Dat is toch hetzelfde als "installatie van een aansluitpunt", je moet anders eens het verschil uitleggen. En ik zie maar 1 contactpunt/aansluitpunt hoor.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fredo66 schreef:
boonpwnz schreef:Fredo dit is verhuizen:

En ik zie maar 1 contactpunt/aansluitpunt hoor.
We rekenen extra kosten aan indien we andere, extra technische werken moeten uitvoeren (zoals je woning aansluiten op de kabel in de straat).

Welk type installatie we uitvoeren op je nieuwe adres wordt met jou besproken wanneer je je aanvraag hebt doorgegeven. Gelieve je op voorhand zo goed mogelijk te informeren over de beschikbare infrastructuur op je nieuwe adres (aanwezigheid van een Proximus aansluitingspunt, waar deze zich bevindt, identiteit van de vorige Proximus-klant, …). Hiervoor kan de vorige eigenaar of huurder een goede informatiebron zijn.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

boonpwnz schreef:We rekenen extra kosten aan indien we andere, extra technische werken moeten uitvoeren (zoals je woning aansluiten op de kabel in de straat).
Dat is een goeie, bij dat pakket van "diensten" van 59 euro plaatsen ze dus wel het contactpunt maar ze sluiten het niet aan naar buiten ... Daarvoor moet je nog eens betalen. Misschien dat sommige mensen het mooi vinden een contactpunt te hebben zonder aansluiting en dat daar zoveel vraag naar is dat Proximus dit via dat pakket van verhuis gaat regelen :?

Even dat pakket van verhuis van 59 euro overlopen:
"Installatie van een Proximus-contactpunt": check, maar aansluiting naar buiten is dus niet inbegrepen lol. Klantenmisleiding noemt men zoiets.
"Installatie en configuratie van de modem, beveiliging en Wi-Fi inbegrepen". Modem stond al klaar, er was geen configuratie, beveiliging van wifi en dergelijke. Heb trouwens zelf weken later een lijntest moeten starten om het juiste snelheidsprofiel te krijgen want mij contacteerden ze niet meer na mijn vraag.
"Plaatsing van de kabels (maximum 50 meter, met eventueel horizontaal boren in een muur) en controle van bestaande bekabeling": is eigenlijk ook niet van toepassing, alle binnenbekabeling was aanwezig (en die werd zeker niet gecontroleerd), en naar buiten, ja dat is dus weer niet inbegrepen ...
"Configuratie van uw PC om te surfen op internet (via kabel of interne kaart)" Que ? Technieker heeft mijn pc niet aangeraakt.
"Installatie van een e-mailadres en alias op 1 PC" Zie vorige
"Installatie van een TV-decoder + een kleine demo" Het ging enkel om internet.

Conclusie: ik zou dus 59 euro moeten betalen enkel voor het plaatsen van een (niet aangesloten) aansluitdoosje (en dan nog eens 30 euro om het echt te laten werken/verbinden). Ik zou toch eventjes die enquete opnieuw willen invullen, kwestie van de mannen van de marketing hun hoera gevoel wat te milderen.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Uit wat ik in bovenstaande lees, staat toch nergens vermeld dat de aansluiting op het proximus-net is inbegrepen bij de verhuisdienst?
Je aansluiting dien je volgens mij ook bij andere maatschappijen steeds afzonderlijk te betalen.
Indien er reeds een aansluiting aanwezig is, dan kom je toe met het pakket van de verhuisdienst.
Is er nog geen aansluiting aanwezig, omdat het een nieuwe woning betreft of de vorige eigenaars hun telecom via coax lieten verlopen, dan heb je dus inderdaad een nieuwe aansluiting nodig, waar je afzonderlijk voor betaald dient te worden.

Volgende keer u beter informeren, heeft niets met klantenmisleiding te maken, maar met foutieve interpretatie van uw kant.
Staat trouwens toch ook op de site vermeld:
proximus.be schreef:De prijs voor de standaard installatie is € 48,76 en bevat verschillende zaken
Installatie van een Proximus-contactpunt
Installatie en configuratie van de modem, beveiliging en Wi-Fi inbegrepen.
Plaatsing van de kabels (maximum 50 meter, met eventueel horizontaal boren in een muur) en controle van bestaande bekabeling
Configuratie van uw PC om te surfen op internet (via kabel of interne kaart)
Installatie van een e-mailadres en alias op 1 PC
Installatie van een TV-decoder + een kleine demo
Welk type installatie we uitvoeren op uw nieuwe adres wordt met u besproken wanneer u uw aanvraag hebt doorgegeven. Gelieve u op voorhand zo goed mogelijk te informeren over de beschikbare infrastructuur op uw nieuwe adres (aanwezigheid van een Proximus aansluitingspunt, waar deze zich bevindt, identiteit van de vorige Proximus-klant, …).
U hebt nog geen Proximus-kabel tot in uw nieuwe locatie? Onze medewerkers zorgen ook voor de aansluiting tussen de kabel in de straat en uw woning/kantoor. Deze interventie wordt dezelfde dag uitgevoerd maar is niet inbegepen in de prijs voor de standaard installatie, net zoals eventuele extra toestellen zoals een Wi-Fi versterker.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

jorisx schreef:Volgende keer u beter informeren
Bij een klantvriendelijke provider is dat ook de taak van de provider en dit op het moment van bestelling.
jorisx schreef:heeft niets met klantenmisleiding te maken
Toch wel:
"Installatie van een Proximus-contactpunt"
Als je de klant niet wil misleiden moet daar staan : installatie van een NIET WERKEND proximus-contactpunt of beter nog aanbrengen van een niet-werkend proximus-contactpunt.

Onder "installatie" verstaat een gebruiker : werkend ... Installatie is in dit geval een veel te duur woord voor ophangen van een niet aangesloten bakje.
Als ik aan mijn electricien vraag om een stopcontact bij te plaatsen verwacht ik ook niet dat hij zijn factuur gaat uitsplitsen : installatie stopcontact en ook nog eens aansluiting stopcontact op het net. Je plaatst die dingen om ze te gebruiken en dus aan te sluiten.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je hebt 3 dingen bij elke provider want we hebben er maar 2. De rest zijn resellers dus het is zeer simpel:

Installatiekost
Activatiekost
Aansluitingskost

Maar velen op dit forum roepen direct klantenmisleiding...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die plaatsing aansluitpunt van 30 euro moet je dan betwisten. Een normale mens begrijpt inderdaad dat een verhuis 59 euro kost uit de informatie die Proximus op hun website vermeldt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef:Een normale mens begrijpt inderdaad dat een verhuis 59 euro kost uit de informatie die Proximus op hun website vermeldt.
Betwisten hoe dan?

Je hebt geen poot om op te staan want in de voorwaarden en die accepteer je als je verhuist en wilt blijven bij proximus staat dit:

identiteit van de vorige Proximus-klant, …).
Je hebt nog geen Proximus-kabel tot in je nieuwe woning? Onze medewerkers zorgen ook voor de aansluiting tussen de kabel in de straat en je woning. Deze interventie wordt dezelfde dag uitgevoerd maar is niet inbegepen in de prijs voor de standaard installatie, net zoals eventuele extra toestellen zoals een Wi-Fi versterker.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boonpwnz schreef:Betwisten hoe dan?
Omschrijving van de kosten op de factuur is dubbelzinnig:
aansluitpunt en Proximus-contactpunt
http://www.woorden.org/woord/aansluitpunt
http://www.woorden.org/woord/contactpunt

Proximus moet maar duidelijk communiceren.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

fredo66 schreef:Als ik aan mijn electricien vraag om een stopcontact bij te plaatsen verwacht ik ook niet dat hij zijn factuur gaat uitsplitsen : installatie stopcontact en ook nog eens aansluiting stopcontact op het net. Je plaatst die dingen om ze te gebruiken en dus aan te sluiten.
Je zal toch duidelijk moeten afspreken met je electricien waar hij dat stopcontact moet plaatsen en waar hij dit dient aan te sluiten. Wees gerust, je electricien zal zijn werkuren voor het leveren en plaatsen van de voedingskabel ook aanrekenen hoor. En dit naast de kostprijs van je stopcontact!
Meer nog: indien hij moet kappen en breken om voedingskabel tot aan je stopcontact te brengen, dan zal je zelf nog mogen opdraaien voor herstellingen aan pleisterwerk en/of schilderwerk/behang.
fredo66 schreef:
jorisx schreef:Volgende keer u beter informeren
Bij een klantvriendelijke provider is dat ook de taak van de provider en dit op het moment van bestelling.
Het staat duidelijk op hun website vermeld, bij de voorwaarden, welke je ook aanvaard door uw bestelling te plaatsen.

wat baten kaars en bril...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

fredo66 schreef:
jorisx schreef:heeft niets met klantenmisleiding te maken
Toch wel:
"Installatie van een Proximus-contactpunt"
Als je de klant niet wil misleiden moet daar staan : installatie van een NIET WERKEND proximus-contactpunt of beter nog aanbrengen van een niet-werkend proximus-contactpunt.

Onder "installatie" verstaat een gebruiker : werkend ... Installatie is in dit geval een veel te duur woord voor ophangen van een niet aangesloten bakje.
Als ik aan mijn electricien vraag om een stopcontact bij te plaatsen verwacht ik ook niet dat hij zijn factuur gaat uitsplitsen : installatie stopcontact en ook nog eens aansluiting stopcontact op het net. Je plaatst die dingen om ze te gebruiken en dus aan te sluiten.
Ga ik volledig, 100% mee akkoord.
Als je een contactpunt "installeert", moet dat ook werkend zijn.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Ik wil de lezers van dit zeer spannende draadje :wink: de ontknoping niet verzwijgen. Na telefonische contactname met de klantendienst werden beide bedragen geschrapt. Ik hoef dus helemaal niets te betalen voor de verhuis zelf en mijn abonnement loopt gewoon door aan het oude (prijsgunstige) tarief.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”