Systeem crasht voortdurend

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Bossie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

OPS (windows 2000 sp4) crasht soms (kan 1x zijn tot 5x per dag). Daarom dacht ik dat het door de bios was die ik onlangs geflashed had. Heb dit dan ongedaan gemaakt, door CMOS jumper te verzetten, etc. Maar blijkbaar doet het probleem zich nog voor.

Onlangs heb ik nieuw geheugen gekocht (2x 512mb DDR400 PC3200 van Twinmoss) en daarmee tergelijkertijd ook de bios geflashed en sindsdien zijn de problemen begonnen. Meestal reboot het systeem direct zonder enige foutmelding. Af en toe krijg ik een blauw scherm met de boodschap "irq not less or equal".

Ik heb ergens op een forum gelezen van een persoon die dezelfde fout kreeg, dat het kon liggen aan de muis. Dit kon, want systeem viel verscheidene keren uit toen ik in autocad aan het tekenen was, juist op het moment dat ik telkens mijn scroll gebruikte. Dus muis al vervangen, bios teruggebracht, en ook een memtest uitgevoerd die geen enkele error geeft.
Weet iemand nog raad?
Greetz Bossie
Joe Sixpack
Member
Member
Contacteer:

Bossie schreef:OPS (windows 2000 sp4) crasht soms (kan 1x zijn tot 5x per dag). Daarom dacht ik dat het door de bios was die ik onlangs geflashed had. Heb dit dan ongedaan gemaakt, door CMOS jumper te verzetten, etc. Maar blijkbaar doet het probleem zich nog voor.

Onlangs heb ik nieuw geheugen gekocht (2x 512mb DDR400 PC3200 van Twinmoss) en daarmee tergelijkertijd ook de bios geflashed en sindsdien zijn de problemen begonnen. Meestal reboot het systeem direct zonder enige foutmelding. Af en toe krijg ik een blauw scherm met de boodschap "irq not less or equal".

Ik heb ergens op een forum gelezen van een persoon die dezelfde fout kreeg, dat het kon liggen aan de muis. Dit kon, want systeem viel verscheidene keren uit toen ik in autocad aan het tekenen was, juist op het moment dat ik telkens mijn scroll gebruikte. Dus muis al vervangen, bios teruggebracht, en ook een memtest uitgevoerd die geen enkele error geeft.
Weet iemand nog raad?

ik heb veel zever gehad met SP4, op t werk hadden wij een pc die een gc-ms aanstuurde en die hiervoor een paar pci controller kaarten voor nodig had. Wat je kan proberen is SP4 deinstaleren en met SP3 te werken, aangezien je in autocad werkt ga ik ervan uit dat dit een productie pc is en geen administratieve.
kikker46
Pro Member
Pro Member

Staat er niet bij welke IRQ ? Ik kan in mijn bios instellen bij sommige poorten welke irq dat hij moet instellen, bijvoorbeeld bij lpt1 of com poort. Doordat te veranderen naar een andere irq heb ik mijn probleem toch opgelost. Mijn scanner vroeg teveel op die irq wegens lpt, dus die verandert en klaas was keesie.

Mvg,

Kikker
C-Phest
Premium Member
Premium Member

Als het aan de muis ligt moet je eens zoeken naar running processes van een of andere mouse driver.

Daar zijn inderdaad over de jaren al wat problemen mee geweest.
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
Bossie
Plus Member
Plus Member

Aan de muis kan het niet liggen, want deze is reeds vervangen. En normaal gezien zou het ook niet mogen liggen aan SP4, want voordien werkte het wel met SP4.

@kikker

Kan niet zeggen welke IRQ, want PC crashte gisteren een paar keer zonder foutmelding.
Greetz Bossie
Sparky
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

Ligt het mss niet aan de geheugen ? Misschien kan je u oude geheugen is testen, mss dat die nieuw geheugen kapot is of zo :wink:
Bossie
Plus Member
Plus Member

Dat was ik al van plan om volgende week eens uit te proberen. Maar ik zit nu op kot, en geheugen ligt thuis. Zou mij wel verwonderen dat het dat zou zijn, aangezien ik geen fouten krijg als ik een memory test uitvoer.
Greetz Bossie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Als je je bios hebt geflasht, breng je het zeker niet terug op de vorige versie door het te resetten met de jumper op je moederbord.
Het enige dat je daarmee doet is je bios terug naar de standaard/deflaultwaarden brengen qua instellingen - opstartvolgorde, timings, power management, ....

Een andere muis kan nog steeds dezelfde driver gebruiken waardoor het probleem hetzelfde blijft.

Probeer - zoals hier al aangehaald - zoveel als mogelijk terug te gaan naar de situatie voor dat de problemen begonnen.

Kijk ook eens in het windows logboek, misschien dat er daar iets meer staat.
Bossie
Plus Member
Plus Member

Hey, het probleem is opgelost. Ik had zoals aangehaald hierboven, alles geprobeerd, tot ik vorige week mijn geheugenlatjes eens van plaats heb verwisseld.

Sindsdien heb ik een stabiel systeem! Ik wou dit toch effe vermelden voor mensen die in de toekomst mss met hetzelfde probleem te kampen krijgen.
Greetz Bossie
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”