Telenet sluit gemeenten 2 dagen af van internet, tv en telefoon: “Medewerker moet verplicht verlof nemen”
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Zeker in het geval van de apotheker lijkt geld me totaal niet het probleem.
Die man/vrouw heeft zowat constant internet nodig, maar de hoeveelheid data zijn volgens mij verwaarloosbaar.
Om hiervoor een backup te voorzien volstaat een MiFi en een sim kaart of misschien zelfs gewoon tethering van de gsm.
Die man/vrouw heeft zowat constant internet nodig, maar de hoeveelheid data zijn volgens mij verwaarloosbaar.
Om hiervoor een backup te voorzien volstaat een MiFi en een sim kaart of misschien zelfs gewoon tethering van de gsm.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Waarom slaag jij er niet in woorden zoals "misschien" te begrijpen ?Slafes schreef:Waarom slaag jij er altijd in om anderen hun rekening te maken, ook al is ze absoluut vaak zo krom als een banaan?
Dat weten ze niet... het gaat erom enkel wat te komen provider bashen op basis van een sensatie artikel uit een krant... heel selectief dan want over andere nutsvoorzieningen zwijgt men netjes ook al voorziet men daar eveneens werken/onderhoud op. Het is trouwens gewoon heel naïef om te geloven dat je NOOIT downtime hebt.bruma schreef:Hoe lang is de kabel nu eigenlijk verbroken geweest, want we spreken toch over iets van meer dan 2 maand terug?
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Worldline kreeg zelfs bakken kritiek op TV toen mensen eens niet meer konden betalen met Bancontact.
Moet de kleine zelfstandige dan ook al een backup bij de concurrent nemen?
Worldline doet net als de bankenwereld zijn onderhoud 's nachts. En ze gaven een Commerciële geste!
Wat nutsvoorzieningen betreft is het heel duideljk:
Al wat voor het aansluitpunt, de meter of teller ligt, daar is de nutsmpij
voor verantwoordelijk. Al wat daar achter ligt is voor de klant.
Moet de kleine zelfstandige dan ook al een backup bij de concurrent nemen?
Worldline doet net als de bankenwereld zijn onderhoud 's nachts. En ze gaven een Commerciële geste!
Wat nutsvoorzieningen betreft is het heel duideljk:
Al wat voor het aansluitpunt, de meter of teller ligt, daar is de nutsmpij
voor verantwoordelijk. Al wat daar achter ligt is voor de klant.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dat zijn pannes... wat wil je hiermee bewijzen ?mipa schreef:Worldline kreeg zelfs bakken kritiek op TV toen mensen eens niet meer konden betalen met Bancontact.
Dat moet die zelfstandige zelf bepalen... hoeveel inkomsten loopt hij mis en kan hij op basis daarvan een backup verantwoorden.mipa schreef:Moet de kleine zelfstandige dan ook al een backup bij de concurrent nemen?
Wat mij betreft moet die zelfstandige dus niets... maar dan ook niet komen wenen als er eens een onderhoud is van enkele uurtjes.
Wordonline heeft dan ook geen infrastructuur in de straat... puur in een datacenter 's nachts onderhoud doen is heel wat eenvoudiger dan dit in gans Vlaanderen te moeten doen (vergelijk trouwens maar eens hun totaal aantal uren onderhoud versus deze van een telecom provider op gans z'n netwerk). Trouwens als het al teveel is te betalen voor een backup xDSL lijntje dan ga je helemaal al niet willen betalen om onderhoud 's nachts te laten gebeuren (of dacht je dat mensen gratis werken).mipa schreef:Worldline doet net als de bankenwereld zijn onderhoud 's nachts.
Euh... wat wil je hier mee bewijzen ? Elektriciteit, gas, water, ... zijn hier allemaal al afgesloten geweest in het verleden wegens werkzaamheden.mipa schreef:Wat nutsvoorzieningen betreft is het heel duideljk: Al wat voor het aansluitpunt, de meter of teller ligt, daar is de nutsmpij voor verantwoordelijk. Al wat daar achter ligt is voor de klant.
Wat mij betreft zit deze discussie er wel op... ALLES heeft onderhoud nodig, als jij te naïef bent om dat in te zien is het jou probleem. WIl je je er ook niet tegen verzekeren dan is het dubbel jou probleem. En een kleine zelfstandige die wel zelf dikke facturen kan sturen aan z'n klanten moet niet wenen als hij een IT'er moet inhuren.
Case closed.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Dat welles-nietes spelletje brengt ons nergens.
Moet een bedrijf een backup internetlijn voorzien? Nee.
Moeten ze staan zagen als het dan ns uitligt? Ook niet.
Van alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, water, gas, ...) is internet de meest complexe, en dus automatisch ook de meest fragiele.
Gelukkig is het ook een van de gemakkelijkste om een backup voor te voorzien.
Wat voor backup?
Dat kan gaan van een volledig ontdubbelde lijn (loadbalance), tot een kleine failover oplossing, of desnoods een tether op een mifi unit of gsm.
Moet de provider bij geplande werken een backup voorzien voor de getroffen huizen?
Misschien. Ze hadden alleszins veel goodwill gecreeerd als ze tijdelijk bv 3g routertjes ofzo hadden uitgedeeld.
De watermaatschappij deelt ook zakjes uit als de leiding platligt (enfin, meestal is dat de civiele of de brandweer, maar kom).
Daarentegen gaat de elektriciteitsmaatschappij geen generators gaan uitdelen bij voorziene pannes.
In dit geval zit je met een voldoende op voorhand aangekondigde uitval.
Je kan dus, vrij makkelijk zelfs, ervoor zorgen dat je een noodbackup hebt klaarstaan, als je business ervan afhangt.
Vind je dat telenet dat zelf maar moet voorzien? Goed, bel ze maar, ze hebben oplossingen voorhanden, maar willen ze niet gratis geven. Je kan dat afkeuren zoveel je wil, maar het lost het probleem nog niet op.
Als bancontact uitvalt wordt er ook moord en brand geschreeuwd.
Wel, dan had je als maatschappij, en als bedrijf, maar moeten beseffen dat elektronisch geld risicos inhoudt, en je hebt een perfecte backup (fysiek geld).
Met de kaart betalen mag dan "wreed handig" zijn, denken dat die systemen 100% uptime hebben is een illusie, geen enkel systeem zal je dat garanderen, ook niet met een miljoenen SLA.
Elektriciteit, water, gas, ... dat uitvalt, is veel ernstiger en veel moeilijker om op te vangen. Generators, ups'en, waterzakjes, gasflessen, dat brengt allemaal een logistiek met zich mee.
Ik snap dat mensen internet ook klasseren als nutsvoorziening, maar nog ns, het systeem is veel complexer dan de anderen, en toch veel makkelijker om in backup te voorzien.
"Keeping all your eggs in one basket" is geen winnende bedrijfsstrategie.
Je moet dus zelf afwegen hoeveel je backup oplossingen voor elk van deze je waard zijn.
PS: het voorbeeld van de apotheek die miljoenen in zijn vebouwing steekt, maar dan weigert om een backup voor zijn internet te voorzien omdat dat "te duur" is (ook al hangt hun business ervan af), is een schandalig voorbeeld van hoe mensen zichzelf in de voet schieten.
Moet een bedrijf een backup internetlijn voorzien? Nee.
Moeten ze staan zagen als het dan ns uitligt? Ook niet.
Van alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, water, gas, ...) is internet de meest complexe, en dus automatisch ook de meest fragiele.
Gelukkig is het ook een van de gemakkelijkste om een backup voor te voorzien.
Wat voor backup?
Dat kan gaan van een volledig ontdubbelde lijn (loadbalance), tot een kleine failover oplossing, of desnoods een tether op een mifi unit of gsm.
Moet de provider bij geplande werken een backup voorzien voor de getroffen huizen?
Misschien. Ze hadden alleszins veel goodwill gecreeerd als ze tijdelijk bv 3g routertjes ofzo hadden uitgedeeld.
De watermaatschappij deelt ook zakjes uit als de leiding platligt (enfin, meestal is dat de civiele of de brandweer, maar kom).
Daarentegen gaat de elektriciteitsmaatschappij geen generators gaan uitdelen bij voorziene pannes.
In dit geval zit je met een voldoende op voorhand aangekondigde uitval.
Je kan dus, vrij makkelijk zelfs, ervoor zorgen dat je een noodbackup hebt klaarstaan, als je business ervan afhangt.
Vind je dat telenet dat zelf maar moet voorzien? Goed, bel ze maar, ze hebben oplossingen voorhanden, maar willen ze niet gratis geven. Je kan dat afkeuren zoveel je wil, maar het lost het probleem nog niet op.
Als bancontact uitvalt wordt er ook moord en brand geschreeuwd.
Wel, dan had je als maatschappij, en als bedrijf, maar moeten beseffen dat elektronisch geld risicos inhoudt, en je hebt een perfecte backup (fysiek geld).
Met de kaart betalen mag dan "wreed handig" zijn, denken dat die systemen 100% uptime hebben is een illusie, geen enkel systeem zal je dat garanderen, ook niet met een miljoenen SLA.
Elektriciteit, water, gas, ... dat uitvalt, is veel ernstiger en veel moeilijker om op te vangen. Generators, ups'en, waterzakjes, gasflessen, dat brengt allemaal een logistiek met zich mee.
Ik snap dat mensen internet ook klasseren als nutsvoorziening, maar nog ns, het systeem is veel complexer dan de anderen, en toch veel makkelijker om in backup te voorzien.
"Keeping all your eggs in one basket" is geen winnende bedrijfsstrategie.
Je moet dus zelf afwegen hoeveel je backup oplossingen voor elk van deze je waard zijn.
PS: het voorbeeld van de apotheek die miljoenen in zijn vebouwing steekt, maar dan weigert om een backup voor zijn internet te voorzien omdat dat "te duur" is (ook al hangt hun business ervan af), is een schandalig voorbeeld van hoe mensen zichzelf in de voet schieten.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Vrij gemakkelijk is dat niet voor een piepkleine KMO zoals een tandarts of notaris.ITnetadmin schreef:Je kan dus, vrij makkelijk zelfs, ervoor zorgen dat je een noodbackup hebt klaarstaan, als je business ervan afhangt.
Daar placeert Telenet een homegateway en Proximus een bbox3. Als de tandarts z'n Wifi-printer/scanner die verbonden is aan de Telenet HGW moet voorzien van internet via de Bbox3 gaat die toch een specialist mogen inhuren.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En waarom is dat niet eenvoudig... als ze zelf facturen mogen uitschrijven is het toch eenvoudig ?raf1 schreef:Vrij gemakkelijk is dat niet voor een piepkleine KMO zoals een tandarts of notaris.
Maar een factuur betalen aan een andere zelfstandige of IT'er is plots moeilijk of wat
So what, is dat een probleem ? Je doet precies of het zijn allemaal sukkelaars, maar hun leven hangt wel af van hun internetraf1 schreef:gaat die toch een specialist mogen inhuren.
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Inderdaad! Een netwerkkabel van 30 meter en een specialist die een paarraf1 schreef:Vrij gemakkelijk is dat niet voor een piepkleine KMO zoals een tandarts of notaris.ITnetadmin schreef:Je kan dus, vrij makkelijk zelfs, ervoor zorgen dat je een noodbackup hebt klaarstaan, als je business ervan afhangt.
Daar placeert Telenet een homegateway en Proximus een bbox3. Als de tandarts z'n Wifi-printer/scanner die verbonden is aan de Telenet HGW moet voorzien van internet via de Bbox3 gaat die toch een specialist mogen inhuren.
stapjes meer moet doen zal het verschil niet maken. De router van mijn
buurman (apotheek) moest geherconfigueerd worden. Maar volgens
r2504 verdienen zelfstandigen allicht genoeg om er eentje voltijds
in dienst te houden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Zijn we nu allemaal op ons achterhoofd gevallen?
Het is nochtans vrij eenvoudig:
Een backup voorzien kost *niet veel*. Die kost is verdeeld in eenmalige kosten (bv nieuwe router, interventie van een ITer), en recurring costs (abbonementsgeld).
Geen backup voorzien en uitval hebben kost ook geld.
Als "kost van internet backup" > "kost van verlies wegens geen internet backup", dan steek je eentje.
Als "kost van verlies wegens geen internet backup" > "kost van internet backup", dan steek je geen.
Dat is eenvoudige wiskunde.
Als je geen steekt, dan klaag je niet als het uitvalt.
Je hebt de risicos genomen, de teerling geworpen. Je hebt geen omnium/brandverzekering genomen, en de auto in de prak gereden / het huis is afgebrand.
Je hebt geen SLA genomen en geen backup gestoken, en het "noodlot" heeft toegeslaan.
Het niet begrijpen van deze simpele economische oefening, is toch wel alarmerend wanneer het zelfstandigen betreft.
Zijn de contracten eerlijk? Nee, een bedrijf als Telenet gaat echt niet onderhandelen met een kleine kmo over de voorwaarden. Dat is zwijgen en betalen, of zwijgen en niet tekenen.
Kan Telenet betere service verlenen? Absoluut. Zoals ik al eerder zei, een gratis 3g routertje in bruikleen dat je in de plaats van je huidige telenet router steekt zou al veel goedmaken.
Maar dat zelfstandigen/kmos even hard of harder klagen dan gewone consumenten, dat snap ik niet.
Consumenten hebben een B2C contract, en een consument wordt niet altijd verwacht te weten wat hij tekent. Vandaar ook de vele beschermingen die de wet tracht in te bouwen.
Zelfstandigen tekenen een B2B contract; zij worden geacht ofwel te weten wat ze tekenen, ofwel iemand in te huren die dat weet en het hen kan vertellen.
Het is nochtans vrij eenvoudig:
Een backup voorzien kost *niet veel*. Die kost is verdeeld in eenmalige kosten (bv nieuwe router, interventie van een ITer), en recurring costs (abbonementsgeld).
Geen backup voorzien en uitval hebben kost ook geld.
Als "kost van internet backup" > "kost van verlies wegens geen internet backup", dan steek je eentje.
Als "kost van verlies wegens geen internet backup" > "kost van internet backup", dan steek je geen.
Dat is eenvoudige wiskunde.
Als je geen steekt, dan klaag je niet als het uitvalt.
Je hebt de risicos genomen, de teerling geworpen. Je hebt geen omnium/brandverzekering genomen, en de auto in de prak gereden / het huis is afgebrand.
Je hebt geen SLA genomen en geen backup gestoken, en het "noodlot" heeft toegeslaan.
Het niet begrijpen van deze simpele economische oefening, is toch wel alarmerend wanneer het zelfstandigen betreft.
Zijn de contracten eerlijk? Nee, een bedrijf als Telenet gaat echt niet onderhandelen met een kleine kmo over de voorwaarden. Dat is zwijgen en betalen, of zwijgen en niet tekenen.
Kan Telenet betere service verlenen? Absoluut. Zoals ik al eerder zei, een gratis 3g routertje in bruikleen dat je in de plaats van je huidige telenet router steekt zou al veel goedmaken.
Maar dat zelfstandigen/kmos even hard of harder klagen dan gewone consumenten, dat snap ik niet.
Consumenten hebben een B2C contract, en een consument wordt niet altijd verwacht te weten wat hij tekent. Vandaar ook de vele beschermingen die de wet tracht in te bouwen.
Zelfstandigen tekenen een B2B contract; zij worden geacht ofwel te weten wat ze tekenen, ofwel iemand in te huren die dat weet en het hen kan vertellen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Een geplande interventie is geen noodlot. Deze zelfstandige heeft al sinds 1993 eenITnetadmin schreef:Zijn we nu allemaal op ons achterhoofd gevallen?
(---)
Je hebt de risicos genomen, de teerling geworpen. Je hebt geen omnium/brandverzekering genomen, en de auto in de prak gereden / het huis is afgebrand.
Je hebt geen SLA genomen en geen backup gestoken, en het "noodlot" heeft toegeslaan.
Het niet begrijpen van deze simpele economische oefening, is toch wel alarmerend wanneer het zelfstandigen betreft.
telefoonlijn voor privé/professioneel gebruik en ik heb nooit de behoefte gehad aan een backup.
Misschien zijn we allemaal in de boter gevallen. Sinds ik een betaalterminal heb deed
ik voor 10 euro in de maand wel een upgrade naar een bizz pack waarbij gegarandeerd wordt
dat een uitval de dag zelf wordt hersteld, desnoods met een 3G/4G oplossing tijdelijk.
Minder risico's en dan nog wat extra's (Onedrive etc.) voor 10 euro is nog betaalbaar.
Wat zegt Telenet echter bij zijn 'werven':
Dus in plaats van je echt te helpen proberen ze je nog wat in de maagU kunt een 4G Mobile WiFi (toestel) aankopen, waarmee u verschillende toestellen (computer, laptop, WiFi betaalterminals) kunt verbinden met het internet (aanbevolen maximum 10). Indien u wenst, kunt u deze modem via Telenet aankopen (€81,82) in combinatie met een mobiel data abonnement, King Business Surf (€8,00 per maand voor 2GB) of Kong Business Surf (€20,00 per maand voor 8GB).
(---)
Als back-up voor uw betaalterminal kunt u opteren voor een mobiele versie. Deze wordt aangeboden als huurmodel via uw huidige leverancier of via bijvoorbeeld Brainpoint, CCV, Rent a Terminal, Rent- to-Pay of Terminalrent om u tijdelijk verder te helpen.
te splitsen ook. Nee, ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Wie spreekt er hier over voltijds... huur een IT'er in voor een actieve failover configuratie te doen... meer dan twee uurtjes gaat die niet bezig zijn.mipa schreef:De router van mijn buurman (apotheek) moest geherconfigueerd worden. Maar volgens r2504 verdienen zelfstandigen allicht genoeg om er eentje voltijds in dienst te houden.
Het is toch mijn schuld niet dat jij dit blijkbaar niet kan en iedere keer z'n router opnieuw moet "herconfigureren" ?
Maar iemand twee uurtjes inhuren zal vermoedelijk weeral te duur zijn
Maar wel komen wenen als een klein kind als je enkele uren geen internet hebt ?mipa schreef:Nee, ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen...
Waarom discussieer ik trouwens nog met zo'n mensen... ze kennen de risico's maar willen niet naar gratis raad luisteren
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik heb zoals in deze video:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170424_02849087
nog nooit een klein kind horen zeggen dat het perfect kan begrijpen dat een dienst enkele uren onderbroken
wordt maar geen begrip kan opbrengen voor twee dagen. Helaas voor zij die dat in twijfel trekken heb ik nauwlettend
mijn buurman uit de nood geholpen en heeft mijn vrouw een stuk of 10 getuigen
in haar winkel gehad die de termijn konden bevestigen. Telenet helpt niet actief mee en
van een compensatie is al helemaal geen sprake. Een King of Kong Business Surf, om nog wat
meer geld uit je zakken te kloppen, dat kun je krijgen.
nog nooit een klein kind horen zeggen dat het perfect kan begrijpen dat een dienst enkele uren onderbroken
wordt maar geen begrip kan opbrengen voor twee dagen. Helaas voor zij die dat in twijfel trekken heb ik nauwlettend
mijn buurman uit de nood geholpen en heeft mijn vrouw een stuk of 10 getuigen
in haar winkel gehad die de termijn konden bevestigen. Telenet helpt niet actief mee en
van een compensatie is al helemaal geen sprake. Een King of Kong Business Surf, om nog wat
meer geld uit je zakken te kloppen, dat kun je krijgen.
-
- Erelid
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
En WEER maak je dezelfde fout - ik begin te denken dat je het met opzet doet om te kunnen blijven zagen.
Dat filmpje gaat (net zoals jij alweer) uit van veronderstellingen, want het is opgenomen VOOR de werken plaatsvonden. In de brief staat de TOTALE duur van de werken voor de HELE REGIO waar in men op dat moment werkt. In realiteit blijft de hinder beperkte tot ENKELE UREN per deel van het gebied waarin men werkt.
Daar komt dan nog eens bovenop dat het gaat om een nutsbedrijf, en die per definitie geen extra's voorzien tijdens geplande werken. Als Eandis wegens werken de elektriciteit afsluit krijg je ook gewoon een brief in de bus "dag X van 08H00 tot 18H00 zal uw elektriciteit afgesloten worden", als de mensen van TMVW of de watergroep leidingen moeten vervangen krijg je ook zo een brief, "dag X van 08H00 tot 18H00 zal uw watertoevoer niet beschikbaar zijn". En dan dien je ook ZELF oplossingen te voorzien, betalend, dat is net het punt dat ze je ruim op voorhand waarschuwen.
Na overigens al je posts hier eens te hebben doorgelicht ben jij duidelijk een gevalletje van "voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten" dat niet inziet dat aan consumer abonnementen geen service levels hangen en geen extra effort daarbij hoort, want je betaalt er niet voor.
ITnetadmin en r2504 hebben het al meerdere malen uit de doeken gedaan, maar je wilt niet luisteren, dus nog een laatste keer: Wil je zekerheid dan sluit je een deftige business level contract af met de nodige 24x7 sla, OF je voorziet zelf in een oplossing en sluit een 0H support contract af met een lokale IT provider, dat je daarop kan terugvallen als het o zo belangrijk is voor je zaak.
Of je doet zoals ik toen de grote netwerf hier int straat passeerde - Op het moment dat internet onbeschikbaar werd, ben ik met mijn laptop buitengewandeld, en heb ik mij in een koffiebar aan tafel gezet. Netjes kunnen verderwerken, èn de lokale economie een beetje gesteund. Paar uurtjes later was alles terug online. Kwestie van het positief te bekijken en zelf oplossend te denken natuurlijk.
Easy as that. En als dat er echt niet ingaat - dan denk ik dat we hier te maken hebben met een huis, tuin, en keuken "IT'er" ipv iemand die de job serieus neemt. En dan is natuurlijk de discussie direct afgelopen.
Dat filmpje gaat (net zoals jij alweer) uit van veronderstellingen, want het is opgenomen VOOR de werken plaatsvonden. In de brief staat de TOTALE duur van de werken voor de HELE REGIO waar in men op dat moment werkt. In realiteit blijft de hinder beperkte tot ENKELE UREN per deel van het gebied waarin men werkt.
Daar komt dan nog eens bovenop dat het gaat om een nutsbedrijf, en die per definitie geen extra's voorzien tijdens geplande werken. Als Eandis wegens werken de elektriciteit afsluit krijg je ook gewoon een brief in de bus "dag X van 08H00 tot 18H00 zal uw elektriciteit afgesloten worden", als de mensen van TMVW of de watergroep leidingen moeten vervangen krijg je ook zo een brief, "dag X van 08H00 tot 18H00 zal uw watertoevoer niet beschikbaar zijn". En dan dien je ook ZELF oplossingen te voorzien, betalend, dat is net het punt dat ze je ruim op voorhand waarschuwen.
Na overigens al je posts hier eens te hebben doorgelicht ben jij duidelijk een gevalletje van "voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten" dat niet inziet dat aan consumer abonnementen geen service levels hangen en geen extra effort daarbij hoort, want je betaalt er niet voor.
ITnetadmin en r2504 hebben het al meerdere malen uit de doeken gedaan, maar je wilt niet luisteren, dus nog een laatste keer: Wil je zekerheid dan sluit je een deftige business level contract af met de nodige 24x7 sla, OF je voorziet zelf in een oplossing en sluit een 0H support contract af met een lokale IT provider, dat je daarop kan terugvallen als het o zo belangrijk is voor je zaak.
Of je doet zoals ik toen de grote netwerf hier int straat passeerde - Op het moment dat internet onbeschikbaar werd, ben ik met mijn laptop buitengewandeld, en heb ik mij in een koffiebar aan tafel gezet. Netjes kunnen verderwerken, èn de lokale economie een beetje gesteund. Paar uurtjes later was alles terug online. Kwestie van het positief te bekijken en zelf oplossend te denken natuurlijk.
Easy as that. En als dat er echt niet ingaat - dan denk ik dat we hier te maken hebben met een huis, tuin, en keuken "IT'er" ipv iemand die de job serieus neemt. En dan is natuurlijk de discussie direct afgelopen.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
1) Als je mijn posts hier eens doorgelicht hebt zou je opgemerkt hebben dat
mijn ervaring met die apotheker gerapporteerd werden NA de werken.
2) Helaas voor jou heeft Eandis hier onlangs nog de electriciteitstoevoer
ondergronds gebracht én nieuwe meters geplaats. Geen enkele middenstander
heeft hier geklaagd zoals op Telenet en dat was een werf van heel andere grootorde.
3) Dat je de verantwoordelijkheid op de klant afschuift getuigt dat je
al even arrogant bent als Telenet zelf.
mijn ervaring met die apotheker gerapporteerd werden NA de werken.
2) Helaas voor jou heeft Eandis hier onlangs nog de electriciteitstoevoer
ondergronds gebracht én nieuwe meters geplaats. Geen enkele middenstander
heeft hier geklaagd zoals op Telenet en dat was een werf van heel andere grootorde.
3) Dat je de verantwoordelijkheid op de klant afschuift getuigt dat je
al even arrogant bent als Telenet zelf.
Laatst gewijzigd door mipa 03 mei 2017, 16:13, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En dat allemaal zonder onderbreking van de stroom ?mipa schreef:2) Helaas voor jou heeft Eandis hier onlangs nog de electriciteitstoevoer ondergronds gebracht én nieuwe meters geplaats. Geen enkele middenstander heeft hier geklaagd zoals op Telenet en dat was een werf van heel andere grootorde.
Of heeft Eandis ook gewoon laten weten dat er gedurende x-dagen werken werden uitgevoerd met tijdelijke onderbrekingen ?
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Omdat de Bbox3 en Telenet HGW dichtgetimmerd en slecht gedocumenteerd zijn, bedenk maar eens een dual wan failover met behoud van alle functionaliteit op alle toestellen: telefoon, tv, en internet.r2504 schreef:En waarom is dat niet eenvoudig...
Je zal keihard tegen de vendor lockin botsen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Tv zal idd een probleem geven, maar ik kan me niet direct een situatie inbeelden waar tv een business critical application zou zijn. De andere 2 zijn veel makkelijker te voorzien in failover.
Een vigor die 2 lijnen loadbalanced is snel gestoken.
En als daar een ITer voor moet ingehuurd worden dat is dat zo he.
Ik snap nu *echt* niet waarom zoveel bedrijven geld, veel geld, uitgeven aan dingen die de kritieke operationele elementen van hun organisatie veilig stellen, zoals generators als ze dat noodzakelijk achten, maar internet zou op een of andere manier gratis redundant moeten zijn.
Want een ITer een paar uur inhuren is er zo zwaar over dat er naar de pers gestapt moet worden?
Erger nog: als je internet "mission critical" is, dan heb je op z'n minst een extern IT bedrijf op standby staan voor als er iets misloopt.
Ik kan dat laatste niet genoeg benadrukken: als je internet mission critical is, dan zorg je ervoor dat er geen single point of failure inzit, of dat dat failure point zo snel mogelijk gefixed kan worden.
Anders pak je een boekje en geniet je wat van de rust wanneer het uitligt.
Een vigor die 2 lijnen loadbalanced is snel gestoken.
En als daar een ITer voor moet ingehuurd worden dat is dat zo he.
Ik snap nu *echt* niet waarom zoveel bedrijven geld, veel geld, uitgeven aan dingen die de kritieke operationele elementen van hun organisatie veilig stellen, zoals generators als ze dat noodzakelijk achten, maar internet zou op een of andere manier gratis redundant moeten zijn.
Want een ITer een paar uur inhuren is er zo zwaar over dat er naar de pers gestapt moet worden?
Erger nog: als je internet "mission critical" is, dan heb je op z'n minst een extern IT bedrijf op standby staan voor als er iets misloopt.
Ik kan dat laatste niet genoeg benadrukken: als je internet mission critical is, dan zorg je ervoor dat er geen single point of failure inzit, of dat dat failure point zo snel mogelijk gefixed kan worden.
Anders pak je een boekje en geniet je wat van de rust wanneer het uitligt.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een HGW is een consumenten toestel... iemand waarvoor internet belangrijk is zal dit dus NIET hebben !raf1 schreef:Telenet HGW dichtgetimmerd en slecht gedocumenteerd zijn
Ik zit momenteel trouwens bij een KMO met Telenet (modem only) en Proximus (BBOX3/Technicolor) met daarachter een Fortinet 60 firewall met automatische load balancing en failover. Blijkbaar zijn er dus KMO's die hun internet wel ernstig nemen... en dat heeft heus geen fortuinen gekost (en de persoon die de installatie gedaan heeft was hier op twee uurtjes buiten).
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
WIGO Business is volgens die redenering een consumentenabonnement?r2504 schreef:Een HGW is een consumenten toestel...
Geef dan toch gewoon toe dat een vlekkeloze failover van telefonie, internet en tv met de hardware die providers pushen onmogelijk wordt gemaakt.
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Dat gaat uiteraard niet zonder onderbreking. 1 keer een korte onderbreking om de ouder2504 schreef:En dat allemaal zonder onderbreking van de stroom ?mipa schreef:2) Helaas voor jou heeft Eandis hier onlangs nog de electriciteitstoevoer ondergronds gebracht én nieuwe meters geplaats. Geen enkele middenstander heeft hier geklaagd zoals op Telenet en dat was een werf van heel andere grootorde.
Of heeft Eandis ook gewoon laten weten dat er gedurende x-dagen werken werden uitgevoerd met tijdelijke onderbrekingen ?
meters (bij mij zijn het er 2) weg te halen, waarbij rechtstreeks teruggekoppeld wordt
met lusterklemmen. De dag nadien gebeurden dan de graafwerken en het kabel-leggen.
Eens dat voltooid was werden de vooraf klaargemaakte nieuwe meters met een iets langere
onderbreking aangekoppeld. Uitbreken gaat altijd rapper
De aanmemer is zelf komen vragen wanneer het paste voor het grootste werk
dus nam ik de sluitingsdag. Het spreekt voor zich dat ze mij niet individueel
aangelsoten hebben dus werd het inderdaad aangekondigd maar er stond niet bij dat we
een generator bij hen konden huren. Behalve een emmer warm water om de afdichtingsspecie
soepel te maken heeft het mij niks gekost en als je de distributiekosten van tegenwoordig bekijkt is
dat maar terecht ook.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Daar kan jij probleemloos een modem-only bij krijgen... maar als internet zo belangrijk voor je is dan veronderstel ik dat je dat aan je IT verantwoordelijke vraagt wat hij nodig heeft voor een correcte setup, en zomaar niet zelf de eerste de beste TN shop binnen stapt om snel iets te bestellen ?raf1 schreef:WIGO Business is volgens die redenering een consumentenabonnement?
Wat is dat nu weer voor nonsens... zelfs met een HGW is dit mogelijk.raf1 schreef:Geef dan toch gewoon toe dat een vlekkeloze failover van telefonie, internet en tv met de hardware die providers pushen onmogelijk wordt gemaakt.
En bij TN moet dat dan wel gaan of wat ? Trouwens je hebt ook verschillende onderbrekingen gehad over twee dagen... de situatie is dus gewoon identiek aan die van Telenet maar ik heb je hier nog nergens zien klagen over Eandis ?mipa schreef:Dat gaat uiteraard niet zonder onderbreking.
De situatie is ook totaal anders... bij TN zit het onderhoud op de hoofdkabel zelf die telkens onderbroken moet worden (en dus impact heeft op gans de kring) voor het plaatsen van de nieuwe connectors, splitters en paddestoelen.mipa schreef:Het spreekt voor zich dat ze mij niet individueel aangelsoten hebben
Dus ook geen alternatief... en wederom verwacht je dat van TN wel ?mipa schreef:er stond niet bij dat we een generator bij hen konden huren
Je kon trouwens ook een UPS gekocht hebben... iets dat KMO's die hun IT ernstig nemen trouwens ook doen !
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Het moet zijn dat de impact bij de TN-werven significant groter is dan deze van Eandis wantr2504 schreef:
bij TN zit het onderhoud op de hoofdkabel zelf die telkens onderbroken moet worden (en dus impact heeft op gans de kring) voor het plaatsen van de nieuwe connectors, splitters en paddestoelen.
Dus ook geen alternatief... en wederom verwacht je dat van TN wel ?mipa schreef:er stond niet bij dat we een generator bij hen konden huren
wij werden met een nieuwe ondergrondse kabel gewoon op de hoofdkabel geprikt,
dewelke daar al gelegd werd toen Aquafin eens 'passeerde' .
De oude, bovengrondse kabel diende als tussentijdse backup.
Als Telenet maar 1 kabel heeft (DSL is individueel tot aan de ROP) moeten zij
maar een tussentijdse oplossing aanbieden (zoals 4G) en niet de klanten ambeteren.
Reclame maken met Fancy woorden gelijk 'Flow Tech' , alsof ze u
naar de maan gaan schieten, kunnen ze maar al te goed.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Inderdaad... al die kabeltjes liggen zo los in de grond... als morgen iemand die kabel overtrekt is het ook gedaan (en het zal langer duren die te repareren dan één coax).mipa schreef:DSL is individueel tot aan de ROP
Het enige wat zij moeten is doen wat in je contract met hen staat (en blijkbaar zijn mensen van Unizo te dom om dat te lezen ?).mipa schreef:moeten zij
Trouwens veel succes met het zoeken naar een andere provider die in z'n contract zet dat hij 100% uptime heeft
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Dat duurt inderdaad langer maar de kans is veel kleiner. Dik tien jaar geleden zat er storing op mijn lijn en die Belgacom-technieker zei:
“Er moet een nieuwe kabel getrokken worden. Je hebt een winkel dus ik zal zorgen dat het morgen al kan.” En zo geschiedde.
Mijn overbuur (particulier) had minder ‘geluk’:
Als het hier wijkkermis is hangen deze van het comité luidsprekers aan de gevels om het wat gezellig te maken met muziek.
Toen de kermis gedaan was, en de luidsprekertjes terug weg, zat mijn overbuur zonder Telenetdiensten.
Hij heeft bijna een week moeten wachten op herstel…Je moet er maar eens op letten waar ze huizen aan het renoveren zijn,
hoe de kabels soms hangen te schommelen waar ze bv. crepi hebben geplaatst.
100% uptime bestaat inderdaad niet. Dat staat niet ter discussie.
Als een onderbreking niet gebeurt terwijl mijn zoon aan het
online gamen is, en hij op winst staat, wordt er hier niet om gevloekt.
“Er moet een nieuwe kabel getrokken worden. Je hebt een winkel dus ik zal zorgen dat het morgen al kan.” En zo geschiedde.
Mijn overbuur (particulier) had minder ‘geluk’:
Als het hier wijkkermis is hangen deze van het comité luidsprekers aan de gevels om het wat gezellig te maken met muziek.
Toen de kermis gedaan was, en de luidsprekertjes terug weg, zat mijn overbuur zonder Telenetdiensten.
Hij heeft bijna een week moeten wachten op herstel…Je moet er maar eens op letten waar ze huizen aan het renoveren zijn,
hoe de kabels soms hangen te schommelen waar ze bv. crepi hebben geplaatst.
100% uptime bestaat inderdaad niet. Dat staat niet ter discussie.
Als een onderbreking niet gebeurt terwijl mijn zoon aan het
online gamen is, en hij op winst staat, wordt er hier niet om gevloekt.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dan weet je dat je moet voorzien in een backup als je daarmee een probleem hebt.mipa schreef:100% uptime bestaat inderdaad niet. Dat staat niet ter discussie.
Al de rest is pure "zever"... is het niet door de Groete netwerf dan zal je vroeg of laat toch een onderbreking hebben vanwege iets anders.
Wil je er niet voor betalen moet je dus ook niet zeuren dat je even zonder internet zit (er is nog geen enkele apotheker failliet gegaan omdat hij enkele dagen geen internet heeft).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Je vergeet wel dat apotheken zieke mensen verder helpen, en elke klant die naar de een andere apotheek gaat is er eentje die je kwijt bent. Apothekers verdienen geen fortuinen meer zoals vroeger hoor.
Oh ja, en als ze van wacht zijn en geen internet hebben is er wel een heel groot probleem.
Oh ja, en als ze van wacht zijn en geen internet hebben is er wel een heel groot probleem.
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Hier even nagevraagd bij een bevriend apotheker.
Zij hebben een volledig offline backupplan indien internet niet beschikbaar is.
Leveringen, bereidingen, opvolging, registratie, betalingen, kunnen allemaal zonder problemen verder afgehandeld worden, al dan niet via ouderwets papier.
Grootste probleem zou zich stellen als ze langdurig zonder stroom zouden zitten (>8u) of telefonie EN mobiel netwerk EN vast internet gelijktijdig zouden uitliggen.
Zij hebben een volledig offline backupplan indien internet niet beschikbaar is.
Leveringen, bereidingen, opvolging, registratie, betalingen, kunnen allemaal zonder problemen verder afgehandeld worden, al dan niet via ouderwets papier.
Grootste probleem zou zich stellen als ze langdurig zonder stroom zouden zitten (>8u) of telefonie EN mobiel netwerk EN vast internet gelijktijdig zouden uitliggen.
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Het gaat nog altijd om stenen winkels. Het is dus niet zo dat voorschriften continue worden
door gemaild en na online-betaling opgestuurd. Klanten kunnen altijd cash betalen als
de betaalterminal er uit ligt. Maar niemand wordt graag uit zijn comfortzone gehaald.
De diensten die Telenet, Worldline, e.d. leveren zijn wel hun core business
dus zijn zij verantwoordelijk om de diensten accuraat te leveren.
Een apotheker van wacht zou ook liever in zijn bed blijven liggen...
door gemaild en na online-betaling opgestuurd. Klanten kunnen altijd cash betalen als
de betaalterminal er uit ligt. Maar niemand wordt graag uit zijn comfortzone gehaald.
De diensten die Telenet, Worldline, e.d. leveren zijn wel hun core business
dus zijn zij verantwoordelijk om de diensten accuraat te leveren.
Een apotheker van wacht zou ook liever in zijn bed blijven liggen...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Welke apotheker ik heb maakt niet uit... als die van mij eens gesloten is of me niet kan helpen om welke reden dan ook ga ik daar de volgende keer gewoon terug hoor. Ik ga de volgende keer heus niet terug een dorp verder rijden omdat ik eens één keer geen bediening heb gehad. Als ik jou zou moeten geloven kom ik daar dan nooit meerSlafes schreef:Je vergeet wel dat apotheken zieke mensen verder helpen, en elke klant die naar de een andere apotheek gaat is er eentje die je kwijt bent.
Trouwens als het toch zo kritisch is dit een reden extra voor een backup oplossing.
Waarom heeft een apotheker internet nodig op dat moment ?Slafes schreef:Oh ja, en als ze van wacht zijn en geen internet hebben is er wel een heel groot probleem.
Core business of niet... 100% bestaat niet... blijf je nu zo dom dat je dit niet kan/wil begrijpen ?mipa schreef:De diensten die Telenet, Worldline, e.d. leveren zijn wel hun core business dus zijn zij verantwoordelijk om de diensten accuraat te leveren.
Maar stel dat TN voorziet in een oplossing voor de Grote Netwerf... maar morgen trekt een graafmachine de kabel over of iemand rijdt tegen een straatkast... dan heb je identiek hetzelfde probleem en zal je als bedrijf (KMO of niet) eveneens een backup plan moeten hebben. Gans de discussie over de Grote Netwerf is dus totaal naast te kwestie en is gewoon pure bashing, in plaats van het nemen van je EIGEN verantwoordelijkheid !
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik heb hier zelfs een link naar een video gegeven waar zelfstandigen zeggen datr2504 schreef:
Core business of niet... 100% bestaat niet... blijf je nu zo dom dat je dit niet kan/wil begrijpen ?
ze geen enkel probleem hebben met het feit dat er een onderbreking is.
Dan kan niet alleen Telenet maar ook die zelfstandige overmacht inroepen.r2504 schreef: Maar stel dat TN voorziet in een oplossing voor de Grote Netwerf... maar morgen trekt een graafmachine de kabel over of iemand rijdt tegen een straatkast... dan heb je identiek hetzelfde probleem en zal je als bedrijf (KMO of niet) eveneens een backup plan moeten hebben. Gans de discussie over de Grote Netwerf is dus totaal naast te kwestie en is gewoon pure bashing, in plaats van het nemen van je EIGEN verantwoordelijkheid !
Door de verantwoordelijkheid naar de professionele klant te verschuiven
bij een geplande interventie komt TN wel heel makkelijk weg.
Ik heb al veel te veel meegemaakt om dom te zijn. Voorbeeld:
Ongeveer twintig jaar geleden zat ik 's nacht zonder water
Mijn verbruik is +/- 150 m3 per jaar maar het komt uit de zelfde leiding
als een particulier. Ik belde naar de maatschappij: "Ja dat klopt,
om lekken op te sporen hebben we de druk laten zakken."
Ik heb 'm dan gevraagd om te noteren dat er 's nachts ook water wordt
gebruikt en dat ze best eens kunnen verwittigen.
Hout vasthouden maar ze hebben het mij geen tweede keer gelapt.
Voor de 'slimmeriken': Dat wil niet zeggen dat er geen onderbrekingen mogen
of kunnen zijn. Maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt
om een dure put te laten boren om water boven te halen, en dat nog eens
regelmatig te laten keuren ook, louter als 'backup'.
-
- Premium Member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 79 keer
En wat als je productieproces er van af hangt en je hierdoor 3000 euro schade oploopt terwijl je al een put kan laten boren voor 500 euro en jaarlijks 50 EUR kost aan onderhoud/keuring (ik ken daar geen prijzen van hoor, puur als vergelijkbaar voorbeeld dat het afhangt van je noden en elkeen zijn eigen kosten/baten moet afwegen).mipa schreef:Maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt
om een dure put te laten boren om water boven te halen, en dat nog eens
regelmatig te laten keuren ook, louter als 'backup'.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Inderdaad. Je doet als bedrijf (en een zelfstandige valt daar ook onder) gewoon een economische afweging.xayana schreef:En wat als je productieproces er van af hangt en je hierdoor 3000 euro schade oploopt terwijl je al een put kan laten boren voor 500 euro en jaarlijks 50 EUR kost aan onderhoud/keuring (ik ken daar geen prijzen van hoor, puur als vergelijkbaar voorbeeld dat het afhangt van je noden en elkeen zijn eigen kosten/baten moet afwegen).mipa schreef:Maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt
om een dure put te laten boren om water boven te halen, en dat nog eens
regelmatig te laten keuren ook, louter als 'backup'.
Voor de gigantisch grote meerderheid is het goedkoper effe een panne te ondergaan, dan een gastank/waterput/noodgenerator te gaan plaatsen. Hoogstens wat 5L bussen water en een UPSje om de grootste nood op te vangen.
Dit geldt ook voor internet. De structuur en infrastructuur van dat netwerk zijn veel complexer, maar laat een backup systeem (door de meerdere fysieke aanbieders én door het bestaan van draadloze opties) daar nu vaak een stuk goedkoper zijn, én makkelijker te implementeren.
Zijn de service contracten (de niet-SLAs) te eenzijdig? Vaak wel.
Zou een provider een backup moeten aanbieden in geval van geplande werken? Ja, eigenlijk wel.
Nu dekken ze zich zo hard in dat ze al súperlange pannes moeten hebben alvorens ze vergoedingen moeten betalen.
Maar kom, ze doen het niet en of de panne nu aangekondigd of accidenteel is, voor jou als bedrijf maakt dat niks uit.
Uitliggen is uitliggen.
Als je te lui bent om je contracten na te lezen en te anticiperen, dan verdien je als bedrijf bijna om failliet te gaan.
Dus nog maar ns gezegd: als een pane je te veel kost, dan zorg je voor een backup.
Geen gemaar, voor hetzelfde geld steekt er morgen een graafmachine beide kabels over (telenet+proximus) en lig je alsnog plat.
Voor kritische situaties is twee fysieke lijnen (desnoods 1 zwaar abbo en een kleintje als backup) en een 3g unit voor ultieme backup geen luxe.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Op ons werk hebben we eens een geplande stroomonderbreking gehad. Wij hebben ons dan even buiten gezet nadat we ons bureau opgekuist hadden.
Onze buren hebben een vrachtwagen met een grote stroomgroep laten aanrukken.
't Is maar hoe belangrijk iets is é...
Onze buren hebben een vrachtwagen met een grote stroomgroep laten aanrukken.
't Is maar hoe belangrijk iets is é...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Waarom ben je dan al 4 bladzijden aan het klagen omdat internet er eens enkele uren uit heeft gelegen ?mipa schreef:Ik heb hier zelfs een link naar een video gegeven waar zelfstandigen zeggen dat ze geen enkel probleem hebben met het feit dat er een onderbreking is.
Overmacht of niet... hij heeft geen internet... wat blijkbaar rampzalig is (al vinden ze een backup niet nodig) volgens een aantal mensen hier.mipa schreef:Dan kan niet alleen Telenet maar ook die zelfstandige overmacht inroepen.
Als professionele klant neem je ZELF je verantwoordelijkheid... het is dan wel heel simpel die af te schuiven op je provider !mipa schreef:Door de verantwoordelijkheid naar de professionele klant te verschuiven bij een geplande interventie komt TN wel heel makkelijk weg.
Trouwens stel dat TN een MIFI ter beschikking stelt... wat is je apotheker daar mee vooruit ? Z'n vaste PC zit vermoedelijk in een netwerkje en heeft geen wireless adapter, en zomaar een nieuwe router in je bestaande netwerk (vermoedelijk heeft die ook wel een server ed.) inpluggen werkt ook niet... dus zelfs als TN een oplossing zou voorzien dan is die voor het overgrote deel van de mensen totaal niet bruikbaar !
Ik zie je alléén maar roepen maar verder kom je echt niet...
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Zet achter dat eerste bedrag gerust maar een nulletje.xayana schreef: een put kan laten boren voor 500 euro en jaarlijks 50 EUR kost aan onderhoud/keuring (ik ken daar geen prijzen van hoor
r2504 schreef:mipa schreef:Ik heb hier zelfs een link naar een video gegeven waar zelfstandigen zeggen dat ze geen enkel probleem hebben met het feit dat er een onderbreking is.
Omdat de ene onderbreking de andere niet is. Jij spreekt van enkele uren, hier sprak men zelfs van weken:r2504 schreef:Waarom ben je dan al 4 bladzijden aan het klagen omdat internet er eens enkele uren uit heeft gelegen ?
https://community.telenet.be/t5/Algemee ... td-p/11488
Bwa, met 4G via USB kom je al een eind verder maar zelfs dat kan er bij TN niet af.r2504 schreef:Ik zie je alléén maar roepen maar verder kom je echt niet...
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik ga idd akkoord dat Telenet beter een 3g oplossing had aangeboden tijdelijke en voor niks.
Maar zoals een technieker me deze week wist te vertellen, als dat ding dan ergens in huis komt te staan waar er geen of slechte ontvangst is, dan hebben daar ook weer miserie mee.
Soms is de kortste pijn het makkelijkst.
Maar nogmaals, als je een zelfstandige/bedrijf bent, en je kan deze onderbreking niet overbruggen, dan kan je ook geen ongeplande onderbreking overbruggen, en als dat dus ongewenst is, ligt het probleem hier dieper dan een tijdelijke geplande onderbreking.
Als je met een niet-SLA lijntje zit en een graafmachine neemt je kabel mee, of een auto parkeert zich in de node/rop in de buurt, dan lig je wss langer uit, en zie je het niet op voorhand aankomen.
En in vgl met dingen als stroom en water is het zo gemakkelijk om een backup systeem te voorzien, dat zij die nu klagen dat hun internet onmisbaar is, maar geen backup hebben, eigenlijk hun gat gebrand hebben en nu pas gevraagd worden om te gaan zitten.
Maar zoals een technieker me deze week wist te vertellen, als dat ding dan ergens in huis komt te staan waar er geen of slechte ontvangst is, dan hebben daar ook weer miserie mee.
Soms is de kortste pijn het makkelijkst.
Maar nogmaals, als je een zelfstandige/bedrijf bent, en je kan deze onderbreking niet overbruggen, dan kan je ook geen ongeplande onderbreking overbruggen, en als dat dus ongewenst is, ligt het probleem hier dieper dan een tijdelijke geplande onderbreking.
Als je met een niet-SLA lijntje zit en een graafmachine neemt je kabel mee, of een auto parkeert zich in de node/rop in de buurt, dan lig je wss langer uit, en zie je het niet op voorhand aankomen.
En in vgl met dingen als stroom en water is het zo gemakkelijk om een backup systeem te voorzien, dat zij die nu klagen dat hun internet onmisbaar is, maar geen backup hebben, eigenlijk hun gat gebrand hebben en nu pas gevraagd worden om te gaan zitten.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dat is waar, aan de mobiele ontvangst kan telenet niets doen...ITnetadmin schreef:Ik ga idd akkoord dat Telenet beter een 3g oplossing had aangeboden tijdelijke en voor niks.
Maar zoals een technieker me deze week wist te vertellen, als dat ding dan ergens in huis komt te staan waar er geen of slechte ontvangst is, dan hebben daar ook weer miserie mee.
Soms is de kortste pijn het makkelijkst..
Of toch, hadden die niet Base gekocht ? Oh vergeten...
Telenet kan dus zelf perfect voor een werkende backup zorgen zonder externe partij maar zoals ik reeds zei: klantvriendelijkheid is omgekeerd evenredig met de grootte van het bedrijf. "It's all about creating shareholder value, my friend." Klanten zijn een noodzakelijke balast geworden, jammer dat je niet zonder kan. En nogmaals dat is niet alleen bij Telenet zo.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...