receiver hdmi 1.4 of 2.0(a)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

stel in de toekomst komt telenet met een 4k digicorder en er volgen al her en der 4k uitzendingen. stel dat de 4k box aangesloten is op een hdmi 1.4 receiver (1080p maximum)

Wat gebeurt er dan exact?

a Ik krijg helemaal geen beeld?
b de receiver knipt beeldlijnen weg (4k min 1080)
de receiver stuurt het afgeknipte beeld door naar de tv dewelke dan opnieuw de ontbrekende lijnen terug toevoegt.

ga ik in beter beeld krijgen door de 4k digicorder rechtstreeks op de hdmi 2.0 van de tv aan te sluiten?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Dan ga je op je telenet box tot max 1080P kunnen kiezen.
Je versterker kan dan misschien upscalen naar 4K, maar kwaliteit gaat nooit 4K zij natuurlijk.

Als je receiver ook 4K ondersteunt, zou je geen verschil in kwaliteit mogen zien.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

mailracer schreef:HDMI 1.4 heeft ook 4K support

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-Defi ... #HDMI_1.4a
Hij spreekt over 1080p maximum
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

HDMI 1.4 kan de resolutie van 4K UHD aan.
Wat het niet kan is 4K UHD @48Hz, 50Hz, 60Hz
Wat het ook niet kan is HDR.
En wat het niet ondersteund is HDCP 2.2.

Stel: telenet komt met een 4K UHD HDR (hlg variant, dus HDMI 2.0b) decoder en uitzendingen op de markt.
Dan zal je de decoder rechtstreeks op jouw TV (die eveneens 4K UHD HDR ondersteunt) moeten aansluiten, en via een tweede kabel zal je geluid kunnen doorsturen naar jouw receiver. Deze tweede kabel kan een optische kabel zijn (decoder > receiver of TV > receiver) of een hdmi kabel (tv > receiver, via HDMI arc). Ja geluid is dan hoogstwaarschijnlijk beperkt tot de 5.1 (1,5MBit/s) DTS core, maar die zal je toch niet krijgen via Telenet. Via broadcast is de standaard dolby digital, waarbij je (mits je een "goede" chipset hebt in jouw tv en receiver) dolby digital + (7.1 en zelfs atmos metadata) zult kunnen ontvangen. Sluit je de decoder aan de receiver en ga je van daaruit naar de TV dan zal de decoder met de receiver tijdens de HDMI handshake (EDID) communiceren en het beeld op 1080p beperken. Dat betekent dat het er gelijkaardig uit zal zien als een 1080p uitzending nu.

Kortom: het hoeft geen probleem zijn.

Maar ik maar er graag twee kanttekeningen bij.
1/ Een receiver wordt deels gekozen voor geluid (niet enkel kwaliteit maar ook ondersteunde formats) en deels voor de bijkomende functionaliteiten zoals audio streaming en HDMI switching. In dat opzicht is de levensduur van zo een toestel 3jaar, hoogstens 5 jaar.
2/ HDMI 2.0a is verouderd, sinds enkele maanden is het HDMI 2.0b al wat de klok slaat en na deze zomer zul je HDMI 2.1 toestellen zien verschijnen.

Mocht je nog niet tot aankoop zijn overgegaan, HDMI 2.1 is een dusdanige vooruitsprong in de HDMI standaard dat je erop wilt wachten. :lol:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik kom vaak de woorden " stel dat Telenet ........" tegen in dit topic , En om eerlijk te zijn ben je daar nu niets mee.

Controleer anders eens wat de specs zijn van uhd boxen van andere aanbieders en zie welke HDMI standaard deze ondersteund. Basseer je hierop om een keuze te maken. Hoger is altijd beter, maar ik verwacht wel een mogelijk om beelden in lagere resolutie te bekijken dan dat deze worden uitgezonden zoals je vroeger scart kon gebruiken.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

er zijn volgens mij toch nog een pak toestellen die hoogstens hdmi 2.0a ondersteunen. Vond zelfs toestellen pas uit en toch slechts tot hdmi 2.0

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

mailracer schreef:Ik kom vaak de woorden " stel dat Telenet ........" tegen in dit topic , En om eerlijk te zijn ben je daar nu niets mee.
Dat is nu eenmaal de vraag van de TopicStarter.
Ik ben het ermee eens dat het niet voor de korte termijn is, het zal nog jaren duren eer het merendeel van de TV uitzendingen in 4K UHD doorgestuurd worden. Tegen dan is die receiver toch te vervangen.

@Bart_Herbots:

Misschien is het gemakkelijker te zeggen wat je op het oog hebt.
Maar hoe je het draait of keert, de logische keuze bij een UHD bron (of het nu een decoder, mediaspeler of UHD BD speler is) en een UHD TV met een niet-UHD receiver is om de UHD receiver buiten de UHD HDMI keten te laten. Deze dient dan enkel voor geluid.
Doe je het toch, dan wordt je beperkt tot 1080p, en in sommige zeldzame gevallen krijg je gewoon geen beeld (gebrekkige firmware die moeite heeft met combinaties van HDCP 2.2 en HDCP 1.4). Dit is de backward compatibiliteit van het HDMI gebeuren.

Ter info:
De mainstream receivers worden nu in het voorjaar gepresenteerd. Die zijn HDMI 2.0b.
De Huidige (lente 2016) receivers zullen hoogstwaarschijnlijk geüpdatet worden naar hdmi 2.0b. D+M heeft althans aangekondigd dat de huidige Denon en Marantz modellen geüpgrade zullen worden via firmware.
De HDMI 2.1-standaard zal tegen deze zomer gefinaliseerd worden, uiteraard vind je dus nog geen toestellen die ermee uitgerust zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”