Telenet sluit gemeenten 2 dagen af van internet, tv en telefoon: “Medewerker moet verplicht verlof nemen”
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Heel wat Telenet-klanten krijgen dezer dagen een sms die ze niet al te enthousiast zullen lezen. In het kader van ‘De Grote Werf’ worden dinsdag en woensdag in Zonhoven de kabeldiensten afgesloten tussen 7.30 uur en 18 uur.
Donderdag is Diest aan de beurt. In Zonhoven klagen vooral handelaars het “gebrek aan service” aan, en dan vooral omdat de werken tijdens de kantooruren zullen plaatsvinden.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170424_02849858
Ik begrijp de frustratie wel, maar als je als bedrijf zo afhankelijk bent van internet dan heb je toch (minimum) 2 lijnen liggen zodat je kan switchen? Tis nu niet dat een Telenet Basic Internet of een Proximus start van €30 (ongeveer) zo een gigantische kost is voor een bedrijf hé ...
Donderdag is Diest aan de beurt. In Zonhoven klagen vooral handelaars het “gebrek aan service” aan, en dan vooral omdat de werken tijdens de kantooruren zullen plaatsvinden.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170424_02849858
Ik begrijp de frustratie wel, maar als je als bedrijf zo afhankelijk bent van internet dan heb je toch (minimum) 2 lijnen liggen zodat je kan switchen? Tis nu niet dat een Telenet Basic Internet of een Proximus start van €30 (ongeveer) zo een gigantische kost is voor een bedrijf hé ...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Telenet fake-fibernet aka fiber to the curb-net is dan ook een consumentenproduct.
Anderzijds zie ik de middenstand geen dure lijn afnemen met een SLA er op.
Middenstand moet zelf de beslissing nemen of een backup ADSL het geld waard is, wat is de kost van een verloren dag business vs het goedkoopste dsl abbo als backup? Ik denk dat één a twee dagen geen omzet duurder gaan uitkomen.
De SLA's op fake fibernet zijn onbestaande, als ze al bestaan komt telenet ze toch niet na, en dat kan ik bewijzen met een aangetekend schrijven gevechtje dat ik ooit diende te voeren door hun smallband onzin + weigeren het gemiddelde van de klanten mede te delen.
Dus ja, pay peanuts get monkeys.
Per jaar zijn er zeker 2 a 3 dagen dat telenet er wel eens er meerdere uren uitknalt. Je hebt dan geen poot om op te staan gezien best effort sla, dus geen sla.
Anderzijds zie ik de middenstand geen dure lijn afnemen met een SLA er op.
Middenstand moet zelf de beslissing nemen of een backup ADSL het geld waard is, wat is de kost van een verloren dag business vs het goedkoopste dsl abbo als backup? Ik denk dat één a twee dagen geen omzet duurder gaan uitkomen.
De SLA's op fake fibernet zijn onbestaande, als ze al bestaan komt telenet ze toch niet na, en dat kan ik bewijzen met een aangetekend schrijven gevechtje dat ik ooit diende te voeren door hun smallband onzin + weigeren het gemiddelde van de klanten mede te delen.
Dus ja, pay peanuts get monkeys.
Per jaar zijn er zeker 2 a 3 dagen dat telenet er wel eens er meerdere uren uitknalt. Je hebt dan geen poot om op te staan gezien best effort sla, dus geen sla.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Tja, IT is een ondergewaardeerde uitgavepost.
Allemaal niet nodig, tot het ineens zeer doet.
En ja, madam den advocaat, aan backup internet zijn kosten verbonden.
Als het echt goeiekoop moet, een 4g mifi toestelletje of usb stick in een aangepaste router, en klaar is kees.
Steek daar een MV sim in, en je betaalt een herlading zodra je hem nodig hebt; veel goedkoper dan dat kan niet en met uw nettoloon zal dat er wel afkunnen zou ik denken
Ik ken genoeg scholen die maar 1 lijntje hebben, onder het motto "wij zijn geen bedrijf he, we zijn maar een school".
Net die organisaties die er veel last van hebben, want als het internet 10 minuten uitligt staan er gegarandeerd 15 leerkrachten in paniek aan het bureau van den ITer.
Uiteraard, want leerkrachten komen zo al niet toe met hun lesuren, en ze kunnen moeilijk hun les uitstellen tot het internet terug werkt (in tegenstelling tot veel administratief personeel, dat zich wel 15-30 minuutjes nuttig kan bezighouden).
Je kan je natuurlijk afvragen of ze dan beter niet voorbereid zijn op het uitvallen van internet, maar in deze tijden mogen we internet toch als een basisvoorziening beschouwen, waarvan je verwacht dat het er is (je gaat toch ook geen zaklampen meesleuren voor als de stroom effe moest uitvallen).
Komt daarbij dat alles tegenwoordig in de cloud zit, in de vorm van online leerplatformen (waar vaak ook de administratie gebeurt), en je zou denken dat ze wat verstand zouden kweken...
Nu, verplicht verlof nemen omdat het bedrijf te gierig is om backup internet te voorzien, dat zouden ze bij mij op hun buik kunnen schrijven.
Dat Unizo trouwens klaagt dat 2 dagen geen internet "geen service" is, snap ik niet goed.
Een organisatie die de belangen van business verdedigt moet toch begrijpen hoe SLAs werken.
Of duwen ze in de richting van een betere ondersteuning zonder SLAs (om mijn vorig vb aan te halen: als je een halve dag zonder stroom zit, komen daar ook klachten van, SLA of niet)?
Vanaf een aangeboden service het niveau van een nutsvoorziening krijgt (en internet is ongeveer daar beland), wordt een permanente link belangrijker en kan je je minder en minder achter SLAs gaan verstoppen; terecht overigens.
Allemaal niet nodig, tot het ineens zeer doet.
En ja, madam den advocaat, aan backup internet zijn kosten verbonden.
Als het echt goeiekoop moet, een 4g mifi toestelletje of usb stick in een aangepaste router, en klaar is kees.
Steek daar een MV sim in, en je betaalt een herlading zodra je hem nodig hebt; veel goedkoper dan dat kan niet en met uw nettoloon zal dat er wel afkunnen zou ik denken
Ik ken genoeg scholen die maar 1 lijntje hebben, onder het motto "wij zijn geen bedrijf he, we zijn maar een school".
Net die organisaties die er veel last van hebben, want als het internet 10 minuten uitligt staan er gegarandeerd 15 leerkrachten in paniek aan het bureau van den ITer.
Uiteraard, want leerkrachten komen zo al niet toe met hun lesuren, en ze kunnen moeilijk hun les uitstellen tot het internet terug werkt (in tegenstelling tot veel administratief personeel, dat zich wel 15-30 minuutjes nuttig kan bezighouden).
Je kan je natuurlijk afvragen of ze dan beter niet voorbereid zijn op het uitvallen van internet, maar in deze tijden mogen we internet toch als een basisvoorziening beschouwen, waarvan je verwacht dat het er is (je gaat toch ook geen zaklampen meesleuren voor als de stroom effe moest uitvallen).
Komt daarbij dat alles tegenwoordig in de cloud zit, in de vorm van online leerplatformen (waar vaak ook de administratie gebeurt), en je zou denken dat ze wat verstand zouden kweken...
Nu, verplicht verlof nemen omdat het bedrijf te gierig is om backup internet te voorzien, dat zouden ze bij mij op hun buik kunnen schrijven.
Dat Unizo trouwens klaagt dat 2 dagen geen internet "geen service" is, snap ik niet goed.
Een organisatie die de belangen van business verdedigt moet toch begrijpen hoe SLAs werken.
Of duwen ze in de richting van een betere ondersteuning zonder SLAs (om mijn vorig vb aan te halen: als je een halve dag zonder stroom zit, komen daar ook klachten van, SLA of niet)?
Vanaf een aangeboden service het niveau van een nutsvoorziening krijgt (en internet is ongeveer daar beland), wordt een permanente link belangrijker en kan je je minder en minder achter SLAs gaan verstoppen; terecht overigens.
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik gebruik hiervoor een mifi samen met JIMMobile. Dit is maar een kleine investering en super handig. Telenet ligt er toch zeker 1 keer per jaar uit. En 't is ook handig op vakantie.
Laatst gewijzigd door kamiel 25 apr 2017, 12:33, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Het punt is natuurlijk dat zulke kleine KMO's afhankelijk zijn van het duopolie waardoor dual WAN/4G backup en de vrijheid om te switchen ernstig belemmerd wordt.krisken schreef:Ik begrijp de frustratie wel, maar als je als bedrijf zo afhankelijk bent van internet dan heb je toch (minimum) 2 lijnen liggen zodat je kan switchen?
In een markt met onafhankelijke providers zou dit niet voorvallen. Eigenlijk is dit gewoon machtsmisbruik door Telenet die in de eerste plaats kiest voor een spotgoedkope netwerkupgrade.
Wat Proximus gedaan heeft om de downtime te beperken tijdens de upgrade naar VDSL2 Vectoring is toch van een heel ander kaliber. Hun upgrade naar FTTH zal bovendien helemaal niet voor downtime zorgen, aangezien VDSL2 blijft bestaan tot FTTH operationeel is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Snap ook niet waarom Zonhoven hiermee in het nieuws komt. Die 2 dagen is volgens mij gewoon standaard overal waar ze werken uitvoeren. Hier enkele weken terug ook 2 dagen dat we overdag geen Internet, TV of telefoon gingen hebben. In de praktijk hebben we echter maar 1 voormiddag zonder connectiviteit gezeten.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik ben te weinig onderlegd in sociaal recht om artikels te citeren.ITnetadmin schreef:Nu, verplicht verlof nemen omdat het bedrijf te gierig is om backup internet te voorzien, dat zouden ze bij mij op hun buik kunnen schrijven.
Maar volgens mij is geplande overmacht een geldige reden om uw werknemers thuis te zetten.
Cfr stakingen: als je bij een (aangekondigde) staking niet op uw werkt verschijnt is dat geen overmacht, maar ben je gewoon afwezig.
Hier zullen de mensen niet afwezig zijn, maar bv wel technisch werkloos?
-
- Pro Member
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 19 keer
de onderbreking is aangekondigd, hoe kan er dan sprake zijn van overmacht?heist_175 schreef:Ik ben te weinig onderlegd in sociaal recht om artikels te citeren.ITnetadmin schreef:Nu, verplicht verlof nemen omdat het bedrijf te gierig is om backup internet te voorzien, dat zouden ze bij mij op hun buik kunnen schrijven.
Maar volgens mij is geplande overmacht een geldige reden om uw werknemers thuis te zetten.
Cfr stakingen: als je bij een (aangekondigde) staking niet op uw werkt verschijnt is dat geen overmacht, maar ben je gewoon afwezig.
Hier zullen de mensen niet afwezig zijn, maar bv wel technisch werkloos?
werkgever kan zorgen voor backup of voor alternatief werkde technische stoornis moet een geval van overmacht zijn. Het betreft dus een onvoorzienbare gebeurtenis die zich voordoet buiten de wil of de fout van de partijen en die het verderzetten van het werk totaal onmogelijk maakt;
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Idd, niet. Net zoals bij aangekondigde treinstakingen niet op uw werk opdagen.cybersurfr schreef:de onderbreking is aangekondigd, hoe kan er dan sprake zijn van overmacht?
Maar in dit geval is het "geen overmacht" argument van toepassing langs de werkgeverskant...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Voor 23 euro heb je internet bij Scarlet... voldoende als backup voor de overgrote meerderheid.ub4b schreef:Anderzijds zie ik de middenstand geen dure lijn afnemen met een SLA er op.
Aan al de klagers... stop dus met wenen als je "belangrijke internet" je geen 23 euro waard is
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Op kantoor hebben we proximus, met scarlet als backup gaan we niet ver geraken.r2504 schreef:Voor 23 euro heb je internet bij Scarlet... voldoende als backup voor de overgrote meerderheid.ub4b schreef:Anderzijds zie ik de middenstand geen dure lijn afnemen met een SLA er op.
Aan al de klagers... stop dus met wenen als je "belangrijke internet" je geen 23 euro waard is
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Wat is daar anders aan?fendtje schreef:ge kunt het ook anders bekijken 23 * 12 * x jaren moest het eens nodig zijn.
Een back-up lijn moet je zien als een verzekeringspremie (autoverzekering, brandverzekering):
- - weggesmeten geld, als er in al die jaren niets gebeurt.
- een goede investering, als je het ooit eens nodig hebt
Maar dan niet klagen, als er toch iets gebeurt, terwijl ze geen verzekering hebben .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Wat mij vooral stoort als eindgebruiker is dat je 2 dagen een serieus verminderde service krijgt, maar niets van compensatie.krisken schreef:Heel wat Telenet-klanten krijgen dezer dagen een sms die ze niet al te enthousiast zullen lezen. In het kader van ‘De Grote Werf’ worden dinsdag en woensdag in Zonhoven de kabeldiensten afgesloten tussen 7.30 uur en 18 uur.
Donderdag is Diest aan de beurt. In Zonhoven klagen vooral handelaars het “gebrek aan service” aan, en dan vooral omdat de werken tijdens de kantooruren zullen plaatsvinden.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170424_02849858
Ik begrijp de frustratie wel, maar als je als bedrijf zo afhankelijk bent van internet dan heb je toch (minimum) 2 lijnen liggen zodat je kan switchen? Tis nu niet dat een Telenet Basic Internet of een Proximus start van €30 (ongeveer) zo een gigantische kost is voor een bedrijf hé ...
Het gaat precies niet om werken van een half uurtje, maar ondanks de lange onderbreking betaal je wel gewoon 30 van de 30 dagen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Er zijn nochtans al mensen die compensatie hebben gekregen...boulder schreef:Wat mij vooral stoort als eindgebruiker is dat je 2 dagen een serieus verminderde service krijgt, maar niets van compensatie.
Toch is de werkelijke downtime veel lager dan de vermelde 2 dagen in dit artikel... meestal is het beperkt tot enkele uren of een halve dag (het feit dat ze twee dagen opgeven is eerder uit praktische overwegingen, anders moet men per straat precies gaan specifiëren wanneer wel en niet).boulder schreef:Het gaat precies niet om werken van een half uurtje
Waar lees je dat ? Indien internet zo belangrijk is dat je het geen halve dag per 10 jaar kan missen (want als ik sommigen geloof is het iedere 6 maand een grote Netwerf bij hun), tja dan moet je voor jezelf uitmaken of je hiervoor een "verzekering" van 23 euro/maand wil betalen. Indien dit voor jou geen ramp is dan moet jij dus helemaal niets.Slafes schreef:Dus het is normaal geworden dat iedereen dus backup internet in huis moet halen... Het is al ver gekomen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 783
- Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 12 keer
Een internet abonnement met een SLA kost je (veel) meer dan 23 euro per maand..
Zoals hierboven al is gezegd, pak een Mifi met een 4g kaartje.. kost u dan 100 euro voor het apparaat, kun je het eerste jaar nog voor 176 euro *herladen* van uw gsm kaart ( 11 keer dus). Na het eerste jaar kun je al 22 keer herladen voor hetzelfde bedrag.
Is het fijn: neen, zijn er betaalbare oplossingen? Ja.
Vaak is 1x kabel 1x vsdl/adsl goedkoper dan 1x adsl met een SLA...
Zoals hierboven al is gezegd, pak een Mifi met een 4g kaartje.. kost u dan 100 euro voor het apparaat, kun je het eerste jaar nog voor 176 euro *herladen* van uw gsm kaart ( 11 keer dus). Na het eerste jaar kun je al 22 keer herladen voor hetzelfde bedrag.
Is het fijn: neen, zijn er betaalbare oplossingen? Ja.
Vaak is 1x kabel 1x vsdl/adsl goedkoper dan 1x adsl met een SLA...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Wie zegt dat je die SLA moet nemen bij dezelfde provider ? De eenvoudigste SLA is gewoon een twee provider (Scarlet internet heb je voor 23 euro).icekiller2k6 schreef:Een internet abonnement met een SLA kost je (veel) meer dan 23 euro per maand..
... wat je dus zelf ook aangeeft.icekiller2k6 schreef:Vaak is 1x kabel 1x vsdl/adsl goedkoper dan 1x adsl met een SLA...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
- Locatie: Heist-op-den-Berg
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Als internet voor de persoon in kwestie een bedrijfskritische toepassing is: absoluut.Slafes schreef:Dus het is normaal geworden dat iedereen dus backup internet in huis moet halen... Het is al ver gekomen.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Toen we overstapten naar EDPnet (€35, consumentenabo) kreeg ik de vraag of ik een bijkomende SLA van 8u wilde.
Binnen 8u zou ik terug DSL hebben mochten er zich problemen voordoen. Die "SLA" zou me €12 per maand kosten.
Dat is niet zo veel.
Maar een verzekering van €150 per jaar, vonden we toch wat teveel.
Als het internet uit ligt, en ik moet hoogdringend iets doen, kan ik altijd naar buren of familie gaan of 4G gebruiken.
Binnen 8u zou ik terug DSL hebben mochten er zich problemen voordoen. Die "SLA" zou me €12 per maand kosten.
Dat is niet zo veel.
Maar een verzekering van €150 per jaar, vonden we toch wat teveel.
Als het internet uit ligt, en ik moet hoogdringend iets doen, kan ik altijd naar buren of familie gaan of 4G gebruiken.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een alternatief is een manier om een SLA te bereiken... een Telenet SLA (op hun business abonnementen) bestaat namelijk uit een extra VDSL2 lijn.James. schreef:Dat is geen SLA maar een alternatief.
- James.
- Premium Member
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 34 keer
Ah, ik dacht dat een SLA bij een internetprovider er voornamelijk uit bestond beter 'hun best te doen' om die lijn werkende te houden. Dat ze effectief er een DSL-lijn naast leveren, is wel komisch.r2504 schreef:een Telenet SLA (op hun business abonnementen) bestaat namelijk uit een extra VDSL2 lijn.
- diepvries
- Plus Member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
- Locatie: W-VL
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 6 keer
Ik denk dat er hier al heel wat goede oplossingen werden gegeven, ofwel neem je een 3G router ofwel neem je een extra lijn.
Tegenwoordig kunnen heel wat GSM toestellen ook de 3G delen over Wi-Fi, dat kan een goedkope oplossing bieden.
Tegenwoordig ziet iedereen het internet als een basis recht en willen ze die 100% gegarandeerd zien maar in de praktijk is zoiets zeer moeilijk.
Een bedrijf die zijn inkomsten uit het internet haalt zoals bijvoorbeeld binnenkomende mails en/of telefoongesprekken moet in mijn ogen gewoonweg een back up lijn voorzien. Als je dan ook nog eens een firewall hebt staan kan je beide lijnen ook actief gaan gebruiken en vallen ze op elkaar terug als er één van de twee uitvalt. Al heb ik het zelf ook al eens meegemaakt dat er bij wegenwerken een diepe put werd gemaakt en dat alle kabels waren geknapt, dus Belgacom + Telenet lagen er dan uit....
Voor particulieren zou ik zeggen, neem een boek of werk wat in de tuin...
Tegenwoordig kunnen heel wat GSM toestellen ook de 3G delen over Wi-Fi, dat kan een goedkope oplossing bieden.
Tegenwoordig ziet iedereen het internet als een basis recht en willen ze die 100% gegarandeerd zien maar in de praktijk is zoiets zeer moeilijk.
Een bedrijf die zijn inkomsten uit het internet haalt zoals bijvoorbeeld binnenkomende mails en/of telefoongesprekken moet in mijn ogen gewoonweg een back up lijn voorzien. Als je dan ook nog eens een firewall hebt staan kan je beide lijnen ook actief gaan gebruiken en vallen ze op elkaar terug als er één van de twee uitvalt. Al heb ik het zelf ook al eens meegemaakt dat er bij wegenwerken een diepe put werd gemaakt en dat alle kabels waren geknapt, dus Belgacom + Telenet lagen er dan uit....
Voor particulieren zou ik zeggen, neem een boek of werk wat in de tuin...
Orange LOVE 100Mbps
OVH VOIP + Gigaset C530IP
iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
OVH VOIP + Gigaset C530IP
iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je kan verschillende SLA normen hebben, alsook verschillende opties om deze te bereiken... ondanks dat het dus twee verschillende dingen zijn hangen ze vaak nauw aan elkaar. Telenet heeft op z'n business oplossingen een standaard SLA van 8u, en een optie voor een backuplijn.
Nu in het geval van dit artikel... als TN 's morgens start met de werken en 's avonds terug zorgt dat je internet werkt dan voldoet men perfect aan de SLA van 8u !
Nu in het geval van dit artikel... als TN 's morgens start met de werken en 's avonds terug zorgt dat je internet werkt dan voldoet men perfect aan de SLA van 8u !
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Vroeger waren er veel met ISDN backup, en dan merkten ze pas dat het systeem op backup stond als de rekening in de bus lag...
Met de duopolie moet je ook echt wel oppassen wat je doet met 'backuplijnen' want de kans dat er toch een SOP tussenzit is redelijk groot...
J.
Met de duopolie moet je ook echt wel oppassen wat je doet met 'backuplijnen' want de kans dat er toch een SOP tussenzit is redelijk groot...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Effe samenvattend reageren:
1) Ja, iedereen ziet internet als een basisrecht, dat is het tegenwoordig ook wel wat geworden. Dat staat geloof ik al in een aantal verdragen, maar laat ons eerlijk zijn: internet is een nutsvoorziening geworden, net als elektriciteit, gas, en water.
2) Overmacht is relatief. Een treinstaking kan betekenen dat je inderdaad niet op je werk geraakt. Als je geen transport hebt naar je werk, dan ben je er niet veel mee dat op voorhand weet dat de treinen gaan staken.
Ik wil de eerste ns zien die met een slaapzak op het werk verschijnt onder het motto "als ik er maar 'moet voor zorgen' dat ik op het werk ben, dan moet jij als werkgever deze oplossing maar aanvaarden".
Hier is het dus zeker op te lossen. Dat gaat van thuiswerk tot "uw telefoonlijn tijdelijk laten doorverbinden naar ne gsm".
Of eerlijker: een backup lijn, desnoods een 3g usb stick of mifi unit plaatsen die je oplaadt als het nodig is (mss best zelfs, want als ze "een putteke graven", hebben ze garanti ne kabel mee, en de telenet en proximus kabels zullen wel ni ver van mekaar liggen, dus de kans bestaat dat ze ze allebei meehebben ).
Bedrijven hebben eigenlijk weinig excuus. Als het bedrijfskritisch is (maw het werk valt stil) dan moet je maar voorzien dat er pannes kunnen zijn. Dat afwentelen op het personeel is goedkoop; zeker als ze daar een verlofdag aan kwijtspelen.
Niemand zegt dat je een volwaardige tweede lijn moet steken; wel dat je een noodoplossing moet voorzien. Die gaat dan mss wel traag, maar je kan verder.
Zoals ik hierboven al zei: desnoods effe je telefoonlijn laten doorverbinden naar een gsm (zeker voor kmos goed doenbaar), en een andere gsm als hotspot gebruiken, en je bent al effe uit de nood.
Maar dat brengt ons terug op probleem 1: we zien internet als een basisrecht.
Als de stroom uitvalt, hoeveel bedrijven kunnen dan doorwerken denk je?
Zelfde probleem uiteindelijk.
Maar hoewel draadloze stroom nog problematisch is, is backup internet echt niet moeilijk te voorzien.
3) De media doet het inderdaad uitschijnen dat het grote werken zullen zijn, met 2 dagen panne; maar ik geloof ook eerder dat het om infrastructuurwerken gaat die "in totaal 2 dagen zullen duren", maar waarbij de verbinding niet de 2 volle dagen uitligt.
1) Ja, iedereen ziet internet als een basisrecht, dat is het tegenwoordig ook wel wat geworden. Dat staat geloof ik al in een aantal verdragen, maar laat ons eerlijk zijn: internet is een nutsvoorziening geworden, net als elektriciteit, gas, en water.
2) Overmacht is relatief. Een treinstaking kan betekenen dat je inderdaad niet op je werk geraakt. Als je geen transport hebt naar je werk, dan ben je er niet veel mee dat op voorhand weet dat de treinen gaan staken.
Ik wil de eerste ns zien die met een slaapzak op het werk verschijnt onder het motto "als ik er maar 'moet voor zorgen' dat ik op het werk ben, dan moet jij als werkgever deze oplossing maar aanvaarden".
Hier is het dus zeker op te lossen. Dat gaat van thuiswerk tot "uw telefoonlijn tijdelijk laten doorverbinden naar ne gsm".
Of eerlijker: een backup lijn, desnoods een 3g usb stick of mifi unit plaatsen die je oplaadt als het nodig is (mss best zelfs, want als ze "een putteke graven", hebben ze garanti ne kabel mee, en de telenet en proximus kabels zullen wel ni ver van mekaar liggen, dus de kans bestaat dat ze ze allebei meehebben ).
Bedrijven hebben eigenlijk weinig excuus. Als het bedrijfskritisch is (maw het werk valt stil) dan moet je maar voorzien dat er pannes kunnen zijn. Dat afwentelen op het personeel is goedkoop; zeker als ze daar een verlofdag aan kwijtspelen.
Niemand zegt dat je een volwaardige tweede lijn moet steken; wel dat je een noodoplossing moet voorzien. Die gaat dan mss wel traag, maar je kan verder.
Zoals ik hierboven al zei: desnoods effe je telefoonlijn laten doorverbinden naar een gsm (zeker voor kmos goed doenbaar), en een andere gsm als hotspot gebruiken, en je bent al effe uit de nood.
Maar dat brengt ons terug op probleem 1: we zien internet als een basisrecht.
Als de stroom uitvalt, hoeveel bedrijven kunnen dan doorwerken denk je?
Zelfde probleem uiteindelijk.
Maar hoewel draadloze stroom nog problematisch is, is backup internet echt niet moeilijk te voorzien.
3) De media doet het inderdaad uitschijnen dat het grote werken zullen zijn, met 2 dagen panne; maar ik geloof ook eerder dat het om infrastructuurwerken gaat die "in totaal 2 dagen zullen duren", maar waarbij de verbinding niet de 2 volle dagen uitligt.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Als Telenet zijnde zouden ze ook voor één keer eens productief kunnen meedenken en een alternatief aanbieden, al dan niet tegen kleine betaling.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Starter Plus
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Zie de website https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... e-netwerf/.Joe de Mannen schreef:Als Telenet zijnde zouden ze ook voor één keer eens productief kunnen meedenken en een alternatief aanbieden, al dan niet tegen kleine betaling.
J.
Bij backup oplossingen staan er verschillende mogelijkheden.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dat is exact wat ik bedoel, en hoe ik het eveneens zie. Ze spreken snel van honderden en duizenden euro's aan verlies wegens mogelijke bestellingen die er niet door komen, VOIP telefonie die niet werkt en daardoor eveneens belangrijke klanten die elders shoppen, tientallen werknemers die met de duimen staan te draaien etc etc etc.philippe_d schreef:Wat is daar anders aan?fendtje schreef:ge kunt het ook anders bekijken 23 * 12 * x jaren moest het eens nodig zijn.
Een back-up lijn moet je zien als een verzekeringspremie (autoverzekering, brandverzekering):En iedereen moet inderdaad zelf beslissen of "23 * 12 * x jaren" de moeite is ...
- - weggesmeten geld, als er in al die jaren niets gebeurt.
- een goede investering, als je het ooit eens nodig hebt
Maar dan niet klagen, als er toch iets gebeurt, terwijl ze geen verzekering hebben .
Basic Internet van Telenet kost je (afgerond) 28 euro/maand (https://www2.telenet.be/nl/internet-en- ... -internet/).
Internet Poco van Scarlet kost je 23 euro/maand (https://www.scarlet.be/nl/internet/).
Proximus Internet start kost je (afgerond) 28 euro/maand (https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/pa ... enten.html)
Op jaarbasis betaal je dus 336 euro bij Telenet of Proximus of 276 euro bij Scarlet. Als je op een paar uur zonder internet duizenden euro's verlies boekt dan lijkt dit mij een kleine investering...
En voor men begint met het aanroepen van technische belemmeringen en hoge kosten van IT firma's : je kan dit prima zelf doen met de standaardmodem van deze leveranciers. Het enige dat je moet doen is alles op één switch steken, en de UTP kabel versteken van de ene modem naar der andere. Dat is letterlijk 10 seconden werk en je problemen zijn opgelost. Wil je er helemaal geen omkijken naar? Neem een Mikrotik Routerboard (brb een RB2011 of RB3011) en het gebeurd volledig automagisch.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
De backup oplossingen is eerder upsellen .
Wat kost het om een datakaartje aan te bieden? (px gaf er een vroeger met paar 100'mb). Het komt erop neer dat Telenet kan het zich permitteren en dat weten ze. Is de hinder niet minder groot als ze 's nachts werken? Vermoedelijk wel.... maar dat maakt het voor hen duurder.
Wat kost het om een datakaartje aan te bieden? (px gaf er een vroeger met paar 100'mb). Het komt erop neer dat Telenet kan het zich permitteren en dat weten ze. Is de hinder niet minder groot als ze 's nachts werken? Vermoedelijk wel.... maar dat maakt het voor hen duurder.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Telenet SLA op het werk:
Bij geplande werken, zorgen voor een tweede lijn, zodat we het niet merken (of hooguit die ene seconde dat er geschakeld wordt).
Bij ongeplande uitval, maximale response time van 1 uur en dit 24/7 voordat het terug moet werken.
Geen idee wat de consequenties zijn indien dit niet gehaald wordt.
Dit lijkt mij al bij al een deftige SLA.
Hun alternatief van VDSL leveren ze niet, daar wij zelf ook al veel VDSL verbindingen hebben op het werk.
En worst case scenario: 4G, satelliet internet, of zelf ISP spelen.
Bij geplande werken, zorgen voor een tweede lijn, zodat we het niet merken (of hooguit die ene seconde dat er geschakeld wordt).
Bij ongeplande uitval, maximale response time van 1 uur en dit 24/7 voordat het terug moet werken.
Geen idee wat de consequenties zijn indien dit niet gehaald wordt.
Dit lijkt mij al bij al een deftige SLA.
Hun alternatief van VDSL leveren ze niet, daar wij zelf ook al veel VDSL verbindingen hebben op het werk.
En worst case scenario: 4G, satelliet internet, of zelf ISP spelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
niet compatible met de premium upselling/reselling van gewone diensten in een fake premium jasjeJoe de Mannen schreef:al dan niet tegen kleine betaling.
J.
ze moeten nu eenmaal aan alles maximaal verdienen
daarom zijn ze ook zo duur tov de buurlanden
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
SLA wilt niet zeggen "tijd tot oplossing" maar "tijd voor we beginnen te zoeken naar een oplossing".blaatpraat schreef:Telenet SLA op het werk:
Bij geplande werken, zorgen voor een tweede lijn, zodat we het niet merken (of hooguit die ene seconde dat er geschakeld wordt).
Bij ongeplande uitval, maximale response time van 1 uur en dit 24/7 voordat het terug moet werken.
Geen idee wat de consequenties zijn indien dit niet gehaald wordt.
Dit lijkt mij al bij al een deftige SLA.
Hun alternatief van VDSL leveren ze niet, daar wij zelf ook al veel VDSL verbindingen hebben op het werk.
En worst case scenario: 4G, satelliet internet, of zelf ISP spelen.
Als jij belt en binnen het uur zijn ze begonnen met te zoeken wat je probleem is, dan is die SLA gehaald.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
als internet écht zo kritiek is, én je kent er zelf geen fluit van... dan huur je een IT'er in. simple as that.Slafes schreef:Echt... Fantasie bij sommigen is mooi, maar het is hier precies of iedereen is daar perfect in mee en moet dat maar liggen hebben en kunnen. Het tegendeel is echter waar en dat blijkt ook uit het artikel.
en dan niet zo'n flut IT'er die niet weet hoe hij een linksys moet configureren voor pppoe achter de bbox (ja, zo heb ik er letterlijk eentje geweten toen ik nog voor belgacom werkte... die gaf belgacom de schuld dat de linksys niet werkte... ding was for gods sake zelfs ingesteld met default user/pass e.d.)
iemand die én een btw nummer heeft én van internet afhangt én wil zeker zijn dat het werkt (en er compensaties zijn als dat niet zo is) die kiest voor een ZAKELIJK abbo.
je hoeft dan zelfs geen grote kennis van zaken te hebben: je klikt bij telenet op het knopje "business" en je bent vertrokken.
(overigens: kleine nota: iemand die Business Fibernet heeft kan bij een onderbreking mogelijks telenet wel in gebreke stellen wegens valse reclame op die pagina: "altijd online zonder onderbrekingen" gezien business fibernet geen backup lijn heeft afaik)
dus again: of je accepteert downtime (kost/baten analyste), of je kent er iets van en kiest coax+xdsl particuliere abbo's, of je laat een IT'er je bijstaan.
-
- Plus Member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Wanneer zou voor telenet het meest rustige moment zijn om aan het netwerk te sleutelen? Als de meeste mensen aan het werk zijn, of als die paar handelaars gesloten zijn?Slafes schreef:De meeste mensen gaan er vanuit dat hun internet gewoon werkt en niet twee dagen wordt afgesloten.
Er kraait ook geen haan naar het type abonnement dat de getroffenen hebben in het artikel / de video.. Als ze een residentieel abonnement hebben, wat vaker voorkomt dan zou mogen, zelfs als zakelijke klant, heb je ook de algemene voorwaarden van een residentiële klant voor die verbinding.
Als je er zelf niks van kent, dat kan, maar informeer op zijn minst naar de mogelijkheden en verwachtingen die je mag hebben, zeker als uw zaak afhangt van die verbinding.
Als deze mensen nu al effectief de werken achter de rug hadden, en ze ook werkelijk 2 dagen zonder hebben gezeten, snap ik dat ze klagen. Nu is er enkel een algemene brief gestuurd voor een hele regio, dat er in die 2 dagen een verbreking gaat zijn.
Ik verwacht dat het een storm is in een glas water met een paar uurtjes downtime per verbinding.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
- Locatie: TIELT
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
ik heb 2 of 3 dagen zonder gezeten en dan nog 2 dagen met onderbrekingen, in totaal 1 week ellende, dus het is gene zever en ja ik heb gezorgd dat ik proximus vdsl2 had als backup en zelfs nog een internet@home van Orange.... , waarom moet ik die kosten maken ????
..maar blijf erbij dat internet een basisrecht is en wanneer een bedrijf als Telenet de klant zolang gijzeld, niet enkel oplossingen moet voorstellen maar ook moet zorgen voor backup, zeker voor zelfstandigen, minstens in het aanbieden van een mifi met enkele gb data of router combinatie met 3G stick met data abonnement..
Nu moet je zelfs uw abonnement blijven verder betalen en krijg je geen enkele compensatie....alles onder het mom van de grote netwerf, en het strafste is, we zij een jaar verder, en ik merk nog totaal geen verschil bij vroeger dat ik sneller of beter internet heb, de uitrol zal zgz gebeuren wanneer heel Vlaanderen ge-upgrade is..ik merk alleen maar meer problemen dan vroeger, bij wijze van korte onderbrekingen....
Als men geplande werken doet, moet dit conform hun eigen voorwaarden , met de minste problemen voor de klant zijn, dus tijdens de nacht, gezien er in principe geen graafwerken aan te pas komen, enkel upgrade kasten, is er weinig geluidshinder, kan dat dus perfect 's nachts...
Maar omwille van de zelfde reden waarom ze geen mifi's of sticks willen uitdelen om tijdelijk te gebruiken, omdat het hin extra geld kost, doen ze het niet, maar de klant moet wel blijven verder betalen zonder dat er een dienst geleverd word.. hoe je slapend rijk kan worden....
..maar blijf erbij dat internet een basisrecht is en wanneer een bedrijf als Telenet de klant zolang gijzeld, niet enkel oplossingen moet voorstellen maar ook moet zorgen voor backup, zeker voor zelfstandigen, minstens in het aanbieden van een mifi met enkele gb data of router combinatie met 3G stick met data abonnement..
Nu moet je zelfs uw abonnement blijven verder betalen en krijg je geen enkele compensatie....alles onder het mom van de grote netwerf, en het strafste is, we zij een jaar verder, en ik merk nog totaal geen verschil bij vroeger dat ik sneller of beter internet heb, de uitrol zal zgz gebeuren wanneer heel Vlaanderen ge-upgrade is..ik merk alleen maar meer problemen dan vroeger, bij wijze van korte onderbrekingen....
Als men geplande werken doet, moet dit conform hun eigen voorwaarden , met de minste problemen voor de klant zijn, dus tijdens de nacht, gezien er in principe geen graafwerken aan te pas komen, enkel upgrade kasten, is er weinig geluidshinder, kan dat dus perfect 's nachts...
Maar omwille van de zelfde reden waarom ze geen mifi's of sticks willen uitdelen om tijdelijk te gebruiken, omdat het hin extra geld kost, doen ze het niet, maar de klant moet wel blijven verder betalen zonder dat er een dienst geleverd word.. hoe je slapend rijk kan worden....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Omdat geen enkele dienst 100% uptime kan en zal garanderen... verwacht jij dat wel dan moet je daar ZELF voor zorgen dmv. een alternatief.laroyj schreef:waarom moet ik die kosten maken ????
Toch raar dat internet zoooo belangrijk voor je is... maar een "verzekering" ervoor is plots allemaal teveel ?
Heb je contact met TN opgenomen... een collega heeft dit namelijk wel gedaan en heeft netjes een vergoeding gekregen (die heel wat groter was dan de halve dag dat hij geen internet had). Als jij dus effectief een ganse week problemen hebt gehad dan kan je mij moeilijk overtuigen dat je hier geen compensatie voor zou krijgen.laroyj schreef:maar de klant moet wel blijven verder betalen zonder dat er een dienst geleverd word
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De Grote Nerwerf was eigenlijk de Grote Marketing Truuk.
Telenet heeft zijn marketing prima voor elkaar, FiberNet iemand ?
Los van dat soort marketinggebazel, zoals hierboven al meermaals gezegd: het zou Telenet sieren mochten ze voor de gedupeerden een tijdelijke oplossing voorzien. Gratis is nogal moeilijk, gegeven de SLA van hun product/en en gegeven dat ze ook duurdere producten met effectieve backup voorzien.
Het is nogal gek om een product met backup te verkopen en als de backup dan nodig is de klanten die geen (duurder) product met backup hebben gratis een backup te geven .
Maar Telenet heeft helemaal niets te vrezen.
Grof gezegd: wat ga je doen? Telenet opzeggen en naar Belgacom lopen? Dat dreigement passeert hier en in de media elk jaar, maar Telenet voelt dat niet. Zelfs zonder speciale acties (klanten 2 dagen zonder internet zetten, prijsverhogingen wegens "de index") komen er elk kwartaal of jaar klanten bij en gaan er klanten weg. Telenet ligt daar niet wakker van.
Telenet heeft zijn marketing prima voor elkaar, FiberNet iemand ?
Los van dat soort marketinggebazel, zoals hierboven al meermaals gezegd: het zou Telenet sieren mochten ze voor de gedupeerden een tijdelijke oplossing voorzien. Gratis is nogal moeilijk, gegeven de SLA van hun product/en en gegeven dat ze ook duurdere producten met effectieve backup voorzien.
Het is nogal gek om een product met backup te verkopen en als de backup dan nodig is de klanten die geen (duurder) product met backup hebben gratis een backup te geven .
Maar Telenet heeft helemaal niets te vrezen.
Grof gezegd: wat ga je doen? Telenet opzeggen en naar Belgacom lopen? Dat dreigement passeert hier en in de media elk jaar, maar Telenet voelt dat niet. Zelfs zonder speciale acties (klanten 2 dagen zonder internet zetten, prijsverhogingen wegens "de index") komen er elk kwartaal of jaar klanten bij en gaan er klanten weg. Telenet ligt daar niet wakker van.