Een onderzoeker van het Zwitserse beveiligingsbedrijf OneConsult heeft een methode gepresenteerd om root-toegang te verkrijgen op smart-tv's en dat werkt via HbbTV. Eerder onderzoek had dit al aangetoond, maar de lekken bestaan nog steeds.
Bron: https://tweakers.net/nieuws/122953/veel ... hbbtv.html
Veel smart-tv's nog steeds te hacken via HbbTV
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Maar dankzij de duopolisten kennen wij hier geen HbbTV, dus wat is de relevantie voor userbase of je eigen mening?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
Klopt wat je zegt, maar het is nieuws en werd op de juiste plaats gepost, al zal de impact hier wel nihil zijn.MaT schreef:Maar dankzij de duopolisten kennen wij hier geen HbbTV, dus wat is de relevantie voor userbase of je eigen mening?
Ik ben een van die paar Belgen die HbbTV af en toe gebruikt op buitenlandse zenders. Het heeft veel mogelijkheden en werkt snel. Vooral in Duitsland is het goed uitgebouwd. Zonde dat het niet in België bestaat, maar los van het duopolie treffen zenders hier evenveel schuld aan. Er is hier geen enkel deftig alternatief voorzien als opvolger van teletekst.
In Nederland zit merendeel ook met Ziggo, KPN en M7-decoders opgescheept waar dit niet ondersteund wordt, maar Ziggo, CanalDigitaal en KPN (Digitenne) ondersteunen HbbTV netjes via de interne TV-tuner met CI(+)-module.
Ik denk dat de VRT zowat de enige openbare omroep is in Europa die de kijker niet meer 24/24 kan informeren via de tv zelf en gewezen is op een ander toestel (smartphone, pc) bij rampen en last-minute programmawijzigingen. Ook voor video-on-demand via de tv zelf is er nog een lange weg te gaan.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
Amazor schrijft: Ook voor video-on-demand via de tv zelf is er nog een lange weg te gaan.
begint nochtans al aardig te lukken voor Netflix en Youtube dankzij chromecast. Nu nog chromecast voor vrtNU en Stievie Free, en we zijn eindelijk op de goede weg ondanks het gehate duopolie
begint nochtans al aardig te lukken voor Netflix en Youtube dankzij chromecast. Nu nog chromecast voor vrtNU en Stievie Free, en we zijn eindelijk op de goede weg ondanks het gehate duopolie
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
- MaT
- Elite Poster
Met een chromecast is het dan ook niet via de TV zelf maar via een extern apparaat met eigen protocollen
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
heel juist, maar nog altijd beter dan niks VOD. En duopolie fratsen omzeilen blijft aldus een sport op zich
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Deel van't meubilair
Aangezien je samen met Raf1 steeds op de eerste rij zit om TN af te breken wou ik gewoon even aanhalen dat de alternatieven ook niet perfect zijn (trouwens onlangs kon je nog en gelijkaardige posting van me vinden over Fritzboxen die bol staan van de problemen)... of mag dat niet geschreven worden ?MaT schreef:Maar dankzij de duopolisten kennen wij hier geen HbbTV, dus wat is de relevantie voor userbase of je eigen mening?
-
- Elite Poster
deze draad verklaart misschien een eigenaardige ervaring hier begin dit jaar: iets voor middernacht was ik plotseling alle controle kwijt over mijn bravia smartTV dvb-T en S2 kanalen. Niettemin bleef de smartTV software perfect bruikbaar, terwijl mijn android TVbox zelfs 100% functioneel bleef! De volgende dag was alles weer normaal! Een week later een herhaling van hetzelfde scenario, en sindsdien gelukkig niet meer
- MaT
- Elite Poster
Een trol post dus.r2504 schreef:Aangezien je samen met Raf1 steeds op de eerste rij zit om TN af te breken...
Jammer dat het een beetje zij effect mist natuurlijk: als TN gebruik zou maken van HbbTV ben je hiervoor niet vatbaar. De aanval gebeurd via DVB-T en niet DVB-C. De aanval via kabel uitvoeren is iets ingewikkelder waardoor het praktisch onmogelijk is om die toe te passen.
En daarbij komt natuurlijk ook het feit dat ik geen fanboy ben van de alternatieven die alles goedpraat zolang het maar geen TN is. Een lek als dit zou moeten gepatched worden, ookal is het risico minimaal.
Weinig waarschijnlijk:wied schreef:deze draad verklaart misschien een eigenaardige ervaring hier begin dit jaar: iets voor middernacht was ik plotseling alle controle kwijt over mijn bravia smartTV dvb-T en S2 kanalen.
Een hapering in de software/firmware is meer aannemelijk, maar zeg dat niet tegen r2504 of hij wil de 'vrijheid van TV keuze' ook weg ten voordele van verplichte toestellen van de providerDaar komt bij dat de gebruiker niets van de aanval merkt, omdat deze zich op de achtergrond afspeelt.
-
- Deel van't meubilair
Het is een objectieve post... iets wat ik zelden van die van jou en Raf1 kan vertellen.MaT schreef:Een trol post dus.
Maar als je het zo bekijkt... in ieder geval de stand is 1 tegen enkele honderden van jou trol posts dan.
De aanval staat los van het transport... en kan dus zowel bij DVB-T, -C en -S ! Het is niet omdat men hier DVB-T heeft gebruikt om de aanval aan te tonen dat het andere praktisch onmogelijk is, trouwens ik hoef de coax maar los te schroeven aan het begin van een node en er mijn signaal op te zetten en gans de node is besmet (via DVB-T is dit al heel wat moeilijker omdat je effectief het on-air signaal moet weg drukken).MaT schreef:Jammer dat het een beetje zij effect mist natuurlijk: als TN gebruik zou maken van HbbTV ben je hiervoor niet vatbaar. De aanval gebeurd via DVB-T en niet DVB-C. De aanval via kabel uitvoeren is iets ingewikkelder waardoor het praktisch onmogelijk is om die toe te passen.
Ik heb steeds gepleit voor een open en ongecodeerd basisaanbod (bij welke provider dan ook)... ik weet dus niet waar je je fabeltjes vandaag haalt al ben je nog nooit objectief geweest.MaT schreef:maar zeg dat niet tegen r2504 of hij wil de 'vrijheid van TV keuze' ook weg ten voordele van verplichte toestellen van de provider
- MaT
- Elite Poster
Kritiek hebben op de duopolisten en hun werkwijzes maakt een post niet automatisch niet objectief. Ook niet als jij klant bent bij 1 van die duopolisten en je er een andere mening op nahoud.
Ik vraag me af hoe objectief je echt bent zoals je steeds beweert als je enkel dingen post die je in het voordeel van de duopolisten kan laten werken.
De aanval kan via alle vormen van DVB in theorie ja, maar er is een reden waarom die onderzoeker voor DVB-T gekozen heeft. Het is de meest goedkope en eenvoudig manier om het lek uit te buiten. Ik denk niet dat je veel tijd zal hebben om microfoons af te luisteren van mensen als je een hele node ontkoppelt.
Zo moeilijk is het wegdrukken van het DVB-T signaal dus blijkbaar niet als je het kan met een zendertje van $100 (misschien zelfs te koop op de bekende chinese site's? ).
Ik vraag me af hoe objectief je echt bent zoals je steeds beweert als je enkel dingen post die je in het voordeel van de duopolisten kan laten werken.
De aanval kan via alle vormen van DVB in theorie ja, maar er is een reden waarom die onderzoeker voor DVB-T gekozen heeft. Het is de meest goedkope en eenvoudig manier om het lek uit te buiten. Ik denk niet dat je veel tijd zal hebben om microfoons af te luisteren van mensen als je een hele node ontkoppelt.
Zo moeilijk is het wegdrukken van het DVB-T signaal dus blijkbaar niet als je het kan met een zendertje van $100 (misschien zelfs te koop op de bekende chinese site's? ).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
Man man, jammer dat ik geen popcorn in huis heb...
Duopolisten/Telenet-bashing doet hier niets ter zake, de originele post betreft enkel een nieuwsbericht over een aanval via DVB-T en dit is totaal onafhankelijk van gelijk welke provider, gezien HbbTV een open standaard is. Het staat dan ook in het "Andere: ..."-subforum.
Ja, het kan in theorie ook via DVB-C en in nog mindere mate via DVB-S gebeuren, maar welke rol speelt dit hier om er een welles-nietes-spelletje van te maken?
Het zijn onze Vlaamse zenders zelf die geen moeite willen steken in een HbbTV-aanbod. Iets wat niet bestaat kunnen onze duopolisten ook niet aanbieden hé, jammer dat hiervoor zo op de man gespeeld wordt...
Duopolisten/Telenet-bashing doet hier niets ter zake, de originele post betreft enkel een nieuwsbericht over een aanval via DVB-T en dit is totaal onafhankelijk van gelijk welke provider, gezien HbbTV een open standaard is. Het staat dan ook in het "Andere: ..."-subforum.
Ja, het kan in theorie ook via DVB-C en in nog mindere mate via DVB-S gebeuren, maar welke rol speelt dit hier om er een welles-nietes-spelletje van te maken?
Het zijn onze Vlaamse zenders zelf die geen moeite willen steken in een HbbTV-aanbod. Iets wat niet bestaat kunnen onze duopolisten ook niet aanbieden hé, jammer dat hiervoor zo op de man gespeeld wordt...
Internet: Telenet Internet Fiber 200
Tof hoe dit topic weeral gehijacked wordt door muggenzifters.
Dit begint voor mij UB volledig te verzoeken, ik was hier voor technische discussies, niet voor afbraak te lezen op elkaar..
Back on-topic;
Het maakt niet uit of er HbbTV aangeboden wordt of niet, zolang je TV over een tuner hiervoor beschikt zou hij hackbaar kunnen zijn.
Dit begint voor mij UB volledig te verzoeken, ik was hier voor technische discussies, niet voor afbraak te lezen op elkaar..
Back on-topic;
Het maakt niet uit of er HbbTV aangeboden wordt of niet, zolang je TV over een tuner hiervoor beschikt zou hij hackbaar kunnen zijn.