Ethernet vraagje

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
manitou
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 aug 2011, 19:11
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

Ik gebruik een Windows 10 tablet waarop een ethernet aansluiting aanwezig is en ook wifi.
De ethernet aansluiting wil ik gebruiken om een tweede apparaat ,waar ook een ethernet aansluiting opzit ,te voorzien van internet.
Concreet is dit de bedoeling, de tablet ontvangt internet via wifi en geeft deze data door via de ethernet aansluiting van de tablet naar de ethernet aansluiting van apparaat 2 zodat deze ook internet data kan ontvangen. Ter informatie apparaat 2 heeft geen wifi aan boord.
Ik heb dit werkend gekregen maar na een update van de tablet werkt dit niet meer ook al is er niks gewijzigd aan hetgeen ik had ingesteld en dat is het volgende :

tablet ingesteld als router waarmee WiFi internet beschikbaar komt op zijn ethernetaansluiting.
Heb dit gedaan via
netwerk and sharing center
Change adapter settings
select WiFi connectie (met rechter muisklik)
Selecteer Properties
Selecteer sharing tabblad
selecteer bovenste functie
selecteer de ethernet als uitgang

Iemand een suggestie of oplossing waarom dit niet meer werkt?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Dat lijken mij de juiste stappen. Heb je al eens herstart? Misschien een bug in een Windows Update...
Computer(k)nul
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Werkt de verbinding tussen die twee toestellen wel? Want als je een toestel rechtstreeks via UTP-kabel verbindt met een ander toestel, en dus NIET via een router/hub/switch, dan heb je een zogenaamde cross cable nodig. Da's een kabel waarbij de zend- en ontvangstpinnen omgewisseld zijn (anders zijn respectievelijk de zend- en ontvangstpinnen langs beide kanten met elkaar verbonden, daarom moeten die gekruist worden).
Begin dus eerst eens met te kijken of het tweede apparaat een IP-adres krijgt van de Win 10-tablet, en zoja, controleer of de ene de andere kan pingen.
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

de cross cable is al een heel tijdje niet meer nodig. Herinner me nog dat mijn eerste laptop 10 jaar geleden al zonder cross cable kon werken.
Indien de boel voordien gewerkt heeft dan zal het daar dus ook niet aan liggen.

Zoals Sinna al gemeld heeft, probeer beide apparaten eens te herstarten. Indien dat niet werkt, probeer het wifi delen eens terug volledig uit te schakelen en terug te configureren.
Afbeelding
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

foxhound schreef:de cross cable is al een heel tijdje niet meer nodig. Herinner me nog dat mijn eerste laptop 10 jaar geleden al zonder cross cable kon werken.
Hangt ervan af of het gigabit ethernet is, of de oudere 10/100-mbit. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable.
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Heeft minder te maken met 10/100 Mbit en meer met Auto MDI-X.
Mag je tegenwoordig wel van uitgaan dat elk modern apparaat dit ondersteunt, tenzij je natuurlijk een meer dan 10 jaar oude PC ergens onder het stof uithaalt...

Denk dat het dus voor 99.99% van de gevallen veilig is te zeggen dat je crossover kabels mag vergeten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”