Ik bel momenteel met vaste analoge telefoon (PSTN) bij Proximus, maar zou graag overschakelen naar VOIP via weepee.
Internet: ADSL2 via Scarlet met Fritzbox 7360.
Voor mijn gemoedsrust (ben newbie) zou ik in eerste instantie de vaste lijn bij Proximus willen behouden, en nieuw telefoonnr aanvragen bij weepee om te testen met extra Dect-handset op FB 7360.
Als alles vlot verloopt zou ik dan mijn huidig vast nr overdragen naar weepee.
Mijn vraag is:
zal weepee het nieuwe nr dat ik van hen gekregen heb, willen vervangen door mijn huidig vast nr?
Of moet ik dan een nieuwe SIP-account aanvragen voor overdracht van mijn huidig vast nr naar deze 2e SIP-account? Ik zou dan 2 nummers hebben, wat weer wat ingewikkelder is.
Of zijn er andere, betere strategieën voor beginner?
Hoe als beginner overschakelen naar weepee?
-
- Starter
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Volgens je tutorial krijg je na het aanmaken van een account een intern nr toegewezen (3299xxxxx), waarmee je kan bellen naar en opgebeld worden door andere personen met weepeenr.
Probleem is dat ik geen mensen in mijn kennissenkring heb die klant zijn bij weepee, zodat ik het op deze manier niet kan testen.
Probleem is dat ik geen mensen in mijn kennissenkring heb die klant zijn bij weepee, zodat ik het op deze manier niet kan testen.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Testen van WeePee kunt u direct en gratis. Vraag een voip-account en krijgt een paar euro belkrediet gratis om te proberen. Stel het voip-account in uwe Friz.
Speciaal een nieuw nummer aanvragen 'om te proberen' en dan later het echte laten overdragen lijkt mij te gek. Maar als u dat wenst te doen dan kost u dat 18 euro eenmalig. Voor een nieuw nummer of een overdracht. Eigenlijk spotgoedkoop.
Of om eens te testen naar een andere WeePee-klant; stuur een PM, dan bellen we eens
Opgepast; via uw vaste lijn via WeePee kunt u dan niet naar de noodnummers bellen. Officiëel is het dan een 'nomadisch telefoonnummer'. Verder maakt dat geen verschil. Ik sta zelfs in het papieren telefoonboek met mijn WeePee-nummer.
Speciaal een nieuw nummer aanvragen 'om te proberen' en dan later het echte laten overdragen lijkt mij te gek. Maar als u dat wenst te doen dan kost u dat 18 euro eenmalig. Voor een nieuw nummer of een overdracht. Eigenlijk spotgoedkoop.
Of om eens te testen naar een andere WeePee-klant; stuur een PM, dan bellen we eens
Opgepast; via uw vaste lijn via WeePee kunt u dan niet naar de noodnummers bellen. Officiëel is het dan een 'nomadisch telefoonnummer'. Verder maakt dat geen verschil. Ik sta zelfs in het papieren telefoonboek met mijn WeePee-nummer.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik vind dat een goed plan:m_hiphop schreef:Voor mijn gemoedsrust (ben newbie) zou ik in eerste instantie de vaste lijn bij Proximus willen behouden, en nieuw telefoonnr aanvragen bij weepee om te testen met extra Dect-handset op FB 7360.
Als alles vlot verloopt zou ik dan mijn huidig vast nr overdragen naar weepee.
Je kan perfect VoIP testen, terwijl je voor de zekerheid nog je Proximus vaste lijn hebt.
Vraag is: wil je als VoIP provider alléén WeePee (inkomend en uitgaand), of - zoals de meesten van ons - WeePee voor inkomend, een een "cheapo" voor uitgaand? In dit laatse geval kan je zo'n uitgaande provider nu al testen ...
Ik zou zeker niet met 2 nummers werken, want zowel voor een nieuw WeePee nummer (nu) als een bestaand nummer porteren (later) zal je €18 betalen. deze dubbele kost kan je vermijden:
- Maak on-line een Weepee SIP account aan.
- Stuur een mail naar WeePee (support at weepee.org) en vraag in afwachting van portatie om jouw bestaand Proximus nummer te "screenen". Hiermee wordt jouw Proximus nummer gelinkt aan jouw SIP account, en kan je al uitbellen.
- Maak in je FritzBox een nieuwe VoIP provider aan, met de SIP logon van je Weepee account.
Nu kan je WeePee al volop testen voor uitgaande gesprekken
Hiervooor heb je zelfs geen extra DECT handset nodig.
Via de kiesregels of de dialing prefixen kies je met welke lijn je wilt uitbellen: je vaste lijn of de WeePee lijn.
Op het ogenblik dat je tevreden bent met de VoiP kwaliteit kan je de portatie aanvragen.
In principe zal je de overgang niet eens merken: van zodra je nummer geporteerd wordt, zullen de binnenkomende gesprekken vanzelf toekomen op je WeePee lijn in plaats van op de vaste lijn ...
Vergewis je er op voorhand van wat de impact zal zijn op jouw Scarlet formule. Ik heb geen idee of "raw copper" bij Scarelt mogelijk is met ADSL, of wat de extra kost is hiervoor is.m_hiphop schreef:Internet: ADSL2 via Scarlet met Fritzbox 7360.?
Bij Scarlet VDSL2 is er in ieder geval geen extra kost voor raw copper.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Bedankt Philippe voor de duidelijke uitleg!
Na "screening" door weepee, kan ik met mijn huidige DECT handset uitbellen via mijn vaste lijn via VOIP (na instellen kiesregels in FB 7360).
Tarificatie gebeurt dan door weepee veronderstel ik?
Inkomende gesprekken verlopen dan voorlopig verder op mijn huidige DECT handset via Proximus?
Edit:
na lezen van handleiding van Fritzbox, maak ik daar het volgende uit op (sorry als dit triviaal is, ben newbie):
FB zowel aansluiten op DSL als op telefoonaansluiting (via Y-kabel). DECT handset aanmelden in FB.
Uitgaande/inkomende gesprekken via vaste lijn verlopen dan via telefoonaansluiting van FB.
Uitgaande gesprekken via weepee nummer verlopen dan via voip.
Juist?
Begrijp ik het goed:philippe_d schreef: Nu kan je WeePee al volop testen voor uitgaande gesprekken
Hiervoor heb je zelfs geen extra DECT handset nodig.
Via de kiesregels of de dialing prefixen kies je met welke lijn je wilt uitbellen: je vaste lijn of de WeePee lijn.
Na "screening" door weepee, kan ik met mijn huidige DECT handset uitbellen via mijn vaste lijn via VOIP (na instellen kiesregels in FB 7360).
Tarificatie gebeurt dan door weepee veronderstel ik?
Inkomende gesprekken verlopen dan voorlopig verder op mijn huidige DECT handset via Proximus?
Edit:
na lezen van handleiding van Fritzbox, maak ik daar het volgende uit op (sorry als dit triviaal is, ben newbie):
FB zowel aansluiten op DSL als op telefoonaansluiting (via Y-kabel). DECT handset aanmelden in FB.
Uitgaande/inkomende gesprekken via vaste lijn verlopen dan via telefoonaansluiting van FB.
Uitgaande gesprekken via weepee nummer verlopen dan via voip.
Juist?
Laatst gewijzigd door m_hiphop 16 maa 2017, 21:35, in totaal 1 gewijzigd.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Als je VoIP wil testen dan is OVH de goedkoopste optie.
Je betaalt 1,20 euro en je kan een maand testen met een nieuw nummer in jouw telefoonzone.
Als je na de test tevreden bent, kan je een nummeroverdracht aanvragen.
Als je ontevreden bent, annuleer je je telefoonlijn kosteloos via de OVH webinterface.
Je betaalt 1,20 euro en je kan een maand testen met een nieuw nummer in jouw telefoonzone.
Als je na de test tevreden bent, kan je een nummeroverdracht aanvragen.
Als je ontevreden bent, annuleer je je telefoonlijn kosteloos via de OVH webinterface.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
- Locatie: 'tstad
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
uitbellen via Weepee is een dure zaak, via OVH daarentegen heel goed mogelijk: onbeperkt naar vaste lijnen in 40 landen, en naar GSM nrs in eigen land voor ca 3 cent/minuut...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Starter
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik volg discussie OVH vs Weepee hier op het forum zijdelings. Meningen lijken me verdeeld.wied schreef:uitbellen via Weepee is een dure zaak, via OVH daarentegen heel goed mogelijk: onbeperkt naar vaste lijnen in 40 landen, en naar GSM nrs in eigen land voor ca 3 cent/minuut...
Voor het ogenblik zou ik willen beginnen met Weepee + in 2e tijd evtl Betamax voor uitgaande gesprekken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Goed dat je deze er nog eens bij vermeld. Maar wat voor zever is dat eigenlijk zeg? Dat dit nu nog steeds niet in orde is. Ik ben intussen bijna 15 jaar klant, en reeds toen waren ze "er mee bezig" met steeds diezelfde uitleg over wetgeving etc... Hoe kan het dan dat anderen het wel kunnen? Intussen wordt er zelfs een app gelanceerd die de 112 kan bereiken!WalterB1 schreef: Opgepast; via uw vaste lijn via WeePee kunt u dan niet naar de noodnummers bellen. Officiëel is het dan een 'nomadisch telefoonnummer'. Verder maakt dat geen verschil. Ik sta zelfs in het papieren telefoonboek met mijn WeePee-nummer.
Ik blijf er bij, zelfs met stickers, gsm, doorverwijzingen, ... weet je niet wat je gaat doen eens het echt nodig is en je in paniek bent! Dan mag je al blij zijn dat je de 112 kunt onthouden
-
- Starter
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik heb sinds enkele dagen een "lijn" bij OVH om Voip uit te testen.
Internet via ADSL2 van Scarlet met Fritzbox 7360 als modem/router, en waarop Dect-telefoon aangemeld.
Wat gebeurt er als ik mijn huidig vast nummer (vaste lijn bij Proximus) zou overdragen naar OVH ?
Op de website van OVH lees ik immers volgende waarschuwing:
Attention: Si vous portez le numéro sur lequel votre connexion Internet est rattachée, votre accès à Internet sera coupé.
Betekent dit dus dat ik geen internetverbinding meer heb als ik mijn huidig vast nummer zou overdragen naar OVH, want mijn internetverbinding verloopt inderdaad via deze vaste lijn ??
En is dit ook het geval indien ik Weepee zou nemen met overdracht van mijn vast nummer naar Weepee ??
Internet via ADSL2 van Scarlet met Fritzbox 7360 als modem/router, en waarop Dect-telefoon aangemeld.
Wat gebeurt er als ik mijn huidig vast nummer (vaste lijn bij Proximus) zou overdragen naar OVH ?
Op de website van OVH lees ik immers volgende waarschuwing:
Attention: Si vous portez le numéro sur lequel votre connexion Internet est rattachée, votre accès à Internet sera coupé.
Betekent dit dus dat ik geen internetverbinding meer heb als ik mijn huidig vast nummer zou overdragen naar OVH, want mijn internetverbinding verloopt inderdaad via deze vaste lijn ??
En is dit ook het geval indien ik Weepee zou nemen met overdracht van mijn vast nummer naar Weepee ??
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Neen, je internetabonnement blijft sowieso behouden, in tegenstelling tot je telefoonabonnement dat door de nummeroverdracht automatisch wordt opgezegd.m_hiphop schreef:Betekent dit dus dat ik geen internetverbinding meer heb als ik mijn huidig vast nummer zou overdragen naar OVH, want mijn internetverbinding verloopt inderdaad via deze vaste lijn ??
Het betekent wel dat Proximus het nodige moet doen om je internetverbinding op een ander lijnnummer te zetten. Normaalgezien moet dit proces geheel automatisch verlopen, maar moest je internetverbinding na de nummeroverdracht toch uitvallen en na een herstart van de modem niet terug online komen, hou dan een gsm bij de hand om de Proximus klantendienst te kunnen contacteren.
Ja.m_hiphop schreef:En is dit ook het geval indien ik Weepee zou nemen met overdracht van mijn vast nummer naar Weepee ??
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ter info: uw internetlijn ZAL zeker uitvallen de dag van de overdracht naar een VOIP provider.
Je moet dan meteen naar Belgacom bellen en klagen en zagen.
Ik had het probleem om 21u 's avonds en heb meteen met de technische dienst gebeld. Om 21u50 had ik terug internet, DLM en al die zever moet dan wel helemaal opnieuw beginnen.
Je moet dan meteen naar Belgacom bellen en klagen en zagen.
Ik had het probleem om 21u 's avonds en heb meteen met de technische dienst gebeld. Om 21u50 had ik terug internet, DLM en al die zever moet dan wel helemaal opnieuw beginnen.
Jammer genoeg zal dit inderdaad een soort lijdensweg worden...
Hier mijn ervaringen: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=35558
Maar inderdaad, je zal actie moeten ondernemen en het komt dan wel ooit in orde... Misschien ook nadien nog wat administratieve verrassingen, ook daar met wat bellen komt het uiteindelijk wel in orde.
Hier mijn ervaringen: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=35558
Maar inderdaad, je zal actie moeten ondernemen en het komt dan wel ooit in orde... Misschien ook nadien nog wat administratieve verrassingen, ook daar met wat bellen komt het uiteindelijk wel in orde.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De TS heeft een ADSL abbo bij Scarlet.
Hij zal dus met Scarlet contact moeten nemen om zijn abbo om te zetten naar RAW Copper (en rekening houden met eventuele kosten).
Een eenvoudig telefoontje naar Proximus, zoals hierboven gesuggereerd wordt zal zijn internet niet herstellen.
Voor zover ik weet zijn (waren) de voorwaarden voor een ADSL abbo bij een OLO dat je een actieve telefoonlijn hebt. Deze valt weg bij portatie, met de gevolgen van dien?
Hij zal dus met Scarlet contact moeten nemen om zijn abbo om te zetten naar RAW Copper (en rekening houden met eventuele kosten).
Een eenvoudig telefoontje naar Proximus, zoals hierboven gesuggereerd wordt zal zijn internet niet herstellen.
Voor zover ik weet zijn (waren) de voorwaarden voor een ADSL abbo bij een OLO dat je een actieve telefoonlijn hebt. Deze valt weg bij portatie, met de gevolgen van dien?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ja klopt, ik had gemist dat zijn internet Scarlet ADSL was!
Zou de TS dan niet kunnen switchen naar Poco of Loco; dit loopt via VDSL als ik het goed begrijp (zonder dat je raw copper dient te hebben).
ADSL zie ik nu niet meer staan bij hun producten. Als enkel ADSL mogelijk is en Scarlet kan of wil dit niet meer aanbieden - misschien kan de TS overstappen naar Edpnet (ADSL XL); heeft hij eventueel een telefoonnummer voor inkomende gesprekken, uitgaand kan dan eventueel via een andere VOIP provider.
Zou de TS dan niet kunnen switchen naar Poco of Loco; dit loopt via VDSL als ik het goed begrijp (zonder dat je raw copper dient te hebben).
ADSL zie ik nu niet meer staan bij hun producten. Als enkel ADSL mogelijk is en Scarlet kan of wil dit niet meer aanbieden - misschien kan de TS overstappen naar Edpnet (ADSL XL); heeft hij eventueel een telefoonnummer voor inkomende gesprekken, uitgaand kan dan eventueel via een andere VOIP provider.
-
- Starter
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Heb mailtje gestuurd naar klantendienst van Scarlet, met vraag wat ik moet doen. Zal hun reactie laten weten.philippe_d schreef:De TS heeft een ADSL abbo bij Scarlet.
Hij zal dus met Scarlet contact moeten nemen om zijn abbo om te zetten naar RAW Copper (en rekening houden met eventuele kosten).
Als ik overschakel naar VDSL bij Scarlet, heb ik probleem om Fritzbox te blijven gebruiken, cfr topic: "Scarlet weigert Fritzbox op hun netwerk"matenet schreef:Zou de TS dan niet kunnen switchen naar Poco of Loco; dit loopt via VDSL als ik het goed begrijp (zonder dat je raw copper dient te hebben).
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 1&start=80
En Fritzbox wil ik toch wel blijven gebruiken.
Probleem is dat mijn hoofd-emailadres bij Scarlet is, en dat verander ik liever niet als het enigszins kan (ik weet het ondertussen: vast emailadres bij provider had ik beter niet gedaan, maar te laat).matenet schreef: misschien kan de TS overstappen naar Edpnet (ADSL XL); heeft hij eventueel een telefoonnummer voor inkomende gesprekken, uitgaand kan dan eventueel via een andere VOIP provider.
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik heb sinds December 2016 enkel ADSL bij scarlet en betaal geen raw copper.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
No offence, maar hoelang je het Scarlet adres gebruikt, hoe moeilijker het wordt om over te schakelen.m_hiphop schreef: Probleem is dat mijn hoofd-emailadres bij Scarlet is, en dat verander ik liever niet als het enigszins kan (ik weet het ondertussen: vast emailadres bij provider had ik beter niet gedaan, maar te laat).
Je gaat toch niet heel uw leven bij Scarlet blijven, omdat je daar per ongeluk een emailadres hebt?
-
- Starter
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Had je voordien een vaste lijn bij Proximus of andere telefoonaanbieder?kamiel schreef:Ik heb sinds December 2016 enkel ADSL bij scarlet en betaal geen raw copper.
Verliep de nummeroverdracht naar Weepee zonder problemen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik was bij proximus, maar enkel voor internet. Overschakeling naar weepee is enkele jaren geleden gebeurd. Ik heb er een nieuw nummer aangevraagd. Ons vast nummer is niet zo belangrijk, dus was het geen probleem voor ons om een nieuw nummer te vragen. Maar overschakeling kan normaal geen probleem zijn toch?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Starter
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Hieronder het antwoord van de klantendienst van Scarlet, op mijn vraag wat er gebeurt met mijn Scarlet internet-verbinding indien ik mijn vast telefoonnummer bij Proximus overdraag naar een andere provider.
Dus overschakeling zou m.i. moeten lukken?Beste klant,
Zolang Proximus je fysieke lijn niet stopzet en enkel het nummer overdraagt naar deze andere aanbieder, is er geen enkel probleem. Moest dit wel gebeuren dan mag je ons uiteraard terug contacteren. We zullen dan het nodige doen en Proximus contacteren om je lijn te heractiveren.
Voor meer informatie kan je best Proximus contacteren, gezien Proximus de wijziging gaat uitvoeren en wij hier verder los van staan.
Hopend je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Bram
Scarlet klantendienst