Plugin zonnepanelen zonder keuring, aangeven VREG of niet?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

johan.devos schreef:Is dit een huis, bureau of kasteel? 't Is inderdaad veel als het over een gewoon huis gaat en ik denk dat je dan beter eerst zou isoleren ipv. zonnepanelen te lggen.
Normale villa uit jaren 80, maar met slechte isolatie. We merken dat heel goed in de home cinema, daar kan je echt heel snel merken als het 's avonds in de winter met open lucht afkoelt, wordt het bijna instant kouder. Ik heb soms 2 kacheltjes van 2000 Watt elk aanstaan om de cinema die slechts 4.5m x 3m x normale hoogte opgewarmd te krijgen. Pure verspilling dus. Mijn vriendin heeft fybro dus die kan al niet tegen de koude, samen film kijken is dus een dure grap.

Beneden heb ik in de living nog een kleinere homecinema met een 50 inch plasma, daar moeten we niet bijverwarmen. Maar als je 11.2 atmos in een perfect verduisterde ruimte met twee grote subs gewoon bent, is een kleine homecinema afkicken, buiten dan voor romance & comedy films waar dit niet zoveel uitmaakt.

Bureau is ook boven dus in de winter is dat echt soms balen hou koud het is zonder van die 2000 Watt vuurtjes. Gezien ik van thuis uit werk als zelfstandige lopen de kosten voor energie wel op.

Helaas huurhuis, dus ga er geen kosten aan maken.

Die 3161,81 was helaas excl BTW.

Voorschotten betaald (incl btw) = 2635 €
2x 300
11x 185

Vandaag mogen opleggen aan die wolven: 1116,12 €

Dus incl BTW 3751,12 € betaald. Dit is gewoon niet meer te doen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

ub4b schreef:Vandaag mogen opleggen aan die wolven: 1116,12 €

Dus incl BTW 3751,12 € betaald. Dit is gewoon niet meer te doen.
Ik denk dat we hier eerder met kiekens te maken hebben dan met wolven...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

ub4b schreef:Helaas huurhuis, dus ga er geen kosten aan maken.
Met zo'n energiekost zou ik toch beginnen denken aan verhuizen...ofwel neem je een rekenmachine of energiedeskundige en investeer je toch in isolatie in plaats van je jaarlijkse investering in Luminus.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

en ik zou toch eens met de huisbaas klappen... tenzij je zo weinig huur betaalt... :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

honda4life schreef:
Je kan alleen maar hopen dat je goede buren hebben de je niet verklikken. Waar sommigen hun met bezig houden...
Als men de moeite wil doen;

Satellietfoto / luchtfoto / via een drone ...

Men weet waar, op welk adres, officiëel zonnepanelen liggen.
Met de hulp van de computer kan men de adressen matchen met de foto's. Software kan via patroonherkenning pogen de zonnepanelen op te sporen.

Verwijder de adressen waar officiëel zonnepanelen liggen uit de gecreëerde databank en onderzoek de rest. De schijnbaar illegale installaties.

Niet zo moeilijk als men wil.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Dat kunnen dan ook off-grid installaties zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

lacer schreef:Dat kunnen dan ook off-grid installaties zijn.
Ja, dat kan. Zullen er niet veel zijn. Toch niet in Vlaanderen. Als men toegang heeft tot de databank met aansluitpunten en verbruiksgegevens van de netbeheerder kan men die van achter de computer er ook uit gooien. En anders moeten ze maar eens gaan zien ter plaatse.

Aanvulling: ik weet niet of ze dat al niet gedaan hebben - het zou mij verbazen - maar met een thermische luchtfoto zou men zo ook kunnen proberen installaties op te sporen die groenestroomcertificaten ontvangen, verplicht dakisolatie zouden moeten hebben maar dat schijnbaar niet hebben. Dan controleren en bij fraude de reeds betaalde GSC terugvorderen.
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 18 keer

Blijkbaar zijn de plug-in zonnepanelen opnieuw in de actualiteit gekomen:

"Stekker-zonnepanelen voor minder dan 500 euro: niet toegelaten in België, maar Brico en Bol.com pakken er wél mee uit"

Dit was op hln een 3-tal dagen opnieuw in het nieuws, en omdat het artikel enkel voor abonnees is, zal ik het hieronder even plakken als dat toegestaan is:
Modbreak:
Neen, dat is niet toegestaan
Van Brico tot Decathlon en Bol.com: in meerdere doe-het-zelfzaken en webwinkels kan je ‘plug-and-play’ zonnepanelen kopen. Die sluit je zonder hulp van een installateur zelf op het stroomnet aan. Een aanlokkelijk idee, maar of je zulke panelen wel mág gebruiken in ons land, is een heel andere zaak. Welke risico’s loop je als je ze toch in huis haalt? En komt je verzekering tussen bij een eventuele brand? Onze redactie zocht het uit.

Eenvoud is zonder meer de grootste troef van ‘plug-and-play’ zonnepanelen. Je koopt ze gewoon bij een lokale doe-het-zelfzaak of bestelt ze online. Eenmaal in jouw bezit, hoef je de stekker enkel nog in het stopcontact te steken. De opgewekte stroom verbruik je onmiddellijk of wend je aan om jouw thuisbatterij te voeden. Je plaatst ze tegen je tuinhuis, aan de garagegevel, of aan de reling van je balkon: de mogelijkheden zijn legio. Bovendien is ook de prijs laagdrempelig. Voor ongeveer 800 euro beschik je al over een set met een vermogen van ruim 900 wattpiek, inclusief omvormer en montagesysteem.

De valkuil? Je begeeft je wettelijk gezien in een ‘grijze zone’ Zulke 'plug-and-play’ panelen klinken aanlokkelijk, maar helemaal legaal zijn ze nog niet. Europa beveelt het gebruik ervan in de lidstaten wel al aan, maar in België zijn deze zonnepanelen vooralsnog niet goedgekeurd. Synergrid, dat de transportnetbeheerders en de distributienetbeheerders verenigt, geeft aan dat er wel een procedure loopt om zulke panelen zonder vaste verbinding wettelijk toe te laten. Voor de inwerkingtreding mikt Synergrid op mei 2025. Fluvius heeft het in afwachting over een ‘grijze zone’.

Toch staan ze in de kijker bij Brico... tot we hen daarop aanspreken
In ons land heb je dus nog geen echte toelating om zulke ‘stekker-panelen’ te gebruiken, en toch kan je ze al bij verschillende winkels kopen. Gek. We spreken Tony Hoste erop aan, de verantwoordelijke bij Brico voor het operationele winkelgebeuren. “In België doen we sinds een tijdje een ‘test’ in enkele Brico- en Brico PlanIt- winkels”, zegt hij. “Maar omdat zulke panelen relatief duur zijn ten opzichte van gewone zonnepanelen en ze verplicht gekeurd moeten zijn door een erkend organisme, is de verkoop in de Belgische testwinkels nihil. In Nederland loopt dat vlotter.” Daar verkoopt de overkoepelende Maxeda Group de zonnepanelen in de Praxis-winkels, de Nederlandse tegenhanger van Brico.

We contacteerden Brico en uiteindelijk bevestigden ze woensdagochtend onze analyse. “We stellen inderdaad vast dat voor dergelijke panelen een vaste aansluiting verplicht is in ons land. In Nederland en Luxemburg is dat niet het geval. We hebben daarom beslist om de artikelen van de Belgische site en uit de Belgische testwinkels te halen”, zegt Hoste. Toch duurde het nog tot woensdagnamiddag voor de producten uit de webshop waren verdwenen. In een Antwerpse vestiging stonden ze donderdagmiddag zelfs nog in de winkelrekken, mét korting. “Een lokaal initiatief”, noemt Hoste het verontschuldigend.

Wat als er brand uitbreekt door zo’n zonnepaneel? Ben je dan wel verzekerd?
Ondertussen blijven de zonnepanelen ook nog te koop in winkels en webshops zoals (het Nederlandse) Bol.com en die van (het Franse) Decathlon. Aangeprezen als kampeeroplossing voor onderweg, bijvoorbeeld, ook al bevinden ze zich ook daar in een schemerzone. Wat dan als je thuis of onderweg kortsluiting in zo'n paneel ervaart, met brand als gevolg? Een aansprakelijkheidsprobleem zal zich opdringen, want dekt de brandverzekeraar in dat geval wel de schade?

“Een verzekeraar is geen bewaker van de wet en heeft geen politionele bevoegdheid. Als er brand uitbreekt, is de woningverzekeraar als eerste aan zet”, zegt Barbara Van Speybroeck van verzekeringskoepel Assuralia. “Maar aangezien de brandverzekering de schade normaal ook dekt in woningen zonder rookmelder of met een verwarmingsketel die je niet onderhield, vermoed ik dat de verzekeraar in de meeste gevallen toch zal tussenkomen. Al beslist de verzekeraar uiteraard zelf welke uitzonderingen hij in zijn polis opneemt.”

Niet-toegelaten producten aanbieden en de indruk wekken dat die toch legaal zijn, beschouwen wij als een misleiden­de handels­prak­tijk

FOD Economie
Verzekeraar AG Insurance geeft aan dat het elk dossier specifiek benadert, afhankelijk van het gebruikte product en de aard van het incident. “Ons globale vertrekpunt is dat we zonnepanelen dekken die aangesloten zijn op de installatie van een woning. We sluiten dergelijke ‘plug-and-play’ producten niet de facto uit. Een gelijkaardig principe geldt inderdaad wanneer een rookdetector ontbrak of de verwarmingsketel niet onderhouden was. Je kan het vergelijken met een autoverzekering. Als je een ongeval veroorzaakt tegen 122 kilometer per uur, wat te snel is, dan zullen we in principe toch dekking verlenen. Tenzij er bijvoorbeeld alcoholintoxicatie in het spel was.”

Conclusie: kopen maar of toch te risicovol?
Plug-and-play zonnepanelen zijn vandaag nog niet legaal en bevinden zich in een ‘grijze zone’. Je krijgt geen boete als je ze koopt en op het vlak van brandverzekering zou je, schijnbaar, weinig problemen ondervinden. Maar heb je in de praktijk wel een poot om op te staan als de wetgeving ontbreekt? Je kijkt dus toch maar beter even de polis van je brandverzekering na of neemt best contact op met je verzekeraar.

Kocht je er toch al aan, dan kan je als consument je geld terugvorderen. Dat bevestigt de FOD Economie. “Niet-toegelaten producten aanbieden en de indruk wekken dat die toch legaal zijn, beschouwen we als een misleidende handelspraktijk. Een rechtbank beoordeelt dan of er sprake is van een inbreuk op de wetgeving en kan, als dat het geval is, de terugbetaling bevelen.” Tony Hoste van Brico laat weten dat klanten die bij hen plug-and-play zonnepanelen kochten, hun geld inderdaad terugkrijgen als ze zich bedacht hebben over hun aankoop.
Link naar het artikel (enkel voor abonnees op hln)

https://www.hln.be/geld/stekker-zonnep ... ~a6934cf2/

Mijn vraag: stel je hebt een digitale meter en je koopt zo'n setje via bol of Aliexpress: eigenlijk bega je nu een overtreding (misschien in mei 2025 niet meer, lees hierboven). Normaal kan uw netbeheerder via de digitale meter dan toch zien dat je terug levert als zo'n setje aangesloten is op een gewoon stopcontact, klopt dat?

Voor ongeveer 348 euro (met tijdelijke korting(en) er nu af) heb je al zo'n setje...

https://nl.aliexpress.com/item/10050069 ... t=glo2nld
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Op donderdag kondigde Brico al aan om de zonnepanelen uit het aanbod te halen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240711_95755314
Doe-het-zelfketen Brico heeft woensdag beslist om ‘plug-and-play’ zonnepanelen uit de rekken te halen in België. De panelen die via een stekker in het stopcontact stroom leveren, blijken immers (nog) niet toegelaten in België.
Al wordt het wel tijd dat Fluvius en zijn minions eens de 21ste eeuw binnenstappen...
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer

heist_175 schreef: 14 jul 2024, 11:24 Op donderdag kondigde Brico al aan om de zonnepanelen uit het aanbod te halen.
Al wordt het wel tijd dat Fluvius en zijn minions eens de 21ste eeuw binnenstappen...
Heb ik effectief naderhand ook gelezen.

Maar de vraag blijft: stel je hebt een digitale meter en je koopt alsnog zo'n set waar die wel nog te koop zijn.
Kunnen ze dat effectief zien dat je dat up & running hebt als het daadwerkelijk aangesloten is en effectief aan het 'terug leveren' is...?

(ikzelf denk vermoedelijk van wel, tenzij je nog een analoge meter hebt?)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Natuurlijk kunnen ze dat zien, tenzij je al wat je opwekt ook direct verbruikt.
Jouw digitale meter registreert dan dat er teruggeleverd wordt.
Als er geen installatie aangegeven is op die ean nummer dan is het wel heel simpel…
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Als je reeds zonnepanelen op je dak hebt liggen zal zo´n klein extra plugin zonnepaneel praktisch niet opgemerkt worden.
Uiteraard zou ik dat niet doen als je er nog geen hebt en al zeker niet met een digitale meter.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik vond ze ook erg duur (€/kWp).
Als je niet wil dat het zichtbaar is voor de netbeheerder kan je ook een kleine batterij plaatsen (Homewizard achtig iets) en zien dat je genoeg verbruikt (installatie afstemmen op verbruik).
NuKeM
Administrator
Administrator

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 63306.html
of voor archief lezers: http://archive.today/IKeXI
Enkele interessante punten:
...Synergrid heeft een technisch voorschrift klaar dat behalve plug-in-zonnepanelen ook het inpluggen van thuisbatterijen toelaat, of mobiele batterijcontainers zoals die worden gebruikt op festivals en bouwwerven...

... Als die hun fiat geven, zou de publicatie ervan in november kunnen plaatsvinden om dan zes maanden later, in mei volgend jaar in werking te treden...
Melden bij Fluvius zal dus mogelijk ook helaas van toepassing zijn op deze panelen (ik zag al wat knutselaars boven de 10kW gaan met plug-in zonnepanelen) :(
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Dat je als netbeheerder een zicht wil hebben op je net met al het gefoefel der mensen vind ik maar normaal.

Positieve zaak wel dat ze eindelijk toegelaten gaan worden... maar ik zie hier menig oud huisje wel eens door in de problemen raken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
NuKeM
Administrator
Administrator

devilkin schreef: 08 sep 2024, 09:35 als netbeheerder een zicht wil hebben op je net
Dat hebben ze volgens mij wel genoeg met eigen metingen en de digitale meter die uiteindelijk toch wel overal zal komen. Wat ik afneem of injecteer is inderdaad voor hun van belang, maar wat ik met mijn eigen opgewekte energie doe die ik direct verbruik is imo mijn zaak (bv. direct verbruik of in batterij of EV steken).
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Dat kan toch nooit rendabel zijn?
Tenzij je gaat beginnen foefelen en dat naast een installatie hangt waarvoor je GSC krijgt.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ik denk dat de vergunningsplicht eerder gaat, of zou moeten gaan, over de stabiliteit van het net. Als er in een wijk veel of weinig zonnepanelen zijn heeft dit invloed op de transformator van die wijk bijvoorbeeld.

Het net moet ook beschermd worden tegen gevaarlijke omvormers die stroom op een net kunnen zetten dat afgekoppeld zou moeten zijn, of stroom op een net blijven zetten dat al een te hoge spanning staat. Voor dat tweede kan ik wel een technische oplossing in de meterkast bedenken, maar dat eerste lijkt me moeilijker.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

www.hln.be/binnenland/draagbare-zonnepa ... ~ae4f1926/

Draagbare zonnepanelen mogen binnenkort dan toch in het stopcontact...

Meer...
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

NuKeM schreef: 08 sep 2024, 09:50 Dat hebben ze volgens mij wel genoeg met eigen metingen en de digitale meter die uiteindelijk toch wel overal zal komen. Wat ik afneem of injecteer is inderdaad voor hun van belang, maar wat ik met mijn eigen opgewekte energie doe die ik direct verbruik is imo mijn zaak (bv. direct verbruik of in batterij of EV steken).
Het net stabiel houden is wel meer dan wat digitale meters op wijkniveau binnenlezen hoor.

Wel jammer dat ze nergens een voorstel te vinden is die spreekt over getallen en beperkingen.
Ik kan me niet voorstellen dat hetzelfde vermogen zal mogen dan met een vaste installatie, dat is vragen om problemen.
Je ziet dat al gebeuren hé, stekkerblok en dan maar omvormers induwen... Net zoals het bij EV's ontraden wordt om via het stopcontact te laden heb je bij zonnepanelen op zonnige dagen toch ook heel wat uren maximaal vermogen.
Ben wel benieuwd voor rendabiliteit kleine thuisbatterij in m'n tuinhuis te duwen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

in andere landen is het beperkt tot oa 800W teruglevering
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
toxictooms
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Dit is goed nieuws, zo kan ik de plug in batterij van Homewizard bestellen.
https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ziet er interessant uit als je reeds zonnepanelen hebt en met een omvormer die niet geschikt is voor batterijen.
Iets lager rendement door AC > DC > AC techniek.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Goedkeuring van VREG is er: https://www.vreg.be/nl/document/besl-2024-99

FAQ: https://www.vreg.be/nl/faq/plug-en-play-toestellen

Verder uit de nieuwsbrief:
"De beslissing van de VREG betekent niet dat je die toestellen vanaf vandaag mag gebruiken. Fluvius moet eerst zorgen voor de homologatie van de toestellen. Dat betekent dat de toestellen goedgekeurd moeten worden voordat je ze op het distributienet kan aansluiten.

De inwerkingtreding is voorzien op 17 april 2025. Net zoals bij vaste installaties zal je ook plug-en-play toestellen moeten aanmelden bij Fluvius. De netbeheerder werkt daarvoor nog een vereenvoudigde aanmeldingsprocedure uit. Zij staat ook in voor de plaatsing van een digitale meter als je die nog niet hebt."
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Puntje 3 uit het Synergrid amendement c10/11 zegt:

Het volledige voorschrift C10/11 is en blijft van toepassing. Meer in het bijzonder zijn volgende voorwaarden nu al
van toepassing, en blijven dat ook:
- Volledige C10/11-conformiteit en C10/26-homologatie blijft verplicht voor deze eenheden
- Aansluitprocedure van C10/11 blijft van toepassing:
o “kleine productie-installaties” volgen §5.3 met melding (“fit and inform”). Voor stekker -
aansluitingen is geen AREI-keuring nodig.

o alle andere installaties volgen §5.2 (standaardprocedure met netstudie).
- Respecteren van de vermogensgrenzen blijft verplicht, in het bijzonder voor “kleine productie -installaties”.
De veiligheid en conformiteit met het AREI zijn buiten scope van C10/11, maar blijken in praktijk onder meer
opgenomen in de veiligheidsinstructies en wettelijke waarschuwingen van de fabrikant (vb enkel op vast stopcontact,
niet in stekkerdoos, niet meerdere op dezelfde kring, ….). Dit kan ook voor de brandverzekering van de netgebruiker
relevant of zelfs noodzakelijk zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Yes, nu zal er een thuisbatterij komen zonder de zakken te moeten vullen van installateurs en flut-keuringen :-)
(al moet ik de teksten nog eens in detail doorlezen hoe ze dat veilig willen laten verlopen)

Ik zie het al voor me om een enkel stopcontact met een stekkerblok en dan enkele kleine thuisbatterijen :-D
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Een stekkerblok wordt alvast afgeraden
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Uiteraard, ik bedoel niet dat ik het zelf zo ga doen maar dat ik het wel voor me zie dat velen het zo oplossen op een vrij plekje dat ze ergens over hebben.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Laat dus ruimte open om op elke fase er eentje aan te sluiten

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

heist_175
Moderator
Moderator

Per lijn/fase of per zekering/automaat?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Max 800 W per stekkeraansluiting is toch niet zoveel.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik vraag me af wat de reactie van de verzekeringssector gaat zijn.

Ik zie hier zeker in oudere huizen wel problemen afkomen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De verzekeringen gaan zich toch niet moeien als je een strijkijzer van 1200W aansluit, een frietketel van 2000W of een bijzet verwarmingstoestel ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Geen flauw idee wat ze gaan doen. Vandaar.
Als er een paar flauwe een hoop panelen op dezelfde kring steken met mogelijke gevolgen van dien...

(want 100% zeker dat we mensen gaan zien die alle mogelijke idiote en onveilige constructies gaan bouwen...)
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 09 sep 2024, 10:16 in andere landen is het beperkt tot oa 800W teruglevering
in belgie is het tot 800 watt als ze niet aan het net hangen los of met via batterij denk ik heb dat al even vertikaal als wand , enkele panelen naar 12 v naar een 230 sinus omvormer, voor de vissen, pomp en lucht werkt enkel als de zon schijnt, niet aan het net. maar losstaand van het net moet dus ook gemeld worden als er meer dan 800 wat uit kan gehaald worden. alleszinds heb ik ooit gelezen een aantal jaren terug. ik ga het zo houden, een mictroomvormer is duur en keuring is niet te doen als huurder denk ik. een batterij opladen kan ik er nu ook al mee maar dat gaat echt niet op tegen de stroom dewelke het huis verbruikt met enkele panelen, plus met batterij zit je met arbeidsfactorverliezen en wat zelfontlading, dus minder efficientie op kleine schaal niet de moeite. genoeg voor de vissen maar zelfs niet voor een laptop met - 800 w
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als het niet netgekoppeld is, waarom zou je ze dan moeten aangeven aan de netbeheerder ? die heeft daar toch geen last/lust van, of zaken mee ? Of mis ik iets ?

Ik kan toch perfect mijn tuinhuis 'off-grid' maken...

J.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Je hebt geen invloed op hun netwerk, maar de bedenking die ik voor mezelf maakte:
Ik heb een aantal panelen (buiten mijn 2 bestaande installaties die netgekoppeld zijn) bijgeplaatst, maar niet aan het net gekoppeld.

Wat als ze die zien liggen op luchtfoto's? Ze zouden perfect kunnen denken dat ik die ook gekoppeld heb aan 't net.
Of gaan ze niet op die manier op zoek naar overtreders? Dan is het uiteraard geen probleem.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En als ze dat wel doen ? ze zijn toch niet netgekoppeld, het is dan aan hen om dat te controleren en te noteren in hun systeem zodat ze niet bij elke scan langskomen.

Toch ?

J.
heist_175
Moderator
Moderator

Ze krijgen de digitale meters nog niet tijdig geplaatst, wat zouden ze tijd hebben om in Vlaanderen op zoek te gaan naar extra panelen op een adres met aangemelde panelen.
Op het werk zijn er meerdere mensen die wél netgekoppelde panelen hebben bijgeplaatst, onder het motto "dat ziet toch niemand".

Ik zou me er niet druk over maken.
De lui van Fluvius die hier al geweest zijn, waren - op 1 klojo na die onze gasmeter midden in de voortuin wilde - allemaal redelijke mensen. Als Fluvius toch ooit teveel techniekers heeft dat ze zich met zulke prullen kunnen gaan bezighouden, is het een kleintje om aan te tonen dat het niet net-gekoppelde panelen zijn.
En dan weten die gasten ook dat als je wil foefelen, je de panelen tijdelijk afkoppelt van de netaansluiting en nadien toch terug aansluit. Zoals die van het drinkwater dat ook weten bij aan- & afkoppeling van de regenwaterbypass.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De lui van Fluvius
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”